19
listopada
2024
UMOWY W DZIAŁALNOŚCI BIUR PODRÓŻY – O IMPREZĘ TURYSTYCZNĄ, Z KONTRAHENTAMI, PILOTAMI, REZYGNACJE I ZWROTY WPŁAT KLIENTOM, REKLAMACJE, ODPOWIEDZIALNOŚĆ ORGANIZATORA – PRAKTYCZNE WARSZTATY
koordynator: Iwona Nowosielska
Webinarium: Umowy w działalności biur podróży
Joanna Karasińska - radczyni prawna z Kancelarii Prawnej Bukowski i Wspólnicy, ekspertka z zakresu prawa turystycznego, doradza biurom podróży i podmiotom z branży MICE
Plan webinarium - godz: 11:00 - 12:00
- Istotne elementy umowy o imprezę turystyczną, OWU.
- Prawa i obowiązki stron, warunki zmiany umowy.
- Zawieranie umów na odległość.
- Zasady rezygnacji klienta z imprezy turystycznej.
- Przykładowe klauzule niedozwolone spotykane w umowach biur podróży.
- Kwestie, o których nie można zapominać w umowach z pilotami i kontrahentami!
W trakcie webinarium dowiesz się:
- Jakie postanowienia musi zawierać umowa, a jakich nie może - klauzule niedozwolone.
- Kiedy możesz zmienić cenę imprezy turystycznej i jakie prawa ma podróżny.
- Czy i jak możesz zabezpieczyć się na wypadek rezygnacji klienta z imprezy turystycznej.
- Na co musisz zwracać uwagę w umowach z pilotami i kontrahentami!
Celem proponowanego Państwu szkolenia będzie przedstawienie i omówienie najistotniejszych zagadnień związanych z umowami o imprezę turystyczną zawieranymi zarówno z klientami indywidualnymi jak i biznesowymi, a także umów z kontrahentami i pilotami, w tym obejmujących zagadnienia zakazu konkurencji. Zwrócimy szczególną uwagę na ustawowe i umowne przypadki rozwiązania i odstąpienia od umowy o imprezę turystyczną oraz zasady zwrotu klientom dokonanych wpłat. W trakcie szkolenia zajmiemy się również omówieniem zasad odpowiedzialności organizatorów turystyki, w tym rozstrzyganiem reklamacji składanych przez klientów.
Ustawa z dnia 24 listopada 2017 roku o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych spowodowała konieczność zmiany stosowanych przez biura podróży wzorów umów z klientami i kontrahentami, a dla niektórych podmiotów z branży turystycznej wymusiła również zmianę zasad prowadzonej działalności. Co więcej, biura podróży zostały zobowiązane do wykonywania szeregu obowiązków informacyjnych wobec swoich klientów. Pandemia wirusa SARS-Cov-2 i dynamicznie zmieniająca się sytuacja polityczna w wielu miejscach na świecie przynoszą kolejne wyzwania dla biur podróży, tym razem związane z rezygnacjami klientów, odwoływaniem imprez turystycznych, koniecznością dokonywania klientom zwrotów wpłaconych należności na poczet imprez turystycznych i odzyskiwaniem wpłat przekazanych kontrahentom. Sytuację tę niejednokrotnie komplikują niewłaściwe i nieprecyzyjne postanowienia stosowanych przez biura podróży umów z klientami i kontrahentami.
Szkolenie dedykowane jest podmiotom działającym w branży turystycznej, ich pracownikom, agentom turystycznym, a także prawnikom.
Szkolenie przeprowadzi – Joanna Karasińska radca prawny
Czas trwania szkolenia: od 9:30 do ok. 15:30
- Zagadnienia umów o imprezę turystyczną w tym:
- podstawowe pojęcia: usługa turystyczna, powiązane usługi turystyczne, impreza turystyczna, przedsiębiorca turystyczny, organizator turystyki, podróżny,
- obowiązki organizatorów turystyki wobec podróżnych, w tym szczegółowe obowiązki informacyjne,
- treść umowy, prawa i obowiązki stron umowy,
- jednostronna zmiana warunków umowy, w szczególności zmiana ceny i uprawnienia podróżnych z tym związane,
- przeniesienie uprawnień wynikających z umowy na innego podróżnego,
- zagadnienia zawierania umów na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa.
- Odstąpienie od umowy o imprezę turystyczną, rozwiązanie umowy:
- prawo do odstąpienia od umowy przez podróżnego, prawo rozwiązania umowy przez organizatora turystyki,
- zasady zwrotu opłat i wpłat dokonanych przez podróżnego.
- Zasady prawidłowej realizacji umowy o udział w imprezie turystycznej:
- odpowiedzialność organizatora turystyki za wykonanie usług turystycznych, stwierdzenie niezgodności; przykłady z orzecznictwa sądowego krajowego i europejskiego,
- uprawnienia podróżnego w przypadku stwierdzenia niezgodności, postępowanie reklamacyjne, przedawnienie roszczeń.
- Przykładowe klauzule niedozwolone w umowach o imprezę turystyczną.
- Umowy z kontrahentami i pilotami:
- zakres podmiotowy i przedmioty,
- postanowienia zabezpieczające interesy organizatora turystki,
- zasady odpowiedzialności,
- zakaz konkurencji.
Joanna Karasińska
Radca prawny w Kancelarii Bukowski i Wspólnicy Sp.k.
W ramach praktyki zawodowej zajmuje się świadczeniem bieżącego wsparcia prawnego dla przedsiębiorców z różnych branż, wspólników i organów spółek handlowych, fundacji i stowarzyszeń, instytucji kultury, biur podróży.
Doradza w zakresie prawa autorskiego, a także w wąskiej dziedzinie prawa związanej z zagadnieniami podatkowymi praw własności intelektualnej, w tym ich preferencyjnego opodatkowania, oraz transferu tych praw, w tym wnoszenia ich do spółek w formie aportów. Specjalizuje się w kwestiach opodatkowania honorariów autorskich uzyskiwanych w kraju i za granicą, w tym stosowania 50 % kosztów uzyskania przychodów oraz w zagadnieniach dotyczących konstruowania umów autorskoprawnych zawieranych z twórcami i artystami, w tym ich ozusowania.
Prowadzi bieżące doradztwo prawne dla biur podróży oraz branży MICE. Przygotowuje umowy o imprezy i usługi turystyczne z klientami indywidualnymi i biznesowymi.
Prowadzi specjalistyczne szkolenia dotyczące podatkowych aspektów praw własności intelektualnej oraz konstruowania umów, w tym umów o dzieło a także warsztaty z zakresu umów w działalności biur podróży.