27
listopada
2019
XIX Forum Administratorów Koordynatorów i Redaktorów BIP "JAWNOŚĆ I DOSTĘP DO INFORMACJI W ZMIENIAJACEJ SIĘ RZECZYWISTOŚCI PRAWNEJ I TECHNOLOGICZNEJ - dostępność cyfrowa, nagrywanie obrad, stosowanie RODO oraz zapewnienie bezp. informacji"
koordynator: Iwona Brokowska Duda
Rok 2019 r. obfituje w liczne zmiany dotyczące dostępu do informacji publicznej oraz ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego. W decyzji z 18.10.2019 r. Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) nałożył administracyjną karę pieniężną za przetwarzanie w BIP danych osobowych niezgodnie z RODO oraz za wadliwe umieszczenie w Internecie nagrania z obrad sesji Rady Miasta. Jednocześnie nakazał wprowadzenie zamian w prowadzeniu BIP oraz udostępnianiu transmisji z obrad. W trakcie Forum zanalizujemy decyzję oraz przedstawimy wnioski z niej wynikające dla podmiotów prowadzących BIP i zamieszczających obowiązkowe nagrania z obrad.
Niezależnie od tego wdrożenie w stronach BIP wymagają standardy dostępności wymagane w ustawie o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Warto omówić również sposób wykonania w samorządzie terytorialnym, wprowadzonych przecież nie tak dawno, zasad transmisji obrad i umieszczania w sieci nagrań.
Odrębnym tematem pozostaje nowelizacja ustawy o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego w zakresie ochrony danych osobowych, która bezpośrednio potwierdza możliwość objęcia ochrony danych osobowych cywilnoprawnym reżimem ochrony danych osobowych wynikającym z zawartych w trybie ofertowym umów o ponowne wykorzystywanie ISP.
W trakcie Forum omówimy również aktualne problemy rozpatrywania wniosków o udostępnienie informacji publicznej. Stale zwiększa się bowiem liczba wniosków o udostępnienie informacji i dokumentacji związanych z ochroną informacji, np. dokumentów inspektora ochrony danych, a nawet bezpieczeństwem systemów teleinformatycznych (np. zasady cyberbezpieczeństwa).
Opracowanie programu, koordynacja merytoryczna i prowadzenie obrad – adw. dr Grzegorz Sibiga
27 listopada 2019 r. | |
---|---|
10:00 |
Rozpoczęcie obrad adw. dr Grzegorz Sibiga (Instytut Nauk Prawnych PAN, Traple, Konarski, Podrecki i Wspólnicy) |
10:10 |
Dostępność cyfrowa w Biuletynie Informacji Publicznej - wykonanie obowiązków z ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych
(Logonet) |
11:00 |
Transmitowania obrad i umieszczanie nagrań w sieci – praktyka i problemy w realizacji obowiązków
(Urząd Miasta Krakowa) |
11:50 | Przerwa na lunch |
12:20 |
Analiza decyzji Prezesa UODO z 18.10.2018 r. w przetwarzania danych osobowych w BIP oraz elektronicznej publikacji nagrań sesji rady miejskiej
(Instytut Nauk Prawnych PAN, Traple, Konarski, Podrecki i Wspólnicy) |
12:45 |
Wnioski wynikające z decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych
(Instytut Nauk Prawnych PAN, Traple, Konarski, Podrecki i Wspólnicy) |
13:30 |
Nowelizacja z dnia 21 lutego 2019 r. ustawy o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego w zakresie ochrony danych osobowych
Dominik Sybilski, (Instytut Nauk Prawnych PAN, Ministerstwo Cyfryzacji) |
13:50 |
Nowa unijna dyrektywa 2019/1024 z 20 czerwca 2019 r. w sprawie otwartych danych i ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego i plany jej wykonania w prawie polskim
(Instytut Nauk Prawnych PAN, Ministerstwo Cyfryzacji) |
14:15 | Przerwa na kawę |
14:35 |
Ograniczenie dostępu do dokumentacji bezpieczeństwa informacji i systemów teleinformatycznych
(Sakowska-Baryła, Czaplińska Kancelaria Radców Prawnych Sp.p., redaktor naczelna "ABI Expert") |
15:05 |
