szkolenie on-line
SZKOLIMY JUŻ 32 LATA, ZAUFAŁO NAM PONAD 100 000 OSÓB

16
kwietnia
2025

XXXVII seminarium w cyklu SKŁADOWANIE I ARCHIWIZACJA DOKUMENTÓW "ARCHIWIZACJA I WARTOŚCIOWANIE WSPÓŁCZESNEJ DOKUMENTACJI"

16 dni do rozpoczęciakoordynator: Beata Kurpiewska

Zapraszamy do udziału w seminarium dotyczącym działalności archiwistów oraz wyzwań w ich pracy.

W programie seminarium zaplanowano wystąpienia z różnych obszarów działalności archiwistów.

Chcemy przybliżyć Państwu aktualny stan prac nad nowelizacją ustawy archiwalnej. Może to bowiem w istotny sposób wpłynąć na sposób funkcjonowania systemów teleinformatycznych do zarządzania dokumentacją elektroniczną, w szczególności systemów klasy EZD.

Uważamy, że skoro istotnym aspektem działania archiwistów jest wartościowanie narastającej dokumentacji i jej właściwa archiwizacja, to w trakcie seminarium nie może zabraknąć wystąpień podejmujących tematykę:

  • oceny współczesnej dokumentacji pod kątem potrzeb i oczekiwań potencjalnych użytkowników,
  • wykorzystania systemów i narzędzi informatycznych oraz zawartych w nich metadanych w procesie brakowania i wartościowania dokumentacji w podmiocie publicznym.
  • metod opracowania i przyjmowania dokumentacji w różnej postaci i formie do archiwum,

Zamierzamy także przybliżyć archiwistom zagadnienie paczki archiwalnej, której wygenerowanie jest niezbędne w procesie przekazywania elektronicznych materiałów archiwalnych do archiwów państwowych.

Serdecznie zapraszamy do udziału. Przewidzieliśmy czas na pytania do prelegentów i dyskusję.

szkolenie zamknięte - zamawiam
9:00 Przyjęcie prowadzenia seminarium, kilka zdań na początek
dr Ewa Perłakowska
ekspert, analityk i wykładowca z zakresu zarządzania dokumentacją (w tym dokumentem elektronicznym), systemów klasy EZD, systemów kancelaryjnych, archiwistyki i prawa archiwalnego, funkcjonowania archiwów, informatyzacji podmiotów publicznych, Prezes Stowarzyszenia „Archiwizjoner”
9:10 Najnowsze projekty zmian legislacyjnych w zakresie archiwizacji dokumentacji (m.in. planowana nowelizacja ustawy archiwalnej)
  • Zarys istniejącego stanu prawnego.
  • Stan prac legislacyjnych nad projektowanymi zmianami
  • Projektowane przepisy dotyczące postępowania z dokumentami elektronicznymi
  • Projektowane przepisy dotyczące postępowania z dokumentami sporządzonymi w postaci innej niż elektroniczna
dr hab. Marek Konstankiewicz
prof. UMCS, nauczyciel akademicki prowadzący badania i dydaktykę w zakresie m.in. prawnych narzędzi pracy archiwisty i zarządcy dokumentacji oraz dziejów i współczesności zarządzania dokumentacją oraz prowadzenia działalności archiwalnej, ze szczególnym uwzględnieniem administracji publicznej
10:10 Sesja pytań i odpowiedzi. Dyskusja Moderowanie: dr Ewa Perłakowska
10:20 Przerwa
10:30 Oczekiwania i potrzeby użytkowników archiwów państwowych a wartościowanie dokumentacji.
  • czego dzisiaj oczekują od nas użytkownicy archiwów państwowych (popularność badań genealogicznych, egodokumenty, potrzeby badania życia codziennego, herstoria, etc.)
  • kwalifikacja dokumentacji (współczesne kryteria kwalifikacji a oczekiwania i potrzeby użytkowników)
  • wykaz akt jako narzędzie kształtowania zasobu archiwalnego
  • dokumentacja masowa - wachlarz możliwości czy klęska urodzaju?
  • kwalifikatory dokumentacji - narzędzie zapomniane czy niepotrzebne?
  • czy badacz poradzi sobie bez archiwisty?
Iwona Fischer
Archiwum Narodowe w Krakowie
11:30 Sesja pytań i odpowiedzi. Dyskusja Moderowanie: dr Ewa Perłakowska
11:40 Przerwa
12:00 Systemy klasy EZD, dziedzinowe, dedykowane i wspomagające obieg – jak wykorzystać systemy i narzędzia informatyczne i zawarte w nich metadane w procesie brakowania i wartościowania dokumentacji w podmiocie publicznym
Tomasz Karaś
praktyk, pracownik administracji samorządowej, koordynator czynności kancelaryjnych, archiwista, wdrożeniowiec systemów klasy EZD, kierownik projektów informatycznych związanych z wdrożeniem EZD, doktorant Instytutu Historii i Archiwistyki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Autor artykułów naukowych z zakresu zarządzania dokumentacją w administracji samorządowej oraz problematyki EZD
13:00 Sesja pytań i odpowiedzi. Dyskusja Moderowanie: dr Ewa Perłakowska
13:10 Przerwa
13:20 Paczka archiwalna – co archiwista powinien o niej wiedzieć?
  • Paczka archiwalna - uwarunkowania prawne (ustawa archiwalna i przepisy wykonawcze)
  • Struktura paczki archiwalnej - wymogi techniczne.
  • Zawartość paczki - rodzaje dokumentów i ich metadane
  • Różnice pomiędzy "paczką archiwalną" a "paczką eADM".
  • Wizualizacja zawartości "paczki archiwalnej" oraz "paczki eADM" -> dostępne narzędzia.
Adam Grytner
Prezes ABC PRO Elektronizacja Prawa w Administracji i Biznesie; redaktor Vademecum sekretarza jednostki samorządu terytorialnego dla Wydawnictwa C.H.Beck
14:20 Sesja pytań i odpowiedzi. Dyskusja Moderowanie: dr Ewa Perłakowska
14:30 Przerwa
14:40 Archiwizacja dokumentacji w podmiocie publicznym, czyli jak prawidłowo przyjąć dokumentację w różnej postaci i formie na stan archiwum
  • Dokumentacja elektroniczna w systemach klasy EZD i systemach dziedzinowych
  • Dokumentacja elektroniczna poza systemami teleinformatycznymi
  • Dokumentacja w składach
  • Dokumentacja tradycyjna
dr Ewa Perłakowska
ekspert, analityk i wykładowca z zakresu zarządzania dokumentacją (w tym dokumentem elektronicznym), systemów klasy EZD, systemów kancelaryjnych, archiwistyki i prawa archiwalnego, funkcjonowania archiwów, informatyzacji podmiotów publicznych, Prezes Stowarzyszenia „Archiwizjoner”
15:40 Sesja pytań i odpowiedzi. Dyskusja Moderowanie: dr Ewa Perłakowska
15:50 Zakończenie XXXVII seminarium
szkolenie zamknięte - zamawiam

