seminarium

27
listopada
2019

XIX Forum Administratorów Koordynatorów i Redaktorów BIP "JAWNOŚĆ I DOSTĘP DO INFORMACJI W ZMIENIAJACEJ SIĘ RZECZYWISTOŚCI PRAWNEJ I TECHNOLOGICZNEJ - dostępność cyfrowa, nagrywanie obrad, stosowanie RODO oraz zapewnienie bezp. informacji"

9 dni do rozpoczęciakoordynator: Iwona Nowosielska

Rok 2019 r. obfituje w liczne zmiany dotyczące dostępu do informacji publicznej oraz ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego. W decyzji z 18.10.2019 r. Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) nałożył administracyjną karę pieniężną za przetwarzanie w BIP danych osobowych niezgodnie z RODO oraz za wadliwe umieszczenie w Internecie nagrania z obrad sesji Rady Miasta. Jednocześnie nakazał wprowadzenie zamian w prowadzeniu BIP oraz udostępnianiu transmisji z obrad. W trakcie Forum zanalizujemy decyzję oraz przedstawimy wnioski z niej wynikające dla podmiotów prowadzących BIP i zamieszczających obowiązkowe nagrania z obrad.
Niezależnie od tego wdrożenie w stronach BIP wymagają standardy dostępności wymagane w ustawie o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Warto omówić również sposób wykonania w samorządzie terytorialnym, wprowadzonych przecież nie tak dawno, zasad transmisji obrad i umieszczania w sieci nagrań.
Odrębnym tematem pozostaje nowelizacja ustawy o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego w zakresie ochrony danych osobowych, która bezpośrednio potwierdza możliwość objęcia ochrony danych osobowych cywilnoprawnym reżimem ochrony danych osobowych wynikającym z zawartych w trybie ofertowym umów o ponowne wykorzystywanie ISP.
W trakcie Forum omówimy również aktualne problemy rozpatrywania wniosków o udostępnienie informacji publicznej. Stale zwiększa się bowiem liczba wniosków o udostępnienie informacji i dokumentacji związanych z ochroną informacji, np. dokumentów inspektora ochrony danych, a nawet bezpieczeństwem systemów teleinformatycznych (np. zasady cyberbezpieczeństwa).

Opracowanie programu, koordynacja merytoryczna i prowadzenie obrad – adw. dr Grzegorz Sibiga

