27
maja
2025
NAJCZĘSTSZE BŁĘDY W POSTĘPOWANIU Z DOKUMENTACJĄ ELEKTRONICZNĄ W SYSTEMIE EZD PUW
koordynator: Iwona Nowosielska

System EZD PUW wkracza coraz śmielszym krokiem do polskich urzędów. Dominuje już w administracji rządowej, tj. urzędy wojewódzkie, administracja zespolona. Trwają coraz liczniejsze wdrożenia systemu w samorządach, sądownictwie oraz innych jednostkach szeroko pojętej administracji publicznej. EZD to przyszłość administracji publicznej w Polsce. Jest narzędziem, które usprawnia i przyspiesza realizację zadań, a także w konsekwencji zmniejsza ponoszone nakłady pracy. Wszystko to będzie możliwe pod warunkiem wykonywania prawidłowo pracy w EZD PUW, bez popełniania błędów, które szczególnie nawarstwione przyczyniają się raz do utrudnień podczas codziennej pracy, a także generują problemy z archiwizacją dokumentacji elektronicznej. Jeśli na bieżąco elektroniczny obieg dokumentów jest realizowany poprawnie, archiwizacja kojarzona dotąd z pracochłonnym procesem żmudnego przygotowywania teczek, w systemie EZD sprowadza się do kilku kliknięć. Najlepszą drogą do uniknięcia popełniania błędów jest zaznajomienie się z tym, jakie błędy i dlaczego w praktyce już popełniają urzędnicy oraz zdobycie wiedzy na temat dobrych praktyk w obiegu dokumentacji elektronicznej.
Do udziału w szkoleniu zapraszamy:
- urzędników realizujących zadania merytoryczne oraz przedstawicieli kierownictwa,
- urzędników zobowiązanych do uporządkowania i archiwizacji dokumentacji,
- koordynatorów czynności kancelaryjnych,
- archiwistów,
Szkolenie przeprowadzi: mgr Antoni Hodak
Czas trwania szkolenia: od 9:00 do ok. 15:00
- Wprowadzenie do postępowania dokumentacją elektroniczną – EZD PUW.
- Przypomnienie podstawowych pojęć w zakresie przepisów kancelaryjno – archiwalnych, w tym wykaz akt, obieg dokumentów, klasyfikacja, kwalifikacja,
- Ogólne zarysowanie założeń, idei wdrożenia EZD PUW jako narzędzia zastępującego papierową teczkę aktową,
- Przedstawienie korzyści w pracy wynikających z realizowaniem zadań w EZD w kontrze do papierowej teczki aktowej,
- Przykłady obaw przed wdrożeniem EZD PUW na praktycznych przykładach oraz odniesienie się do nich.
- Omówienie, dlaczego istotna jest poprawne postępowanie z dokumentacją w systemie EZD PUW,
- Obieg dokumentów w systemie EZD PUW. Podstawowe zasady oraz najczęstsze błędy i dobre praktyki.
- Omówienie różnic i celowości zastosowania funkcji „Przekaż”, „Udostępnij” oraz „Kopia”,
- Zasada drogi służbowej na etapie dekretacji oraz przy pracy nad dokumentem z poziomu referenta,
- Problem tzw. luźnych koszulek, w tym zasada wiązania koszulek do spraw w celu zachowania kompletności akt,
- Sprawy zielone a sprawy czerwone – sposób prowadzenia dokumentacji.
- Udostępnianie: do odczytu (do wiadomości), edycja (pozyskanie informacji do tabeli w komórce merytorycznej od innych komórek),
- Udostępnianie w celu uzyskania wkładu własnego (opinie, stanowiska z innych komórek do akt sprawy w komórce merytoryczne).
- Postępowanie z dokumentacją elektroniczną na etapie punktu kancelaryjnego i kierownictwa jednostki. Najczęstsze błędy i dobre praktyki.