Prawidłowe ustalanie granic tajemnicy przedsiębiorcy oraz ochrony danych osobowych w kontekście kryterium pełnienia funkcji publicznych w świetle orzecznictwa sądów administracyjnych Wystąpienie ma na celu ukazanie w jaki sposób sądy administracyjne traktują i oceniają właściwość postępowania w przedmiocie objęcia określonych informacji tajemnicą przedsiębiorcy, oraz czy proces ten jest zależny od kryterium pełnienia funkcji publicznej w kontekście ochrony danych osobowych jako obszaru prawnie chronionego. dr Piotr Sitniewski (Fundacja JAWNOSC.PL) |
15:40 | Podsumowanie obrad i zakończenie |
Rafał Kula
Specjalista z zakresu prawa dostępu do informacji publicznej, praktyk popularyzujący wiedzę o efektywnym prowadzeniu stron BIP, autor artykułów i ekspertyz z tej dziedziny. Wieloletni dyrektor Logonet Sp. z o.o.: koordynator niemal 400 wdrożeń podmiotowych stron BIP, współautor systemów BIPLO (Biuletyny prowadzone z ich wykorzystaniem zdobyły dwie pierwsze nagrody w konkursie MSWiA na „Przejrzystą stronę BIP”). Audytor BIP (kompleksowo skontrolował ponad 70 Biuletynów). Doświadczony wykładowca i trener. W 2013 r. aktywnie współpracował z Departamentem Audytu Sektora Finansów Publicznych w Ministerstwie Finansów. Obecnie członek zespołu ds. informacji publicznej i informacji sektora publicznego, który został powołany w ramach Rady do Spraw Cyfryzacji przy Ministrze Administracji i Cyfryzacji.
Marlena Sakowska-Baryła
Jest profesorem w Katedrze Europejskiego Prawa Konstytucyjnego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, radczynią prawną, partnerką w Sakowska-Baryła, Czaplińska Kancelarii Radców Prawnych Sp. p., wiceprezeską SBC Inspektor Sp. z o.o. oraz redaktor naczelną kwartalnika "ABI Expert”, członkinią Komisji ds. Nowych Technologii Okręgowej Izby Radców Prawnych w Łodzi.
W 2022 r. znalazła się na „Liście 25 najlepszych prawniczek w biznesie” magazynu „Forbes Women” oraz Fundacji Women in Law wyróżniona w dziedzinie „Działalność naukowa”.
Znalazła się na Liście 100 Osób, które w 2023 r. w wyróżniający sposób przyczyniły się do podniesienia umiejętności cyfrowych obywateli w Polsce w plebiscycie prowadzonym przez Szerokie Porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych w Polsce).
Specjalizuje się w prawie informacyjnym.
Pod jej redakcją naukową powstał komentarz do RODO – „Ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych”, C.H. Beck 2018 i komentarz do UDIP- „Ustawa o dostępie do informacji publicznej. Komentarz”, Wolters Kluwer 2023 oraz jedyna na rynku książka o transferach danych – „Transfery danych osobowych na podstawie RODO”, Wolters Kluwer 2023.
Jest autorką ponad 170 publikacji z zakresu ochrony danych osobowych, nowych technologii i prawa informacyjnego.
Wykłada na kliku wyższych uczelniach. Bierze czynny udział w konferencjach naukowych oraz branżowych seminariach. Jest autorką koncepcji merytorycznych cyklicznych forów branżowych.
W przeprowadzonych przez nią szkoleniach wzięło udział ponad 20 000 uczestników.
Prowadzi kanał na YouTube popularyzujący ochronę danych osobowych, prawo informacyjne i nowe technologie.
prof. Grzegorz Sibiga
Doktor habilitowany nauk prawnych, profesor nadzwyczajny w Instytucie Nauk Prawnych PAN, adwokat, wykładowca akademicki, partner w kancelarii Traple, Konarski, Podrecki i Wspólnicy kierujący zespołem zajmującym się wdrażaniem i stosowaniem RODO, kierownik Zakładu Prawa Administracyjnego w Instytucie Nauk Prawnych PAN, kierownik studiów podyplomowych w INP PAN dla inspektorów ochrony danych, przewodniczący Rady Naukowej SABI – Stowarzyszenia Inspektorów Ochrony Danych.