27 listopada 2019 r.
10:00 Rozpoczęcie obrad
adw. dr Grzegorz Sibiga
(Instytut Nauk Prawnych PAN, Traple, Konarski, Podrecki i Wspólnicy)
10:10 Dostępność cyfrowa w Biuletynie Informacji Publicznej - wykonanie obowiązków z ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych
  • Kluczowe wymagania techniczne i funkcjonalne – standard WCAG 2.1.
  • Publikacja obowiązkowej deklaracji dostępności.
  • Rozpatrywanie żądań zapewnienia dostępności cyfrowej.
  • Ministerialny nadzór, sankcje i odpowiedzialność.
Rafał Kula
(Logonet)
11:00 Transmitowania obrad i umieszczanie nagrań w sieci – praktyka i problemy w realizacji obowiązków
  • Transmisja „live”, nagrania „on-line” – czy to ma sens?
  • Przegląd regulacji prawnych zobowiązujących do udostępniania nagrań obrad
  • Standardy i wymagania dla multimediów w sieci
  • Techniczne i praktyczne aspekty realizacji obowiązków ustawowych na przykładzie Biuletynu Informacji Publicznej Miasta Krakowa
Robert Skalny
(Urząd Miasta Krakowa)
11:50 Przerwa na lunch
12:20 Analiza decyzji Prezesa UODO z 18.10.2018 r. w przetwarzania danych osobowych w BIP oraz elektronicznej publikacji nagrań sesji rady miejskiej
  • Stan faktyczny w sprawie
  • Rodzaje naruszeń ochrony danych osobowych stwierdzonych w decyzji Prezesa UODO
  • Uzasadnienie stwierdzonych naruszeń ochrony danych osobowych
  • Konsekwencje decyzji Prezesa UODO
adw. dr Grzegorz Sibiga
(Instytut Nauk Prawnych PAN, Traple, Konarski, Podrecki i Wspólnicy)
12:45 Wnioski wynikające z decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych
  • Prowadzenie strony podmiotowej BIP jako czynność przetwarzania danych osobowych
  • Oursourcing BIP – wymagania prawne związane ze zlecaniem usług związanych prowadzeniem BIP
  • Określanie zasad (polityk) dotyczących czasu przechowywania danych osobowych w BIP
  • Przeprowadzanie analiz ryzyka w zakresie ochrony danych osobowych
  • Zabezpieczenie danych osobowych w nagraniach w aspekcie atrybutu dostępności danych osobowych
adw. dr Grzegorz Sibiga
(Instytut Nauk Prawnych PAN, Traple, Konarski, Podrecki i Wspólnicy)
13:30 Nowelizacja z dnia 21 lutego 2019 r. ustawy o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego w zakresie ochrony danych osobowych
  • Cele i zakres nowelizacji. Relacje ochrony danych osobowych i ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego (ISP).
  • Ograniczenie obowiązków z RODO w przypadku ponownego wykorzystywania ISP. Jakie obowiązki ochrony danych osobowych pozostały do wykonania przez podmioty zobowiązane i użytkowników?
  • Ochrona danych osobowych jako warunek ponownego wykorzystywania ISP. Konsekwencje wprowadzenia albo niewprowadzenia tego warunku przez podmiot zobowiązany.
adw. dr Grzegorz Sibiga, (Instytut Nauk Prawnych PAN, Traple, Konarski, Podrecki i Wspólnicy)
Dominik Sybilski, (Instytut Nauk Prawnych PAN, Ministerstwo Cyfryzacji)
13:50 Nowa unijna dyrektywa 2019/1024 z 20 czerwca 2019 r. w sprawie otwartych danych i ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego i plany jej wykonania w prawie polskim
  • Cele nowej dyrektywy i wybór instrumentu prawnego;
  • Nowy zakres podmiotowy dyrektywy (kolejne podmioty zobowiązane do przekazywania swoich zasobów do ponownego wykorzystywania);
  • Nowy zakres przedmiotowy (nowe kategorie informacji sektora publicznego włączone w zakres ponownego wykorzystywania);
  • Wzmocnienie znaczenia bezwnioskowego trybu ponownego wykorzystywania (interfejs programistyczny API i pojęcie danych dynamicznych);
  • Zakres przyszłego aktu wykonawczego do dyrektywy (pojęcie danych o wysokiej wartości);
  • Pozostałe zmiany (opłaty, ograniczenia);
  • Perspektywa wdrożenia dyrektywy do prawa krajowego.
Dominik Sybilski
(Instytut Nauk Prawnych PAN, Ministerstwo Cyfryzacji)
14:15 Przerwa na kawę
14:35 Ograniczenie dostępu do dokumentacji bezpieczeństwa informacji i systemów teleinformatycznych
  • Prawne możliwości poszukiwania dostępu do dokumentacji bezpieczeństwa informacji i systemów teleinformatycznych na podstawie praktyki
  • Podstawy prawne ograniczenia dostępu do dokumentacji bezpieczeństwa informacji i systemów teleinformatycznych
  • Orzecznictwo dotyczące ograniczeń w dostępie do dokumentacji z zakresu bezpieczeństwa
dr r.pr. Marlena Sakowska-Baryła
(Sakowska-Baryła, Czaplińska Kancelaria Radców Prawnych Sp.p., redaktor naczelna "ABI Expert")
15:05 Prawidłowe ustalanie granic tajemnicy przedsiębiorcy oraz ochrony danych osobowych w kontekście kryterium pełnienia funkcji publicznych w świetle orzecznictwa sądów administracyjnych
Wystąpienie ma na celu ukazanie w jaki sposób sądy administracyjne traktują i oceniają właściwość postępowania w przedmiocie objęcia określonych informacji tajemnicą przedsiębiorcy, oraz czy proces ten jest zależny od kryterium pełnienia funkcji publicznej w kontekście ochrony danych osobowych jako obszaru prawnie chronionego.
dr Piotr Sitniewski
(Fundacja JAWNOSC.PL)
15:40 Podsumowanie obrad i zakończenie

Rafał Kula

Specjalista z zakresu prawa dostępu do informacji publicznej, praktyk popularyzujący wiedzę o efektywnym prowadzeniu stron BIP, autor artykułów i ekspertyz z tej dziedziny. Wieloletni dyrektor Logonet Sp. z o.o.: koordynator niemal 400 wdrożeń podmiotowych stron BIP, współautor systemów BIPLO (Biuletyny prowadzone z ich wykorzystaniem zdobyły dwie pierwsze nagrody w konkursie MSWiA na „Przejrzystą stronę BIP”). Audytor BIP (kompleksowo skontrolował ponad 70 Biuletynów). Doświadczony wykładowca i trener. W 2013 r. aktywnie współpracował z Departamentem Audytu Sektora Finansów Publicznych w Ministerstwie Finansów. Obecnie członek zespołu ds. informacji publicznej i informacji sektora publicznego, który został powołany w ramach Rady do Spraw Cyfryzacji przy Ministrze Administracji i Cyfryzacji.

