5-6
marca
2025
KURS NORMATYWY KANCELARYJNE (3 moduły)
– moduł II: szkolenie KANCELARYJNO-ARCHIWALNE – stopień podstawowy
koordynator: Iwona Nowosielska

Cały kurs zawiera 3 moduły:
- moduł I: Zastosowanie narzędzi AI w archiwach zakładowych - 29.01.2025
- moduł II: Szkolenie KANCELARYJNO-ARCHIWALNE – stopień podstawowy - 5-6.03.2025
- moduł III: Szkolenie KANCELARYJNO-ARCHIWALNE – stopień zaawansowany - 2-3.04.2025
Udział w trzech modułach z 15% rabatem
Cel kursu:
- zapoznanie kursantów z normatywami kancelaryjnymi (instrukcja kancelaryjna, archiwalna i jednolity rzeczowy wykaz akt) oraz z ich praktycznym stosowaniem,
- zdobycie wiedzy w zakresie brakowania dokumentacji oraz przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych,
- zdobycie przez kursantów niezbędnej wiedzy potrzebnej do podjęcia pracy w archiwum zakładowym/ składnicy akt oraz do jego prawidłowego prowadzenia,
- pogłębienie posiadanych przez słuchaczy umiejętności poprzez kompleksowe przekazanie wiedzy z zakresu archiwistyki i zarządzania dokumentacją współczesną,
- przygotowanie do lepszego pełnienia funkcji archiwisty zakładowego lub wykonywania czynności związanych z przechowywaniem dokumentacji osobowej i płacowej pracodawców oraz wydawaniem odpisów i kopii z tej dokumentacji,
- zapoznanie uczestników z potencjalnymi zastosowaniami sztucznej inteligencji (AI) w archiwach zakładowych oraz omówienie dostępnych narzędzi, technologii, przyszłych trendów oraz wyzwań związanych z wykorzystaniem AI.
Adresaci:
- Archiwiści,
- Specjaliści ds. zarządzania dokumentacją,
- Menedżerowie odpowiedzialni za archiwizację dokumentów i procesy archiwalne
- Pracownicy rozpoczynający pracę w archiwach zakładowych/składnicach akt,
- Pracownicy kancelarii i sekretariatów,
- Pracownicy administracyjni, koordynujący pracę, bądź pracujący w archiwach zakładowych
- Wszyscy zainteresowani tematyką.
Dlaczego warto?
- 3 moduły - 36 godzin zegarowych w wygodnej formule online.
- Doświadczony prelegent – dyplomowany archiwista, specjalista z zakresu archiwizacji dokumentacji, systemów teleinformatycznych, prawa archiwalnego, administracyjnego, ochrony danych osobowych oraz zarządzania dokumentem i podpisem elektronicznym dla wielu podmiotów prywatnych i publicznych.
- Interaktywna formuła kursu - w trakcie aktywnych zajęć zdobędziesz kompleksową wiedzę. Zajęcia mają praktyczny, interaktywny, warsztatowy wymiar, dzięki czemu uczestnicy zyskują okazję do dyskusji, zadawania pytań i wymiany doświadczeń. Liczne cases studies, w tym przedstawienie dobrych praktyk (best practices).
- Rozbudowane materiały szkoleniowe - obszerne prezentacje.
Moduł II - szkolenie KANCELARYJNO-ARCHIWALNE – stopień podstawowy
Czas trwania szkolenia: od 08:00 do 16:00
Dzień I
- Podstawy prawne postępowania z dokumentacją:
- Ważniejsze akty polskiego prawa archiwalnego.
- Podstawowe konstrukcje prawa archiwalnego.
- Narodowy zasób archiwalny.
- Państwowy zasób archiwalny.
- Niepaństwowy zasób archiwalny.
- Państwowa sieć archiwalna.
- Nadzór archiwalny nad narodowym zasobem archiwalnym.
- Formy ochrony prawnej.
- Rodzaje współczesnej dokumentacji:
- Podział dokumentacji pod względem formy i podmiotowości.
- Rodzaje dokumentacji aktowej i nie aktowej.
- Rodzaje dokumentacji typowej i specyficznej.
- Dokumentacja jawna i niejawna.
- Materiały archiwalne i dokumentacja niearchiwalna.
- Kwalifikacja archiwalna współczesnej dokumentacji:
- Kryteria kwalifikacji archiwalnej dokumentacji.
- Podział dokumentacji na kategorie archiwalne.
- Okresy przechowywania ważniejszych rodzajów dokumentacji niearchiwalnej.
- Organizacja pracy kancelaryjnej:
- Tradycyjny obieg dokumentacji.
- Elektroniczny system obiegu i zarządzania dokumentacją.
- Systemy kancelaryjne.
- Instrukcja kancelaryjna.
- Jednolity rzeczowy wykaz akt.
