szkolenie on-line
SZKOLIMY JUŻ 32 LATA, ZAUFAŁO NAM PONAD 100 000 OSÓB

5-6
marca
2025

KURS NORMATYWY KANCELARYJNE (3 moduły)
– moduł II: szkolenie KANCELARYJNO-ARCHIWALNE – stopień podstawowy

koordynator: Iwona Nowosielska

Cały kurs zawiera 3 moduły:
- moduł I: Zastosowanie narzędzi AI w archiwach zakładowych - 29.01.2025
- moduł II: Szkolenie KANCELARYJNO-ARCHIWALNE – stopień podstawowy - 5-6.03.2025
- moduł III: Szkolenie KANCELARYJNO-ARCHIWALNE – stopień zaawansowany - 2-3.04.2025
Udział w trzech modułach z 15% rabatem

Cel kursu:

  • zapoznanie kursantów z normatywami kancelaryjnymi (instrukcja kancelaryjna, archiwalna i jednolity rzeczowy wykaz akt) oraz z ich praktycznym stosowaniem,
  • zdobycie wiedzy w zakresie brakowania dokumentacji oraz przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych,
  • zdobycie przez kursantów niezbędnej wiedzy potrzebnej do podjęcia pracy w archiwum zakładowym/ składnicy akt oraz do jego prawidłowego prowadzenia,
  • pogłębienie posiadanych przez słuchaczy umiejętności poprzez kompleksowe przekazanie wiedzy z zakresu archiwistyki i zarządzania dokumentacją współczesną,
  • przygotowanie do lepszego pełnienia funkcji archiwisty zakładowego lub wykonywania czynności związanych z przechowywaniem dokumentacji osobowej i płacowej pracodawców oraz wydawaniem odpisów i kopii z tej dokumentacji,
  • zapoznanie uczestników z potencjalnymi zastosowaniami sztucznej inteligencji (AI) w archiwach zakładowych oraz omówienie dostępnych narzędzi, technologii, przyszłych trendów oraz wyzwań związanych z wykorzystaniem AI.

Adresaci:

  • Archiwiści,
  • Specjaliści ds. zarządzania dokumentacją,
  • Menedżerowie odpowiedzialni za archiwizację dokumentów i procesy archiwalne
  • Pracownicy rozpoczynający pracę w archiwach zakładowych/składnicach akt,
  • Pracownicy kancelarii i sekretariatów,
  • Pracownicy administracyjni, koordynujący pracę, bądź pracujący w archiwach zakładowych
  • Wszyscy zainteresowani tematyką.

Dlaczego warto?

  • 3 moduły - 36 godzin zegarowych w wygodnej formule online.
  • Doświadczony prelegent – dyplomowany archiwista, specjalista z zakresu archiwizacji dokumentacji, systemów teleinformatycznych, prawa archiwalnego, administracyjnego, ochrony danych osobowych oraz zarządzania dokumentem i podpisem elektronicznym dla wielu podmiotów prywatnych i publicznych.
  • Interaktywna formuła kursu - w trakcie aktywnych zajęć zdobędziesz kompleksową wiedzę. Zajęcia mają praktyczny, interaktywny, warsztatowy wymiar, dzięki czemu uczestnicy zyskują okazję do dyskusji, zadawania pytań i wymiany doświadczeń. Liczne cases studies, w tym przedstawienie dobrych praktyk (best practices).
  • Rozbudowane materiały szkoleniowe - obszerne prezentacje.

Moduł II - szkolenie KANCELARYJNO-ARCHIWALNE – stopień podstawowy

Czas trwania szkolenia: od 08:00 do 16:00

Dzień I

  1. Podstawy prawne postępowania z dokumentacją:
    • Ważniejsze akty polskiego prawa archiwalnego.
    • Podstawowe konstrukcje prawa archiwalnego.
    • Narodowy zasób archiwalny.
    • Państwowy zasób archiwalny.
    • Niepaństwowy zasób archiwalny.
    • Państwowa sieć archiwalna.
    • Nadzór archiwalny nad narodowym zasobem archiwalnym.
    • Formy ochrony prawnej.
  2. Rodzaje współczesnej dokumentacji:
    • Podział dokumentacji pod względem formy i podmiotowości.
    • Rodzaje dokumentacji aktowej i nie aktowej.
    • Rodzaje dokumentacji typowej i specyficznej.
    • Dokumentacja jawna i niejawna.
    • Materiały archiwalne i dokumentacja niearchiwalna.
  3. Kwalifikacja archiwalna współczesnej dokumentacji:
    • Kryteria kwalifikacji archiwalnej dokumentacji.
    • Podział dokumentacji na kategorie archiwalne.
    • Okresy przechowywania ważniejszych rodzajów dokumentacji niearchiwalnej.
  4. Organizacja pracy kancelaryjnej:
    • Tradycyjny obieg dokumentacji.
    • Elektroniczny system obiegu i zarządzania dokumentacją.
    • Systemy kancelaryjne.
    • Instrukcja kancelaryjna.
    • Jednolity rzeczowy wykaz akt.

