szkolenie on-line
SZKOLIMY JUŻ 32 LATA, ZAUFAŁO NAM PONAD 100 000 OSÓB

4
grudnia
2024

WDROŻENIE IT – JAK PRZYGOTOWAĆ DOBRĄ UMOWĘ ORAZ DOBRZE PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO WDROŻENIA?

43 dni do rozpoczęciakoordynator: Iwona Nowosielska

Projekty informatyczne zalicza się do najbardziej ryzykownych, jeśli chodzi o ich realizację zgodnie z umową. Jest to wynikiem szeregu różnych czynników. Po pierwsze, instytucje prawa cywilnego i prawa autorskiego dotyczące zamawiania dzieł (utworów) nie do końca odpowiadają specyfice tworzenia, wdrażania i eksploatacji programów komputerowych. Po drugie, realizacja projektu IT wymaga ścisłego współdziałania Zamawiającego i Wykonawcy, a co za tym idzie precyzyjnego określenia w umowie szeregu zagadnień związanych z tego rodzaju projektem, a jak wykazuje praktyka, strony nie zawsze odpowiednio ustalają te kwestie w kontrakcie.

Szereg ryzyk związanych z realizacją projektów IT da się ograniczyć lub wyeliminować poprzez odpowiednie przygotowanie do wdrożenia oraz decyzje co do tego jak wdrożenie ma wyglądać, a w konsekwencji poprzez odpowiednie zredagowanie umowy.

W trakcie praktycznych zajęć przedstawione zostaną standardowe konstrukcje w zakresie umów wdrożeniowych, ze szczególnym uwzględnieniem tych elementów umów, na które w szczególności należy zwracać uwagę w trakcie przygotowywania umowy lub prowadzenia negocjacji.

Zdobyta podczas szkolenia praktyczna wiedza z zakresu umów wdrożeniowych w IT pozwoli uczestnikom szkolenia na szybkie rozpoznawanie ryzyk prawnych związanych z poszczególnymi postanowieniami oraz konstrukcjami umownymi oraz świadome negocjowanie postanowień umownych, a w rezultacie na zawieranie korzystniejszych kontraktów.

Szkolenie prowadzi:
Mec. Piotr Nepelski, Managing Associate Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy

szkolenie zamknięte - zamawiam

Czas trwania szkolenia: od 9:30 do ok. 14:30

I. Odpowiednie przygotowanie do wdrożenia – kluczowe pytania i decyzje

  • Tryb wyboru wykonawcy
    • Jak tryb wyboru wykonawcy determinuje postanowienia i umowne?
    • Jaki tryb zawierania umowny zmniejsza ryzyko nieudanego wdrożenia?
  • Decyzja o modelu wdrożenia
    • wdrożenia kaskadowe, wdrożenia agile czy wdrożenia hybrydowe - za i przeciw realizacji w wdrożenia w poszczególnych metodykach (podejściach)
  • Analiza przedwdrożeniowa
    • Razem z wdrożeniem czy oddzielnie?
    • Jak opisać wymagania na etapie przedwdrożeniowym?
    • Czy w praktyce występują kontrakty bez analizy lub opisu wymagań?
  • Prawa autorskie a niezależność od dostawcy IT (czy kwestia vendor lock-in jest istotna w ramach tego wdrożenia?)
    • Czym się różni przeniesienie praw od licencji?
    • Zakres udzielonej licencji – jak zapewnić sobie odpowiedni zakres praw? Sublicencjonowanie i możliwość przenoszenia licencji – czy potrzebna?
    • Umowa licencyjna o kody źródłowe - czy istnieje a jeśli tak, to kiedy obowiązek wydania kodów źródłowych zamawiającemu?
    • O jaki zakres praw/licencji zamawiający powinien zadbać, aby nie obawiać się vendor-lock in?
  • Umowa serwisowa/ gwarancyjna – razem z wdrożeniem czy oddzielnie?
    • Czy umowa serwisowa powinna być załącznikiem lub częścią umowy wdrożeniowej czy może być zawiera oddzielnie i czym to grozi?
    • Różnica między gwarancja a serwisem. Czy gwarancja zawsze jest potrzeba?
  • Realizacja umowy przed jej podpisaniem…
    • Rozpoczęcie realizacji umowy w trakcie prowadzania negocjacji – skutki i zagrożenia.
    • Listy intencyjne – minimalizacja ryzyk przy rozpoczęciu realizacji umowy bez formalnego podpisania kontraktu.
II. GŁÓWNE RYZYKA I PUNKTY KRYTYCZNE W UMOWIE WDROŻENIOWEJ
  • Określenie przedmiotu umowy
    • Jak definiować przedmiot wdrożenia aby zminimalizować ryzyko sporów?
    • Co obejmuje wdrożenie? (migracja, przygotowanie do migracji, szkolenia, inne?)
  • Infrastruktura zamawiającego
    • W jakim zakresie zamawiający odpowiada za swoją infrastrukturę?
    • Kto odpowiada za konieczność dokupienia dodatkowych licencji do infrastruktury zamawiającego w związku z wdrożeniem?
  • Określenie zakresu współdziałania zamawiającego
    • Co może a co musi zamawiający w ramach wdrożenia?
    • Z czym wykonawca i zamawiający powinni byli się liczyć przystępując wdrożenia i jak opisać to umowie?
  • Procedura kontroli zmian w Umowie
    • Co można zmieniać w umowie bez jej aneksowania?
    • Umocowanie poszczególnych osób do dokonywania zmian.
  • Odbiory
    • Kiedy następuje formalne przekazanie do odbioru? (częsty problem wdrożeń)
    • Definicje błędów i usterek na potrzeby gwarancji/serwisu błędy na etapie odbiorów
  • Odstąpienie od umowy
    • Kiedy można odstąpić od umowy i na jakich zasadach?
    • Czy opisanie w umowie warunków odstąpienia zabezpiecza w pełni obie strony umowy przed „swobodnym” odstąpieniem?
III. ISTOTNE ELEMENTY UMOWY WDROŻENIOWEJ I KLUCZOWE CZYNNIKI SUKCESU W UMOWIE IT
  • Przedmiot i zakres umowy wdrożeniowej
    • Przedmiot umowy wdrożeniowej. Co należy ustalić w umowie?
    • Metodyki zarządzania projektem a przygotowanie projektu umowy
  • Elastyczność (nie tylko w umowach i wdrożeniach typu agile)
    • Czy przedmiot umowy może się zmieniać wraz z wdrożeniem?
    • Jak dobrze w umowie opisać procedurę kontroli zmian (CR, sprint)?Czy można
  • Struktura organizacyjna i komunikacja w ramach wdrożenia
    • Opisanie wymaganego personelu w ramach realizacji umowy
    • Rola sprawnej komunikacji w ramach wdrożenia i jak ją uregulować?
  • Procedura odbiorowa
    • Jak przemyślana procedura odbiorowa może zminimalizować ryzyko porażki wdrożenia?
    • Milczące odbiory i ich znaczenie
    • Czy odbiór zawsze musi potwierdzać brak jakichkolwiek wad? Możliwość odbiorów warunkowych
  • Prawa autorskie i zakres licencji
    • Jak prawidłowo opisać kwestie praw do oprogramowania w umowie aby uniknąć nieporozumień i sporów.
  • Modele wynagrodzeń w umowach wdrożeniowych
  • Gwarancja i rękojmia w umowie wdrożeniowej.
  • Postanowienia dot. poufności i danych osobowych w umowach wdrożeniowych
  • Odpowiedzialność i kary umowne
    • Sposoby sankcjonowania nienależytej realizacji umowy
    • Limity odpowiedzialności w kontraktach IT
    • Praktyka kar umownych oraz sporów sądowych z zakresu naliczonych kar umownych
  • Exit Plan
    • Kiedy i na jakich warunkach można zakończyć współpracę?
    • Jak ma wyglądać rozliczenie w razie zakończenia współpracy (jak to opisać?)

szkolenie zamknięte - zamawiam

Piotr Nepelski

Radca prawny specjalizuje się w prawie zamówień publicznych oraz prawie umów handlowych, ze szczególnym uwzględnieniem umów IT. W Kancelarii uczestniczy w pracach praktyki TMT w ramach zespołu IT-Tech i Zamówień Publicznych. Posiada ponad dziesięcioletnie doświadczenie zawodowe w zakresie obsługi prawnej największych zamawiających oraz wiodących dostawców rozwiązań IT. Zapewnia wsparcie prawne w zakresie rozwiązywania sporów.
Konsultant przy Polskiej Izbie Informatyki i Telekomunikacji w zakresie prawa zamówień publicznych.
Wielokrotnie brał udział jako prelegent na ogólnopolskich konferencjach branżowych i szkoleniach dla przedstawicieli firm IT i podmiotów biorących udział w przetargach. Autor licznych publikacji z zakresu zamówień publicznych oraz umów IT. Wykładowca na studiach podyplomowych prowadzonych przez Polską Akademię Nauk na kierunku Prawo Zamówień Publicznych. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie oraz Center for American Law Studies przy Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończył kursu prawa angielskiego przy British Law Centre. Członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie.
Prawnik rekomendowany w międzynarodowym rankingu Legal500. Odbył szkolenia i uzyskał certyfikaty: AgilePM Foundation oraz Prince2 Agile w zakresie zarządzania projektami.
Posługuje się językiem angielskim

