2
października
2018
Forum Instytucji Kultury OFERTA INSTYTUCJI KULTURY DLA SENIORÓW Koegzystencja czy „gettoizacja”
koordynator: Iwona Nowosielska

2 października 2018 r. | |
---|---|
10:00 |
Jak poznać potrzeby kulturalne seniorów? Badania aktywności kulturalnej osób starszych. Wnioski dla instytucji kultury. Marta Żakowska (redaktorka naczelna Magazyn Miasta, Res Publica ) |
11:00 |
Case study: Senior w muzeum:
(Zastępca Dyrektora, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie) |
12:00 | przerwa, poczęstunek |
12:30 |
Case study: Senior w bibliotece i w domu kultury. Działania międzypokoleniowe w bibliotekach i domach kultury jako sposób na podnoszenie jakości życia osób starszych:
|
13:20 |
O „gettoizacji” oferty kulturalnej dla seniorów – integracja czy separacja? Podstawowa teza, na której zostanie oparty wykład, głosi, że aktywność kulturalna stanowi jeden z istotnych czynników wpływających pozytywnie na jakość życia osób starszych i przyczyniających się do ich integracji społecznej. Przeprowadzane w ostatnich latach diagnozy uczestnictwa w kulturze Polaków oraz instytucjonalnej oferty aktywności kulturalnej pokazują, iż coraz więcej podmiotów reaguje na wyzwania związane z przeobrażenia demograficznymi i postrzega seniorów jako ważnych adresatów swoich działań. Badania te wskazują także, że mimo iż osoby starsze to w zdecydowanej większości kategoria „wycofana społecznie” i preferująca „udomowione” formy uczestnictwa w kulturze i spędzania czasu, to jednak seniorzy są obecni w instytucjach i stanowią widoczną kategorię uczestników wydarzeń kulturalnych. W wykładzie zostanie zaprezentowane jedno z charakterystycznych zjawisk w obszarze zinstytucjonalizowanej oferty aktywności kulturalnej dla seniorów, czyli jej „gettoizacja”. Polega ona na tworzeniu „zajęć na wyłączność”, osobnych propozycji aktywności dla poszczególnych kategorii wiekowych, w tym właśnie dla osób starszych. W wystąpieniu autorka pokaże, że taki sposób kreowania oferty aktywności kulturalnej ma określone uwarunkowania i uzasadnienia metodyczne, organizacyjne, kulturowe i psychologiczne. Tworzenie oferty „osobnej” dla tej kategorii wiekowej jest jednak oceniane jako ambiwalentne. Zakłada bowiem integrację osób starszych i ich włączanie do życia społecznego, a jednocześnie polega na separacji pokoleń. W wykładzie autorka wskaże, że „gettoizacja” oferty z jednej strony ma szereg zalet, zarówno z punktu widzenia seniorów-uczestników, jak i instytucji-organizatorów, z drugiej jednak w sytuacji, gdy zajęcia tego typu dominują nad ofertą integrującą różne kategorie wiekowe, niesie z sobą konkretne ryzyka, dotyczące głównie relacji między pokoleniami i solidarności międzygeneracyjnej. Dr Sylwia Słowińska (adiunkt w Zakładzie Animacji Kultury i Andragogiki na Wydziela Pedagogiki, Psychologii i Socjologii Uniwersytetu Zielonogórskiego) |
14:00 | Przerwa |
14:15 |
Warsztaty: Jak promować ofertę instytucji kultury dla seniorów? Seniorzy są dużym wyzwaniem dla instytucji kultury w Polsce. Mają dużo wolnego czasu, ale mało pieniędzy na kulturę. Niby są świadomi, że kultura może pomóc im wyjść z samotności i wykluczenia, że może być źródłem wiedzy i emocji, ale co drugi polski senior w ogóle nie odwiedza instytucji kulturalnych i nie uczestniczy w imprezach kulturalnych. Słabo lub w ogóle nie znają oferty kulturalnej w mieście. Nie mają takiej potrzeby. Telewizja - i coraz częściej internet - zaspokajają prawie wszystkie potrzeby w zakresie rozrywki i kultury osób powyżej 60 roku życia. Aktywnie z kultury korzysta najwyżej 10% seniorów. Jak dotrzeć do takiej grupy docelowej?
|
16:30 | Zakończenie seminarium. |
Piotr Górajec

