4
grudnia
2024
WDROŻENIE IT – JAK PRZYGOTOWAĆ DOBRĄ UMOWĘ ORAZ DOBRZE PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO WDROŻENIA?
13 dni do rozpoczęciakoordynator: Iwona Nowosielska
Projekty informatyczne zalicza się do najbardziej ryzykownych, jeśli chodzi o ich realizację zgodnie z umową. Jest to wynikiem szeregu różnych czynników. Po pierwsze, instytucje prawa cywilnego i prawa autorskiego dotyczące zamawiania dzieł (utworów) nie do końca odpowiadają specyfice tworzenia, wdrażania i eksploatacji programów komputerowych. Po drugie, realizacja projektu IT wymaga ścisłego współdziałania Zamawiającego i Wykonawcy, a co za tym idzie precyzyjnego określenia w umowie szeregu zagadnień związanych z tego rodzaju projektem, a jak wykazuje praktyka, strony nie zawsze odpowiednio ustalają te kwestie w kontrakcie.
Szereg ryzyk związanych z realizacją projektów IT da się ograniczyć lub wyeliminować poprzez odpowiednie przygotowanie do wdrożenia oraz decyzje co do tego jak wdrożenie ma wyglądać, a w konsekwencji poprzez odpowiednie zredagowanie umowy.
W trakcie praktycznych zajęć przedstawione zostaną standardowe konstrukcje w zakresie umów wdrożeniowych, ze szczególnym uwzględnieniem tych elementów umów, na które w szczególności należy zwracać uwagę w trakcie przygotowywania umowy lub prowadzenia negocjacji.
Zdobyta podczas szkolenia praktyczna wiedza z zakresu umów wdrożeniowych w IT pozwoli uczestnikom szkolenia na szybkie rozpoznawanie ryzyk prawnych związanych z poszczególnymi postanowieniami oraz konstrukcjami umownymi oraz świadome negocjowanie postanowień umownych, a w rezultacie na zawieranie korzystniejszych kontraktów.
Szkolenie prowadzi:
Mec. Piotr Nepelski, Managing Associate Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy
Czas trwania szkolenia: od 9:30 do ok. 14:30
I. Odpowiednie przygotowanie do wdrożenia – kluczowe pytania i decyzje
- Tryb wyboru wykonawcy
- Jak tryb wyboru wykonawcy determinuje postanowienia i umowne?
- Jaki tryb zawierania umowny zmniejsza ryzyko nieudanego wdrożenia?
- Decyzja o modelu wdrożenia
- wdrożenia kaskadowe, wdrożenia agile czy wdrożenia hybrydowe - za i przeciw realizacji w wdrożenia w poszczególnych metodykach (podejściach)
- Analiza przedwdrożeniowa
- Razem z wdrożeniem czy oddzielnie?
- Jak opisać wymagania na etapie przedwdrożeniowym?
- Czy w praktyce występują kontrakty bez analizy lub opisu wymagań?
- Prawa autorskie a niezależność od dostawcy IT (czy kwestia vendor lock-in jest istotna w ramach tego wdrożenia?)
- Czym się różni przeniesienie praw od licencji?
- Zakres udzielonej licencji – jak zapewnić sobie odpowiedni zakres praw? Sublicencjonowanie i możliwość przenoszenia licencji – czy potrzebna?
- Umowa licencyjna o kody źródłowe - czy istnieje a jeśli tak, to kiedy obowiązek wydania kodów źródłowych zamawiającemu?
- O jaki zakres praw/licencji zamawiający powinien zadbać, aby nie obawiać się vendor-lock in?
- Umowa serwisowa/ gwarancyjna – razem z wdrożeniem czy oddzielnie?
- Czy umowa serwisowa powinna być załącznikiem lub częścią umowy wdrożeniowej czy może być zawiera oddzielnie i czym to grozi?
- Różnica między gwarancja a serwisem. Czy gwarancja zawsze jest potrzeba?
- Realizacja umowy przed jej podpisaniem…
- Rozpoczęcie realizacji umowy w trakcie prowadzania negocjacji – skutki i zagrożenia.
- Listy intencyjne – minimalizacja ryzyk przy rozpoczęciu realizacji umowy bez formalnego podpisania kontraktu.
- Określenie przedmiotu umowy
- Jak definiować przedmiot wdrożenia aby zminimalizować ryzyko sporów?
- Co obejmuje wdrożenie? (migracja, przygotowanie do migracji, szkolenia, inne?)
- Infrastruktura zamawiającego
- W jakim zakresie zamawiający odpowiada za swoją infrastrukturę?
- Kto odpowiada za konieczność dokupienia dodatkowych licencji do infrastruktury zamawiającego w związku z wdrożeniem?
- Określenie zakresu współdziałania zamawiającego
- Co może a co musi zamawiający w ramach wdrożenia?
- Z czym wykonawca i zamawiający powinni byli się liczyć przystępując wdrożenia i jak opisać to umowie?
- Procedura kontroli zmian w Umowie
- Co można zmieniać w umowie bez jej aneksowania?
- Umocowanie poszczególnych osób do dokonywania zmian.
- Odbiory
- Kiedy następuje formalne przekazanie do odbioru? (częsty problem wdrożeń)
- Definicje błędów i usterek na potrzeby gwarancji/serwisu błędy na etapie odbiorów
- Odstąpienie od umowy
- Kiedy można odstąpić od umowy i na jakich zasadach?
- Czy opisanie w umowie warunków odstąpienia zabezpiecza w pełni obie strony umowy przed „swobodnym” odstąpieniem?
- Przedmiot i zakres umowy wdrożeniowej
- Przedmiot umowy wdrożeniowej. Co należy ustalić w umowie?
- Metodyki zarządzania projektem a przygotowanie projektu umowy
- Elastyczność (nie tylko w umowach i wdrożeniach typu agile)
- Czy przedmiot umowy może się zmieniać wraz z wdrożeniem?
- Jak dobrze w umowie opisać procedurę kontroli zmian (CR, sprint)?Czy można
- Struktura organizacyjna i komunikacja w ramach wdrożenia
- Opisanie wymaganego personelu w ramach realizacji umowy
- Rola sprawnej komunikacji w ramach wdrożenia i jak ją uregulować?
- Procedura odbiorowa
- Jak przemyślana procedura odbiorowa może zminimalizować ryzyko porażki wdrożenia?
- Milczące odbiory i ich znaczenie
- Czy odbiór zawsze musi potwierdzać brak jakichkolwiek wad? Możliwość odbiorów warunkowych
- Prawa autorskie i zakres licencji
- Jak prawidłowo opisać kwestie praw do oprogramowania w umowie aby uniknąć nieporozumień i sporów.
- Modele wynagrodzeń w umowach wdrożeniowych
- Gwarancja i rękojmia w umowie wdrożeniowej.
- Postanowienia dot. poufności i danych osobowych w umowach wdrożeniowych
- Odpowiedzialność i kary umowne
- Sposoby sankcjonowania nienależytej realizacji umowy
- Limity odpowiedzialności w kontraktach IT
- Praktyka kar umownych oraz sporów sądowych z zakresu naliczonych kar umownych
- Exit Plan
- Kiedy i na jakich warunkach można zakończyć współpracę?
- Jak ma wyglądać rozliczenie w razie zakończenia współpracy (jak to opisać?)
Piotr Nepelski
Radca prawny specjalizuje się w prawie zamówień publicznych oraz prawie umów handlowych, ze szczególnym uwzględnieniem umów IT. W Kancelarii uczestniczy w pracach praktyki TMT w ramach zespołu IT-Tech i Zamówień Publicznych. Posiada ponad dziesięcioletnie doświadczenie zawodowe w zakresie obsługi prawnej największych zamawiających oraz wiodących dostawców rozwiązań IT. Zapewnia wsparcie prawne w zakresie rozwiązywania sporów.
Konsultant przy Polskiej Izbie Informatyki i Telekomunikacji w zakresie prawa zamówień publicznych.
Wielokrotnie brał udział jako prelegent na ogólnopolskich konferencjach branżowych i szkoleniach dla przedstawicieli firm IT i podmiotów biorących udział w przetargach. Autor licznych publikacji z zakresu zamówień publicznych oraz umów IT. Wykładowca na studiach podyplomowych prowadzonych przez Polską Akademię Nauk na kierunku Prawo Zamówień Publicznych.
Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie oraz Center for American Law Studies przy Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończył kursu prawa angielskiego przy British Law Centre. Członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie.
Prawnik rekomendowany w międzynarodowym rankingu Legal500. Odbył szkolenia i uzyskał certyfikaty: AgilePM Foundation oraz Prince2 Agile w zakresie zarządzania projektami.
Posługuje się językiem angielskim
Termin i Miejsce
- Termin:
- 4 grudnia 2024
- Miejsce:
- szkolenie on-line
Koszt
- 790 zł + 23% VAT - przy zgłoszeniach przesłanych do dnia 22 listopada
- 890 zł + 23% VAT - przy zgłoszeniach przesłanych od dnia 23 listopada
Informacje dodatkowe
Powyższy koszt obejmuje: udział w zajęciach dla 1 osoby, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia w formacie PDF, zapewnienie platformy szkoleniowej i dostępu do szkolenia w czasie rzeczywistym, test połączenia, pomoc techniczną w razie potrzeby.
Warunkiem udziału jest przesłanie wypełnionego formularza zgłoszeniowego (zakładka "Zgłoszenie"), faksem lub elektronicznie i otrzymanie drogą elektroniczną potwierdzenia udziału ze strony CPI. O przyjęciu zgłoszenia decyduje kolejność zgłoszeń. Ilość miejsc ograniczona.
Zapłata i Rezygnacja
Koszt udziału jest płatny na konto CPI, na podstawie potwierdzenia udziału. Faktury będą do odbioru podczas spotkania (przy szkoleniach on-line - elektronicznie).
Rezygnacja z udziału po 27 listopada 2024 r. lub nieobecność na spotkaniu powoduje powstanie zobowiązania pokrycia pełnych kosztów udziału na podstawie faktury Centrum Promocji Informatyki. Rezygnacja możliwa jest tylko i wyłącznie w formie pisemnej.
Biuro Organizacyjne
00-203 Warszawa, ul. Bonifraterska 17, Biurowiec North Gate, recepcja XVI piętro,
tel. 506 178 228
e-mail:cpi@cpi.com.pl
e-Doręczenia: AE:PL-55387-14998-DEASJ-15