szkolenie on-line
SZKOLIMY JUŻ 32 LATA, ZAUFAŁO NAM PONAD 100 000 OSÓB

13
maja
2025

Szkolenie partnerskie Beck Akademia

Ochrona sygnalistów w organizacjach - dobre praktyki

11 dni do rozpoczęciakoordynator: Beata Kurpiewska

Uchwalona 14 czerwca 2024 r. ustawa o ochronie sygnalistów została w dniu 24 czerwca 2024 r. opublikowana w Dzienniku Ustaw (poz. 928). Ustawa transponuje po wielu miesiącach opóźnienia Dyrektywę UE. Przepisy ustawy o ochronie sygnalistów weszły w życie 25 września 2024 r., z wyjątkiem przepisów dotyczących zgłoszeń zewnętrznych, które zaczęły obowiązywać 25 grudnia 2024 r. Niewdrożenie przepisów ustawy zagrożone jest grzywną, zaś działania skierowane przeciwko sygnaliście zagrożone są nawet pozbawieniem wolności do lat 3. Na webinarze omówimy aktualne wymogi stawiane pracodawcom w świetle ustawy i to jak będzie wyglądać ich wdrożenie w praktyce. Instytucją odpowiedzialną za udzielanie wsparcia sygnalistom jest Rzecznik Praw Obywatelskich.

Każdy podmiot prywatny i publiczny, na rzecz którego pracuje co najmniej 50 osób, musi liczyć się z koniecznością ustanowienia wewnętrznej procedury zgłaszania naruszenia prawa i podejmowania działań następczych. Zgodnie z najnowszą rządową propozycją organizacje muszą wdrożyć procedurę w ciągu 3 miesięcy od momentu ogłoszenia ustawy. Niedopełnienie tego obowiązku będzie grozić pracodawcy grzywną. Celem procedury ma być zwiększenie bezpieczeństwa osób, które zwracają uwagę na nieprawidłowości w miejscu pracy i ich ochrona przed działaniami odwetowymi. Nowa ustawa określa jej obowiązkowe elementy i wskazuje, w jaki sposób można ją uzupełnić. W związku z tym pracodawcy staną przed ważnymi decyzjami m.in. jaki zakres tematyczny zgłoszeń akceptują oraz czy i jak regulować tryb zgłoszeń anonimowych. Każdy sygnalista uzyska też dostęp do zewnętrznych ścieżek zgłaszania prowadzonych przez organy publiczne, w tym będzie mógł skorzystać ze wsparcia Rzecznika Praw Obywatelskich jako centralnego organu zarządzającego zgłoszeniami.

Na szkoleniu wskażemy, o czym warto pamiętać i jakich błędów należy się wystrzegać, aby wewnętrzne procedury pozostawały zgodne z prawem, a jednocześnie działały skutecznie. Nie czekając na przepisy krajowe wiele podmiotów prawnych już teraz stosuje się do wytycznych unijnych w tym zakresie, tym bardziej że minął termin na implementację unijnych przepisów w Polsce. Sądy zaczynają w swoich wyrokach brać pod uwagę bezpośredni skutek Dyrektywy UE. Podpowiemy, na co w szczególności zwrócić uwagę, aby wewnętrzne procedury zgłaszania pozostawały w zgodzie ze zmianami przepisów.
Na szkoleniu poruszymy wiele praktycznych problemów, m.in.:

  • Jak dokumentować ustne zgłoszenia i zeznania świadków?
  • Jak postępować ze zgłoszeniami anonimowymi?
  • Czy inspektor ochrony danych może przyjmować zgłoszenia?
  • Kto odpowiada za prowadzenie postępowania wyjaśniającego?
  • Jak może wyglądać prowadzenie działań następczych?
  • Jak długo przechowywać dane o zgłoszeniach?
  • Kto i jak ma wykazać, że działania odwetowe nie wystąpiły?
  • Kto poniesie karę w związku z brakiem procedury lub jej wadliwym wdrożeniem?
  • Na czym polega dzielenie się zasobami w ramach obsługi kanałów sygnalizowania i kto może to robić?
Odpowiedzi na te pytania udzielimy na podstawie ponad 10-letniego doświadczenia Linii Etyki z wdrażania systemów powiadamiania. Podobne systemy – telefoniczne, poprzez e-mail lub oparte na platformie internetowej – będą musiały się teraz pojawić obowiązkowo w organizacjach.

