szkolenie on-line
SZKOLIMY JUŻ 32 LATA, ZAUFAŁO NAM PONAD 100 000 OSÓB

23
kwietnia
2025

DOSTĘPNOŚĆ CYFROWA I PROSTY JĘZYK URZĘDOWY

40 dni do rozpoczęciakoordynator: Beata Kurpiewska

Celem szkolenia jest przedstawienie w praktyczny sposób, jak należy tworzyć treści zarówno pod kątem dostępności cyfrowej, jak i prostego języka urzędowego. W obecnych realiach prawnych takie działanie jest niezbędne, ponieważ brak zapewnienia dostępności cyfrowej może narazić instytucję na postępowanie wyjaśniające, a przede wszystkim sprawić, że osoby ze szczególnymi potrzebami nie będą mogły skorzystać z zasobów instytucji.

Podczas szkolenia uczestnicy:

  • zapoznają się z wymogami standardu WCAG 2.1;
  • zdobędą wiedzę na temat dostępności cyfrowej;
  • dowiedzą się jak poprawnie projektować dostępne strony internetowe;
  • zdobędą wiedzę w jaki sposób prawidłowo redagować treści przy zastosowaniu prostego języka;
  • dowiedzą się czym jest prosty język, kiedy i jak się go stosuje oraz w jakich sytuacjach;
  • zdobędą wiedzę w jaki sposób prawidłowo przygotować dokumenty dostępne cyfrowo;
  • dowiedzą się w jaki sposób unikać pułapek dostępności.

Adresaci szkolenia:

  • osoby prowadzące BIP,
  • członkowie zespołów redakcyjnych BIP,
  • administratorzy stron podmiotowych,
  • administratorzy stron internetowych,
  • koordynatorzy dostępności,
  • redaktorzy stron internetowych.

