11
grudnia
2024
UMOWY IT - UMOWY DOTYCZĄCE UTRZYMANIA OPROGRAMOWANIA
20 dni do rozpoczęciakoordynator: Iwona Nowosielska
Umowy dotyczące utrzymania oprogramowania to jedne z najczęściej spotykanych na rynku typów kontraktów IT, które stanowią nieodłączny element wdrożenia. Właściwe ukształtowanie umowy utrzymania, która zostaje z klientem czasami przez długi czas, ma zasadniczy wpływ na poziom ryzyka prawnego związane z całościową i długofalową współpracą stron.
W trakcie szkolenia zostaną omówione szczególne „obszary ryzyka” właściwe dla umów utrzymania, rekomendowane sposoby ich kontraktowej regulacji, ale również problemu towarzyszące umowie utrzymania jak kwestia ochrony danych osobowych.
Szkolenie przeznaczone jest przede wszystkim dla osób praktycznie uczestniczących w przygotowywaniu oraz realizacji projektów IY i przedsięwzięć związanych ze świadczeniem usług informatycznych, zarówno po stronie podmiotów świadczących takie usługi, jak i ich klientów – odbiorców usług, w tym:
- dyrektorów działów IT,
- menedżerów odpowiedzialnych za negocjacje i wykonanie umów,
- osób biorących udział w negocjowaniu umów o świadczenie usług informatycznych,
- koordynatorów nadzorujących realizację usług IT,
- prawników wewnętrznych dostawców lub odbiorców usług.
Szkolenie poprowadzą: r.pr. Michał Barta, mec. Magdalena Dąbrowska
Czas trwania szkolenia od 9:00 do ok. godz. 14:00
- Umowa utrzymaniowa – zagadnienia wstępne:
- klasyfikacja prawna umowy utrzymania i co z tego wynika dla „biznesu”,
- w którym momencie negocjować umowę utrzymania; czy zawsze musi on być podpisana wraz z umową wdrożeniową?
- rozwój a utrzymanie oprogramowania – cienka granica projektowa,
- transfer wiedzy od dostawcy do usługobiorcy oraz ochrona informacji poufnych.
- Charakter prawny umowy utrzymania:
- jakie konsekwencje prawne wiążą się z tym, że umowa utrzymania to umowa o świadczenie usług w rozumieniu prawa cywilnego,
- umowa rezultatu a umowa starannego działania,
- umowa utrzymania a gwarancja,
- utrzymanie a odpowiedzialność z tytułu rękojmi za wady,
- kiedy powinien zaczynać się płatny serwis oprogramowania.
- Rodzaje odpowiedzialności dostawcy za usług utrzymania:
- co to jest SLA i jakie je konstruować,
- sposoby raportowania parametrów SLA przez dostawcę,
- parametry dostępności oprogramowania jako element SLA,
- kary umowne za niedotrzymanie warunków SLA czy obniżki wynagrodzenia, premie za wysoką jakość usług,
- mechanizm motywacyjny dostawcy – redukcja kar umownych,
- limity odpowiedzialności a wysokość naliczonych kar – kiedy nie warto kontynuować umowy utrzymania z dostawcą.
- Usługi utrzymania a prawa autorskie – czy usługi utrzymania wiążą się z powstaniem i przeniesienie praw autorskich do programów komputerowych.
- Wynagrodzenie dostawcy za usługi utrzymania:
- time&material i ryczałt za usług, modele mieszane,
- klauzule waloryzacyjne,
- „kotwice” finansowe w umowie i „zamrażanie” stawek dostawcy.
- Okres obowiązywania umowy utrzymania:
- umowa na czas oznaczy i nieoznaczony - jak definiować okres obowiązywania umowy i jakie to niesie za sobą konsekwencje prawne,
- okres wypowiedzenia umowy – trwałość czy elastyczność współpracy,
- czy od umowy utrzymaniowej da się odstąpić?
- exit plan – zakres, wynagrodzenie, odpowiedzialność.
- Powierzenie przetwarzania danych osobowych a umowa utrzymania:
- czy zawsze jest nam potrzebna umowa powierzenia danych i jak to ocenić,
- podwykonawcy dostawcy usług utrzymania a dalsze powierzenie przetwarzania danych,
- transfer danych poza EOG,
- co oprócz umowy powierzenia – dokumentacja RODO w przypadku usług utrzymania (TIA; klauzule informacyjne, rejestry),
- odpowiedzialność procesora za naruszenie przepisów o ochronie danych osobowych.