Pierwsza część szkolenia poświęcona będzie przygotowaniu wewnętrznej procedury zgłaszania naruszeń prawa i podejmowania działań następczych. Wskażemy podstawowe jej elementy oraz rekomendowane rozwiązania dla różnego typu organizacji. Według ostatnich propozycji ustawowych fakultatywną częścią procedury może być m.in. system zachęt do sygnalizowania naruszeń. Opowiemy czym mogą być „zachęty” w praktyce i dlaczego leżą w interesie pracodawcy. Wskażemy, jak powinien przebiegać proces wdrażania i konsultacji procedury z przedstawicielami pracowników. Jest to istotne, ponieważ nieprawidłowe przeprowadzenie konsultacji może wiązać się z karami. Wreszcie podpowiemy kogo i w jakim trybie należy informować o możliwości skorzystania z procedury. W prezentacji pokazane zostaną także dane na temat skuteczności działania procedur zgłaszania naruszeń. Odnosząc się do wiedzy badawczej podpowiemy co warto zrobić, aby kultura organizacyjna nie stała się przeszkodą w sygnalizowaniu. Wskażemy czym można się inspirować w zarządzaniu systemami powiadamiania w organizacjach.

W drugiej części szkolenia opowiemy o możliwych scenariuszach postępowania wyjaśniającego, w zależności od tego czy rozpatrujemy zgłoszenie imienne czy anonimowe. Wskażemy o co należy zadbać na jego poszczególnych etapach. Kto może się do nas zgłosić z informacją o nadużyciu? W jaki sposób powinna wyglądać pierwsza ocena zgłoszenia? Jak weryfikować informacje sygnalisty? Czym są działania następcze? Jakie informacje należy zapewnić sygnalistom? Na czym polega ochrona poufności zgłaszającego i danych osobowych zawartych w zgłoszeniu? Jaka odpowiedzialność spoczywa na pracodawcy za uchybienie przepisom ustawy? Jaką rolę mają do odegrania zewnętrzne podmioty w obsłudze zgłoszeń?

Poza tym zaprezentujemy dane porównujące różne ścieżki sygnalizowania i odwołujące się do rodzajów naruszeń, o których informują sygnaliści. Odnosząc się do wiedzy badawczej podpowiemy co warto zrobić, aby kultura organizacyjna nie stała się barierą przed zgłaszaniem. Wytłumaczymy na podstawie danych, dlaczego warto zainwestować w poufne kanały sygnalizowania.

Formuła warsztatowa szkolenia (możliwość zadawania pytań na żywo, dyskusja) pozwoli Uczestnikom wymienić się doświadczeniami oraz własnymi spostrzeżeniami na temat wprowadzanych rozwiązań prawnych. Dla kogo jest to szkolenie?

Grupą docelową są działy HR, kadr, compliance oraz prawnicy, którzy: zajmują się wewnętrzna obsługą prawną, pracują w biurze zarządu - równolegle ze standardowymi obowiązkami powierzono im również kompetencje z zakresu compliance, zajmują się doradztwem dla klientów korporacyjnych, biorą udział w pracach w komisji antymobbingowych i antydyskryminacyjnych, są odpowiedzialni za procedury wewnątrzorganizacyjne, są zainteresowani problematyką whistleblowingu.

Dostęp do Systemu Legalis
Po szkoleniu otrzymasz 2-tygodniowy dostęp do Systemu Legalis Moduł Prawo pracy.

szkolenie zamknięte - zamawiam

Czas trwania szkolenia: od 10:00 do 14:00

  1. Formalne ramy ochrony sygnalistów w organizacji
    • Warunki ochrony sygnalistów w organizacji w świetle Dyrektywy UE.
    • Ochrona sygnalistów w organizacjach - ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. – nowe wymagania dla pracodawców.
    • Podmioty objęte nowymi obowiązkami.
    • Formy wsparcia w zakresie obsługi systemów zgłaszania naruszeń.
    • Obowiązkowe elementy procedury zgłoszeń wewnętrznych.
    • Co jeszcze umieścić w procedurze? – zalecany i dobrowolny zakres.
    • Upowszechnianie informacji o procedurze.
    • Sesja pytań i odpowiedzi
    Prowadzący: Marcin Waszak

