23
kwietnia
2025
DOSTĘPNOŚĆ CYFROWA I PROSTY JĘZYK URZĘDOWY
40 dni do rozpoczęciakoordynator: Beata Kurpiewska

Celem szkolenia jest przedstawienie w praktyczny sposób, jak należy tworzyć treści zarówno pod kątem dostępności cyfrowej, jak i prostego języka urzędowego. W obecnych realiach prawnych takie działanie jest niezbędne, ponieważ brak zapewnienia dostępności cyfrowej może narazić instytucję na postępowanie wyjaśniające, a przede wszystkim sprawić, że osoby ze szczególnymi potrzebami nie będą mogły skorzystać z zasobów instytucji.
Podczas szkolenia uczestnicy:
- zapoznają się z wymogami standardu WCAG 2.1;
- zdobędą wiedzę na temat dostępności cyfrowej;
- dowiedzą się jak poprawnie projektować dostępne strony internetowe;
- zdobędą wiedzę w jaki sposób prawidłowo redagować treści przy zastosowaniu prostego języka;
- dowiedzą się czym jest prosty język, kiedy i jak się go stosuje oraz w jakich sytuacjach;
- zdobędą wiedzę w jaki sposób prawidłowo przygotować dokumenty dostępne cyfrowo;
- dowiedzą się w jaki sposób unikać pułapek dostępności.
Adresaci szkolenia:
- osoby prowadzące BIP,
- członkowie zespołów redakcyjnych BIP,
- administratorzy stron podmiotowych,
- administratorzy stron internetowych,
- koordynatorzy dostępności,
- redaktorzy stron internetowych.
Szkolenie przeprowadzi: Adam Parysz
Czas trwania szkolenia do godz. 9.30 do ok.15.30
- Dostępność. Czym jest i jakie problemy są najczęściej z nią związane.
- Czym jest dostępność?
- Osoby z niepełnosprawnościami to rzadkość?
- Kim jest osoba z niepełnosprawnościami?
- Osoby z dysfunkcją narządu ruchu.
- Osoby z zaburzeniami poznawczymi oraz intelektualnymi.
- Osoby z dysfunkcją narządu słuchu.
- Osoby z dysfunkcją narządu wzroku.
- Dostępność to nie tylko osoby z niepełnosprawnościami.
- Grupy z niepełnosprawnościami nie są jednorodne.
- Jakie problemy występują najczęściej w zakresie zapewnienia dostępności?
- Podstawowe definicje.
- Słownik równościowy.
- dyskryminacja bezpośrednia i pośrednia.
- obszary dyskryminacji.
- Koncepcje uniwersalnego projektowania.
- Uniwersalne projektowanie.
- Przykłady dobrych praktyk.
- Wykluczenie społeczne i grupy szczególnie narażone na wykluczenie
- Potrzeby i problemy dostępności osób z niepełnosprawnościami.
- Sposoby zapewnienia dostępności w świetle prawa krajowego i międzynarodowego.
- Dostępność cyfrowa i standard WCAG 2.1.
- Kto ustala standardy dostępności cyfrowej?
- WCAG jako fundament dostępności.
- Dokumenty WCAG.
- Podział wytycznych WCAG.
- Standard WCAG 2.1 – charakterystyka.
- Od kiedy dostępność jest obowiązkowa?
- Wymagania techniczne i organizacyjne dostępności cyfrowej stron internetowych według WCAG 2.1.:
- Zasady dostępności,
- 78 kryteriów sukcesu,
- Poziomy kryteriów sukcesu – minimalny, zalecany, komfortowy,
- 17 nowych kryteriów sukcesu według WCAG 2.1.,
- Kompatybilność wsteczna WCAG 2.1.
- Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych a standard WCAG 2.1 – Wymagania dostępności cyfrowej według załącznika do ustawy:
- 4 zasady, 13 wytycznych, 49 kryteriów sukcesu,
- Postrzegalność, funkcjonalność, zrozumiałość i kompatybilność – co oznaczają dla podmiotu?:
- Zasada 1: Postrzegalność – jak ją zrealizować?,
- Zasada 2: Funkcjonalność,
- Zasada 3: Zrozumiałość,
- Zasada 4: Solidność,
- Kryteria sukcesu na poziomie minimalnym (A) i zalecanym (AA) – jak należy wdrożyć i w jakim zakresie?
- Deklaracja dostępności:
- Jak przygotować deklarację dostępności? Elementy składowe deklaracji dostępności,
- Umiejscowienie deklaracji dostępności,
- Aktualizacja deklaracji dostępności.