Dzień II

  1. Organizacja i zasady działania archiwum i składnicy akt:
    • Cele i zadania archiwów zakładowych i składnic akt.
    • Planowanie i sprawozdawczość archiwum zakładowego.
    • Personel archiwum zakładowego i składnicy akt.
    • Lokal archiwum zakładowego i składnicy akt.
    • Wyposażenie archiwum zakładowego.
    • Przejmowanie akt z komórek organizacyjnych.
    • Gromadzenie i układ akt w archiwum zakładowym i składnicy akt.
    • Środki ewidencyjne archiwum zakładowego.
    • Udostępnianie dokumentacji.
    • Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej.
    • Konserwacja akt.
    • Przekazywane akt do archiwum państwowego.
  2. Komputerowe zarządzanie dokumentacją w archiwum zakładowym./li>
  3. Archiwizowanie dokumentacji aktowej:
    • Terminologia archiwizowania.
    • Studia wstępne.
    • Rozpoznanie przynależności zespołowej.
    • Segregacja dokumentacji.
    • Systematyzacja dokumentacji w obrębie zespołu.
    • Weryfikacja kategorii archiwalnych.
    • Brakowanie przeterminowanej dokumentacji niearchiwalnej.
    • Archiwizowanie materiałów archiwalnych.
    • Archiwizowanie dokumentacji niearchiwalnej.
    • Opisywanie teczek.
    • Inwentaryzacja.
    • Sygnowanie dokumentacji.
    • Opracowane rysu historycznego twórcy zespołu archiwalnego.
  4. Postępowanie z dokumentacją w razie ustania działalności lub reorganizacji jednostki organizacyjnej.
  5. Usługi archiwalne.
  6. Zajęcia praktyczne:
    • Zapoznanie się ze:
      • spisem spraw,
      • spisem zdawczo- odbiorczym akt dokumentacji niearchiwalnej,
      • wykazem spisów zdawczo- odbiorczych,
      • spisem zdawczo- odbiorczym akt dokumentacji archiwalnej przekazywanej do archiwum państwowego,
      • kartą udostępnienia akt,
      • spisem dokumentacji niearchiwalnej (aktowej) przeznaczonej na makulaturę lub zniszczenie,
      • protokołem oceny dokumentacji niearchiwalnej,
      • karta zastępczą akt.
    • Analiza jednolitego rzeczowego wykazu akt
    • Opisywanie teczek z dokumentacją kat. A i kat. B

Adam Parysz

AUDITOR WIODĄCY SZBI WG. ISO 27001, AUDITOR WIODĄCY SZCD WG. ISO 22301, AUDITOR WEWNĘTRZNY ZSZ WG. ISO 9001, 14001 I 45001, SIX SIGMA YELLOW BELT, DPO, WDROŻENIOWIEC SYSTEMÓW KLASY EZD, TRENER I ARCHIWISTA. PARTNER BIZNESOWY SYGNITY S.A. CZŁONEK GRUPY ROBOCZEJ DS. SZTUCZNEJ INTELIGENCJI PRZY MINISTERSTWIE CYFRYZACJI, CZŁONEK ISSA POLSKA (GRUPA ROBOCZA DS. AI), Autor tekstów i porad w portalach Legalis Administracja i Legalis Księgowość Kadry Biznes Wydawnictwa C.H. Beck. Autor książki „Polecenia dla ChatGPT w finansach: praktyczne zastosowanie w biznesie i finansach osobistych” wydanej nakładem wydawnictwa Helion S.A. Miałem przyjemność szkolić między innymi Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Kancelarię Senatu RP, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Komendę Główną Policji, Agencję Wywiadu, Pocztę Polską S.A., Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Koleje Mazowieckie, CBA, ZUS, PGE, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Żandarmerię Wojskowa, Chrześcijańską Akademię Teologiczną w Warszawie, Polską Akademię Nauk, Akademię Górniczo-Hutniczą, Wojewódzkie Urzędy Pracy w Krakowie, Rzeszowie i w Olsztynie, Urząd Miasta Rzeszowa, Wojewódzką Stację Sanitarno – Epidemiologiczną w Poznaniu, Komendę Wojewódzką Policji w Krakowie, Szpital Zachodni im. Św. Jana Pawła II w Grodzisku Mazowieckim, Arcelormittal, ArchiDoc S.A, Sąd Okręgowy w Kielcach, Sąd Apelacyjny we Wrocławiu, ING Bank Śląski, Powiatowy Urząd Pracy w Piotrkowie Trybunalskim, Fenice Poland, Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie, SKO w Warszawie oraz Podlaski Urząd Wojewódzki. Prowadzę szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa, ochrony danych osobowych, bezpieczeństwa informacji, prawa administracyjnego, sztucznej inteligencji, systemów teleinformatycznych oraz elektronicznego zarządzania dokumentacją. Oprócz prowadzenia szkoleń zajmuję się wdrożeniami systemów EZD, prowadzeniem audytów bezpieczeństwa informacji i zarządzania ciągłością działania oraz udzielaniem porad.