szkolenie on-line
SZKOLIMY JUŻ 32 LATA, ZAUFAŁO NAM PONAD 100 000 OSÓB

27
maja
2025

NAJCZĘSTSZE BŁĘDY W POSTĘPOWANIU Z DOKUMENTACJĄ ELEKTRONICZNĄ W SYSTEMIE EZD PUW

koordynator: Iwona Nowosielska

System EZD PUW wkracza coraz śmielszym krokiem do polskich urzędów. Dominuje już w administracji rządowej, tj. urzędy wojewódzkie, administracja zespolona. Trwają coraz liczniejsze wdrożenia systemu w samorządach, sądownictwie oraz innych jednostkach szeroko pojętej administracji publicznej. EZD to przyszłość administracji publicznej w Polsce. Jest narzędziem, które usprawnia i przyspiesza realizację zadań, a także w konsekwencji zmniejsza ponoszone nakłady pracy. Wszystko to będzie możliwe pod warunkiem wykonywania prawidłowo pracy w EZD PUW, bez popełniania błędów, które szczególnie nawarstwione przyczyniają się raz do utrudnień podczas codziennej pracy, a także generują problemy z archiwizacją dokumentacji elektronicznej. Jeśli na bieżąco elektroniczny obieg dokumentów jest realizowany poprawnie, archiwizacja kojarzona dotąd z pracochłonnym procesem żmudnego przygotowywania teczek, w systemie EZD sprowadza się do kilku kliknięć. Najlepszą drogą do uniknięcia popełniania błędów jest zaznajomienie się z tym, jakie błędy i dlaczego w praktyce już popełniają urzędnicy oraz zdobycie wiedzy na temat dobrych praktyk w obiegu dokumentacji elektronicznej.

Do udziału w szkoleniu zapraszamy:

  • urzędników realizujących zadania merytoryczne oraz przedstawicieli kierownictwa,
  • urzędników zobowiązanych do uporządkowania i archiwizacji dokumentacji,
  • koordynatorów czynności kancelaryjnych,
  • archiwistów,