Iwona Fischer

Historyk - archiwista z wieloletnim doświadczeniem i praktyką zawodową; absolwentka Wydziału Filozoficzno – Historycznego Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie – kierunek historia. Ukończone studia podyplomowe z zakresu archiwistyki na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu (Instytut Historii i Archiwistyki) oraz Podyplomowe Studium Muzeologiczne na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie (Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej). Specjalizuje się w tematyce opracowania różnych rodzajów materiałów archiwalnych oraz wartościowania dokumentacji.
Pracownik Archiwum Narodowego w Krakowie, obecnie na stanowisku starszego kustosza Oddziału II ewidencji i opracowania zasobu archiwalnego. W kadencji 2011-2016 Przewodnicząca Centralnej Komisji Archiwalnej Oceny Dokumentacji przy Naczelnym Dyrektorze Archiwów Państwowych w Warszawie, obecnie członek Centralnej Komisji Metodycznej w kadencji 2022-2025. Trener na kursach kancelaryjno-archiwalnych I i II stopnia, szkoli z zakresu archiwistyki, metodyki archiwalnej i zarządzania dokumentacją - w skali lokalnej i ogólnopolskiej. Współpracowała z Okręgową Komisją Egzaminacyjną w Krakowie przy opracowywaniu egzaminów na technika – archiwistę.
Autorka artykułów i publikacji dot. metodyki archiwalnej. Aktywny uczestnik konferencji i seminariów krajowych i międzynarodowych z zakresu historii, historii Krakowa, archiwistyki, metodyki archiwalnej. Kustosz kilku wystaw historycznych i archiwalnych. Miłośnik Krakowa, członek Towarzystwa Miłośników Historii i Zabytków Krakowa, autorka licznych artykułów dot. historii tego miasta.

Ryszard Adam Grytner

Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. W latach 1979-2002 praca w administracji publicznej - m.in. pełnił funkcje Sekretarza Miasta Siedlce oraz Dyrektora Generalnego Urzędu Wojewódzkiego w Siedlcach. Od roku 2002 zajmuje się tworzeniem systemów informatycznych z zakresu elektronizacji prawa. Autor szeregu publikacji i rozwiązań z zakresu informatyzacji administracji publicznej. Redaktor merytoryczny Vademecum Sekretarza C.H. BECK (wydanie 1 i 2). Obecnie Prezes Zarządu ABC PRO Sp. z o.o. w Warszawie.