  2. Sygnaliści w ujęciu praktycznym
    • Rodzaje kanałów sygnalizowania.
    • Najczęściej zgłaszane nieprawidłowości.
    • Znaczenie anonimowości i anonimizacji zgłoszeń.
    • Jak zachęcić do zgłaszania?
    • Sesja pytań i odpowiedzi
    Prowadzący: Zuzanna Dobrowolska

  3. Wyjaśnianie zgłoszeń
    • Cel i znaczenie działań następczych.
    • Typowy schemat postępowania wyjaśniającego.
    • Komunikacja z sygnalistą.
    • Standardy postępowań wyjaśniających.
    • O warunku poufności zgłoszenia.
    • Zgodność procedury z ochroną danych osobowych.
    • Zakres odpowiedzialności sygnalisty.
    • Odpowiedzialność podmiotu prawnego w związku z procedurą.
    • Skuteczność systemów powiadamiania w świetle badań.
    • Sesja pytań i odpowiedzi
    Prowadzący: Marcin Waszak

  4. Jak może wyglądać procedowanie zgłoszeń w praktyce organizacji?
    • Rola osób przyjmujących zgłoszenia.
    • Komu powierzyć działania następcze?
    • Prowadzenie rejestru zgłoszeń.
    • Popularne mity o sygnalistach w świetle doświadczeń Linii Etyki.
    • Wpływ edukacji pracowników na system sygnalizowania.
    • Sesja pytań i odpowiedzi
    Prowadzący: Zuzanna Dobrowolska

    szkolenie zamknięte - zamawiam

Zuzanna Dobrowolska

Członkini Zarządu Linii Etyki Sp. z o.o. Jest współautorką kolejnych wersji aplikacji Linii Etyki pozwalających sygnalizować wątpliwości etyczne w sposób bezpieczny dla pracownika. Współtworzy programy edukacyjne oraz wewnętrzne kampanie propagujące sygnalizowanie w organizacjach.

Marcin Waszak

Specjalista etyki biznesu w Linii Etyki. Biegły przy Sądzie Okręgowym w Warszawie w zakresie whistleblowingu, sygnalistów, systemów zgłaszania i wyjaśniania zgłoszeń o nieprawidłowościach. Mediator. Wcześniej w zespole forum Idei Fundacji Batorego kierował działaniami związanymi z ochroną sygnalistów, m.in. przygotowywaniem obywatelskiego projektu ustawy i jego adaptacją do wymagań prawa europejskiego. W sektorze pozarządowym przez ponad dekadę zajmował się polityką antykorupcyjną i przejrzystością działania władz publicznych. Autor licznych analiz, raportów i publikacji prasowych. Prowadzi podcast „Kurs etyki”.

szkolenie zamknięte - zamawiam

Termin i Miejsce

Termin:
13 maja 2025
Miejsce:
szkolenie on-line

Koszt

Koszt udziału jednej osoby wynosi:
  • 600 zł + 23% VAT

Informacje dodatkowe

Powyższy koszt obejmuje: udział w zajęciach dla 1 osoby, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia w formacie PDF, zapewnienie platformy szkoleniowej i dostępu do szkolenia w czasie rzeczywistym, test połączenia, pomoc techniczną w razie potrzeby.

Warunkiem udziału jest przesłanie wypełnionego formularza zgłoszeniowego (zakładka "Zgłoszenie"). Liczba miejsc ograniczona.

Organizatorem szkolenia jest Wydawnictwo C.H.Beck (Beck Akademia). Link do szkolenia oraz materiały szkoleniowe i certyfikat otrzymają Państwo od organizatora.

Szkolenia online odbywają się przy użyciu platformy Clickmeeting. Nie później niż na 2 godziny przed startem danego szkolenia do uczestników zostanie wysłany e-mail z zaproszeniem.

