5
grudnia
2024
ARCHIWIZACJA WSPÓŁCZESNEJ DOKUMENTACJI
14 dni do rozpoczęciakoordynator: Iwona Nowosielska
Głównym celem seminarium jest przybliżenie zasad archiwizacji współczesnej dokumentacji.
Występuje ona w różnej postaci oraz w różnych jej rodzajach i typach. Z tego względu w trakcie pierwszej części seminarium przedstawione zostaną przede wszystkim szczegółowe informacje na temat porządkowania i ewidencjonowania dokumentacji aktowej w postaci papierowej i elektronicznej (akta spraw, dokumentacja nietworząca akt spraw, dokumentacja w składach) w systemie tradycyjnym oraz w elektronicznym zarządzaniu dokumentacją. W drugiej części spotkania omówione zostaną zasady archiwizacji specyficznych rodzajów dokumentacji, takich jak fotografie, filmy, nagrania, afisze, plakaty, dokumentacja techniczna, dokumentacja projektów unijnych).
Seminarium – choć zdalne – będzie miało formę warsztatów, czyli wykładu pozwalającego na przekazywanie wiedzy, zwłaszcza teoretycznej, połączonego z przedstawieniem praktycznych przykładów (łączenie teorii z praktyką), pod kątem wykorzystania wiedzy teoretycznej w rozwiązywaniu konkretnych sytuacji problemowych
Do udziału zapraszamy:
- koordynatorów czynności kancelaryjnych;
- archiwistów i zarządców dokumentacji;
- urzędników;
- pracowników zobowiązanych do uporządkowania i archiwizacji dokumentacji.
Prowadzące seminarium:
dr Ewa Perłakowska – ekspert, doradca, analityk z zakresu zarządzania dokumentacją (w tym elektroniczną), systemów klasy EZD, systemów workflow, archiwistyki, prawa archiwalnego, systemów kancelaryjnych, archiwizacji dokumentacji; doświadczony trener na licznych kursach i szkoleniach oraz wykładowca uniwersytecki; długoletni pracownik sieci archiwów państwowych, w tym Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych; autorka licznych instrukcji kancelaryjnych, wykazów akt i instrukcji archiwalnych; współautorka książek: „Procedury elektronicznego zarządzania dokumentacją” (Warszawa 2018), „Dokumentacja wewnętrzna w instytucjach kultury” (Warszawa 2019) i „Vademecum dyrektora instytucji kultury” (Warszawa 2019).
Iwona Fischer – historyk-archiwista z wieloletnim doświadczeniem i praktyką zawodową; pracownik Archiwum Narodowego w Krakowie; specjalizuje się w tematyce opracowania różnych rodzajów materiałów archiwalnych oraz wartościowania dokumentacji; trener na kursach kancelaryjno-archiwalnych I i II stopnia (od 2004 r.); wykładowca akademicki; współautorka książki „Vademecum dyrektora instytucji kultury” (Warszawa 2019)
Czas trwania szkolenia od 9.00 do ok. 15.00
Wprowadzenie do procesu archiwizacji dokumentacji:
- stan prawny w zakresie archiwizacji dokumentacji;
- podstawowe pojęcia kancelaryjne i archiwalne;
- współczesne systemy kancelaryjne i systemy wykonywania czynności kancelaryjnych i ich wpływ na stan dokumentacji;
- określanie kwalifikacji archiwalnej dokumentacji i jej czasu przechowywania.
- ustalanie rodzajów dokumentacji;
- ocena stanu uporządkowania dokumentacji;
- zasady przekazywania dokumentacji do archiwum.
- archiwizacja dokumentacji elektronicznej w systemach klasy EZD;
- archiwizacja dokumentacji w składach chronologicznych i w składach informatycznych nośników danych;
- porządkowanie dokumentacji tradycyjnej, w tym jej zabezpieczanie i opisywanie;
- sporządzanie spisów zdawczo-odbiorczych.