Tomasz Karaś

Kierownik Referatu Ds. Zarządzania Dokumentacją w Urzędzie Miasta Krakowa, koordynator czynności kancelaryjnych, archiwista, wdrożeniowiec systemów klasy EZD, kierownik projektów informatycznych związanych z wdrożeniem EZD realizowanych z wykorzystaniem podejścia PRINCE2®, Agile®, doktorant Instytutu Historii i Archiwistyki Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Członek Stowarzyszenia Archiwistów Polskich. Autor artykułów naukowych z zakresu zarządzania dokumentacją w administracji samorządowej oraz problematyki EZD

Marek Konstankiewicz

Doktor habilitowany dyscyplinie historia, zatrudniony na stanowisku profesora uczelni w Katedrze Archiwistyki i Nauk Pomocniczych Historii Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej. Absolwent Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej: studiów magisterskich - historycznych o specjalności archiwalnej (2001 r.) i administracyjnych (2002 r.) oraz podyplomowych w zakresie kształcenia kadry akademickiej do roli wykładowców przedmiotu „Ochrona własności intelektualnej” (2013 r.).
W latach 2005-2006 pracownik Archiwum Państwowego w Lublinie.
Wśród zainteresowań badawczych:

  • prawne aspekty działalności archiwalnej;
  • historia i współczesność zarządzania dokumentacją (historia kancelarii);
  • elementy prawne i administracyjne w warsztacie zawodowym archiwisty, zarządcy dokumentacji i profesji pokrewnych;
  • historia administracji ze szczególnym uwzględnieniem okresu II Rzeczypospolitej;
  • historia kolejnictwa i historia transportu.
Współautor (wraz z dr hab. Adianem Niewęgłowskim) jedynego książkowego komentarza do ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (2016), autor lub współautor około 60 innych publikacji naukowych oraz ponad 60 referatów konferencyjnych.
Od 2001 r. prowadzący zajęcia na studiach licencjackich, magisterskich (w tym kierunek "Archiwistyka i Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją") i podyplomowych z zakresu archiwistyki, a także w ramach szkoleń i warsztatów dla pracowników archiwów tudzież osób wykonujących zadania związane z zarządzaniem dokumentacją.
Członek Rady Archiwalnej (w kadencji 2024-2027), członek Zarządu Głównego Stowarzyszenia Archiwistów Polskich oraz Prezes Zarządu Oddziału w Lublinie tego Stowarzyszenia (od 2022 r.).

Ewa Perłakowska

Ekspert z zakresu zarządzania dokumentacją tradycyjną i elektroniczną, systemów klasy EZD, archiwistyki, prawa archiwalnego, funkcjonowania archiwów, systemów kancelaryjnych (instrukcji kancelaryjnej, archiwalnej i wykazów akt), informatyzacji administracji publicznej.
Historyk-archiwista, doktor nauk humanistycznych w zakresie historii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Doświadczony trener na kursach i szkoleniach kancelaryjnych, archiwalnych oraz specjalistycznych z zakresu funkcjonowania systemów teleinformatycznych klasy EZD (ponad 45 kursów kancelaryjno-archiwalnych oraz prawie 780 szkoleń, ponad 6500 godzin szkoleniowych). Wykładowca uniwersytecki (UW, UMCS, UWr, UJ).
Ekspert, doradca i analityk przy wdrażaniu systemów teleinformatycznych, w szczególności klasy EZD, w podmiotach publicznych oraz optymalizacji tych systemów, a także budowy w nich modułu „archiwum”. Doświadczony praktyk. Prezes Stowarzyszenia „Archiwizjoner”. Członek Oddziału Mazowieckiego Polskiego Towarzystwa Informatycznego.
Autorka publikacji w naukowych czasopismach archiwalnych i historycznych. Współautorka takich publikacji, jak:

  • „Procedury elektronicznego zarządzania dokumentacją w administracji” (Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2023),
  • „Dokumentacja elektroniczna w podmiotach publicznych” pod red. nauk. Grażyny Szpor (Wolters Kluwer, Warszawa 2013).
Długoletni pracownik sieci archiwów państwowych, w tym w latach 2009-2014 pierwszy dyrektor Departamentu Kształtowania Narodowego Zasobu Archiwalnego w Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych. Była członkiem Rady Informatyzacji IV kadencji w latach 2011-2013 przy Ministrze Administracji i Cyfryzacji, Rady Naukowej w Biurze Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, Rady do spraw informatyzacji i digitalizacji przy Naczelnym Dyrektorze Archiwów Państwowych, Rady do Spraw Narodowego Zasobu Bibliotecznego oraz Rady Programowej Projektu „Archiwa Przełomu”.
Współautorka zasad dla elektronicznego zarządzania dokumentacją (EZD) w ramach prac nad rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. oraz szeregu aktów prawnych, m.in. nowelizacji ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach z 2015 r. oraz wielu rozporządzeń. Od początku pracy zawodowej interesuje się problematyką zarządzania dokumentacją, w szczególności wartościowaniem archiwalnym dokumentacji oraz dokumentem elektronicznym, a także organizacją i funkcjonowaniem archiwów zakładowych, w tym archiwów elektronicznych.