Szkolenie przeprowadzi: mgr Antoni Hodak

Czas trwania szkolenia: od 9:00 do ok. 15:00

  1. Wprowadzenie do postępowania dokumentacją elektroniczną – EZD PUW.
    • Przypomnienie podstawowych pojęć w zakresie przepisów kancelaryjno – archiwalnych, w tym wykaz akt, obieg dokumentów, klasyfikacja, kwalifikacja,
    • Ogólne zarysowanie założeń, idei wdrożenia EZD PUW jako narzędzia zastępującego papierową teczkę aktową,
    • Przedstawienie korzyści w pracy wynikających z realizowaniem zadań w EZD w kontrze do papierowej teczki aktowej,
    • Przykłady obaw przed wdrożeniem EZD PUW na praktycznych przykładach oraz odniesienie się do nich.
    • Omówienie, dlaczego istotna jest poprawne postępowanie z dokumentacją w systemie EZD PUW,
  2. Obieg dokumentów w systemie EZD PUW. Podstawowe zasady oraz najczęstsze błędy i dobre praktyki.
    • Omówienie różnic i celowości zastosowania funkcji „Przekaż”, „Udostępnij” oraz „Kopia”,
    • Zasada drogi służbowej na etapie dekretacji oraz przy pracy nad dokumentem z poziomu referenta,
    • Problem tzw. luźnych koszulek, w tym zasada wiązania koszulek do spraw w celu zachowania kompletności akt,
    • Sprawy zielone a sprawy czerwone – sposób prowadzenia dokumentacji.
    • Udostępnianie: do odczytu (do wiadomości), edycja (pozyskanie informacji do tabeli w komórce merytorycznej od innych komórek),
    • Udostępnianie w celu uzyskania wkładu własnego (opinie, stanowiska z innych komórek do akt sprawy w komórce merytoryczne).
  3. Postępowanie z dokumentacją elektroniczną na etapie punktu kancelaryjnego i kierownictwa jednostki. Najczęstsze błędy i dobre praktyki.
    • Rejestracja korespondencji wpływającej – elektronicznej: e-mail, ePUAP,
    • Rejestracja korespondencji wpływającej – papierowej: pocztowa, składana osobiście przez obywatela,
    • Skład chronologiczny – wprowadzenie pojęcia, obsługa składu na etapie rejestracji przesyłek wpływających,
    • Wysyłanie korespondencji papierowej – punkt kancelaryjny,
    • Dekretacja/rozdział przesyłek wpływających na komórki merytoryczne,
    • Podpisywanie elektroniczne dokumentów w EZD PUW, w tym podpis hurtowy,
  4. Postępowanie z dokumentacją elektroniczną na etapie referenta. Najczęstsze błędy i dobre praktyki.
    • Klasyfikowanie i kwalifikowanie dokumentacji (tj. przypisanie do symbolu z JRWA [wykazu akt],
    • Gromadzenie dokumentacji w ramach elektronicznych akt sprawy/zbiorze akt nietworzących akt sprawy, w tym: rozróżnienie sprawy od nietworzącej akt sprawy; kompletność akt,
    • Wysyłka korespondencji przez referenta sprawy: e-mail, ePUAP, poczta tradycyjna.
    • Metadane dokumentów i spraw, w tym właściwe uzupełnianie tytułów,
    • Postępowanie z dokumentami papierowymi w sprawach elektronicznych, w szczególnie wytworzone wewnętrznie – skład chronologiczny,
  5. Koordynator czynności kancelaryjnych. Rola w eliminowaniu błędów i wypracowywaniu dobrych praktyk.
    • Po co nam koordynator czynności kancelaryjnych? Przedstawienie celowości.
    • Kim powinien być koordynator? Umiejscowienie w strukturze, wymogi wobec pracownika.
    • Najważniejsze zadania, które powinien realizować koordynator,
    • Omówienie podstawowych metod działania koordynatora,
  6. Archiwizacja dokumentacji elektronicznej w EZD PUW na etapie referenta sprawy. Przedstawienie funkcjonalności oraz najczęstsze błędy i dobre praktyki.
    • Omówienie procedury przekazywania dokumentacji elektronicznej w EZD PUW do Archiwum Zakładowego (elektronicznego) – poprzez „Spis Spraw”,
    • Omówienie wymogów stawianych przez Archiwum Zakładowego co do poprawności kancelaryjno – archiwalnej gromadzonej dokumentacji,
    • Pokazanie na przykładach, jaka sprawa będzie przyjęta na stan AZ.
    • Pokazanie na przykładach, jaka sprawa będzie odrzucona przez AZ.
  7. Archiwizacja dokumentacji elektronicznej w EZD PUW na etapie Archiwisty Zakładowego. Najczęstsze błędy i dobre praktyki.
    • Przygotowania do archiwizacji, w szczególności bieżący nadzór, kontrole spraw, harmonogram archiwizacji.
    • Omówienie procedury przyjmowania dokumentacji elektronicznej w EZD PUW do Archiwum Zakładowego (elektronicznego) – moduł „Archiwum”,
    • Ogólne zarysowanie kwestii brakowania dokumentacji elektronicznej.
    • Ogólne zarysowanie kwestii przekazywania dokumentacji elektronicznej do Archiwum Państwowego.

Antoni Hodak

Absolwent administracji na Uniwersytecie Łódzkim, studiów podyplomowych na kierunku „Public Relations” na Uniwersytecie Jagiellońskim. Urzędnik sądowy, w przeszłości archiwista w urzędzie wojewódzkim. Ukończył kurs kancelaryjno – archiwalny organizowany przez Stowarzyszenie Archiwistów Polskich (SAP). Specjalista w zakresie archiwistyki, w tym zarządzania dokumentacją elektroniczną. W systemie EZD PUW zdobywał doświadczenie przez 8 lat – począwszy od 2016 roku. Najpierw w Łódzkim Urzędzie Wojewódzkim w Łodzi (2016 – 2022), wykonując zadania wydziałowego koordynatora EZD PUW oraz na stanowisku archiwisty w zakresie dokumentacji papierowej oraz elektronicznej. Obecnie (od 2022 r.) zatrudniony w Sądzie Apelacyjnym w Łodzi, realizuje funkcję koordynatora czynności kancelaryjnych oraz zapewnia bieżące wsparcie dla użytkowników sądów obszaru apelacji łódzkiej w zakresie poprawności kancelaryjno – archiwalnej oraz funkcjonalności systemu EZD PUW. Prowadzi szkolenia w tej tematyce dla pracowników sądów obszaru apelacji łódzkiej.