7
maja
2025
Szkolenie partnerskie Beck Akademia
E-doręczenia po zmianach - praktyczne ujęcie
5 dni do rozpoczęciakoordynator: Beata Kurpiewska

W dniu 12 grudnia 2023 r. Sejm znowelizował ustawę o doręczeniach elektronicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 2699). Zgodnie z przyjętą zmianą uruchomienie skrzynek na potrzeby publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej zostało opóźnione co najmniej do 30 marca 2024 r., ale nie później niż do 1 stycznia 2025 r. Ostatecznie, na mocy ustawy z 21 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o doręczeniach elektronicznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 1841), nowe przepisy weszły w życie 1 stycznia 2025 r.
1 stycznia 2025 r. e-doręczenia stały się obowiązkowe dla instytucji publicznych (z wyłączeniem wymiaru sprawiedliwości) i niektórych zawodów zaufania publicznego (np. adwokaci, radcowie prawni, księgowi), a także skrzynkę do elektronicznych doręczeń założyć muszą wszystkie nowo zakładane podmioty gospodarcze, wpisywane do CEIDG lub KRS. Od 1 kwietnia 2025 r. obowiązek ten będzie dotyczył wszystkich podmiotów niepublicznych zarejestrowanych w KRS. Od 1 lipca 2025 r. skrzynki będą musiały posiadać podmioty niepubliczne zarejestrowane w CEIDG do 31 grudnia 2024 r., jednakże tylko w przypadku dokonywania zmian we wpisie. Od 1 października 2026 r. system stanie się obligatoryjny dla wszystkich podmiotów z CEIDG. Sądy, trybunały, komornicy, prokuratura, organy ścigania i Służba Więzienna będą stosować go obowiązkowo dopiero w 2029 r.
Ustawa z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz.U. z 2020 r. poz. 2320 ze zm.) wprowadza zmiany w zakresie funkcjonowania doręczeń, dokonując redefinicji standardów wymiany korespondencji i zastępując – przynajmniej w odniesieniu do podmiotów publicznych – papierową korespondencję tradycyjną - formami elektronicznymi.
Nowe przepisy wprowadzą obowiązek posiadania adresu do doręczeń elektronicznych i skrzynki do doręczeń m.in. dla organów administracji publicznej, przedstawicieli zawodów zaufania publicznego oraz przedsiębiorców.Wielokrotne odroczenie wejścia w życie obowiązków powoduje wiele niepewności i problemów organizacyjnych.
Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z podstawowymi obowiązkami, procedurami rejestracji adresu do doręczeń a także skutkami prawnymi nowych regulacji. Przedstawimy założenia nowych usług powszechnych – w tym zasady funkcjonowania publicznej usługi rejestrowego doręczenia elektronicznego, kwalifikowanej usługi rejestrowego doręczenia elektronicznego, publicznej usługi hybrydowej oraz nowego rejestru publicznego – bazy adresów do doręczeń. Od 2025 roku większość podmiotów uczestniczących w życiu gospodarczym i publicznym będzie musiała wykorzystywać korespondencję elektroniczną w miejsce tradycyjnych listów poleconych.
Udział w szkoleniu pozwoli Ci:
- poznać założenia reformy elektronicznych doręczeń po wejściu w życie przepisów ustawy o e-doręczeniach,
- zrozumieć zasady działania: adresu do doręczeń elektronicznych, elektronicznej skrzynki doręczeń, publicznej usługi rejestrowego doręczenia oraz publicznej usługi hybrydowej,
- poznać nowe obowiązki oraz terminy dostosowania się poszczególnych kategorii podmiotów do nowych obowiązków wynikających z ustawy o e-doręczeniach,
- usystematyzować wiedzę na temat dopuszczalnych form doręczeń korespondencji między różnymi podmiotami (B2G, G2G, C2G),
- usystematyzować wiedzę na temat dopuszczalnych form elektronicznej identyfikacji.
Szkolenie kierowane jest do przedsiębiorców, organizacji i instytucji publicznych oraz niepublicznych i prawników, na których przepisy nakładają obowiązek wdrożenia elektronicznych standardów wymiany korespondencji.
Dostęp do Systemu Legalis
Po szkoleniu otrzymasz 2-tygodniowy dostęp do Systemu Legalis Moduł Prawo gospodarcze.
Czas trwania szkolenia: od 10:00 do 15:00
- Nowe e-doręczenia – od ePUAP do wdrożenia elektronicznej skrzynki do doręczeń.
- Obligatoryjne i fakultatywne stosowanie adresu do doręczeń elektronicznych i elektronicznej skrzynki doręczeń.
