warsztaty on-line
SZKOLIMY JUŻ 32 LATA, ZAUFAŁO NAM PONAD 100 000 OSÓB

9
kwietnia
2025

UMOWY IT - UMOWY DOTYCZĄCE UTRZYMANIA OPROGRAMOWANIA

koordynator: Beata Kurpiewska

Umowy dotyczące utrzymania oprogramowania to jedne z najczęściej spotykanych na rynku typów kontraktów IT, które stanowią nieodłączny element wdrożenia. Właściwe ukształtowanie umowy utrzymania, która zostaje z klientem czasami przez długi czas, ma zasadniczy wpływ na poziom ryzyka prawnego związane z całościową i długofalową współpracą stron.

W trakcie szkolenia zostaną omówione szczególne „obszary ryzyka” właściwe dla umów utrzymania, rekomendowane sposoby ich kontraktowej regulacji, ale również problemu towarzyszące umowie utrzymania jak kwestia ochrony danych osobowych.

Szkolenie przeznaczone jest przede wszystkim dla osób praktycznie uczestniczących w przygotowywaniu oraz realizacji projektów IY i przedsięwzięć związanych ze świadczeniem usług informatycznych, zarówno po stronie podmiotów świadczących takie usługi, jak i ich klientów – odbiorców usług, w tym:

  • dyrektorów działów IT,
  • menedżerów odpowiedzialnych za negocjacje i wykonanie umów,
  • osób biorących udział w negocjowaniu umów o świadczenie usług informatycznych,
  • koordynatorów nadzorujących realizację usług IT,
  • prawników wewnętrznych dostawców lub odbiorców usług.

Szkolenie poprowadzą: r.pr. Michał Barta, mec. Bogusława Garczyńska-Wąs

Czas trwania szkolenia od 9:30 do ok. godz. 14:30

  1. Umowa utrzymaniowa – zagadnienia wstępne:
    • klasyfikacja prawna umowy utrzymania i co z tego wynika dla „biznesu”,
    • w którym momencie negocjować umowę utrzymania; czy zawsze musi on być podpisana wraz z umową wdrożeniową?
    • rozwój a utrzymanie oprogramowania – cienka granica projektowa,
    • transfer wiedzy od dostawcy do usługobiorcy oraz ochrona informacji poufnych.
  2. Charakter prawny umowy utrzymania:
    • jakie konsekwencje prawne wiążą się z tym, że umowa utrzymania to umowa o świadczenie usług w rozumieniu prawa cywilnego,
    • umowa rezultatu a umowa starannego działania,
    • umowa utrzymania a gwarancja,
    • utrzymanie a odpowiedzialność z tytułu rękojmi za wady,
    • kiedy powinien zaczynać się płatny serwis oprogramowania.
  3. Rodzaje odpowiedzialności dostawcy za usług utrzymania:
    • co to jest SLA i jakie je konstruować,
    • sposoby raportowania parametrów SLA przez dostawcę,
    • parametry dostępności oprogramowania jako element SLA,
    • kary umowne za niedotrzymanie warunków SLA czy obniżki wynagrodzenia, premie za wysoką jakość usług,
    • mechanizm motywacyjny dostawcy – redukcja kar umownych,
    • limity odpowiedzialności a wysokość naliczonych kar – kiedy nie warto kontynuować umowy utrzymania z dostawcą.
  4. Usługi utrzymania a prawa autorskie – czy usługi utrzymania wiążą się z powstaniem i przeniesienie praw autorskich do programów komputerowych.
  5. Wynagrodzenie dostawcy za usługi utrzymania:
    • time&material i ryczałt za usług, modele mieszane,
    • klauzule waloryzacyjne,
    • „kotwice” finansowe w umowie i „zamrażanie” stawek dostawcy.
  6. Okres obowiązywania umowy utrzymania:
    • umowa na czas oznaczy i nieoznaczony - jak definiować okres obowiązywania umowy i jakie to niesie za sobą konsekwencje prawne,
    • okres wypowiedzenia umowy – trwałość czy elastyczność współpracy,
    • czy od umowy utrzymaniowej da się odstąpić?
    • exit plan – zakres, wynagrodzenie, odpowiedzialność.
  7. Powierzenie przetwarzania danych osobowych a umowa utrzymania:
    • czy zawsze jest nam potrzebna umowa powierzenia danych i jak to ocenić,
    • podwykonawcy dostawcy usług utrzymania a dalsze powierzenie przetwarzania danych,
    • transfer danych poza EOG,
    • co oprócz umowy powierzenia – dokumentacja RODO w przypadku usług utrzymania (TIA; klauzule informacyjne, rejestry),
    • odpowiedzialność procesora za naruszenie przepisów o ochronie danych osobowych.

Michał Barta

Radca prawny (od 2004 r.). Wspólnik w kancelarii Barta & Partners. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego. ITIL® (2011) Foundation.
Prawnik z kilkunastoletnim praktycznym doświadczeniem w zakresie prawa teleinformatycznego i umów IT oraz ochrony praw własności intelektualnej. Odpowiedzialny za praktykę kancelarii Barta Łochowski sp.j. w zakresie własności intelektualnej (IP), w tym praw autorskich do programów komputerowych, kontraktów dotyczących budowy, wdrożenia i integracji systemów IT, umów dotyczących świadczenia usług informatycznych (w tym SaaS, PaaS, IaaS), obsługi przedsięwzięć e-commerce, ochrony informacji i danych osobowych, a także regulacji podatkowych dotyczących korzystania i obrotu prawami własności intelektualnej.
Wykładowca na konferencjach i szkoleniach związanych z ochroną własności intelektualnej w sektorze nowych technologii oraz z prawnymi aspektami umów IT.

Bogusława Garczyńska-Wąs

Partner w kancelarii Barta & Partners Sp. k. w Krakowie, radczyni prawna od ponad 20 lat specjalizująca się w zamówieniach publicznych w powiązaniu z problematyką prawa własności intelektualnej i informatyki. Ma wieloletnie doświadczenie w doradzaniu zarówno zamawiającym, jak i wykonawcom w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego oraz w obsłudze kontraktów, szczególnie w branży IT. Członek rady nadzorczej Comarch Polska S.A., a następnie CA Consulting S.A.