Szkolenie przeprowadzi: Adam Parysz

szkolenie zamknięte - zamawiam

Czas trwania szkolenia do godz. 9.30 do ok.15.30

  1. Dostępność. Czym jest i jakie problemy są najczęściej z nią związane.
    • Czym jest dostępność?
    • Osoby z niepełnosprawnościami to rzadkość?
    • Kim jest osoba z niepełnosprawnościami?
    • Osoby z dysfunkcją narządu ruchu.
    • Osoby z zaburzeniami poznawczymi oraz intelektualnymi.
    • Osoby z dysfunkcją narządu słuchu.
    • Osoby z dysfunkcją narządu wzroku.
    • Dostępność to nie tylko osoby z niepełnosprawnościami.
    • Grupy z niepełnosprawnościami nie są jednorodne.
    • Jakie problemy występują najczęściej w zakresie zapewnienia dostępności?
    • Podstawowe definicje.
    • Słownik równościowy.
    • dyskryminacja bezpośrednia i pośrednia.
    • obszary dyskryminacji.
    • Koncepcje uniwersalnego projektowania.
    • Uniwersalne projektowanie.
    • Przykłady dobrych praktyk.
    • Wykluczenie społeczne i grupy szczególnie narażone na wykluczenie
    • Potrzeby i problemy dostępności osób z niepełnosprawnościami.
    • Sposoby zapewnienia dostępności w świetle prawa krajowego i międzynarodowego.
  2. Dostępność cyfrowa i standard WCAG 2.1.
    • Kto ustala standardy dostępności cyfrowej?
    • WCAG jako fundament dostępności.
    • Dokumenty WCAG.
    • Podział wytycznych WCAG.
    • Standard WCAG 2.1 – charakterystyka.
    • Od kiedy dostępność jest obowiązkowa?
    • Wymagania techniczne i organizacyjne dostępności cyfrowej stron internetowych według WCAG 2.1.:
      • Zasady dostępności,
      • 78 kryteriów sukcesu,
      • Poziomy kryteriów sukcesu – minimalny, zalecany, komfortowy,
      • 17 nowych kryteriów sukcesu według WCAG 2.1.,
      • Kompatybilność wsteczna WCAG 2.1.
    • Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych a standard WCAG 2.1 – Wymagania dostępności cyfrowej według załącznika do ustawy:
      • 4 zasady, 13 wytycznych, 49 kryteriów sukcesu,
      • Postrzegalność, funkcjonalność, zrozumiałość i kompatybilność – co oznaczają dla podmiotu?:
        • Zasada 1: Postrzegalność – jak ją zrealizować?,
        • Zasada 2: Funkcjonalność,
        • Zasada 3: Zrozumiałość,
        • Zasada 4: Solidność,
      • Kryteria sukcesu na poziomie minimalnym (A) i zalecanym (AA) – jak należy wdrożyć i w jakim zakresie?
    • Deklaracja dostępności:
      • Jak przygotować deklarację dostępności? Elementy składowe deklaracji dostępności,
      • Umiejscowienie deklaracji dostępności,
      • Aktualizacja deklaracji dostępności.
    • Wymagania techniczne serwisów internetowych zgodne z załącznikiem do ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych oraz wytycznymi ministra właściwego do spraw informatyzacji:
      • Tekst alternatywny,
      • Dostępne odtwarzacze dla osób niepełnosprawnych,
      • Transkrypcje, napisy, audiodeskrypcja,
      • Nagłówki a prawidłowa hierarchia,
      • Tabele jako element konstrukcyjny strony – czy można użyć?,
      • Mechanizmy nawigacyjne,
      • Kolejność nawigacji oraz czytania,
      • Architektura informacji,
      • Elementy nawigacyjne oraz komunikaty,
      • Odnośniki,
      • Automatyczne odtwarzanie strony,
      • Kontrast treści,
      • Przycisk przełączenia na wersję kontrastową,
      • Typografia tekstów i kontrasty a czytelność,
      • Responsywność,
      • Dynamiczne zmiany treści,
      • Pola formularzy a etykiety,
      • CAPTCHA – można czy nie?,
      • Zgodność ze standardami HTML.
    • Zagadnienia praktyczne dostępności cyfrowej:
      • Czy trzeba publikować skany dokumentów?,
      • Dokumentacja przetargowa, a dostępność cyfrowa,
      • Publikacje naukowe i techniczne, a dostępność cyfrowa,
      • Co zrobić z oświadczeniami majątkowymi w kontekście dostępności cyfrowej?,
      • Materiał wytworzony przez podmiot zewnętrzny a dostępność cyfrowa – w jakich przypadkach musi być dostępny cyfrowo, a w jakich nie?,
      • Czy wersja kontrastowa strony internetowej jest niezbędna?,
      • Audiodeskrypcja a dostępność cyfrowa,
      • Dostępność cyfrowa a portale społecznościowe,
      • Jak dbać o dostępność cyfrową w umowach i zamówieniach publicznych?,
      • Czcionki – jakie?,
      • Obsługa serwisu za pomocą klawiatury,
      • Nawigacja w serwisie,
      • Napisy rozszerzone – jak przygotować,
      • PJM - Tłumacz języka migowego – wymóg czy dobra praktyka?,
      • Justowanie treści – dlaczego nie?,
      • Prosty język – kiedy stosować i co on oznacza?,
      • Informacja w tekście łatwym do czytania– ETR (Easy to read) – kiedy stosujemy?,
      • Tekst odczytywalny maszynowo – kiedy stosujemy?,
      • Co oznacza raport z rządowego audytu dostępności cyfrowej i co z nim zrobić?,
    • Sprawdzanie dostępności cyfrowej:
      • Sposoby wyszukiwania błędów i badania dostępności cyfrowej stron internetowych,
      • Jak znaleźć podstawowe błędy dostępności cyfrowej strony internetowej?,
      • Jak samodzielnie zbadać dostępność cyfrową strony internetowej?
    • Ustawa o dostępności cyfrowej a strony internetowe, Biuletyn Informacji Publicznej i social media
      • Wymagania techniczne i organizacyjne dostępności cyfrowej stron internetowych oraz BIP w oparciu o Ustawę o dostępności cyfrowej.
      • Przeprowadzenie oceny zapewnienia dostępności cyfrowej – na czym polega?
      • Deklaracja dostępności. Co to jest i gdzie ją zamieścić na stronie internetowej oraz w BIP?
      • Zadania kontrolne ministra właściwego do spraw informatyzacji.
      • Sankcje przewidziane przepisami prawa.
    • Zagadnienia praktyczne
      • Zasady tworzenia treści dostępnych cyfrowo.
      • Najczęstsze błędy.
      • Napisy rozszerzone – rozwinięcie zagadnienia.
      • Audiodeskrypcja.
      • Transkrypcja.
      • Tworzenie dostępnych plików tekstowych i graficznych.
      • PDFy.
      • Justowanie.
      • Czcionki.
      • Wideo.
      • Nagłówki.
      • Nawigacja.
      • Obsługa za pomocą klawiatury.
      • Etykiety.
      • Atrybut Title.
      • Atrybut Alt.
      • Prosty przekaz.
      • Captcha.
      • Animacje.
      • Tabele.
      • Kursywa.
      • Hierarchia nagłówków – rozwinięcie zagadnienia.
      • Listy.
      • Punktory.
      • Akapity.
      • Prosta i zrozumiała treść.
      • Tworzenie dostępnych cyfrowo treści w social mediach.
  3. Przyjazny język urzędowy
    • Co to jest prosty język.
    • Czy język urzędowy da się oswoić?
    • Najważniejszy jest odbiorca.
    • Język urzędowy a przepisy.
    • Statystyki nie kłamią.
    • Pięć powodów, dla których warto stosować prosty język.
    • Jak pisać prosto?
    • Ruch prostego języka.
  4. Standardy dostępności dokumentów elektronicznych
    • Wygląd tekstu.
    • Struktura tekstu.
    • Bezpośrednie zwroty.
    • Krótkie zdania.
    • Gramatyka.
    • Nagłówki.
    • Trudne wyrazy.
  5. Zasady komunikacji pisemnej
    • Myśl o odbiorcy.
    • Pisz krótkie zdania.
    • Zadbaj o strukturę pisma.
    • Poszukaj synonimów.
    • Opracuj tekst graficznie.
    • Szanuj czas czytelnika.
    • Paragrafy do przypisów.
  6. Jak komunikować się w Internecie?
    • Tytuł – kluczowa informacja.
    • Lead mówi więcej.
    • Czego szuka użytkownik.
    • Wiadomości mailowe. O czym warto pamiętać?
  7. Porady językowe
    • Interpunkcja – przecinek
    • Pisownia (roz)łączna z „nie”.
    • Pisownia wielką i małą literą.
    • Zapisywanie skrótów.
    • Zapisywanie dat.

