25
marca
2025
SZTUCZNA INTELIGENCJA (AI) W DZIAŁALNOŚCI BADACZA – NARZĘDZIA
89 dni do rozpoczęciakoordynator: Iwona Nowosielska
Generatywna sztuczna inteligencja szybko stała się kluczowym elementem zestawu narzędzi wykorzystywanych przez badaczy. Narzędzia te mogą być używane przez naukowców reprezentujących wszystkie obszary oraz dyscypliny. Można je spożytkować do pracy z tekstem, czyli pisania publikacji czy wniosków grantowych, ale też do obróbki danych, generowania wizualizacji, tworzenia prezentacji i slajdów, zarządzania zespołami itd.
Szkolenie omawia takie właśnie narzędzia po to, aby uświadomić badaczom, jak mogą ułatwić sobie pracę oraz zaoszczędzić czas. Spotkanie uwzględnia przy tym etyczny wymiar wykorzystania sztucznej inteligencji. Trzeba bowiem z nią pracować w odpowiedni sposób, to znaczy tak, aby nie „produkować” wytworów niskiej jakości oraz sobie nie zaszkodzić. To czy badacze wykorzystają narzędzia AI z korzyścią dla siebie oraz w sposób etyczny, zależy od ich umiejętności – te wyrabiane są podczas spotkania.
Szkolenie ma na celu:
- Pokazanie, co mogą osiągnąć naukowcy, wykorzystując narzędzia GPT.
- Wskazanie, jakie narzędzia sztucznej inteligencji (AI) można wykorzystać, aby skutecznie pisać publikacje naukowe – od artykułów badawczych do przeglądów literatury.
- Zwrócenie uwagi na narzędzia AI, które pozwolą szybko uporać się z zapoznaniem się z zawartością setek publikacji naukowych oraz dotrzeć do nowych źródeł.
- Wyjaśnienie i pokazanie, jak zarządzać zespołami przy pomocy oprogramowania wykorzystującego AI.
- Omówienie narzędzi AI z różnych perspektyw, tj. zwrócenie uwagi na ich słabe oraz mocne strony.
- Wyrobienie umiejętności obsługiwania różnych narzędzi AI służących naukowcom we wszystkich podejmowanych czynnościach naukowych.
- Uświadomienie badaczom, jak wykorzystywać narzędzia AI z korzyścią dla siebie oraz zwrócenie uwagi na to, jak zaszkodzić można swojej reputacji, jeśli używa się ich nieumiejętnie.
- Zwrócenie uwagi na to, jakie narzędzia (i jak) można wykorzystać w działalności dydaktycznej.
Kto powinien wziąć udział w szkoleniu?
- Osoby zainteresowane publikowaniem artykułów w najbardziej prestiżowych czasopismach.
- Badacze zainteresowani tym, jak oszczędzać czas podczas prowadzenia badań oraz unikać żmudnych i rutynowych działań naukowych.
- Badacze chcący doskonalić umiejętności prowadzenia badań, pisania artykułów naukowych, raportowania z wykorzystaniem różnych narzędzi AI.
- Osoby zainteresowane rozwojem kompetencji prezentowania siebie środowisku naukowemu i promowania swoich badań.
- Naukowcy wahający się, czy używać AI ze względów etycznych.
- Osoby chcące sprawnie wykrywać, czy ktoś inny używał narzędzi AI w swojej pracy.
Szkolenie poprowadzi: dr hab. Piotr Siuda – medioznawca i socjolog; profesor w Instytucie Komunikacji Społecznej i Mediów Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, autor książki wydanej przez PWN: Publikacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko
Czas trwania szkolenia od 10.00 do ok. 14.00
- Narzędzia AI a pisanie publikacji
- Czy AI to tylko ChatGPT?
- Jak samodzielnie wyszukiwać narzędzia AI?
- Podstawowe zasady dotyczące „współpracy” z AI, czyli jak poprawnie jej używać, żeby się nie zawieść i nie marnować czasu.
- Przegląd najważniejszych narzędzi AI związanych z pisaniem: jak napisać artykuł wykorzystując AI (od pomysłu do tekstu)?
- Jak zrobić to etycznie i tak, aby sobie nie zaszkodzić, czyli kiedy AI jest dobrym narzędziem, a kiedy nasza praca staje się niesamodzielna?
- Jak wykrywać plagiaty przy pomocy AI?
- Jak się dowiedzieć, czy dany artykuł został napisany przy pomocy AI – narzędzia.
- Narzędzia językowe, czyli tłumaczenie, sprawdzanie tekstu, proponowanie odpowiednich sformułowań itd.
- Narzędzia AI do porządkowania, streszczania i wyszukiwania zasobów
- Naukowe wyszukiwarki AI.
- Menadżery bibliografii bazujące na AI.