szkolenie zamknięte - zamawiam

Termin i Miejsce

Termin:
4 grudnia 2024
Miejsce:
szkolenie on-line

Koszt

Koszt udziału jednej osoby wynosi:
  • 790 zł + 23% VAT - przy zgłoszeniach przesłanych do dnia 22 listopada
  • 890 zł + 23% VAT - przy zgłoszeniach przesłanych od dnia 23 listopada

Informacje dodatkowe

Powyższy koszt obejmuje: udział w zajęciach dla 1 osoby, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia w formacie PDF, zapewnienie platformy szkoleniowej i dostępu do szkolenia w czasie rzeczywistym, test połączenia, pomoc techniczną w razie potrzeby.

Warunkiem udziału jest przesłanie wypełnionego formularza zgłoszeniowego (zakładka "Zgłoszenie"), faksem lub elektronicznie i otrzymanie drogą elektroniczną potwierdzenia udziału ze strony CPI. O przyjęciu zgłoszenia decyduje kolejność zgłoszeń. Ilość miejsc ograniczona.

Zapłata i Rezygnacja

Koszt udziału jest płatny na konto CPI, na podstawie potwierdzenia udziału. Faktury będą do odbioru podczas spotkania (przy szkoleniach on-line - elektronicznie).

Rezygnacja z udziału po 27 listopada 2024 r. lub nieobecność na spotkaniu powoduje powstanie zobowiązania pokrycia pełnych kosztów udziału na podstawie faktury Centrum Promocji Informatyki. Rezygnacja możliwa jest tylko i wyłącznie w formie pisemnej.

Biuro Organizacyjne

Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o.
00-203 Warszawa, ul. Bonifraterska 17, Biurowiec North Gate, recepcja XVI piętro,
tel. 506 178 228
e-mail:cpi@cpi.com.pl
e-Doręczenia: AE:PL-55387-14998-DEASJ-15
szkolenie zamknięte - zamawiam
Dane uczestnika
Dane płatnika

Zobowiązujemy się uregulować koszt udziału jednej osoby w spotkaniu:

Uczestnicy, których udział w spotkaniu jest finansowany ze środków publicznych w co najmniej 70%, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) mogą uzyskać zwolnienie z VAT-u, na podstawie wypełnionego i przesłanego do CPI sp. z o.o. oświadczenia.

Skąd dowiedzieli się Państwo o spotkaniu:

Wyrażam zgodę na dostarczanie mi drogą elektroniczną informacji o rabatach, promocjach i aktualnej ofercie oraz materiałów marketingowo-informacyjnych przez Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o.:



Zgoda może zostać odwołana w każdej chwili bez podania przyczyny, bez wpływu na zgodność z prawem działań, które wykonano na podstawie zgody przed jej odwołaniem.

Administratorem danych osobowych jest Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o., KRS: 0000208659, adres: ul. Bonifraterska 17, 00-203 Warszawa, tel.: 506178228, e-mail: cpi@cpi.com.pl, e-Doręczenia: AE:PL-55387-14998-DEASJ-15. Dane osobowe są przetwarzane w celu dokonania zgłoszenia udziału w szkoleniu oraz zawarcia umowy o udział w szkoleniu, realizacji tej umowy i jej rozliczenia, a także w celu prowadzenia kontaktu oraz w celu prowadzenia marketingu produktów i usług własnych. Wysyłka materiałów marketingowych z wykorzystaniem podanych kanałów komunikacji odbywa się na podstawie dodatkowej zgody wyrażonej na podstawie przepisów szczególnych dot. e-prywatności. Dane mogą być również przetwarzane w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony przed ewentualnymi roszczeniami. Dane osobowe udostępniane będą wyłącznie podmiotom świadczącym usługi na naszą rzecz, w tym patronom i sponsorom. Przysługuje Państwu prawo dostępu do treści danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych oraz prawo wniesienia sprzeciwu, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego. Mają Państwo prawo do cofnięcia wyrażonej zgody na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną w dowolnym momencie, przy czym wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem działań, jakich dokonano przed jej wycofaniem na jej podstawie. Więcej informacji w Polityce Prywatności.