Absolwent archeologii Uniwersytetu Warszawskiego; od 2004 pracuje w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie: 2009 – 2012 kierownik Działu Edukacji Muzealnej, w latach 2012- 2015 kierownik Działu Rozwoju. Obecnie pełni funkcję Zastępcy Dyrektora Muzeum; Współtwórca Forum Edukatorów Muzealnych, obecnie Prezes nowo związanego Stowarzyszenia Forum Edukatorów Muzealnych; autor publikacji z dziedziny Edukacji Muzealnej, współautor projektu Raport o Stanie Edukacji Muzealnej w Polsce oraz programu Akademia Zarządzania Muzeum.
Joanna Mikulska

Animatorka kultury, dziennikarka, trenerka.
Absolwentka Instytutu Kultury Polskiej i Polskiej Szkoły Reportażu.
Wspiera pracowników organizacji pozarządowych i instytucji kultury w zakresie rozwoju działań animacyjno-społecznych oraz tworzeniu projektów międzypokoleniowych (współpracuje m.in. z Towarzystwem Inicjatyw Twórczych "ę", Fundacją Borussia z Olsztyna, Instytutem Adama Mickiewicza, Domem Spotkań z Historią).
Ma doświadczenie w szkoleniu menadżerów kultury w Ukrainie i Białorusi. Jest autorką projektów artystyczno-społecznych związanych z pracą wokół lokalnych historii i wspomnień.
Sylwia Słowińska

Doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, adiunkt w Zakładzie Animacji Kultury i Andragogiki na Wydziela Pedagogiki, Psychologii i Socjologii Uniwersytetu Zielonogórskiego. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół tematyki edukacji kulturalnej, animacji kultury, aktywności kulturalnej, realizowanej zarówno w instytucjonalnych jak i nieformalnych układach oraz na problematyce szeroko rozumianej edukacji ludzi dorosłych. Wchodzi w skład redakcji czasopisma naukowego „Dyskursy Młodych Andragogów”, gdzie pełni funkcję sekretarza redakcji oraz redaktora tematycznego w obszarze edukacji kulturalnej i animacji kultury. Jest członkiem Lubuskiego Towarzystwa Naukowego oraz Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego.
Krzysztof Urbanowicz

Specjalista w zakresie marketingu, dziennikarstwa i mediów oraz transformacji cyfrowej. Jest konsultantem, prelegentem i trenerem od ponad 15 lat w Polsce, Francji i Szwajcarii (+1000 firm, grup mediowych i gazet).
Przez 18 lat kierował agencją content marketingu Mediapolis, należącą do międzynarodowej sieci agencji Revsquare, obecnie Pentalog (klienci m.i in.: PKN Orlen, PZU, PGNiG, PGE, Unilever, Orange, Nestlé, Diageo, Jeronimo Martins Polska, Pepsi-Cola…).
Z wykształcenia dziennikarz (Institut Francais de Presse w Paryżu) i sowietolog (Institut d’Etudes Politiques w Paryżu), rozpoczynał swoją karierę w mediach francuskich we Francji („Le Quotidien de Paris” i „Le Figaro”).
Po powrocie do Polski, w latach 90., był korespondentem mediów francuskich, w tym „Le Parisien" i Radio France Internationale, później dyrektorem polsko-francuskiej podyplomowej szkoły dziennikarstwa, Europejskie Studium Dziennikarstwa w Warszawie, prowadzonej przez L’Ecole Supérieure de Journalisme de Lille.
Jego blog Media Cafe Polska został uznany przez międzynarodową agencję Edelman jako trzeci najbardziej wpływowy blog w Polsce w 2007 r.