- Rejestracja korespondencji wpływającej – elektronicznej: e-mail, ePUAP,
- Rejestracja korespondencji wpływającej – papierowej: pocztowa, składana osobiście przez obywatela,
- Skład chronologiczny – wprowadzenie pojęcia, obsługa składu na etapie rejestracji przesyłek wpływających,
- Wysyłanie korespondencji papierowej – punkt kancelaryjny,
- Dekretacja/rozdział przesyłek wpływających na komórki merytoryczne,
- Podpisywanie elektroniczne dokumentów w EZD PUW, w tym podpis hurtowy,
- Postępowanie z dokumentacją elektroniczną na etapie referenta. Najczęstsze błędy i dobre praktyki.
- Klasyfikowanie i kwalifikowanie dokumentacji (tj. przypisanie do symbolu z JRWA [wykazu akt],
- Gromadzenie dokumentacji w ramach elektronicznych akt sprawy/zbiorze akt nietworzących akt sprawy, w tym: rozróżnienie sprawy od nietworzącej akt sprawy; kompletność akt,
- Wysyłka korespondencji przez referenta sprawy: e-mail, ePUAP, poczta tradycyjna.
- Metadane dokumentów i spraw, w tym właściwe uzupełnianie tytułów,
- Postępowanie z dokumentami papierowymi w sprawach elektronicznych, w szczególnie wytworzone wewnętrznie – skład chronologiczny,
- Koordynator czynności kancelaryjnych. Rola w eliminowaniu błędów i wypracowywaniu dobrych praktyk.
- Po co nam koordynator czynności kancelaryjnych? Przedstawienie celowości.
- Kim powinien być koordynator? Umiejscowienie w strukturze, wymogi wobec pracownika.
- Najważniejsze zadania, które powinien realizować koordynator,
- Omówienie podstawowych metod działania koordynatora,
- Archiwizacja dokumentacji elektronicznej w EZD PUW na etapie referenta sprawy. Przedstawienie funkcjonalności oraz najczęstsze błędy i dobre praktyki.
- Omówienie procedury przekazywania dokumentacji elektronicznej w EZD PUW do Archiwum Zakładowego (elektronicznego) – poprzez „Spis Spraw”,
- Omówienie wymogów stawianych przez Archiwum Zakładowego co do poprawności kancelaryjno – archiwalnej gromadzonej dokumentacji,
- Pokazanie na przykładach, jaka sprawa będzie przyjęta na stan AZ.
- Pokazanie na przykładach, jaka sprawa będzie odrzucona przez AZ.
- Archiwizacja dokumentacji elektronicznej w EZD PUW na etapie Archiwisty Zakładowego. Najczęstsze błędy i dobre praktyki.
- Przygotowania do archiwizacji, w szczególności bieżący nadzór, kontrole spraw, harmonogram archiwizacji.
- Omówienie procedury przyjmowania dokumentacji elektronicznej w EZD PUW do Archiwum Zakładowego (elektronicznego) – moduł „Archiwum”,
- Ogólne zarysowanie kwestii brakowania dokumentacji elektronicznej.
- Ogólne zarysowanie kwestii przekazywania dokumentacji elektronicznej do Archiwum Państwowego.
Antoni Hodak

Absolwent administracji na Uniwersytecie Łódzkim, studiów podyplomowych na kierunku „Public Relations” na Uniwersytecie Jagiellońskim. Urzędnik sądowy, w przeszłości archiwista w urzędzie wojewódzkim. Ukończył kurs kancelaryjno – archiwalny organizowany przez Stowarzyszenie Archiwistów Polskich (SAP). Specjalista w zakresie archiwistyki, w tym zarządzania dokumentacją elektroniczną. W systemie EZD PUW zdobywał doświadczenie przez 8 lat – począwszy od 2016 roku. Najpierw w Łódzkim Urzędzie Wojewódzkim w Łodzi (2016 – 2022), wykonując zadania wydziałowego koordynatora EZD PUW oraz na stanowisku archiwisty w zakresie dokumentacji papierowej oraz elektronicznej. Obecnie (od 2022 r.) zatrudniony w Sądzie Apelacyjnym w Łodzi, realizuje funkcję koordynatora czynności kancelaryjnych oraz zapewnia bieżące wsparcie dla użytkowników sądów obszaru apelacji łódzkiej w zakresie poprawności kancelaryjno – archiwalnej oraz funkcjonalności systemu EZD PUW. Prowadzi szkolenia w tej tematyce dla pracowników sądów obszaru apelacji łódzkiej.