- archiwizacja fotografii analogowych i cyfrowych;
- archiwizacja filmów i nagrań;
- archiwizacja afiszy i plakatów;
- archiwizacja dokumentacji technicznej;
- archiwizacja dokumentacji projektów unijnych
- sporządzanie spisów zdawczo-odbiorczych.
- obowiązki komórki organizacyjnej;
- czynności wykonywane przez archiwistę;
- obsługa w archiwum przejętej dokumentacji.
- Wyliczanie okresów przechowywania.
- Sporządzanie spisów zdawczo-odbiorczych dla uporządkowanej dokumentacji aktowej.
- Opisywanie fotografii.
- Opisywanie nagrań i filmów.
- Opisywanie plakatów i afiszy.
Iwona Fischer
Historyk - archiwista z wieloletnim doświadczeniem i praktyką zawodową; absolwentka Wydziału Filozoficzno – Historycznego Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie – kierunek historia. Ukończone studia podyplomowe z zakresu archiwistyki na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu (Instytut Historii i Archiwistyki) oraz Podyplomowe Studium Muzeologiczne na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie (Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej). Specjalizuje się w tematyce opracowania różnych rodzajów materiałów archiwalnych oraz wartościowania dokumentacji.
Pracownik Archiwum Narodowego w Krakowie, obecnie na stanowisku kierownika Oddziału IV - akt najnowszych wytworzonych po 1945 roku oraz akt jednostek gospodarczych z XIX i XX w., odpowiedzialnym za sprawy udostępniania, gromadzenia i opracowania dokumentacji oraz promocji zasobu. Członek Komisji Metodycznej, Komisji Archiwalnej Oceny Dokumentacji i Zespołu Zakupów Materiałów Archiwalnych w Archiwum Narodowym w Krakowie. W kadencji 2011-2016 Przewodnicząca Centralnej Komisji Archiwalnej Oceny Dokumentacji przy Naczelnym Dyrektorze Archiwów Państwowych w Warszawie (m.in. opracowanie nowych wskazówek dot. porządkowania i wartościowania akt osobowych).
Trener na kursach kancelaryjno-archiwalnych I i II stopnia (od 2004 r.) w ramach działalności Archiwum Państwowego/Narodowego w Krakowie; od 2012 r. we współpracy z Fundacją Rozwoju Demokracji Lokalnej Małopolskim Instytutem Samorządu Terytorialnego i Administracji (MISTIA) w Krakowie, gdzie w 2013 r. została uhonorowana tytułem Wykładowca Roku. Szkoli z zakresu archiwistyki, metodyki archiwalnej i zarządzania dokumentacją - w skali lokalnej i ogólnopolskiej. Współpracowała z Okręgową Komisją Egzaminacyjną w Krakowie przy opracowywaniu egzaminów na technika – archiwistę. Szkoli według własnego autorskiego programu kursu kancelaryjno-archiwalnego II stopnia.
Wykładowca akademicki – prowadzenie zajęć dydaktycznych z zakresu prawa archiwalnego oraz zarządzania archiwum zakładowym w ramach specjalizacji archiwalnej na kierunku historia, na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie (lata 2006-2011); obecnie na studiach podyplomowych Dawna książka, zbiory specjalne i archiwalia (Uniwersytet Jagielloński, Wydział Komunikacji Społecznej, Instytut Bibliotekoznawstwa).
Autorka artykułów i publikacji dot. metodyki archiwalnej m.in.: Przekazywanie akt do archiwów państwowych – praktyka, problemy, raport o stanie przekazywania; Konsekwencje wartościowania i selekcji dokumentacji masowej dla użytkowników archiwów; Problem wartościowania dokumentacji w świetle potrzeb użytkowników archiwów państwowych; Wielopostaciowa forma dokumentu – sposób postępowania z załącznikami do akt (załączniki elektroniczne, audio, wideo, biologiczne).
Aktywny uczestnik konferencji i seminariów krajowych i międzynarodowych z zakresu historii, historii Krakowa, archiwistyki, metodyki archiwalnej. Autorka i kustosz kilku wystaw historycznych i archiwalnych. Miłośnik Krakowa, członek Towarzystwa Miłośników Historii i Zabytków Krakowa, autorka licznych artykułów dot. historii tego miasta.