Michał Barta
Radca prawny (od 2004 r.). Wspólnik w kancelarii Barta & Partners. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego. ITIL® (2011) Foundation.
Prawnik z kilkunastoletnim praktycznym doświadczeniem w zakresie prawa teleinformatycznego i umów IT oraz ochrony praw własności intelektualnej. Odpowiedzialny za praktykę kancelarii Barta Łochowski sp.j. w zakresie własności intelektualnej (IP), w tym praw autorskich do programów komputerowych, kontraktów dotyczących budowy, wdrożenia i integracji systemów IT, umów dotyczących świadczenia usług informatycznych (w tym SaaS, PaaS, IaaS), obsługi przedsięwzięć e-commerce, ochrony informacji i danych osobowych, a także regulacji podatkowych dotyczących korzystania i obrotu prawami własności intelektualnej.
Wykładowca na konferencjach i szkoleniach związanych z ochroną własności intelektualnej w sektorze nowych technologii oraz z prawnymi aspektami umów IT.
Magdalena Dąbrowska
Prawnik (associate) w kancelarii Barta & Partners, aplikantka radcowska przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Krakowie, absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
Doświadczenie zawodowe zdobywała w kancelariach specjalizujących się w obsłudze podmiotów w obszarze nowych technologii oraz prawa gospodarczego. Odpowiadała za bieżącą obsługę podmiotów o zasięgu ogólnopolskim oraz międzynarodowym działających m.in. w systemie franczyzowym, w sektorze odnawialnych źródeł energii oraz startupów.
Obecnie realizuje szeroko rozumiane projekty z branży IT, w tym w zakresie umów wdrożeniowych, serwisowych i utrzymaniowych, umów outsourcingowych oraz kontraktów body leasing. Uczestniczy w przedsięwzięciach związanych z ochroną praw własności intelektualnej, w szczególności poprzez tworzenie bądź opiniowanie kontraktów dotyczących przedmiotów praw własności intelektualnej.
Autorka i współautorka artykułów w prasie branżowej, a także opracowania naukowego dotyczącego wykorzystywania kopii cyfrowych utworów w internecie w monografii „Prawo autorskie w dobie cyfryzacji” (Wydawnictwo Instytutu Wymiaru Sprawiedliwości, Warszawa 2021, red. nauk. Adrian Niewęgłowski i Mateusz Derdak).
Termin i Miejsce
- Termin:
- 11 grudnia 2024
- Miejsce:
- szkolenie on-line
Koszt
- 790 zł + 23% VAT - przy zgłoszeniach nadesłanych do dnia 29 listopada
- 890 zł + 23% VAT - przy zgłoszeniach nadesłanych od dnia 30 listopada
Informacje dodatkowe
Powyższy koszt obejmuje: udział w zajęciach dla 1 osoby, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia w formacie PDF, zapewnienie platformy szkoleniowej i dostępu do szkolenia w czasie rzeczywistym, test połączenia, pomoc techniczną w razie potrzeby.
Warunkiem udziału jest przesłanie wypełnionego formularza zgłoszeniowego (zakładka "Zgłoszenie"), faksem lub elektronicznie i otrzymanie drogą elektroniczną potwierdzenia udziału ze strony CPI. O przyjęciu zgłoszenia decyduje kolejność zgłoszeń. Ilość miejsc ograniczona.
Zapłata i Rezygnacja
Koszt udziału jest płatny na konto CPI, na podstawie potwierdzenia udziału. Faktury będą do odbioru podczas spotkania (przy szkoleniach on-line - elektronicznie).
Rezygnacja z udziału po 4 grudnia 2024 r. lub nieobecność na spotkaniu powoduje powstanie zobowiązania pokrycia pełnych kosztów udziału na podstawie faktury Centrum Promocji Informatyki. Rezygnacja możliwa jest tylko i wyłącznie w formie pisemnej.
Biuro Organizacyjne
00-203 Warszawa, ul. Bonifraterska 17, Biurowiec North Gate, recepcja XVI piętro,
tel. 506 178 228
e-mail:cpi@cpi.com.pl
e-Doręczenia: AE:PL-55387-14998-DEASJ-15