szkolenie zamknięte - zamawiam

Adam Parysz

AUDITOR WIODĄCY SZBI WG. ISO 27001, AUDITOR WIODĄCY SZCD WG. ISO 22301, AUDITOR WEWNĘTRZNY ZSZ WG. ISO 9001, 14001 I 45001, SIX SIGMA YELLOW BELT, DPO, WDROŻENIOWIEC SYSTEMÓW KLASY EZD, TRENER I ARCHIWISTA. PARTNER BIZNESOWY SYGNITY S.A. CZŁONEK GRUPY ROBOCZEJ DS. SZTUCZNEJ INTELIGENCJI PRZY MINISTERSTWIE CYFRYZACJI, CZŁONEK ISSA POLSKA (GRUPA ROBOCZA DS. AI), Autor tekstów i porad w portalach Legalis Administracja i Legalis Księgowość Kadry Biznes Wydawnictwa C.H. Beck. Autor książki „Polecenia dla ChatGPT w finansach: praktyczne zastosowanie w biznesie i finansach osobistych” wydanej nakładem wydawnictwa Helion S.A. Miałem przyjemność szkolić między innymi Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Kancelarię Senatu RP, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Komendę Główną Policji, Agencję Wywiadu, Pocztę Polską S.A., Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Koleje Mazowieckie, CBA, ZUS, PGE, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Żandarmerię Wojskowa, Chrześcijańską Akademię Teologiczną w Warszawie, Polską Akademię Nauk, Akademię Górniczo-Hutniczą, Wojewódzkie Urzędy Pracy w Krakowie, Rzeszowie i w Olsztynie, Urząd Miasta Rzeszowa, Wojewódzką Stację Sanitarno – Epidemiologiczną w Poznaniu, Komendę Wojewódzką Policji w Krakowie, Szpital Zachodni im. Św. Jana Pawła II w Grodzisku Mazowieckim, Arcelormittal, ArchiDoc S.A, Sąd Okręgowy w Kielcach, Sąd Apelacyjny we Wrocławiu, ING Bank Śląski, Powiatowy Urząd Pracy w Piotrkowie Trybunalskim, Fenice Poland, Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie, SKO w Warszawie oraz Podlaski Urząd Wojewódzki. Prowadzę szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa, ochrony danych osobowych, bezpieczeństwa informacji, prawa administracyjnego, sztucznej inteligencji, systemów teleinformatycznych oraz elektronicznego zarządzania dokumentacją. Oprócz prowadzenia szkoleń zajmuję się wdrożeniami systemów EZD, prowadzeniem audytów bezpieczeństwa informacji i zarządzania ciągłością działania oraz udzielaniem porad.