Marlena Sakowska-Baryła

Doktor nauk prawnych, radca prawny i partner w Sakowska-Baryła, Czaplińska Kancelarii Radców Prawnych Sp. p., specjalizującej się w sprawach z zakresu ochrony danych osobowych, prawa autorskiego i informacyjnego, redaktor naczelna „ABI Expert”, wiceprezes i dyrektor ds. planowania operacyjnego w SBC Inspektor Sp. z o.o.
Jest redaktorem naukowym komentarza do RODO - „Ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych. Komentarz” i współautorką komentarza do ustawy o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego oraz podręcznika o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego.
Jako Administrator Bezpieczeństwa Informacji organizowała i nadzorowała system ochrony danych osobowych w dużym urzędzie miejskim. Obecnie wspiera inspektorów ochrony danych w wykonywaniu ich funkcji zwłaszcza w ramach SBC Inspektor Sp. z o.o.
Jest autorką i współautorką ponad 100 publikacji obejmujących problematykę ochrony danych osobowych, dostępu do informacji publicznej oraz ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego w tym monografii: „Dostęp do informacji publicznej a ochrona danych osobowych", „Prawo do ochrony danych osobowych", „Orzecznictwo w sprawie udostępniania i odmowy udostępnienia informacji publicznej”,, „Realizacja praw osób, których dane dotyczą na podstawie rodo”, „Czy jesteśmy gotowi na stosowanie RODO? Wybrane zadnienia z zakresu funkcjonowania administracji publicznej”, komentarza –„Ustawa o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego. Komentarz” oraz podręcznika – „Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego”.
Wykłada na Uniwersytecie Łódzkim, Uniwersytecie Wrocławskim, Uniwersytecie Jagiellońskim, Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego, w Akademii Leona Koźmińskiego, w Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu oraz w Górnośląskiej Wyższej Szkole Handlowej. W przeszło 400 przeprowadzonych przez nią szkoleniach wzięło udział ponad 15 000 osób.

Grzegorz Sibiga

Doktor prawa, kierownik Zakładu Prawa Administracyjnego w Instytucie Nauk Prawnych PAN w Warszawie, adwokat współpracujący w Kancelarią Traple, Konarski i Wspólnicy. Zajmuje się prawem administracyjnym, w szczególności prawem do informacji, ochroną danych osobowych i innych informacji prawnie chronionych, e-administracją, a także postępowaniem administracyjnym. Redaktor, autor i współautor licznych publikacji naukowych w tym zakresie. Członek rad programowych czasopism: "Prawo Mediów Elektronicznych" i „Informacja w Administracji Publicznej” oraz członek rady konsultacyjnej miesięcznika "IT w administracji". Ekspert sejmowy w pracach parlamentarnych nad ustawami prawa administracyjnego, w tym m.in. o ewidencji ludności, dowodach osobistych, informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publicznej oraz nowelizacją ustawy o dostępie do informacji publicznej z 2011 r.

Piotr Sitniewski

  • Autor monografii: ,,Jawność obrad organów stanowiących w praktyce jednostek samorządu terytorialnego”, C.H. Beck 2018.
  • Autor komentarza do ustawy o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego C.H. Beck 2017 r.
  • autor poradnika ,,Zasady kardynalne dostępu do informacji. Wzory pism” Wolters Kluwer styczeń 2020 r. (w druku)
  • autor poradnika ,,Dostęp do informacji publicznej. Pytania i odpowiedzi. Wzory pism” Wolters Kluwer 2016 r.
  • autor poradnika ,,Dostęp do informacji publicznej. Pytania i odpowiedzi” Wolters Kluwer 2014 r.
  • autor rozprawy doktorskiej na temat ,,Dostęp do informacji publicznej w jednostkach samorządu terytorialnego w Polsce”, rozprawa doktorska nagrodzona wyróżnieniem w konkursie organizowanym przez Samorząd Terytorialny w 2005 r. na najlepszą pracę doktorską dotyczącą zagadnień funkcjonowania samorządu terytorialnego,
  • autor komentarza do ustawy o dostępie do informacji publicznej (Presscom 2011 r.),
  • W latach 2004 – 2008 członek pozaetatowy SKO w Białymstoku,
  • Prowadzi stronę www.jawnosc.pl poświęconą zagadnieniom jawności życia publicznego, oraz www.dostepdoinformacjiszkolenia.pl
  • Kierownik projektu i prowadzący stronę projektową www.jawnoscsamorzadu.pl finansowanego z funduszy norweskich
  • Bogate i różnorodne doświadczenie szkoleniowe. Od 2008 r. prowadzi cykliczne szkolenia z zagadnień dostępu do informacji publicznej w Krajowej Szkole Administracji Publicznej w Warszawie im. Prezydenta Rzeczypospolitej Lecha Kaczyńskiego.

