szkolenie on-line
SZKOLIMY JUŻ 32 LATA, ZAUFAŁO NAM PONAD 100 000 OSÓB

29
stycznia
2025

UMOWY NA UTRZYMANIE, SERWIS I ROZWÓJ SYSTEMÓW IT - NAJLEPSZE PRAKTYKI I SPORNE KWESTIE

69 dni do rozpoczęciakoordynator: Iwona Nowosielska

Do wynegocjowania postanowień oraz zarządzania realizacją umów na utrzymanie, serwis oraz rozwój systemu IT często nie przykłada się niestety tak dużej wagi i znaczenia jak do umów wdrożeniowych dotyczących systemów IT. Tymczasem umowy te są kluczowe dla zapewnienia sprawnego działania organizacji, pochłaniają one również większą część budżetów IT. Umowy utrzymaniowe mają również przeważnie charakter umów wieloletnich, tym istotniejsze jest więc odpowiednie określenie w nich zadań i podziału odpowiedzialności pomiędzy Usługodawcą i Usługobiorcą. Już choćby z tych przyczyn warto przeanalizować poszczególne podtypy tych umów, jak i poświęcić im więcej uwagi przy okazji negocjowania kontraktu wdrożeniowego, czy zawieraniu nowej umowy serwisowej.

Rosnące znaczenie umów utrzymaniowych wynika również z przechodzenia coraz większej liczby dostawców IT na model usługowy, w ramach którego klient zamiast płacić za wdrożenie, płaci właśnie za utrzymanie i świadczenie na jego rzecz usług serwisowych.

Granice pomiędzy pojęciami takimi jak SaaS, hosting, utrzymanie, update, upgrade, outsourcing, serwis czy rozwój systemu IT – nie są tak wyraźne jak kiedyś i zależą od postanowień konkretnie zawartej umowy. Na tle realizacji umów serwisowych zaobserwować można również rosnącą liczbę sporów arbitrażowych i sądowych.

Stąd tak istotne jest odpowiednie zredagowanie umów utrzymaniowych oraz serwisowych oraz wypracowanie mechanizmów działania, które zminimalizują ilość sytuacji spornych.

Istotną część ryzyk związanych z realizacją umów serwisowych, utrzymaniowych i rozwojowych da się ograniczyć lub wyeliminować poprzez odpowiednie zapisy umowy, które zostaną przedstawione w ramach warsztatu. W jego trakcie omówiony zostanie również sposób redagowania przedmiotu umowy serwisowej, odpowiedzialność i obowiązki stron wynikające z zawarcia takiej umowy, ryzyka związane z poszczególnymi postanowieniami takich umów – w tym ryzyko sytuacji vendor lock in – tj. uzależnienia się od pojedynczego Usługobiorcy, a także najczęstsze przypadki sporów na tle realizacji takich umów i orzecznictwo sądów z tym związane.

Warsztat jest kierowany do Usługodawców i Usługobiorców zarówno z rynku zamówień prywatnych (enterprise), jak i publicznych (public).

Szkolenie prowadzą:
Mec. Agnieszka Wachowska, Partner Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy

szkolenie zamknięte - zamawiam
Czas trwania szkolenia: od 9:30 do ok. 14:30
Umowa utrzymaniowa i rozwojowa – charakterystyka i jej podstawowe elementy
  • cel i przedmiot umowy
    1. standardy rynkowe umów utrzymaniowych
    2. elementy umowy utrzymaniowej – przykłady z praktyki
    3. help desk, support, maintenance – co w sobie kryje?
    4. aktualizacja, update, upgrade – jak je odpowiednio określić w umowie i jaki jest podział zadań i odpowiedzialności stron umowy?
  • umowa utrzymania – kwalifikacja prawna. Czy umowa utrzymania może być umową rezultatu?
  • umowa utrzymaniowa a SaaS – podobieństwa i różnice,
  • umowy hostingowe jako jeden z typów umów utrzymaniowych,
  • outsourcing i usługi chmury obliczeniowej (prywatnej i publicznej) – różnice i ich znaczenie prawne,
  • rękojmia i gwarancja a umowa serwisowa – zależności prawne, czy aby na pewno konieczne wszystkie razem?
  • specyfika zawierania i realizacji umów utrzymaniowych w reżimie zamówień publicznych,
  • orzecznictwo sądowe dotyczące umów serwisowych.
Istotne elementy umów serwisowych i rozwojowych
  • zasady świadczenia usług serwisowych
    1. zakres usług w ramach podtypów umów serwisowych,
    2. które postanowienia powinny się znaleźć w każdej umowie serwisowej,
    3. Service Level Agreement (SLA) – podstawowe modele,
    4. wynagrodzenie (zasady rozliczania wynagrodzeń, indeksacja),
  • jak zamawiać rozwój oprogramowania?
    1. procedura zamawiania,
    2. metodyka punktów funkcyjnych w umowach rozwojowych,
    3. modele wynagradzania usługodawcy za prace rozwojowe,
    4. modele wynagradzania za rozwój,
  • procedury i polityki usługodawcy a związanie nimi usługobiorcy,
  • przejmowanie systemu od innego dostawcy oraz przekazanie systemu innemu dostawcy,
  • zarządzanie incydentami w umowach utrzymaniowych,
  • ochrona danych osobowych i innych informacji w umowach serwisowych i rozwojowych,
Prawa autorskie w umowach utrzymaniowych i rozwojowych
  • program komputerowy a prawa autorskie,
  • czy modyfikacje wykonywane w ramach utrzymania i rozwoju to utwory?
  • co w przypadku, kiedy licencji udziela jeden podmiot a usługi utrzymania świadczy drugi?
  • swobodny rozwój i utrzymanie oprogramowania a prawa autorskie,
  • jakie postanowienia prawnoautorskie powinny się znaleźć w umowach serwisowych i rozwojowych?
  • rola i praktyka depozytu kodów źródłowych w umowach serwisowych i utrzymaniowych,
  • dopuszczalne modyfikacje oprogramowania na podstawie uprawnień legalnego użytkownika (art. 75 ust. 1 pr. aut.),
  • możliwość powierzenia zastępczej realizacji prac a prawa autorskie,
  • vendor lock in w umowach utrzymaniowych i umowach SaaS,
  • case study dotyczące postanowień licencyjnych w umowach utrzymaniowych.
Odpowiedzialność w umowach utrzymaniowych
  • SLA i KPI – jako istotne mierniki w umowach na świadczenie usług,
  • zasady odpowiedzialności usługodawcy za świadczenie przez niego usług serwisowych,
  • czy i kiedy usługobiorca może być odpowiedzialny za rezultat?
  • odpowiedzialność za dane w ramach umów utrzymaniowych,
  • granice odpowiedzialności usługobiorcy,
  • eskalacja i zarządzanie sytuacjami spornymi w umowach utrzymaniowych,
  • realne wykonanie umowy utrzymaniowej i sankcje za jej niewykonanie - środki dyscyplinowana i motywowania usługobiorcy,
  • kary umowne – praktyka, orzecznictwo i standardy rynkowe,
  • zastępcza realizacja prac – praktyka, orzecznictwo i standardy rynkowe,
  • punkty za prawidłową i nieprawidłową realizację umowy,
  • inne formy dyscyplinowania wykonawcy,
  • zabezpieczenie należytego wykonania umowy w umowach serwisowych,
  • sankcje (kary umowne, bonifikaty etc.),
  • wypowiedzenie umowy utrzymaniowej,
  • podstawy prawne wypowiedzenia umów serwisowych,
  • praktyka obrotu w zakresie katalogu podstaw wypowiedzenia umowy,
  • obowiązki stron w przypadku wypowiedzenia umowy,
  • vendor lock-in i exit plan w umowach utrzymaniowych
  • ograniczenia związane ze zmianą dostawcy usług serwisowych,
  • przeniesienie danych do innego dostawy,
  • jak przeciwdziałać vendor lock-in,
  • co powinien zawierać dobrze przygotowany exit plan?
szkolenie zamknięte - zamawiam

Agnieszka Wachowska

W kancelarii uczestniczy w pracach praktyki TMT, kierując zespołem IT-Telco. Specjalizuje się w problematyce prawnej nowych technologii i prawa autorskiego, ze szczególnym uwzględnieniem branży IT, w tym również od strony podmiotów publicznych i zagadnień związanych z prawem zamówień publicznych w IT.
Odpowiedzialna także za wsparcie prawne działalności operatorów telekomunikacyjnych oraz doradztwo z zakresu prawa telekomunikacyjnego. Brała udział w ponad stu projektach związanych z przygotowywaniem i negocjowaniem umów dotyczących IT, w tym wdrożeniowych, serwisowych, hostingowych, licencyjnych, a także w rozwiązywaniu złożonych sporów IT.
Uczestniczyła w przeprowadzaniu wielu dużych i kompleksowych audytów umów dotyczących IT, w tym badających zakres uprawnień do oprogramowania. Uznana prelegentka na konferencjach, seminariach i szkoleniach.
Rekomendowana i nominowana w polskich i zagranicznych rankingach prawników (m.in. Legal 500 – jako Next Generation Lawyers, nominowana do Rising Stars w konkursie Gazety Prawnej). Autorka licznych publikacji branżowych oraz naukowych z zakresu prawa autorskiego, prawa autorskiego i prawnej ochrony programów komputerowych, a także zamówień publicznych w IT.

