2-3
kwietnia
2025
KURS NORMATYWY KANCELARYJNE (3 moduły)
– moduł III: szkolenie KANCELARYJNO-ARCHIWALNE – stopień zaawansowany
97 dni do rozpoczęciakoordynator: Iwona Nowosielska
Cały kurs zawiera 3 moduły:
- moduł I: Zastosowanie narzędzi AI w archiwach zakładowych - 29.01.2025
- moduł II: Szkolenie KANCELARYJNO-ARCHIWALNE – stopień podstawowy - 5-6.03.2025
- moduł III: Szkolenie KANCELARYJNO-ARCHIWALNE – stopień zaawansowany - 2-3.04.2025
Udział w trzech modułach z 15% rabatem
Cel kursu:
- zapoznanie kursantów z normatywami kancelaryjnymi (instrukcja kancelaryjna, archiwalna i jednolity rzeczowy wykaz akt) oraz z ich praktycznym stosowaniem,
- zdobycie wiedzy w zakresie brakowania dokumentacji oraz przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych,
- zdobycie przez kursantów niezbędnej wiedzy potrzebnej do podjęcia pracy w archiwum zakładowym/ składnicy akt oraz do jego prawidłowego prowadzenia,
- pogłębienie posiadanych przez słuchaczy umiejętności poprzez kompleksowe przekazanie wiedzy z zakresu archiwistyki i zarządzania dokumentacją współczesną,
- przygotowanie do lepszego pełnienia funkcji archiwisty zakładowego lub wykonywania czynności związanych z przechowywaniem dokumentacji osobowej i płacowej pracodawców oraz wydawaniem odpisów i kopii z tej dokumentacji,
- zapoznanie uczestników z potencjalnymi zastosowaniami sztucznej inteligencji (AI) w archiwach zakładowych oraz omówienie dostępnych narzędzi, technologii, przyszłych trendów oraz wyzwań związanych z wykorzystaniem AI.
Adresaci:
- Archiwiści,
- Specjaliści ds. zarządzania dokumentacją,
- Menedżerowie odpowiedzialni za archiwizację dokumentów i procesy archiwalne
- Pracownicy rozpoczynający pracę w archiwach zakładowych/składnicach akt,
- Pracownicy kancelarii i sekretariatów,
- Pracownicy administracyjni, koordynujący pracę, bądź pracujący w archiwach zakładowych
- Wszyscy zainteresowani tematyką.
Dlaczego warto?
- 3 moduły - 36 godzin zegarowych w wygodnej formule online.
- Doświadczony prelegent – dyplomowany archiwista, specjalista z zakresu archiwizacji dokumentacji, systemów teleinformatycznych, prawa archiwalnego, administracyjnego, ochrony danych osobowych oraz zarządzania dokumentem i podpisem elektronicznym dla wielu podmiotów prywatnych i publicznych.
- Interaktywna formuła kursu - w trakcie aktywnych zajęć zdobędziesz kompleksową wiedzę. Zajęcia mają praktyczny, interaktywny, warsztatowy wymiar, dzięki czemu uczestnicy zyskują okazję do dyskusji, zadawania pytań i wymiany doświadczeń. Liczne cases studies, w tym przedstawienie dobrych praktyk (best practices).
- Rozbudowane materiały szkoleniowe - obszerne prezentacje.
Moduł III - szkolenie KANCELARYJNO-ARCHIWALNE – stopień zaawansowany
Czas trwania szkolenia: od 08:00 do 16:00
Dzień I
- Organizacja pracy kancelaryjnej:
- Informacja jako podstawowy produkt kancelarii i formy jej dokumentowania.
- Organizacja pracy kancelaryjnej – charakterystyka systemów kancelaryjnych.
- Podstawy prawne funkcjonowania kancelarii – instrukcja kancelaryjna i wykaz akt.
- Zasady obiegu pism w jednostkach organizacyjnych – kształtowanie narastającego zasobu archiwalnego.
- Specyfika i zakres kompetencji twórców dokumentacji.