Ewa Perłakowska
Ekspert z zakresu zarządzania dokumentacją tradycyjną i elektroniczną, systemów klasy EZD, archiwistyki, prawa archiwalnego, funkcjonowania archiwów, systemów kancelaryjnych (instrukcji kancelaryjnej, archiwalnej i wykazów akt), informatyzacji administracji publicznej.
Historyk-archiwista, doktor nauk humanistycznych w zakresie historii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Doświadczony trener na kursach i szkoleniach kancelaryjnych, archiwalnych oraz specjalistycznych z zakresu funkcjonowania systemów teleinformatycznych klasy EZD (ponad 45 kursów kancelaryjno-archiwalnych oraz prawie 780 szkoleń, ponad 6500 godzin szkoleniowych). Wykładowca uniwersytecki (UW, UMCS, UWr, UJ).
Ekspert, doradca i analityk przy wdrażaniu systemów teleinformatycznych, w szczególności klasy EZD, w podmiotach publicznych oraz optymalizacji tych systemów, a także budowy w nich modułu „archiwum”. Doświadczony praktyk. Prezes Stowarzyszenia „Archiwizjoner”. Członek Oddziału Mazowieckiego Polskiego Towarzystwa Informatycznego.
Autorka publikacji w naukowych czasopismach archiwalnych i historycznych. Współautorka takich publikacji, jak:
- „Procedury elektronicznego zarządzania dokumentacją w administracji” (Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2023),
- „Dokumentacja elektroniczna w podmiotach publicznych” pod red. nauk. Grażyny Szpor (Wolters Kluwer, Warszawa 2013).
Współautorka zasad dla elektronicznego zarządzania dokumentacją (EZD) w ramach prac nad rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. oraz szeregu aktów prawnych, m.in. nowelizacji ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach z 2015 r. oraz wielu rozporządzeń. Od początku pracy zawodowej interesuje się problematyką zarządzania dokumentacją, w szczególności wartościowaniem archiwalnym dokumentacji oraz dokumentem elektronicznym, a także organizacją i funkcjonowaniem archiwów zakładowych, w tym archiwów elektronicznych.
Termin i Miejsce
- Termin:
- 5 grudnia 2024
- Miejsce:
- szkolenie on-line
Koszt
- 690 zł + 23% VAT - przy zgłoszeniach przesłanych do dnia 22 listopada
- 790 zł + 23% VAT - przy zgłoszeniach przesłanych od dnia 23 listopada
Informacje dodatkowe
Powyższy koszt obejmuje: udział w zajęciach dla 1 osoby, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia w formacie PDF, zapewnienie platformy szkoleniowej i dostępu do szkolenia w czasie rzeczywistym, test połączenia, pomoc techniczną w razie potrzeby.
Warunkiem udziału jest przesłanie wypełnionego formularza zgłoszeniowego (zakładka "Zgłoszenie"), faksem lub elektronicznie i otrzymanie drogą elektroniczną potwierdzenia udziału ze strony CPI. O przyjęciu zgłoszenia decyduje kolejność zgłoszeń. Ilość miejsc ograniczona.
Zapłata i Rezygnacja
Koszt udziału jest płatny na konto CPI, na podstawie potwierdzenia udziału. Faktury będą do odbioru podczas spotkania (przy szkoleniach on-line - elektronicznie).
Rezygnacja z udziału po 28 listopada 2024 r. lub nieobecność na spotkaniu powoduje powstanie zobowiązania pokrycia pełnych kosztów udziału na podstawie faktury Centrum Promocji Informatyki. Rezygnacja możliwa jest tylko i wyłącznie w formie pisemnej.
Biuro Organizacyjne
00-203 Warszawa, ul. Bonifraterska 17, Biurowiec North Gate, recepcja XVI piętro,
tel. 506 178 228
e-mail:cpi@cpi.com.pl
e-Doręczenia: AE:PL-55387-14998-DEASJ-15