Robert Skalny

Specjalizuje się we wdrożeniach rozwiązań teleinformatycznych w administracji publicznej, szczególnie w zakresie informacji publicznej i usług elektronicznych udostępnianych za pośrednictwem Internetu. Kierownik i koordynator licznych projektów e-administracji, społeczeństwa informacyjnego i usług elektronicznych. Pełnił rolę eksperta w obszarze udostępniania informacji publicznej, autor i trener szkoleń, współpracował z wydawcą czasopisma IT w Administracji. Zajmuje się zagadnieniami elektronicznego obiegu dokumentów i procesów biznesowych.
Pełni funkcje Kierownika w Oddziale Społeczeństwa Informacyjnego Wydziału Organizacji i Nadzoru Urzędu Miasta Krakowa oraz Administratora Biuletynu Informacji Publicznej Miasta Krakowa.

Dominik Sybilski

Asystent w Instytucie Nauk Prawnych PAN oraz główny specjalista w Departamencie Otwartych Danych i Rozwoju Kompetencji Ministerstwa Cyfryzacji. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończył również Krajową Szkołę Administracji Publicznej oraz aplikację legislacyjną przy Rządowym Centrum Legislacji. Autor publikacji i praktyk z zakresu prawa dostępu do informacji i ponownego jej wykorzystywania.

Termin i Miejsce

Termin:
27 listopada 2019
Miejsce:
Warszawa

Koszt

Koszt udziału jednej osoby wynosi:
  • 790 zł + 23% VAT

Informacje dodatkowe

Powyższy koszt obejmuje: udział, materiały konferencyjne, imienny certyfikat, lunch, przekąski i napoje w przerwach.

Warunkiem udziału jest przesłanie wypełnionego formularza zgłoszeniowego (zakładka "Zgłoszenie"), faksem lub elektronicznie i otrzymanie pisemnego potwierdzenia udziału ze strony CPI. O przyjęciu zgłoszenia decyduje kolejność zgłoszeń. Ilość miejsc ograniczona.

Zapłata i Rezygnacja

Koszt udziału jest płatny na konto CPI, na podstawie potwierdzenia udziału. Faktury będą do odbioru podczas spotkania.

Rezygnacja z udziału po 20 listopada 2019 r. lub nieobecność na spotkaniu powoduje powstanie zobowiązania pokrycia pełnych kosztów udziału na podstawie faktury Centrum Promocji Informatyki. Rezygnacja możliwa jest tylko i wyłącznie w formie pisemnej.

Biuro Organizacyjne

Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o.
02-757 Warszawa, ul. Pory 78, I piętro
tel. 22 355 86 80, fax 22 355 86 79
e-mail:cpi@cpi.com.pl
Dane uczestnika
Dane płatnika

Zobowiązujemy się uregulować koszt udziału jednej osoby w spotkaniu:

Uczestnicy, których udział w konferencji jest finansowany ze środków publicznych w co najmniej 70%, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) mogą uzyskać zwolnienie z VAT-u, na podstawie wypełnionego i przesłanego do CPI sp. z o.o. oświadczenia.

Dane osobowe przetwarzane będą w celu realizacji umowy o udział w szkoleniu oraz w celach reklamowych, promocyjnych i marketingowych związanych z działalnością prowadzoną przez Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o. (art. 23 ust. 1 pkt 3 i 5 u.o.d.o.”, a po 25 maja 2018 r. – art. 6 ust. 1 lit. b i f RODO). Dane osobowe będą przetwarzane aż do ewentualnego zgłoszenia sprzeciwu przez osobę, której dane dotyczą, a po tym okresie dla celów i przez okres oraz w zakresie wymaganym przez przepisy prawa lub dla zabezpieczenia ewentualnych roszczeń. Dane osobowe udostępniane będą patronom i sponsorom. Osobie, której dane dotyczą, przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych oraz prawo wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale niezbędne do wzięcia udziału w szkoleniu.

Skąd dowiedzieli się Państwo o spotkaniu: