21
stycznia
2025
DOSTĘPNOŚĆ CYFROWA I PROSTY JĘZYK URZĘDOWY
61 dni do rozpoczęciakoordynator: Iwona Nowosielska
Cele:
- Zapoznanie się z wymogami standardu WCAG 2.1;
- Zdobycie wiedzy na temat dostępności cyfrowej;
- Zdobycie wiedzy jak poprawnie projektować dostępne strony internetowe
- Zdobycie wiedzy w jaki sposób prawidłowo redagować treści przy zastosowaniu prostego języka;
- Zdobycie wiedzy na temat tego czym jest prosty język, kiedy i jak się go stosuje oraz w jakich sytuacjach,
- Zdobycie wiedzy w jaki sposób prawidłowo przygotować dokumenty dostępne cyfrowo;
- Zdobycie wiedzy w jaki sposób unikać pułapek dostępności.
Adresaci szkolenia:
- wszystkie osoby zainteresowane powyższą tematyką,
- osoby prowadzące BIP,
- członkowie zespołów redakcyjnych BIP,
- administratorzy stron podmiotowych,
- administratorzy stron internetowych,
- koordynatorzy dostępności,
- redaktorzy stron internetowych,
- wszyscy zainteresowani tematem.
Szkolenie przeprowadzi: Adam Parysz
Czas trwania szkolenia do godz. 9.00 do ok.15.00
Dostępność. Czym jest i jakie problemy są najczęściej z nią związane:
- Czym jest dostępność?
- Osoby z niepełnosprawnościami to rzadkość?
- Kim jest osoba z niepełnosprawnościami?
- Osoby z dysfunkcją narządu ruchu
- Osoby z zaburzeniami poznawczymi oraz intelektualnymi
- Osoby z dysfunkcją narządu słuchu
- Osoby z dysfunkcją narządu wzroku
- Dostępność to nie tylko osoby z niepełnosprawnościami
- Grupy z niepełnosprawnościami nie są jednorodne
- Jakie problemy występują najczęściej w zakresie zapewnienia dostępności?
- Podstawowe definicje
- Słownik równościowy
- dyskryminacja bezpośrednia i pośrednia
- obszary dyskryminacji
- Koncepcje uniwersalnego projektowania
- Uniwersalne projektowanie
- Przykłady dobrych praktyk
- Wykluczenie społeczne i grupy szczególnie narażone na wykluczenie
- Potrzeby i problemy dostępności osób z niepełnosprawnościami
- Sposoby zapewnienia dostępności w świetle prawa krajowego i międzynarodowego
- Kto ustala standardy dostępności cyfrowej?
- WCAG jako fundament dostępności.
- Dokumenty WCAG.
- Podział wytycznych WCAG.
- Standard WCAG 2.1 - charakterystyka.
- Od kiedy dostępność jest obowiązkowa?
- Wymagania techniczne i organizacyjne dostępności cyfrowej stron internetowych według WCAG 2.1:
- Zasady dostępności.
- 78 kryteriów sukcesu.
- Poziomy kryteriów sukcesu – minimalny, zalecany, komfortowy.
- 17 nowych kryteriów sukcesu według WCAG 2.1.
- Kompatybilność wsteczna WCAG 2.1.
- Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych a standard WCAG 2.1 - Wymagania dostępności cyfrowej według załącznika do ustawy:
- 4 zasady, 13 wytycznych, 49 kryteriów sukcesu.
- Postrzegalność, funkcjonalność, zrozumiałość i kompatybilność – co oznaczają dla podmiotu?
- Zasada 1: Postrzegalność – jak ją zrealizować?
- Zasada 2: Funkcjonalność.
- Zasada 3: Zrozumiałość.
- Zasada 4: Solidność.
- Kryteria sukcesu na poziomie minimalnym (A) i zalecanym (AA) – jak należy wdrożyć i w jakim zakresie?
- Deklaracja dostępności:
- Jak przygotować deklarację dostępności? Elementy składowe deklaracji dostępności.
- Umiejscowienie deklaracji dostępności.
- Aktualizacja deklaracji dostępności.
- Wymagania techniczne serwisów internetowych zgodne z załącznikiem do ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych oraz wytycznymi ministra właściwego do spraw informatyzacji:
- Tekst alternatywny .
- Dostępne odtwarzacze dla osób niepełnosprawnych.
- Transkrypcje, napisy, audiodeskrypcja.
- Nagłówki a prawidłowa hierarchia.
- Tabele jako element konstrukcyjny strony – czy można użyć?
- Mechanizmy nawigacyjne.
- Kolejność nawigacji oraz czytania.
- Architektura informacji.
- Elementy nawigacyjne oraz komunikaty.
- Odnośniki.
- Automatyczne odtwarzanie strony.
- Kontrast treści.
- Przycisk przełączenia na wersję kontrastową.
- Typografia tekstów i kontrasty a czytelność.
- Responsywność.
- Dynamiczne zmiany treści.
- Pola formularzy a etykiety.
- CAPTCHA – można czy nie?
- Zgodność ze standardami HTML.
- Zagadnienia praktyczne dostępności cyfrowej:
- Czy trzeba publikować skany dokumentów?
- Dokumentacja przetargowa, a dostępność cyfrowa.
- Publikacje naukowe i techniczne, a dostępność cyfrowa.
- Co zrobić z oświadczeniami majątkowymi w kontekście dostępności cyfrowej?
- Materiał wytworzony przez podmiot zewnętrzny a dostępność cyfrowa – w jakich przypadkach musi być dostępny cyfrowo, a w jakich nie?
- Czy wersja kontrastowa strony internetowej jest niezbędna?
- Audiodeskrypcja a dostępność cyfrowa.
- Dostępność cyfrowa a portale społecznościowe.
- Jak dbać o dostępność cyfrową w umowach i zamówieniach publicznych?
- Czcionki – jakie?
- Obsługa serwisu za pomocą klawiatury.
- Nawigacja w serwisie.
- Napisy rozszerzone – jak przygotować.
- PJM - Tłumacz języka migowego – wymóg czy dobra praktyka?
- Justowanie treści – dlaczego nie?
- Prosty język – kiedy stosować i co on oznacza?
- Informacja w tekście łatwym do czytania– ETR (Easy to read) – kiedy stosujemy?
- Tekst odczytywalny maszynowo – kiedy stosujemy?
- Co oznacza raport z rządowego audytu dostępności cyfrowej i co z nim zrobić?
- Sprawdzanie dostępności cyfrowej:
- Sposoby wyszukiwania błędów i badania dostępności cyfrowej stron internetowych.
- Jak znaleźć podstawowe błędy dostępności cyfrowej strony internetowej?
- Jak samodzielnie zbadać dostępność cyfrową strony internetowej?
- Wymagania techniczne i organizacyjne dostępności cyfrowej stron internetowych oraz BIP w oparciu o Ustawę o dostępności cyfrowej.
- Przeprowadzenie oceny zapewnienia dostępności cyfrowej – na czym polega?
- Deklaracja dostępności. Co to jest i gdzie ją zamieścić na stronie internetowej oraz w BIP?
- Zadania kontrolne ministra właściwego do spraw informatyzacji.
- Sankcje przewidziane przepisami prawa;
- Zasady tworzenia treści dostępnych cyfrowo.
- Najczęstsze błędy.
- Napisy rozszerzone – rozwinięcie zagadnienia.
- Audiodeskrypcja.
- Transkrypcja.
- Tworzenie dostępnych plików tekstowych i graficznych.
- PDFy.
- Justowanie.
- Czcionki.
- Wideo.
- Nagłówki.
- Nawigacja.
- Obsługa za pomocą klawiatury.
- Etykiety.
- Atrybut Title.
- Atrybut Alt.
- Prosty przekaz.
- Captcha.
- Animacje.
- Tabele.
- Kursywa.
- Hierarchia nagłówków – rozwinięcie zagadnienia.
- Listy.
- Punktory.
- Akapity.
- Prosta i zrozumiała treść.
- Tworzenie dostępnych cyfrowo treści w social mediach.
- Co to jest prosty język.
- Czy język urzędowy da się oswoić?
- Najważniejszy jest odbiorca.
- Język urzędowy a przepisy.
- Statystyki nie kłamią.
- Pięć powodów, dla których warto stosować prosty język.
- Jak pisać prosto?
- Ruch prostego języka.
- Wygląd tekstu.
- Struktura tekstu.
- Bezpośrednie zwroty.
- Krótkie zdania.
- Gramatyka.
- Nagłówki.
- Trudne wyrazy.
- Myśl o odbiorcy.
- Pisz krótkie zdania.
- Zadbaj o strukturę pisma.
- Poszukaj synonimów.
- Opracuj tekst graficznie.
- Szanuj czas czytelnika.
- Paragrafy do przypisów.
- Tytuł – kluczowa informacja.
- Lead mówi więcej.
- Czego szuka użytkownik.
- Wiadomości mailowe. O czym warto pamiętać?
- Interpunkcja – przecinek.
- Pisownia (roz)łączna z nie.
- Pisownia wielką i małą literą.
- Zapisywanie skrótów.
- Zapisywanie dat.
Adam Parysz
Dyplomowany Archiwista, absolwent Instytutu Historii Uniwersytetu Śląskiego na kierunku Historia, specjalizacja Archiwistyka i Zarządzanie Dokumentacją Współczesną. Czynny Administrator Bezpieczeństwa Informacji w PNBU „BT” Teresa Buzińska oraz Inspektor Ochrony Danych w Gminie Lądek. Były Specjalista ds. Archiwizacji oraz Kierownik Projektów w ArchiDoc SA. Doświadczenie zawodowe w charakterze archiwisty oraz w kierowaniu projektami archiwizacji dokumentacji. Wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń (3 645h dydaktycznych spędzonych na sali szkoleniowej oraz 4046 przeszkolonych uczestników) z zakresu archiwizacji dokumentacji, systemów teleinformatycznych (w szczególności EPUAP2), prawa archiwalnego, administracyjnego, ochrony danych osobowych oraz zarządzania dokumentem i podpisem elektronicznym dla wielu instytucji państwowych, samorządowych i firm prywatnych. Udokumentowane przeprowadzenie ponad 230 szkoleń dla wielu instytucji państwowych, prywatnych i samorządowych m.in. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Kancelaria Senatu RP, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Komenda Główna Policji,, Poczta Polska S.A., Koleje Mazowieckie, CBA, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie, Polska Akademia Nauk, Akademia Górniczo-Hutnicza, Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie, Rzeszowie i w Olsztynie, Urząd Miasta Rzeszowa, Wojewódzka Stacja Sanitarno –Epidemiologiczna w Poznaniu, Komenda Wojewódzka Policji w Krakowie, Szpital Zachodni im. Św. Jana Pawła II w Grodzisku Mazowieckim, Arcelormittal, ArchiDoc S.A, Sąd Okręgowy w Kielcach oraz Sąd Apelacyjny we Wrocławiu. W zakresie ochrony danych osobowych szkolił m. in. ING Bank Śląski, Powiatowy Urząd Pracy w Piotrkowie Trybunalskim, Fenice Poland, Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie i Podlaski Urząd Wojewódzki. Współpracuje m. in. z Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej Centrum Mazowsze, Ośrodek Kształcenia Samorządu Terytorialnego im. Waleriana Pańki FRDL, ADEPTS.C., Fundacja Rozwoju i Ochrony Komunikacji Elektronicznej FORCE, SUKCES C.R. Edyta Szczerkowska, Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej Centrum Szkoleniowe w Łodzi.
Termin i Miejsce
- Termin:
- 21 stycznia 2025
- Miejsce:
- szkolenie on-line
Koszt
- 490 zł + 23% VAT - przy zgłoszeniach przesłanych do dnia 10 stycznia
- 590 zł + 23% VAT - przy zgłoszeniach przesłanych od dnia 11 stycznia
Informacje dodatkowe
Powyższy koszt obejmuje: udział w zajęciach dla 1 osoby, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia w formacie PDF, zapewnienie platformy szkoleniowej i dostępu do szkolenia w czasie rzeczywistym, test połączenia, pomoc techniczną w razie potrzeby.
Warunkiem udziału jest przesłanie wypełnionego formularza zgłoszeniowego (zakładka "Zgłoszenie"), faksem lub elektronicznie i otrzymanie drogą elektroniczną potwierdzenia udziału ze strony CPI. O przyjęciu zgłoszenia decyduje kolejność zgłoszeń. Ilość miejsc ograniczona.
Zapłata i Rezygnacja
Koszt udziału jest płatny na konto CPI, na podstawie potwierdzenia udziału. Faktury będą do odbioru podczas spotkania (przy szkoleniach on-line - elektronicznie).
Rezygnacja z udziału po 14 stycznia 2025 r. lub nieobecność na spotkaniu powoduje powstanie zobowiązania pokrycia pełnych kosztów udziału na podstawie faktury Centrum Promocji Informatyki. Rezygnacja możliwa jest tylko i wyłącznie w formie pisemnej.
Biuro Organizacyjne
00-203 Warszawa, ul. Bonifraterska 17, Biurowiec North Gate, recepcja XVI piętro,
tel. 506 178 228
e-mail:cpi@cpi.com.pl
e-Doręczenia: AE:PL-55387-14998-DEASJ-15