szkolenie zamknięte - zamawiam

Termin i Miejsce

Termin:
29 stycznia 2025
Miejsce:
szkolenie on-line

Koszt

Koszt udziału jednej osoby wynosi:
  • 790 zł + 23% VAT - przy zgłoszeniach nadesłanych do dnia 17 stycznia
  • 890 zł + 23% VAT - przy zgłoszeniach nadesłanych od dnia 18 stycznia

Informacje dodatkowe

Powyższy koszt obejmuje: udział w zajęciach dla 1 osoby, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia w formacie PDF, zapewnienie platformy szkoleniowej i dostępu do szkolenia w czasie rzeczywistym, test połączenia, pomoc techniczną w razie potrzeby.

Warunkiem udziału jest przesłanie wypełnionego formularza zgłoszeniowego (zakładka "Zgłoszenie"), faksem lub elektronicznie i otrzymanie drogą elektroniczną potwierdzenia udziału ze strony CPI. O przyjęciu zgłoszenia decyduje kolejność zgłoszeń. Ilość miejsc ograniczona.

Zapłata i Rezygnacja

Koszt udziału jest płatny na konto CPI, na podstawie potwierdzenia udziału. Faktury będą do odbioru podczas spotkania (przy szkoleniach on-line - elektronicznie).

Rezygnacja z udziału po 22 stycznia 2025 r. lub nieobecność na spotkaniu powoduje powstanie zobowiązania pokrycia pełnych kosztów udziału na podstawie faktury Centrum Promocji Informatyki. Rezygnacja możliwa jest tylko i wyłącznie w formie pisemnej.

Biuro Organizacyjne

Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o.
00-203 Warszawa, ul. Bonifraterska 17, Biurowiec North Gate, recepcja XVI piętro,
tel. 506 178 228
e-mail:cpi@cpi.com.pl
e-Doręczenia: AE:PL-55387-14998-DEASJ-15
szkolenie zamknięte - zamawiam
Dane uczestnika
Dane płatnika

Zobowiązujemy się uregulować koszt udziału jednej osoby w spotkaniu:

Uczestnicy, których udział w spotkaniu jest finansowany ze środków publicznych w co najmniej 70%, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) mogą uzyskać zwolnienie z VAT-u, na podstawie wypełnionego i przesłanego do CPI sp. z o.o. oświadczenia.

Skąd dowiedzieli się Państwo o spotkaniu:

Wyrażam zgodę na dostarczanie mi drogą elektroniczną informacji o rabatach, promocjach i aktualnej ofercie oraz materiałów marketingowo-informacyjnych przez Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o.:



Zgoda może zostać odwołana w każdej chwili bez podania przyczyny, bez wpływu na zgodność z prawem działań, które wykonano na podstawie zgody przed jej odwołaniem.

Administratorem danych osobowych jest Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o., KRS: 0000208659, adres: ul. Bonifraterska 17, 00-203 Warszawa, tel.: 506178228, e-mail: cpi@cpi.com.pl, e-Doręczenia: AE:PL-55387-14998-DEASJ-15. Dane osobowe są przetwarzane w celu dokonania zgłoszenia udziału w szkoleniu oraz zawarcia umowy o udział w szkoleniu, realizacji tej umowy i jej rozliczenia, a także w celu prowadzenia kontaktu oraz w celu prowadzenia marketingu produktów i usług własnych. Wysyłka materiałów marketingowych z wykorzystaniem podanych kanałów komunikacji odbywa się na podstawie dodatkowej zgody wyrażonej na podstawie przepisów szczególnych dot. e-prywatności. Dane mogą być również przetwarzane w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony przed ewentualnymi roszczeniami. Dane osobowe udostępniane będą wyłącznie podmiotom świadczącym usługi na naszą rzecz, w tym patronom i sponsorom. Przysługuje Państwu prawo dostępu do treści danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych oraz prawo wniesienia sprzeciwu, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego. Mają Państwo prawo do cofnięcia wyrażonej zgody na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną w dowolnym momencie, przy czym wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem działań, jakich dokonano przed jej wycofaniem na jej podstawie. Więcej informacji w Polityce Prywatności.