Zapłata i Rezygnacja

Koszt udziału jest płatny na konto Wydawnictwa C.H.Beck na podstawie proformy wystawionej po przyjęciu zgłoszenia.

Rezygnacja z udziału po 6 maja 2025 r. lub nieobecność na spotkaniu powoduje powstanie zobowiązania pokrycia pełnych kosztów udziału na podstawie faktury wystawionej przez Wydawnictwo C.H.Beck. Rezygnacja możliwa jest tylko i wyłącznie w formie pisemnej.

Szkolenie partnerskie Beck Akademia

Organizator szkoleń z dziedziny prawa i podatków. Oferuje szeroki zakres tematyczny organizowanych szkoleń. Dostarcza najwyższej jakości wiedzę dla prawników, studentów prawa i aplikantów, pracowników sektora publicznego, a także dla osób, które w swojej pracy opierają się na przepisach podatkowych i kadrowych. Beck Akademia zajmuje się również organizacją szkoleń zamkniętych, dopasowanych do indywidualnych potrzeb klienta. Prelegenci Beck Akademii to uznani praktycy i eksperci z wieloletnim doświadczeniem na rynku.

Współadministratorami danych osobowych są Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o. i Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o. Dane przetwarzamy dla realizacji umowy, powiązanych obowiązków prawnych i organizacji szkolenia. Przysługują Ci prawa do: dostępu do swoich danych, otrzymania ich kopii, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, cofnięcia zgody oraz wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Pełne informacje w Polityce prywatności.

Biuro Organizacyjne

Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o.
00-203 Warszawa, ul. Bonifraterska 17, Biurowiec North Gate, recepcja XVI piętro,
tel. 506 178 228
e-mail:cpi@cpi.com.pl
e-Doręczenia: AE:PL-55387-14998-DEASJ-15
Szkolenie realizowane przy współpracy z:
Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o.
00-203 Warszawa, ul. Bonifraterska 17,
tel. 22 311 22 22
e-mail:akademia@beck.pl
akademia.beck.pl
szkolenie zamknięte - zamawiam
Dane uczestnika
Dane płatnika

Zobowiązujemy się uregulować koszt udziału jednej osoby w spotkaniu:

Uczestnicy, których udział w spotkaniu jest finansowany ze środków publicznych w co najmniej 70%, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) mogą uzyskać zwolnienie z VAT-u, na podstawie wypełnionego i przesłanego do CPI sp. z o.o. oświadczenia.

Skąd dowiedzieli się Państwo o spotkaniu:

Wyrażam zgodę na dostarczanie mi drogą elektroniczną informacji o rabatach, promocjach i aktualnej ofercie oraz materiałów marketingowo-informacyjnych przez Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o.:



Zgoda może zostać odwołana w każdej chwili bez podania przyczyny, bez wpływu na zgodność z prawem działań, które wykonano na podstawie zgody przed jej odwołaniem.

Administratorem danych osobowych jest Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o., KRS: 0000208659, adres: ul. Bonifraterska 17, 00-203 Warszawa, tel.: 506178228, e-mail: cpi@cpi.com.pl, e-Doręczenia: AE:PL-55387-14998-DEASJ-15. Dane osobowe są przetwarzane w celu dokonania zgłoszenia udziału w szkoleniu oraz zawarcia umowy o udział w szkoleniu, realizacji tej umowy i jej rozliczenia, a także w celu prowadzenia kontaktu oraz w celu prowadzenia marketingu produktów i usług własnych. Wysyłka materiałów marketingowych z wykorzystaniem podanych kanałów komunikacji odbywa się na podstawie dodatkowej zgody wyrażonej na podstawie przepisów szczególnych dot. e-prywatności. Dane mogą być również przetwarzane w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony przed ewentualnymi roszczeniami. Dane osobowe udostępniane będą wyłącznie podmiotom świadczącym usługi na naszą rzecz, w tym patronom i sponsorom. Przysługuje Państwu prawo dostępu do treści danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych oraz prawo wniesienia sprzeciwu, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego. Mają Państwo prawo do cofnięcia wyrażonej zgody na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną w dowolnym momencie, przy czym wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem działań, jakich dokonano przed jej wycofaniem na jej podstawie. Więcej informacji w Polityce Prywatności.