seminarium on-line
SZKOLIMY JUŻ 32 LATA, ZAUFAŁO NAM PONAD 100 000 OSÓB

13
listopada
2024

ARCHIWIZACJA DOKUMENTACJI ELEKTRONICZNEJ

koordynator: Iwona Nowosielska

Głównym celem szkolenia jest przybliżenie zasad archiwizacji dokumentacji elektronicznej w podmiotach publicznych oraz omówienie sposobu jej obsługi. W okresie pandemii wiele instytucji przeszło na realizację zadań w systemie zdalnym, korzystając z różnorodnych narzędzi (aplikacji) informatycznych. Nie zawsze były to systemy klasy EZD. Inne podmioty przyspieszyły proces wdrażania elektronicznego zarządzania dokumentacją. Także stan prawny modyfikuje się w stronę zwiększenia liczby procedur realizowanych w postaci elektronicznej. Z tego względu wydaje się zasadnym przeanalizowanie sytuacji dokumentów elektronicznych w podmiotach publicznych pod kątem ich zabezpieczania, przechowywania i archiwizacji.

Do udziału zapraszamy:

  • archiwistów i zarządców dokumentacji;
  • koordynatorów czynności kancelaryjnych;
  • urzędników;
  • pracowników zobowiązanych do uporządkowania i archiwizacji dokumentacji.

Szkolenie przeprowadzi: dr Ewa Perłakowska – ekspert, doradca, analityk z zakresu zarządzania dokumentacją (w tym elektroniczną), systemów klasy EZD, systemów workflow, archiwistyki, prawa archiwalnego, systemów kancelaryjnych, archiwizacji dokumentacji; doświadczony trener na licznych kursach i szkoleniach oraz wykładowca uniwersytecki; długoletni pracownik sieci archiwów państwowych, w tym Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych; autorka licznych instrukcji kancelaryjnych, wykazów akt i instrukcji archiwalnych; współautorka książek: „Procedury elektronicznego zarządzania dokumentacją” (Warszawa 2018), „Dokumentacja wewnętrzna w instytucjach kultury” (Warszawa 2019) i „Vademecum dyrektora instytucji kultury” (Warszawa 2019).

Czas trwania szkolenia do godz. 9.30 do ok.15.30

Wprowadzenie do problematyki archiwizacji dokumentacji elektronicznej:

  • stan prawny w zakresie postępowania z dokumentacją elektroniczną i jej archiwizacji;
  • podstawowe pojęcia;
  • dokument elektroniczny i jego metadane;
  • organizacja archiwów i zakres ich kompetencji.
Dokumenty elektroniczne w podmiocie publicznym – stan faktyczny z perspektywy archiwisty:
  • systemy wykonywania czynności kancelaryjne;
  • sposoby dokumentowania spraw a dokumenty w postaci elektronicznej;
  • składy chronologiczne i składy informatycznych nośników danych;
  • systemy dziedzinowe.
Archiwizacja dokumentacji (przygotowanie w komórkach organizacyjnych):
  • w ramach spraw w modelu elektronicznym;
  • w ramach spraw w modelu tradycyjnym;
  • w składach informatycznych nośników danych;
  • w systemach dziedzinowych.
Obsługa dokumentacji elektronicznej w archiwum
  • ewidencjonowanie;
  • przechowywanie i zabezpieczanie;
  • udostępnianie.
Brakowanie dokumentacji elektronicznej:
  • stan prawny;
  • procedura;
  • aspekty praktyczne.
Przekazywanie materiałów archiwalnych do archiwów państwowych:
  • stan prawny;
  • procedura;
  • standard paczki archiwalnej;
  • Archiwum Dokumentów Elektronicznych.

Ewa Perłakowska

Ekspert z zakresu zarządzania dokumentacją tradycyjną i elektroniczną, systemów klasy EZD, archiwistyki, prawa archiwalnego, funkcjonowania archiwów, systemów kancelaryjnych (instrukcji kancelaryjnej, archiwalnej i wykazów akt), informatyzacji administracji publicznej.
Historyk-archiwista, doktor nauk humanistycznych w zakresie historii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Doświadczony trener na kursach i szkoleniach kancelaryjnych, archiwalnych oraz specjalistycznych z zakresu funkcjonowania systemów teleinformatycznych klasy EZD (ponad 45 kursów kancelaryjno-archiwalnych oraz prawie 780 szkoleń, ponad 6500 godzin szkoleniowych). Wykładowca uniwersytecki (UW, UMCS, UWr, UJ).
Ekspert, doradca i analityk przy wdrażaniu systemów teleinformatycznych, w szczególności klasy EZD, w podmiotach publicznych oraz optymalizacji tych systemów, a także budowy w nich modułu „archiwum”. Doświadczony praktyk. Prezes Stowarzyszenia „Archiwizjoner”. Członek Oddziału Mazowieckiego Polskiego Towarzystwa Informatycznego.
Autorka publikacji w naukowych czasopismach archiwalnych i historycznych. Współautorka takich publikacji, jak:

  • „Procedury elektronicznego zarządzania dokumentacją w administracji” (Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2023),
  • „Dokumentacja elektroniczna w podmiotach publicznych” pod red. nauk. Grażyny Szpor (Wolters Kluwer, Warszawa 2013).
Długoletni pracownik sieci archiwów państwowych, w tym w latach 2009-2014 pierwszy dyrektor Departamentu Kształtowania Narodowego Zasobu Archiwalnego w Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych. Była członkiem Rady Informatyzacji IV kadencji w latach 2011-2013 przy Ministrze Administracji i Cyfryzacji, Rady Naukowej w Biurze Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, Rady do spraw informatyzacji i digitalizacji przy Naczelnym Dyrektorze Archiwów Państwowych, Rady do Spraw Narodowego Zasobu Bibliotecznego oraz Rady Programowej Projektu „Archiwa Przełomu”.
Współautorka zasad dla elektronicznego zarządzania dokumentacją (EZD) w ramach prac nad rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. oraz szeregu aktów prawnych, m.in. nowelizacji ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach z 2015 r. oraz wielu rozporządzeń. Od początku pracy zawodowej interesuje się problematyką zarządzania dokumentacją, w szczególności wartościowaniem archiwalnym dokumentacji oraz dokumentem elektronicznym, a także organizacją i funkcjonowaniem archiwów zakładowych, w tym archiwów elektronicznych.