Specjalizuje się w prawie administracyjnym, w szczególności w problematyce ochrony danych osobowych i innych informacji prawnie chronionych, dostępu do informacji publicznej, ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego, e-administracji, a także postępowania administracyjnego. Redaktor, autor i współautor licznych publikacji naukowych i popularnonaukowych w tym zakresie.
Uczestniczył w pracach organów doradczych specjalizujących się w cyfryzacji i ochronie danych osobowych: wiceprzewodniczący Rady Naukowej Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (IV kadencja GIODO) oraz członek: Rady do Spraw Cyfryzacji Ministra Cyfryzacji (I kadencja), Rady Informatyzacji Ministra Administracji i Cyfryzacji (IV kadencja) oraz Komitetu Naukowego Giełdy Papierów Wartościowych. Obecnie członek Rady Służby Publicznej przy Prezesie Rady Ministrów. W 2020 r. otrzymał doroczną Nagrodę im Michała Serzyckiego przyznawaną przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Piotr Sitniewski
- Autor monografii: ,,Jawność obrad organów stanowiących w praktyce jednostek samorządu terytorialnego”, C.H. Beck 2018.
- Autor komentarza do ustawy o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego C.H. Beck 2017 r.
- autor poradnika ,,Zasady kardynalne dostępu do informacji. Wzory pism” Wolters Kluwer styczeń 2020 r. (w druku)
- autor poradnika ,,Dostęp do informacji publicznej. Pytania i odpowiedzi. Wzory pism” Wolters Kluwer 2016 r.
- autor poradnika ,,Dostęp do informacji publicznej. Pytania i odpowiedzi” Wolters Kluwer 2014 r.
- autor rozprawy doktorskiej na temat ,,Dostęp do informacji publicznej w jednostkach samorządu terytorialnego w Polsce”, rozprawa doktorska nagrodzona wyróżnieniem w konkursie organizowanym przez Samorząd Terytorialny w 2005 r. na najlepszą pracę doktorską dotyczącą zagadnień funkcjonowania samorządu terytorialnego,
- autor komentarza do ustawy o dostępie do informacji publicznej (Presscom 2011 r.),
- W latach 2004 – 2008 członek pozaetatowy SKO w Białymstoku,
- Prowadzi stronę www.jawnosc.pl poświęconą zagadnieniom jawności życia publicznego, oraz www.dostepdoinformacjiszkolenia.pl
- Kierownik projektu i prowadzący stronę projektową www.jawnoscsamorzadu.pl finansowanego z funduszy norweskich
- Bogate i różnorodne doświadczenie szkoleniowe. Od 2008 r. prowadzi cykliczne szkolenia z zagadnień dostępu do informacji publicznej w Krajowej Szkole Administracji Publicznej w Warszawie im. Prezydenta Rzeczypospolitej Lecha Kaczyńskiego.
Robert Skalny
Specjalizuje się we wdrożeniach rozwiązań teleinformatycznych w administracji publicznej, szczególnie w zakresie informacji publicznej i usług elektronicznych udostępnianych za pośrednictwem Internetu. Kierownik i koordynator licznych projektów e-administracji, społeczeństwa informacyjnego i usług elektronicznych. Pełnił rolę eksperta w obszarze udostępniania informacji publicznej, autor i trener szkoleń, współpracował z wydawcą czasopisma IT w Administracji. Zajmuje się zagadnieniami elektronicznego obiegu dokumentów i procesów biznesowych.
Pełni funkcje Kierownika w Oddziale Społeczeństwa Informacyjnego Wydziału Organizacji i Nadzoru Urzędu Miasta Krakowa oraz Administratora Biuletynu Informacji Publicznej Miasta Krakowa.
Dominik Sybilski
Naczelnik Wydziału w Departamencie Zarządzania Danymi w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów; asystent w Zakładzie Prawa Administracyjnego Instytutu Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk. Członek Public Sector Information Group przy Komisji Europejskiej. Prawnik i legislator. Autor publikacji z zakresu dostępu do informacji publicznej, ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego, otwartych danych i ochrony danych osobowych.