- Wymagania techniczne serwisów internetowych zgodne z załącznikiem do ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych oraz wytycznymi ministra właściwego do spraw informatyzacji:
- Tekst alternatywny,
- Dostępne odtwarzacze dla osób niepełnosprawnych,
- Transkrypcje, napisy, audiodeskrypcja,
- Nagłówki a prawidłowa hierarchia,
- Tabele jako element konstrukcyjny strony – czy można użyć?,
- Mechanizmy nawigacyjne,
- Kolejność nawigacji oraz czytania,
- Architektura informacji,
- Elementy nawigacyjne oraz komunikaty,
- Odnośniki,
- Automatyczne odtwarzanie strony,
- Kontrast treści,
- Przycisk przełączenia na wersję kontrastową,
- Typografia tekstów i kontrasty a czytelność,
- Responsywność,
- Dynamiczne zmiany treści,
- Pola formularzy a etykiety,
- CAPTCHA – można czy nie?,
- Zgodność ze standardami HTML.
- Zagadnienia praktyczne dostępności cyfrowej:
- Czy trzeba publikować skany dokumentów?,
- Dokumentacja przetargowa, a dostępność cyfrowa,
- Publikacje naukowe i techniczne, a dostępność cyfrowa,
- Co zrobić z oświadczeniami majątkowymi w kontekście dostępności cyfrowej?,
- Materiał wytworzony przez podmiot zewnętrzny a dostępność cyfrowa – w jakich przypadkach musi być dostępny cyfrowo, a w jakich nie?,
- Czy wersja kontrastowa strony internetowej jest niezbędna?,
- Audiodeskrypcja a dostępność cyfrowa,
- Dostępność cyfrowa a portale społecznościowe,
- Jak dbać o dostępność cyfrową w umowach i zamówieniach publicznych?,
- Czcionki – jakie?,
- Obsługa serwisu za pomocą klawiatury,
- Nawigacja w serwisie,
- Napisy rozszerzone – jak przygotować,
- PJM - Tłumacz języka migowego – wymóg czy dobra praktyka?,
- Justowanie treści – dlaczego nie?,
- Prosty język – kiedy stosować i co on oznacza?,
- Informacja w tekście łatwym do czytania– ETR (Easy to read) – kiedy stosujemy?,
- Tekst odczytywalny maszynowo – kiedy stosujemy?,
- Co oznacza raport z rządowego audytu dostępności cyfrowej i co z nim zrobić?,
- Sprawdzanie dostępności cyfrowej:
- Sposoby wyszukiwania błędów i badania dostępności cyfrowej stron internetowych,
- Jak znaleźć podstawowe błędy dostępności cyfrowej strony internetowej?,
- Jak samodzielnie zbadać dostępność cyfrową strony internetowej?
- Ustawa o dostępności cyfrowej a strony internetowe, Biuletyn Informacji Publicznej i social media
- Wymagania techniczne i organizacyjne dostępności cyfrowej stron internetowych oraz BIP w oparciu o Ustawę o dostępności cyfrowej.
- Przeprowadzenie oceny zapewnienia dostępności cyfrowej – na czym polega?
- Deklaracja dostępności. Co to jest i gdzie ją zamieścić na stronie internetowej oraz w BIP?
- Zadania kontrolne ministra właściwego do spraw informatyzacji.
- Sankcje przewidziane przepisami prawa.
- Zagadnienia praktyczne
- Zasady tworzenia treści dostępnych cyfrowo.
- Najczęstsze błędy.
- Napisy rozszerzone – rozwinięcie zagadnienia.
- Audiodeskrypcja.
- Transkrypcja.
- Tworzenie dostępnych plików tekstowych i graficznych.
- PDFy.
- Justowanie.
- Czcionki.
- Wideo.
- Nagłówki.
- Nawigacja.
- Obsługa za pomocą klawiatury.
- Etykiety.
- Atrybut Title.
- Atrybut Alt.
- Prosty przekaz.
- Captcha.
- Animacje.
- Tabele.
- Kursywa.
- Hierarchia nagłówków – rozwinięcie zagadnienia.
- Listy.
- Punktory.
- Akapity.
- Prosta i zrozumiała treść.
- Tworzenie dostępnych cyfrowo treści w social mediach.
- Przyjazny język urzędowy
- Co to jest prosty język.
- Czy język urzędowy da się oswoić?
- Najważniejszy jest odbiorca.
- Język urzędowy a przepisy.
- Statystyki nie kłamią.
- Pięć powodów, dla których warto stosować prosty język.
- Jak pisać prosto?
- Ruch prostego języka.
- Standardy dostępności dokumentów elektronicznych
- Wygląd tekstu.
- Struktura tekstu.
- Bezpośrednie zwroty.
- Krótkie zdania.
- Gramatyka.
- Nagłówki.
- Trudne wyrazy.
- Zasady komunikacji pisemnej
- Myśl o odbiorcy.
- Pisz krótkie zdania.
- Zadbaj o strukturę pisma.
- Poszukaj synonimów.
- Opracuj tekst graficznie.
- Szanuj czas czytelnika.
- Paragrafy do przypisów.