Dzień II
- Organizacja i zasady działania archiwum i składnicy akt:
- Cele i zadania archiwów zakładowych i składnic akt.
- Planowanie i sprawozdawczość archiwum zakładowego.
- Personel archiwum zakładowego i składnicy akt.
- Lokal archiwum zakładowego i składnicy akt.
- Wyposażenie archiwum zakładowego.
- Przejmowanie akt z komórek organizacyjnych.
- Gromadzenie i układ akt w archiwum zakładowym i składnicy akt.
- Środki ewidencyjne archiwum zakładowego.
- Udostępnianie dokumentacji.
- Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej.
- Konserwacja akt.
- Przekazywane akt do archiwum państwowego.
- Komputerowe zarządzanie dokumentacją w archiwum zakładowym./li>
- Archiwizowanie dokumentacji aktowej:
- Terminologia archiwizowania.
- Studia wstępne.
- Rozpoznanie przynależności zespołowej.
- Segregacja dokumentacji.
- Systematyzacja dokumentacji w obrębie zespołu.
- Weryfikacja kategorii archiwalnych.
- Brakowanie przeterminowanej dokumentacji niearchiwalnej.
- Archiwizowanie materiałów archiwalnych.
- Archiwizowanie dokumentacji niearchiwalnej.
- Opisywanie teczek.
- Inwentaryzacja.
- Sygnowanie dokumentacji.
- Opracowane rysu historycznego twórcy zespołu archiwalnego.
- Postępowanie z dokumentacją w razie ustania działalności lub reorganizacji jednostki organizacyjnej.
- Usługi archiwalne.
- Zajęcia praktyczne:
- Zapoznanie się ze:
- spisem spraw,
- spisem zdawczo- odbiorczym akt dokumentacji niearchiwalnej,
- wykazem spisów zdawczo- odbiorczych,
- spisem zdawczo- odbiorczym akt dokumentacji archiwalnej przekazywanej do archiwum państwowego,
- kartą udostępnienia akt,
- spisem dokumentacji niearchiwalnej (aktowej) przeznaczonej na makulaturę lub zniszczenie,
- protokołem oceny dokumentacji niearchiwalnej,
- karta zastępczą akt.
- Analiza jednolitego rzeczowego wykazu akt
- Opisywanie teczek z dokumentacją kat. A i kat. B
Adam Parysz

AUDITOR WIODĄCY SZBI WG. ISO 27001, AUDITOR WIODĄCY SZCD WG. ISO 22301, AUDITOR WEWNĘTRZNY ZSZ WG. ISO 9001, 14001 I 45001, SIX SIGMA YELLOW BELT, DPO, WDROŻENIOWIEC SYSTEMÓW KLASY EZD, TRENER I ARCHIWISTA. PARTNER BIZNESOWY SYGNITY S.A. CZŁONEK GRUPY ROBOCZEJ DS. SZTUCZNEJ INTELIGENCJI PRZY MINISTERSTWIE CYFRYZACJI, CZŁONEK ISSA POLSKA (GRUPA ROBOCZA DS. AI), Autor tekstów i porad w portalach Legalis Administracja i Legalis Księgowość Kadry Biznes Wydawnictwa C.H. Beck. Autor książki „Polecenia dla ChatGPT w finansach: praktyczne zastosowanie w biznesie i finansach osobistych” wydanej nakładem wydawnictwa Helion S.A. Miałem przyjemność szkolić między innymi Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Kancelarię Senatu RP, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Komendę Główną Policji, Agencję Wywiadu, Pocztę Polską S.A., Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Koleje Mazowieckie, CBA, ZUS, PGE, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Żandarmerię Wojskowa, Chrześcijańską Akademię Teologiczną w Warszawie, Polską Akademię Nauk, Akademię Górniczo-Hutniczą, Wojewódzkie Urzędy Pracy w Krakowie, Rzeszowie i w Olsztynie, Urząd Miasta Rzeszowa, Wojewódzką Stację Sanitarno – Epidemiologiczną w Poznaniu, Komendę Wojewódzką Policji w Krakowie, Szpital Zachodni im. Św. Jana Pawła II w Grodzisku Mazowieckim, Arcelormittal, ArchiDoc S.A, Sąd Okręgowy w Kielcach, Sąd Apelacyjny we Wrocławiu, ING Bank Śląski, Powiatowy Urząd Pracy w Piotrkowie Trybunalskim, Fenice Poland, Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie, SKO w Warszawie oraz Podlaski Urząd Wojewódzki. Prowadzę szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa, ochrony danych osobowych, bezpieczeństwa informacji, prawa administracyjnego, sztucznej inteligencji, systemów teleinformatycznych oraz elektronicznego zarządzania dokumentacją. Oprócz prowadzenia szkoleń zajmuję się wdrożeniami systemów EZD, prowadzeniem audytów bezpieczeństwa informacji i zarządzania ciągłością działania oraz udzielaniem porad.