- Miejsce archiwum zakładowego w strukturze organizacyjnej jednostki.
- Przekazywanie dokumentacji do archiwum zakładowego.
- Dokumentacja tajna, poufna, ochrona danych osobowych.
- Zasady ogólne kwalifikacji akt – podział akt na materiały archiwalne i dokumentację niearchiwalną:
- Ogólne zasady kwalifikacji dokumentów.
- Przepisy archiwalne oraz resortowe określające okresy przechowywania akt.
- Podział akt na materiały archiwalne i dokumentację niearchiwalną.
- Rodzaje akt zakwalifikowanych do materiałów archiwalnych.
- Standardy postępowania z materiałami archiwalnymi:
- Standard porządkowania materiałów archiwalnych.
- Standard ewidencjonowania materiałów archiwalnych.
- Standard technicznego zabezpieczenia materiałów archiwalnych.
- Porządkowanie akt w archiwum zakładowym:
- Podstawowe terminy i etapy prac porządkowych w archiwum zakładowym.
- Rozpoznawanie przynależności zespołowej akt znajdujących się w archiwum zakładowym.
- Etapy porządkowania dokumentacji.
- Wydzielanie materiałów kategorii B.
- Segregacja i systematyzacja akt zaliczanych do kategorii B.
- Segregacja i systematyzacja akt kategorii A.
- Znakowanie akt – nadawanie sygnatury archiwalnej.
- Organizacja i zasady działania archiwum i składnicy akt:
- Cele i zadania archiwów zakładowych i składnic akt.
- Planowanie i sprawozdawczość archiwum zakładowego.
- Personel archiwum zakładowego i składnicy akt.
- Lokal archiwum zakładowego i składnicy akt.
- Wyposażenie archiwum zakładowego.
- Przejmowanie akt z komórek organizacyjnych.
- Gromadzenie i układ akt w archiwum zakładowym i składnicy akt.
- Środki ewidencyjne archiwum zakładowego.
- Udostępnianie dokumentacji.
- Konserwacja akt.
- Przekazywanie dokumentacji do archiwum państwowego:
- Przepisy prawne dotyczące przekazywania dokumentacji.
- Sporządzanie spisów dokumentacji przekazywanej do archiwum państwowego.
- Organizacja przekazywania.
- Stan fizyczny przekazywanej dokumentacji.
- Dodatkowa ewidencja przekazywanej dokumentacji.
- Opracowanie notatki wstępnej.
- Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej:
- Przepisy dotyczące brakowania dokumentacji.
- Metody brakowania dokumentacji.
- Brakowanie w zasobie uporządkowanym.
- Brakowanie w zasobie nieuporządkowanym.
- Zastępcze funkcje dokumentacji niearchiwalnej.
- Komisje kwalifikujące dokumentację do brakowania.
- Sporządzanie spisów i wniosków o brakowanie dokumentacji niearchiwalnej.
- Tryb uzyskiwania zezwoleń na brakowanie dokumentacji.
- Ekspertyzy archiwalne.
- Likwidacja dokumentacji.
- Porządkowanie zasoby archiwum zakładowego:
- Rozgraniczanie zespołów archiwalnych i ich rodzaje.
- Ustalenie przynależności zespołowej.
- Archiwizowanie materiałów archiwalnych.
- Archiwizowanie dokumentacji niearchiwalnej.
- Archiwizowanie innych rodzajów dokumentacji.
- Systemy ewidencji zasobu archiwalnego.
Dzień II
- Zajęcia praktyczne, m. in.:
- Rozpoznanie przynależności zespołowej.
- Segregacja dokumentacji.
- Weryfikacja kategorii archiwalnych.
- Porządkowanie materiałów archiwalnych.
- Porządkowanie dokumentacji niearchiwalnej.
- Opisywanie teczek.
- Sygnowanie dokumentacji.
- Opracowane rysu historycznego twórcy zespołu archiwalnego.