- Jak komunikować się w Internecie?
- Tytuł – kluczowa informacja.
- Lead mówi więcej.
- Czego szuka użytkownik.
- Wiadomości mailowe. O czym warto pamiętać?
- Porady językowe
- Interpunkcja – przecinek
- Pisownia (roz)łączna z „nie”.
- Pisownia wielką i małą literą.
- Zapisywanie skrótów.
- Zapisywanie dat.
Adam Parysz

AUDITOR WIODĄCY SZBI WG. ISO 27001, AUDITOR WIODĄCY SZCD WG. ISO 22301, AUDITOR WEWNĘTRZNY ZSZ WG. ISO 9001, 14001 I 45001, SIX SIGMA YELLOW BELT, DPO, WDROŻENIOWIEC SYSTEMÓW KLASY EZD, TRENER I ARCHIWISTA. PARTNER BIZNESOWY SYGNITY S.A. CZŁONEK GRUPY ROBOCZEJ DS. SZTUCZNEJ INTELIGENCJI PRZY MINISTERSTWIE CYFRYZACJI, CZŁONEK ISSA POLSKA (GRUPA ROBOCZA DS. AI), Autor tekstów i porad w portalach Legalis Administracja i Legalis Księgowość Kadry Biznes Wydawnictwa C.H. Beck. Autor książki „Polecenia dla ChatGPT w finansach: praktyczne zastosowanie w biznesie i finansach osobistych” wydanej nakładem wydawnictwa Helion S.A. Miałem przyjemność szkolić między innymi Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Kancelarię Senatu RP, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Komendę Główną Policji, Agencję Wywiadu, Pocztę Polską S.A., Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Koleje Mazowieckie, CBA, ZUS, PGE, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Żandarmerię Wojskowa, Chrześcijańską Akademię Teologiczną w Warszawie, Polską Akademię Nauk, Akademię Górniczo-Hutniczą, Wojewódzkie Urzędy Pracy w Krakowie, Rzeszowie i w Olsztynie, Urząd Miasta Rzeszowa, Wojewódzką Stację Sanitarno – Epidemiologiczną w Poznaniu, Komendę Wojewódzką Policji w Krakowie, Szpital Zachodni im. Św. Jana Pawła II w Grodzisku Mazowieckim, Arcelormittal, ArchiDoc S.A, Sąd Okręgowy w Kielcach, Sąd Apelacyjny we Wrocławiu, ING Bank Śląski, Powiatowy Urząd Pracy w Piotrkowie Trybunalskim, Fenice Poland, Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie, SKO w Warszawie oraz Podlaski Urząd Wojewódzki. Prowadzę szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa, ochrony danych osobowych, bezpieczeństwa informacji, prawa administracyjnego, sztucznej inteligencji, systemów teleinformatycznych oraz elektronicznego zarządzania dokumentacją. Oprócz prowadzenia szkoleń zajmuję się wdrożeniami systemów EZD, prowadzeniem audytów bezpieczeństwa informacji i zarządzania ciągłością działania oraz udzielaniem porad.
Termin i Miejsce
- Termin:
- 23 kwietnia 2025
- Miejsce:
- szkolenie on-line
Koszt
- 490 zł + 23% VAT - przy zgłoszeniach nadesłanych do dnia 11 kwietnia
- 590 zł + 23% VAT - przy zgłoszeniach nadesłanych od dnia 12 kwietnia
Informacje dodatkowe
Powyższy koszt obejmuje: udział w zajęciach dla 1 osoby, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia w formacie PDF, zapewnienie platformy szkoleniowej i dostępu do szkolenia w czasie rzeczywistym, test połączenia, pomoc techniczną w razie potrzeby.
Warunkiem udziału jest przesłanie wypełnionego formularza zgłoszeniowego (zakładka "Zgłoszenie"), faksem lub elektronicznie i otrzymanie drogą elektroniczną potwierdzenia udziału ze strony CPI. O przyjęciu zgłoszenia decyduje kolejność zgłoszeń. Ilość miejsc ograniczona.
Zapłata i Rezygnacja
Koszt udziału jest płatny na konto CPI, na podstawie potwierdzenia udziału. Faktury będą do odbioru podczas spotkania (przy szkoleniach on-line - elektronicznie).
Rezygnacja z udziału po 16 kwietnia 2025 r. lub nieobecność na spotkaniu powoduje powstanie zobowiązania pokrycia pełnych kosztów udziału na podstawie faktury Centrum Promocji Informatyki. Rezygnacja możliwa jest tylko i wyłącznie w formie pisemnej.
Biuro Organizacyjne
00-203 Warszawa, ul. Bonifraterska 17, Biurowiec North Gate, recepcja XVI piętro,
tel. 506 178 228
e-mail:cpi@cpi.com.pl
e-Doręczenia: AE:PL-55387-14998-DEASJ-15