szkolenie zamknięte - zamawiam

Termin i Miejsce

Termin:
23 kwietnia 2025
Miejsce:
szkolenie on-line

Koszt

Koszt udziału jednej osoby wynosi:
  • 490 zł + 23% VAT - przy zgłoszeniach nadesłanych do dnia 11 kwietnia
  • 590 zł + 23% VAT - przy zgłoszeniach nadesłanych od dnia 12 kwietnia

Informacje dodatkowe

Powyższy koszt obejmuje: udział w zajęciach dla 1 osoby, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia w formacie PDF, zapewnienie platformy szkoleniowej i dostępu do szkolenia w czasie rzeczywistym, test połączenia, pomoc techniczną w razie potrzeby.

Warunkiem udziału jest przesłanie wypełnionego formularza zgłoszeniowego (zakładka "Zgłoszenie"), faksem lub elektronicznie i otrzymanie drogą elektroniczną potwierdzenia udziału ze strony CPI. O przyjęciu zgłoszenia decyduje kolejność zgłoszeń. Ilość miejsc ograniczona.

Zapłata i Rezygnacja

Koszt udziału jest płatny na konto CPI, na podstawie potwierdzenia udziału. Faktury będą do odbioru podczas spotkania (przy szkoleniach on-line - elektronicznie).

Rezygnacja z udziału po 16 kwietnia 2025 r. lub nieobecność na spotkaniu powoduje powstanie zobowiązania pokrycia pełnych kosztów udziału na podstawie faktury Centrum Promocji Informatyki. Rezygnacja możliwa jest tylko i wyłącznie w formie pisemnej.

Biuro Organizacyjne

Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o.
00-203 Warszawa, ul. Bonifraterska 17, Biurowiec North Gate, recepcja XVI piętro,
tel. 506 178 228
e-mail:cpi@cpi.com.pl
e-Doręczenia: AE:PL-55387-14998-DEASJ-15
szkolenie zamknięte - zamawiam
Dane uczestnika
Dane płatnika

Zobowiązujemy się uregulować koszt udziału jednej osoby w spotkaniu:

Uczestnicy, których udział w spotkaniu jest finansowany ze środków publicznych w co najmniej 70%, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) mogą uzyskać zwolnienie z VAT-u, na podstawie wypełnionego i przesłanego do CPI sp. z o.o. oświadczenia.

Skąd dowiedzieli się Państwo o spotkaniu:

Wyrażam zgodę na dostarczanie mi drogą elektroniczną informacji o rabatach, promocjach i aktualnej ofercie oraz materiałów marketingowo-informacyjnych przez Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o.:



Zgoda może zostać odwołana w każdej chwili bez podania przyczyny, bez wpływu na zgodność z prawem działań, które wykonano na podstawie zgody przed jej odwołaniem.

Administratorem danych osobowych jest Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o., KRS: 0000208659, adres: ul. Bonifraterska 17, 00-203 Warszawa, tel.: 506178228, e-mail: cpi@cpi.com.pl, e-Doręczenia: AE:PL-55387-14998-DEASJ-15. Dane osobowe są przetwarzane w celu dokonania zgłoszenia udziału w szkoleniu oraz zawarcia umowy o udział w szkoleniu, realizacji tej umowy i jej rozliczenia, a także w celu prowadzenia kontaktu oraz w celu prowadzenia marketingu produktów i usług własnych. Wysyłka materiałów marketingowych z wykorzystaniem podanych kanałów komunikacji odbywa się na podstawie dodatkowej zgody wyrażonej na podstawie przepisów szczególnych dot. e-prywatności. Dane mogą być również przetwarzane w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony przed ewentualnymi roszczeniami. Dane osobowe udostępniane będą wyłącznie podmiotom świadczącym usługi na naszą rzecz, w tym patronom i sponsorom. Przysługuje Państwu prawo dostępu do treści danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych oraz prawo wniesienia sprzeciwu, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego. Mają Państwo prawo do cofnięcia wyrażonej zgody na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną w dowolnym momencie, przy czym wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem działań, jakich dokonano przed jej wycofaniem na jej podstawie. Więcej informacji w Polityce Prywatności.