Adam Parysz
Dyplomowany Archiwista, absolwent Instytutu Historii Uniwersytetu Śląskiego na kierunku Historia, specjalizacja Archiwistyka i Zarządzanie Dokumentacją Współczesną. Czynny Administrator Bezpieczeństwa Informacji w PNBU „BT” Teresa Buzińska oraz Inspektor Ochrony Danych w Gminie Lądek. Były Specjalista ds. Archiwizacji oraz Kierownik Projektów w ArchiDoc SA. Doświadczenie zawodowe w charakterze archiwisty oraz w kierowaniu projektami archiwizacji dokumentacji. Wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń (3 645h dydaktycznych spędzonych na sali szkoleniowej oraz 4046 przeszkolonych uczestników) z zakresu archiwizacji dokumentacji, systemów teleinformatycznych (w szczególności EPUAP2), prawa archiwalnego, administracyjnego, ochrony danych osobowych oraz zarządzania dokumentem i podpisem elektronicznym dla wielu instytucji państwowych, samorządowych i firm prywatnych. Udokumentowane przeprowadzenie ponad 230 szkoleń dla wielu instytucji państwowych, prywatnych i samorządowych m.in. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Kancelaria Senatu RP, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Komenda Główna Policji,, Poczta Polska S.A., Koleje Mazowieckie, CBA, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie, Polska Akademia Nauk, Akademia Górniczo-Hutnicza, Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie, Rzeszowie i w Olsztynie, Urząd Miasta Rzeszowa, Wojewódzka Stacja Sanitarno –Epidemiologiczna w Poznaniu, Komenda Wojewódzka Policji w Krakowie, Szpital Zachodni im. Św. Jana Pawła II w Grodzisku Mazowieckim, Arcelormittal, ArchiDoc S.A, Sąd Okręgowy w Kielcach oraz Sąd Apelacyjny we Wrocławiu. W zakresie ochrony danych osobowych szkolił m. in. ING Bank Śląski, Powiatowy Urząd Pracy w Piotrkowie Trybunalskim, Fenice Poland, Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie i Podlaski Urząd Wojewódzki. Współpracuje m. in. z Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej Centrum Mazowsze, Ośrodek Kształcenia Samorządu Terytorialnego im. Waleriana Pańki FRDL, ADEPTS.C., Fundacja Rozwoju i Ochrony Komunikacji Elektronicznej FORCE, SUKCES C.R. Edyta Szczerkowska, Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej Centrum Szkoleniowe w Łodzi.
Termin i Miejsce
- Termin:
- 2-3 kwietnia 2025
- Miejsce:
- szkolenie on-line
Koszt
- 1150 zł + 23% VAT
Informacje dodatkowe
Powyższy koszt obejmuje: udział w zajęciach dla 1 osoby, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia w formacie PDF, zapewnienie platformy szkoleniowej i dostępu do szkolenia w czasie rzeczywistym, test połączenia, pomoc techniczną w razie potrzeby.
Warunkiem udziału jest przesłanie wypełnionego formularza zgłoszeniowego (zakładka "Zgłoszenie"), faksem lub elektronicznie i otrzymanie drogą elektroniczną potwierdzenia udziału ze strony CPI. O przyjęciu zgłoszenia decyduje kolejność zgłoszeń. Ilość miejsc ograniczona.
Zapłata i Rezygnacja
Koszt udziału jest płatny na konto CPI, na podstawie potwierdzenia udziału. Faktury będą do odbioru podczas spotkania (przy szkoleniach on-line - elektronicznie).
Rezygnacja z udziału po 26 marca 2025 r. lub nieobecność na spotkaniu powoduje powstanie zobowiązania pokrycia pełnych kosztów udziału na podstawie faktury Centrum Promocji Informatyki. Rezygnacja możliwa jest tylko i wyłącznie w formie pisemnej.
Biuro Organizacyjne
00-203 Warszawa, ul. Bonifraterska 17, Biurowiec North Gate, recepcja XVI piętro,
tel. 506 178 228
e-mail:cpi@cpi.com.pl
e-Doręczenia: AE:PL-55387-14998-DEASJ-15