- Asystenci AI pomagający wyszukiwać i cytować źródła, podsumowujący publikacje, tworzący konspekty, wyjaśniający związki między pojęciami, wyjaśniający przyczyny i skutek zjawisk, itp.
- Przeglądy literatury – jak sobie ułatwić życie wykorzystując narzędzia AI.
- Narzędzia dobierania czasopism odpowiednich dla naszych publikacji.
- Narzędzia dostosowujące manuskrypt do wymogów danego wydawcy.
- Narzędzia formatowania cytowań.
- Narzędzia zamiany artykułów w audiobooki.
- Narzędzia do transkrypcji.
- Narzędzia streszczające filmy.
- Narzędzia pozwalające zarządzać zasobami sieciowymi (na przykład streszczać strony WWW).
- Narzędzia AI do pisania wniosków grantowych oraz bazujące na AI narzędzia do zarządzania zespołami badawczymi
- Narzędzia pomagające przygotować draft wniosku.
- Narzędzia (AI) do zarządzania projektami, czyli jak automatyzować rutynowe zadania, poprawiać komunikację i upraszczać pracę?
- W jaki sposób zapobiegać opóźnieniom, optymalizować zasoby i kończyć projekty na czas?
- Narzędzia posiadające opcję asystenta cyfrowego „samodzielnie” delegującego zadania i zarządzającego projektami.
- Inne funkcjonalności omawianych narzędzi oraz ich słabe strony.
- Narzędzia AI do wizualizacji oraz prezentacji
- Narzędzia zamieniające tekst w grafikę.
- Generowanie obrazów na podstawie opisów.
- Tworzenie ilustracji, zdjęć, okładek, tapet czy filmów.
- Narzędzia AI do tworzenia prezentacji.
- Narzędzia AI do tworzenia infografik i posterów.
- Narzędzia AI pomocne w analizę danych
- Jak wykorzystać ChatGPT do pracy z danymi (analiza, czyszczenie, interpretacja).
- Inne narzędzia do analizy danych – krótkie wskazanie.
Piotr Siuda
Doktor habilitowany nauk społecznych w zakresie nauk o mediach; profesor w Instytucie Komunikacji Społecznej i Mediów Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Interesuje się społecznymi aspektami internetu, groznawstwem oraz naukometrią. Autor kilku monografii, między innymi książki wydanej przez PWN: „Publikacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko”. Publikował w wielu pismach indeksowanych w Web of Science (np. „Journal of Computer Mediated Communication”, „Critical Studies in Media Communication”, „International Journal of Cultural Studies”). Koordynator szeregu projektów badawczych, obecnie prowadzi projekt NCN OPUS 22 pt. „Sieci kłącza, obieg znaczeń i treści oraz konteksty offline internetowego handlu narkotykami”. Wcześniej kierował zadaniami „Dzieci sieci”, „Dzieci sieci 2.0”, „Prosumpcjonizm pop-przemysłów”. Członek The Association of Internet Researchers oraz Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej.
Termin i Miejsce
- Termin:
- 25 marca 2025
- Miejsce:
- szkolenie on-line
Koszt
- 590 zł + 23% VAT - przy zgłoszeniach przesłanych do dnia 14 marca
- 690 zł + 23% VAT - przy zgłoszeniach przesłanych od dnia 15 marca
Informacje dodatkowe
Powyższy koszt obejmuje: udział w zajęciach dla 1 osoby, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia w formacie PDF, zapewnienie platformy szkoleniowej i dostępu do szkolenia w czasie rzeczywistym, test połączenia, pomoc techniczną w razie potrzeby.
Warunkiem udziału jest przesłanie wypełnionego formularza zgłoszeniowego (zakładka "Zgłoszenie"), faksem lub elektronicznie i otrzymanie drogą elektroniczną potwierdzenia udziału ze strony CPI. O przyjęciu zgłoszenia decyduje kolejność zgłoszeń. Ilość miejsc ograniczona.
Zapłata i Rezygnacja
Koszt udziału jest płatny na konto CPI, na podstawie potwierdzenia udziału. Faktury będą do odbioru podczas spotkania (przy szkoleniach on-line - elektronicznie).
Rezygnacja z udziału po 18 marca 2025 r. lub nieobecność na spotkaniu powoduje powstanie zobowiązania pokrycia pełnych kosztów udziału na podstawie faktury Centrum Promocji Informatyki. Rezygnacja możliwa jest tylko i wyłącznie w formie pisemnej.
Biuro Organizacyjne
00-203 Warszawa, ul. Bonifraterska 17, Biurowiec North Gate, recepcja XVI piętro,
tel. 506 178 228
e-mail:cpi@cpi.com.pl
e-Doręczenia: AE:PL-55387-14998-DEASJ-15