szkolenie on-line
SZKOLIMY JUŻ 32 LATA, ZAUFAŁO NAM PONAD 100 000 OSÓB

21
stycznia
2025

DOSTĘPNOŚĆ CYFROWA I PROSTY JĘZYK URZĘDOWY

61 dni do rozpoczęciakoordynator: Iwona Nowosielska

Cele:

  • Zapoznanie się z wymogami standardu WCAG 2.1;
  • Zdobycie wiedzy na temat dostępności cyfrowej;
  • Zdobycie wiedzy jak poprawnie projektować dostępne strony internetowe
  • Zdobycie wiedzy w jaki sposób prawidłowo redagować treści przy zastosowaniu prostego języka;
  • Zdobycie wiedzy na temat tego czym jest prosty język, kiedy i jak się go stosuje oraz w jakich sytuacjach,
  • Zdobycie wiedzy w jaki sposób prawidłowo przygotować dokumenty dostępne cyfrowo;
  • Zdobycie wiedzy w jaki sposób unikać pułapek dostępności.

Adresaci szkolenia:

  • wszystkie osoby zainteresowane powyższą tematyką,
  • osoby prowadzące BIP,
  • członkowie zespołów redakcyjnych BIP,
  • administratorzy stron podmiotowych,
  • administratorzy stron internetowych,
  • koordynatorzy dostępności,
  • redaktorzy stron internetowych,
  • wszyscy zainteresowani tematem.

Szkolenie przeprowadzi: Adam Parysz

szkolenie zamknięte - zamawiam

Czas trwania szkolenia do godz. 9.00 do ok.15.00

Dostępność. Czym jest i jakie problemy są najczęściej z nią związane:

  1. Czym jest dostępność?
  2. Osoby z niepełnosprawnościami to rzadkość?
  3. Kim jest osoba z niepełnosprawnościami?
  4. Osoby z dysfunkcją narządu ruchu
  5. Osoby z zaburzeniami poznawczymi oraz intelektualnymi
  6. Osoby z dysfunkcją narządu słuchu
  7. Osoby z dysfunkcją narządu wzroku
  8. Dostępność to nie tylko osoby z niepełnosprawnościami
  9. Grupy z niepełnosprawnościami nie są jednorodne
  10. Jakie problemy występują najczęściej w zakresie zapewnienia dostępności?
  11. Podstawowe definicje
  12. Słownik równościowy
  13. dyskryminacja bezpośrednia i pośrednia
  14. obszary dyskryminacji
  15. Koncepcje uniwersalnego projektowania
  16. Uniwersalne projektowanie
  17. Przykłady dobrych praktyk
  18. Wykluczenie społeczne i grupy szczególnie narażone na wykluczenie
  19. Potrzeby i problemy dostępności osób z niepełnosprawnościami
  20. Sposoby zapewnienia dostępności w świetle prawa krajowego i międzynarodowego
Dostępność cyfrowa i standard WCAG 2.1:
  1. Kto ustala standardy dostępności cyfrowej?
  2. WCAG jako fundament dostępności.
  3. Dokumenty WCAG.
  4. Podział wytycznych WCAG.
  5. Standard WCAG 2.1 - charakterystyka.
  6. Od kiedy dostępność jest obowiązkowa?
  7. Wymagania techniczne i organizacyjne dostępności cyfrowej stron internetowych według WCAG 2.1:
    • Zasady dostępności.
    • 78 kryteriów sukcesu.
    • Poziomy kryteriów sukcesu – minimalny, zalecany, komfortowy.
    • 17 nowych kryteriów sukcesu według WCAG 2.1.
    • Kompatybilność wsteczna WCAG 2.1.
  8. Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych a standard WCAG 2.1 - Wymagania dostępności cyfrowej według załącznika do ustawy:
    • 4 zasady, 13 wytycznych, 49 kryteriów sukcesu.
    • Postrzegalność, funkcjonalność, zrozumiałość i kompatybilność – co oznaczają dla podmiotu?
      • Zasada 1: Postrzegalność – jak ją zrealizować?
      • Zasada 2: Funkcjonalność.
      • Zasada 3: Zrozumiałość.
      • Zasada 4: Solidność.
    • Kryteria sukcesu na poziomie minimalnym (A) i zalecanym (AA) – jak należy wdrożyć i w jakim zakresie?
  9. Deklaracja dostępności:
    • Jak przygotować deklarację dostępności? Elementy składowe deklaracji dostępności.
    • Umiejscowienie deklaracji dostępności.
    • Aktualizacja deklaracji dostępności.
  10. Wymagania techniczne serwisów internetowych zgodne z załącznikiem do ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych oraz wytycznymi ministra właściwego do spraw informatyzacji:
    • Tekst alternatywny .
    • Dostępne odtwarzacze dla osób niepełnosprawnych.
    • Transkrypcje, napisy, audiodeskrypcja.
    • Nagłówki a prawidłowa hierarchia.
    • Tabele jako element konstrukcyjny strony – czy można użyć?
    • Mechanizmy nawigacyjne.
    • Kolejność nawigacji oraz czytania.
    • Architektura informacji.
    • Elementy nawigacyjne oraz komunikaty.
    • Odnośniki.
    • Automatyczne odtwarzanie strony.
    • Kontrast treści.
    • Przycisk przełączenia na wersję kontrastową.
    • Typografia tekstów i kontrasty a czytelność.
    • Responsywność.
    • Dynamiczne zmiany treści.
    • Pola formularzy a etykiety.
    • CAPTCHA – można czy nie?
    • Zgodność ze standardami HTML.
  11. Zagadnienia praktyczne dostępności cyfrowej:
    • Czy trzeba publikować skany dokumentów?
    • Dokumentacja przetargowa, a dostępność cyfrowa.
    • Publikacje naukowe i techniczne, a dostępność cyfrowa.
    • Co zrobić z oświadczeniami majątkowymi w kontekście dostępności cyfrowej?
    • Materiał wytworzony przez podmiot zewnętrzny a dostępność cyfrowa – w jakich przypadkach musi być dostępny cyfrowo, a w jakich nie?
    • Czy wersja kontrastowa strony internetowej jest niezbędna?
    • Audiodeskrypcja a dostępność cyfrowa.
    • Dostępność cyfrowa a portale społecznościowe.
    • Jak dbać o dostępność cyfrową w umowach i zamówieniach publicznych?
    • Czcionki – jakie?
    • Obsługa serwisu za pomocą klawiatury.
    • Nawigacja w serwisie.
    • Napisy rozszerzone – jak przygotować.
    • PJM - Tłumacz języka migowego – wymóg czy dobra praktyka?
    • Justowanie treści – dlaczego nie?
    • Prosty język – kiedy stosować i co on oznacza?
    • Informacja w tekście łatwym do czytania– ETR (Easy to read) – kiedy stosujemy?
    • Tekst odczytywalny maszynowo – kiedy stosujemy?
    • Co oznacza raport z rządowego audytu dostępności cyfrowej i co z nim zrobić?
  12. Sprawdzanie dostępności cyfrowej:
    • Sposoby wyszukiwania błędów i badania dostępności cyfrowej stron internetowych.
    • Jak znaleźć podstawowe błędy dostępności cyfrowej strony internetowej?
    • Jak samodzielnie zbadać dostępność cyfrową strony internetowej?
Ustawa o dostępności cyfrowej a strony internetowe, Biuletyn Informacji Publicznej i social media:
  1. Wymagania techniczne i organizacyjne dostępności cyfrowej stron internetowych oraz BIP w oparciu o Ustawę o dostępności cyfrowej.
  2. Przeprowadzenie oceny zapewnienia dostępności cyfrowej – na czym polega?
  3. Deklaracja dostępności. Co to jest i gdzie ją zamieścić na stronie internetowej oraz w BIP?
  4. Zadania kontrolne ministra właściwego do spraw informatyzacji.
  5. Sankcje przewidziane przepisami prawa;
Zagadnienia praktyczne:
  1. Zasady tworzenia treści dostępnych cyfrowo.
  2. Najczęstsze błędy.
  3. Napisy rozszerzone – rozwinięcie zagadnienia.
  4. Audiodeskrypcja.
  5. Transkrypcja.
  6. Tworzenie dostępnych plików tekstowych i graficznych.
  7. PDFy.
  8. Justowanie.
  9. Czcionki.
  10. Wideo.
  11. Nagłówki.
  12. Nawigacja.
  13. Obsługa za pomocą klawiatury.
  14. Etykiety.
  15. Atrybut Title.
  16. Atrybut Alt.
  17. Prosty przekaz.
  18. Captcha.
  19. Animacje.
  20. Tabele.
  21. Kursywa.
  22. Hierarchia nagłówków – rozwinięcie zagadnienia.
  23. Listy.
  24. Punktory.
  25. Akapity.
  26. Prosta i zrozumiała treść.
  27. Tworzenie dostępnych cyfrowo treści w social mediach.
Przyjazny język urzędowy:
  1. Co to jest prosty język.
  2. Czy język urzędowy da się oswoić?
  3. Najważniejszy jest odbiorca.
  4. Język urzędowy a przepisy.
  5. Statystyki nie kłamią.
  6. Pięć powodów, dla których warto stosować prosty język.
  7. Jak pisać prosto?
  8. Ruch prostego języka.
Standardy dostępności dokumentów elektronicznych:
  1. Wygląd tekstu.
  2. Struktura tekstu.
  3. Bezpośrednie zwroty.
  4. Krótkie zdania.
  5. Gramatyka.
  6. Nagłówki.
  7. Trudne wyrazy.
Zasady komunikacji pisemnej :
  1. Myśl o odbiorcy.
  2. Pisz krótkie zdania.
  3. Zadbaj o strukturę pisma.
  4. Poszukaj synonimów.
  5. Opracuj tekst graficznie.
  6. Szanuj czas czytelnika.
  7. Paragrafy do przypisów.
Jak komunikować się w Internecie?
  1. Tytuł – kluczowa informacja.
  2. Lead mówi więcej.
  3. Czego szuka użytkownik.
  4. Wiadomości mailowe. O czym warto pamiętać?
Porady językowe:
  1. Interpunkcja – przecinek.
  2. Pisownia (roz)łączna z nie.
  3. Pisownia wielką i małą literą.
  4. Zapisywanie skrótów.
  5. Zapisywanie dat.

szkolenie zamknięte - zamawiam

Adam Parysz

Dyplomowany Archiwista, absolwent Instytutu Historii Uniwersytetu Śląskiego na kierunku Historia, specjalizacja Archiwistyka i Zarządzanie Dokumentacją Współczesną. Czynny Administrator Bezpieczeństwa Informacji w PNBU „BT” Teresa Buzińska oraz Inspektor Ochrony Danych w Gminie Lądek. Były Specjalista ds. Archiwizacji oraz Kierownik Projektów w ArchiDoc SA. Doświadczenie zawodowe w charakterze archiwisty oraz w kierowaniu projektami archiwizacji dokumentacji. Wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń (3 645h dydaktycznych spędzonych na sali szkoleniowej oraz 4046 przeszkolonych uczestników) z zakresu archiwizacji dokumentacji, systemów teleinformatycznych (w szczególności EPUAP2), prawa archiwalnego, administracyjnego, ochrony danych osobowych oraz zarządzania dokumentem i podpisem elektronicznym dla wielu instytucji państwowych, samorządowych i firm prywatnych. Udokumentowane przeprowadzenie ponad 230 szkoleń dla wielu instytucji państwowych, prywatnych i samorządowych m.in. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Kancelaria Senatu RP, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Komenda Główna Policji,, Poczta Polska S.A., Koleje Mazowieckie, CBA, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie, Polska Akademia Nauk, Akademia Górniczo-Hutnicza, Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie, Rzeszowie i w Olsztynie, Urząd Miasta Rzeszowa, Wojewódzka Stacja Sanitarno –Epidemiologiczna w Poznaniu, Komenda Wojewódzka Policji w Krakowie, Szpital Zachodni im. Św. Jana Pawła II w Grodzisku Mazowieckim, Arcelormittal, ArchiDoc S.A, Sąd Okręgowy w Kielcach oraz Sąd Apelacyjny we Wrocławiu. W zakresie ochrony danych osobowych szkolił m. in. ING Bank Śląski, Powiatowy Urząd Pracy w Piotrkowie Trybunalskim, Fenice Poland, Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie i Podlaski Urząd Wojewódzki. Współpracuje m. in. z Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej Centrum Mazowsze, Ośrodek Kształcenia Samorządu Terytorialnego im. Waleriana Pańki FRDL, ADEPTS.C., Fundacja Rozwoju i Ochrony Komunikacji Elektronicznej FORCE, SUKCES C.R. Edyta Szczerkowska, Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej Centrum Szkoleniowe w Łodzi.

szkolenie zamknięte - zamawiam

Termin i Miejsce

Termin:
21 stycznia 2025
Miejsce:
szkolenie on-line

Koszt

Koszt udziału jednej osoby wynosi:
  • 490 zł + 23% VAT - przy zgłoszeniach przesłanych do dnia 10 stycznia
  • 590 zł + 23% VAT - przy zgłoszeniach przesłanych od dnia 11 stycznia

Informacje dodatkowe

Powyższy koszt obejmuje: udział w zajęciach dla 1 osoby, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia w formacie PDF, zapewnienie platformy szkoleniowej i dostępu do szkolenia w czasie rzeczywistym, test połączenia, pomoc techniczną w razie potrzeby.

Warunkiem udziału jest przesłanie wypełnionego formularza zgłoszeniowego (zakładka "Zgłoszenie"), faksem lub elektronicznie i otrzymanie drogą elektroniczną potwierdzenia udziału ze strony CPI. O przyjęciu zgłoszenia decyduje kolejność zgłoszeń. Ilość miejsc ograniczona.

Zapłata i Rezygnacja

Koszt udziału jest płatny na konto CPI, na podstawie potwierdzenia udziału. Faktury będą do odbioru podczas spotkania (przy szkoleniach on-line - elektronicznie).

Rezygnacja z udziału po 14 stycznia 2025 r. lub nieobecność na spotkaniu powoduje powstanie zobowiązania pokrycia pełnych kosztów udziału na podstawie faktury Centrum Promocji Informatyki. Rezygnacja możliwa jest tylko i wyłącznie w formie pisemnej.

Biuro Organizacyjne

Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o.
00-203 Warszawa, ul. Bonifraterska 17, Biurowiec North Gate, recepcja XVI piętro,
tel. 506 178 228
e-mail:cpi@cpi.com.pl
e-Doręczenia: AE:PL-55387-14998-DEASJ-15
szkolenie zamknięte - zamawiam
Dane uczestnika
Dane płatnika

Zobowiązujemy się uregulować koszt udziału jednej osoby w spotkaniu:

Uczestnicy, których udział w spotkaniu jest finansowany ze środków publicznych w co najmniej 70%, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) mogą uzyskać zwolnienie z VAT-u, na podstawie wypełnionego i przesłanego do CPI sp. z o.o. oświadczenia.

Skąd dowiedzieli się Państwo o spotkaniu:

Wyrażam zgodę na dostarczanie mi drogą elektroniczną informacji o rabatach, promocjach i aktualnej ofercie oraz materiałów marketingowo-informacyjnych przez Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o.:



Zgoda może zostać odwołana w każdej chwili bez podania przyczyny, bez wpływu na zgodność z prawem działań, które wykonano na podstawie zgody przed jej odwołaniem.

Administratorem danych osobowych jest Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o., KRS: 0000208659, adres: ul. Bonifraterska 17, 00-203 Warszawa, tel.: 506178228, e-mail: cpi@cpi.com.pl, e-Doręczenia: AE:PL-55387-14998-DEASJ-15. Dane osobowe są przetwarzane w celu dokonania zgłoszenia udziału w szkoleniu oraz zawarcia umowy o udział w szkoleniu, realizacji tej umowy i jej rozliczenia, a także w celu prowadzenia kontaktu oraz w celu prowadzenia marketingu produktów i usług własnych. Wysyłka materiałów marketingowych z wykorzystaniem podanych kanałów komunikacji odbywa się na podstawie dodatkowej zgody wyrażonej na podstawie przepisów szczególnych dot. e-prywatności. Dane mogą być również przetwarzane w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony przed ewentualnymi roszczeniami. Dane osobowe udostępniane będą wyłącznie podmiotom świadczącym usługi na naszą rzecz, w tym patronom i sponsorom. Przysługuje Państwu prawo dostępu do treści danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych oraz prawo wniesienia sprzeciwu, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego. Mają Państwo prawo do cofnięcia wyrażonej zgody na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną w dowolnym momencie, przy czym wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem działań, jakich dokonano przed jej wycofaniem na jej podstawie. Więcej informacji w Polityce Prywatności.