szkolenie zamknięte - zamawiam

Termin i Miejsce

Termin:
16 kwietnia 2025
Miejsce:
szkolenie on-line

Koszt

Koszt udziału jednej osoby wynosi:
  • 690 zł + 23% VAT - przy zgłoszeniach nadesłanych do dnia 4 kwietnia
  • 790 zł + 23% VAT - przy zgłoszeniach nadesłanych od dnia 5 kwietnia

Informacje dodatkowe

Powyższy koszt obejmuje: udział w zajęciach dla 1 osoby, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia w formacie PDF, zapewnienie platformy szkoleniowej i dostępu do szkolenia w czasie rzeczywistym, test połączenia, pomoc techniczną w razie potrzeby.

Warunkiem udziału jest przesłanie wypełnionego formularza zgłoszeniowego (zakładka "Zgłoszenie"), faksem lub elektronicznie i otrzymanie drogą elektroniczną potwierdzenia udziału ze strony CPI. O przyjęciu zgłoszenia decyduje kolejność zgłoszeń. Ilość miejsc ograniczona.

Zapłata i Rezygnacja

Koszt udziału jest płatny na konto CPI, na podstawie potwierdzenia udziału. Faktury będą do odbioru podczas spotkania (przy szkoleniach on-line - elektronicznie).

Rezygnacja z udziału po 9 kwietnia 2025 r. lub nieobecność na spotkaniu powoduje powstanie zobowiązania pokrycia pełnych kosztów udziału na podstawie faktury Centrum Promocji Informatyki. Rezygnacja możliwa jest tylko i wyłącznie w formie pisemnej.

Biuro Organizacyjne

Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o.
00-203 Warszawa, ul. Bonifraterska 17, Biurowiec North Gate, recepcja XVI piętro,
tel. 506 178 228
e-mail:cpi@cpi.com.pl
e-Doręczenia: AE:PL-55387-14998-DEASJ-15
szkolenie zamknięte - zamawiam
Dane uczestnika
Dane płatnika

Zobowiązujemy się uregulować koszt udziału jednej osoby w spotkaniu:

Uczestnicy, których udział w spotkaniu jest finansowany ze środków publicznych w co najmniej 70%, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) mogą uzyskać zwolnienie z VAT-u, na podstawie wypełnionego i przesłanego do CPI sp. z o.o. oświadczenia.

Skąd dowiedzieli się Państwo o spotkaniu:

Wyrażam zgodę na dostarczanie mi drogą elektroniczną informacji o rabatach, promocjach i aktualnej ofercie oraz materiałów marketingowo-informacyjnych przez Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o.:



Zgoda może zostać odwołana w każdej chwili bez podania przyczyny, bez wpływu na zgodność z prawem działań, które wykonano na podstawie zgody przed jej odwołaniem.

Administratorem danych osobowych jest Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o., KRS: 0000208659, adres: ul. Bonifraterska 17, 00-203 Warszawa, tel.: 506178228, e-mail: cpi@cpi.com.pl, e-Doręczenia: AE:PL-55387-14998-DEASJ-15. Dane osobowe są przetwarzane w celu dokonania zgłoszenia udziału w szkoleniu oraz zawarcia umowy o udział w szkoleniu, realizacji tej umowy i jej rozliczenia, a także w celu prowadzenia kontaktu oraz w celu prowadzenia marketingu produktów i usług własnych. Wysyłka materiałów marketingowych z wykorzystaniem podanych kanałów komunikacji odbywa się na podstawie dodatkowej zgody wyrażonej na podstawie przepisów szczególnych dot. e-prywatności. Dane mogą być również przetwarzane w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony przed ewentualnymi roszczeniami. Dane osobowe udostępniane będą wyłącznie podmiotom świadczącym usługi na naszą rzecz, w tym patronom i sponsorom. Przysługuje Państwu prawo dostępu do treści danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych oraz prawo wniesienia sprzeciwu, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego. Mają Państwo prawo do cofnięcia wyrażonej zgody na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną w dowolnym momencie, przy czym wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem działań, jakich dokonano przed jej wycofaniem na jej podstawie. Więcej informacji w Polityce Prywatności.