- Funkcjonowanie bazy adresów elektronicznych.
- E-identyfikacja podmiotów (rodzaje podpisów i pieczęci elektronicznych, zasady funkcjonowania konta powiązanego z ePUAP).
- Operator wyznaczony – nowe role i obowiązki oraz odpowiedzialność dostawcy korespondencji.
- Wdrożenie elektronicznego obrotu korespondencji po wejściu w życie ustawy o e-doręczeniach.
- Pułapki i wyzwania przy wdrożeniu elektronicznej skrzynki do doręczeń.
- Usługa doręczenia rejestrowego a „tradycyjna” korespondencja rejestrowana.
- Publiczna usługa hybrydowa.
- Gdy pracownik składa wypowiedzenie.
- Skutki doręczeń e-korespondencji po wejściu w życie ustawy o e-doręczeniach.
- Funkcjonowanie elektronicznych doręczeń w wybranych obszarach.
- E-doręczenia w praktyce przedsiębiorców.
- E-doręczenia w zawodach zaufania publicznego.
- E-doręczenia w postępowaniu cywilnym.
- E-doręczenia w obrocie konsumenckim.
Justyna Kurek-Sobieraj

Adwokatka. Kierowniczka Katedry Bezpieczeństwa Ustrojowego w Instytucie Bezpieczeństwa Państwa Akademii Sztuki Wojennej. Wieloletnia pracownica centralnych organów administracji – Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Obecnie uczestniczy w projektach z zakresu bezpieczeństwa informacji, ochrony danych osobowych. Autorka publikacji z zakresu bezpieczeństwa informacyjnego.
Termin i Miejsce
- Termin:
- 7 maja 2025
- Miejsce:
- szkolenie on-line
Koszt
- 650 zł + 23% VAT
Informacje dodatkowe
Powyższy koszt obejmuje: udział w zajęciach dla 1 osoby, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia w formacie PDF, zapewnienie platformy szkoleniowej i dostępu do szkolenia w czasie rzeczywistym, test połączenia, pomoc techniczną w razie potrzeby.
Warunkiem udziału jest przesłanie wypełnionego formularza zgłoszeniowego (zakładka "Zgłoszenie"). Liczba miejsc ograniczona.
Organizatorem szkolenia jest Wydawnictwo C.H.Beck (Beck Akademia). Link do szkolenia oraz materiały szkoleniowe i certyfikat otrzymają Państwo od organizatora.
Szkolenia online odbywają się przy użyciu platformy Clickmeeting. Nie później niż na 2 godziny przed startem danego szkolenia do uczestników zostanie wysłany e-mail z zaproszeniem.
Zapłata i Rezygnacja
Koszt udziału jest płatny na konto Wydawnictwa C.H.Beck na podstawie proformy wystawionej po przyjęciu zgłoszenia.
Rezygnacja z udziału po 30 kwietnia 2025 r. lub nieobecność na spotkaniu powoduje powstanie zobowiązania pokrycia pełnych kosztów udziału na podstawie faktury wystawionej przez Wydawnictwo C.H.Beck. Rezygnacja możliwa jest tylko i wyłącznie w formie pisemnej.
Szkolenie partnerskie Beck Akademia
Organizator szkoleń z dziedziny prawa i podatków. Oferuje szeroki zakres tematyczny organizowanych szkoleń. Dostarcza najwyższej jakości wiedzę dla prawników, studentów prawa i aplikantów, pracowników sektora publicznego, a także dla osób, które w swojej pracy opierają się na przepisach podatkowych i kadrowych. Beck Akademia zajmuje się również organizacją szkoleń zamkniętych, dopasowanych do indywidualnych potrzeb klienta. Prelegenci Beck Akademii to uznani praktycy i eksperci z wieloletnim doświadczeniem na rynku.
Współadministratorami danych osobowych są Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o. i Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o. Dane przetwarzamy dla realizacji umowy, powiązanych obowiązków prawnych i organizacji szkolenia. Przysługują Ci prawa do: dostępu do swoich danych, otrzymania ich kopii, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, cofnięcia zgody oraz wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Pełne informacje w Polityce prywatności.
Biuro Organizacyjne
00-203 Warszawa, ul. Bonifraterska 17, Biurowiec North Gate, recepcja XVI piętro,
tel. 506 178 228
e-mail:cpi@cpi.com.pl
e-Doręczenia: AE:PL-55387-14998-DEASJ-15 Szkolenie realizowane przy współpracy z:
Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o.
00-203 Warszawa, ul. Bonifraterska 17,
tel. 22 311 22 22
e-mail:akademia@beck.pl
akademia.beck.pl