warsztaty on-line
SZKOLIMY JUŻ 32 LATA, ZAUFAŁO NAM PONAD 100 000 OSÓB

6
listopada
2024

NIEWYKONANIE LUB NIENALEŻYTE WYKONANIE UMOWY IT - co zrobić aby uniknąć sporu i jak się zachować w sytuacjach kolizyjnych pomiędzy Wykonawcą i Zamawiającym?

koordynator: Iwona Nowosielska

Projekty informatyczne zalicza się do najbardziej ryzykownych, jeśli chodzi o ich realizację zgodnie z umową. Jest to wynikiem szeregu różnych czynników. Po pierwsze, instytucje prawa cywilnego i prawa autorskiego dotyczące zamawiania dzieł (utworów) nie do końca odpowiadają specyfice tworzenia, wdrażania i eksploatacji programów komputerowych. Szczególnie uwidacznia się to na etapie odbiorów jakościowych, rękojmi za wady, czy świadczeń gwarancyjnych. Po drugie, realizacja projektu IT wymaga ścisłego współdziałania Zamawiającego i Wykonawcy, a co za tym idzie precyzyjnego określenia w umowie szeregu zagadnień związanych z tego rodzaju projektem, a jak wykazuje praktyka, strony nie zawsze odpowiednio ustalają te kwestie w kontrakcie.
Szereg ryzyk związanych z realizacją projektów IT da się ograniczyć lub wyeliminować poprzez odpowiednie zapisy umowy, które zostaną przedstawione w ramach I części warsztatu. W pewnych jednak przypadkach, pomiędzy stronami dochodzi do eskalacji w związku z nienależytym wykonaniem zobowiązań. Wykonawcy i Zamawiający powinni wówczas zdecydować, czy nadal są zainteresowani dążeniem do realnego wykonania Umowy, czy też chcą jej rozwiązania. Przy określaniu strategii działania kluczowa jest znajomość poszczególnych roszczeń przysługujących Wykonawcom i Zamawiającym, jak i skutków prawnych związanych z ich kierowaniem do drugiej strony. Zostaną one szczegółowo przedstawione w trakcie II i III części warsztatu.
W pewnej części spraw, działania „eskalacyjne” prowadzą do sporu przed(sądowego). Warto w związku z tym rozważyć możliwość wypracowania ugody w drodze postępowania mediacyjnego. W ramach IV części warsztatu zostaną również przedstawione korzyści i ryzyka związane z wyborem drogi dochodzenia swoich praw w postępowaniu arbitrażowym lub przed sądem powszechnym. Omówione zostanie również najnowsze orzecznictwo w najczęstszych sprawach „kolizyjnych” pomiędzy Wykonawcą i Zamawiającym
W sprawach spornych zakresu IT szczególnego znaczenia rola ekspertów - informatyków, to ich bowiem opinie przeważnie decydują o ocenie, czy świadczenia Wykonawcy i Zamawiającego zostały wykonane prawidłowo. Warto w związku z tym poznać rolę, jaką powinny pełnić osoby posiadające „wiadomości specjalne” z zakresu IT, jakimi kryteriami kierują się biegli przy ocenie, czy świadczenie Wykonawcy zostało prawidłowo wykonane i jak – zgodnie z przepisami prawa – powinien zostać prawidłowo określony przedmiot i zakres opinii biegłego w sprawach cywilnych o niewykonanie umowy IT. W tym kontekście istotne znaczenie mają również dowody elektroniczne, a także wiedza o zabezpieczeniu śladów dowodowych.

Szkolenie prowadzi:
Mec. Piotr Nepelski, Managing Associate Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy

Czas trwania szkolenia od 9:30 do ok. 14:30
Wdrożenie i serwis IT – jak uniknąć rozbieżności pomiędzy Wykonawcą i Zamawiającym:
  • cel i przedmiot umowy – przykłady postanowień ograniczających ryzyko różnic pomiędzy Wykonawcą i Zamawiającym,
  • oświadczenia stron i ich znaczenie prawne w przypadku sporów IT,
  • umowa na wdrożenie systemu informatycznego – dzieło czy usługa?
  • ewidencjonowanie i dokumentowanie prac – znaczenie dowodowe,
  • struktura organizacyjna wdrożenia IT – przykłady dobrych praktyk,
  • zarządzanie zmianą – kiedy koszty powinien ponieść Wykonawca, a kiedy Zamawiający,
  • kryteria odbiorów ilościowych i jakościowych – czy tylko treść umowy decyduje o należytym wykonaniu zobowiązania IT,
  • sukcesywne odbiory a odbiór końcowy wdrożenia IT,
  • stosowanie mechanizmów wczesnego reagowania – kiedy i jak występować z wezwaniami dotyczącymi należytego wykonania umowy,
  • wada w rozumieniu informatycznym i prawnym,
  • rękojmia za wady fizyczne i prawne,
  • gwarancja i serwis – przykłady wzajemnie uzupełniających się klauzul.
Orzecznictwo sądów powszechnych dotyczące sporów IT:
  • przykłady i analiza rozstrzygnięć wydawanych w najczęstszych sprawach „kolizyjnych” pomiędzy Wykonawcą i Zamawiającym na gruncie spraw IT.
Warianty postępowania zmierzające do realnego wykonania zobowiązania (umowy) – jakie Roszczenia:
  • niewykonanie lub nienależyte wykonanie „zasadniczych” i „ubocznych” zobowiązań z umowy IT,
  • możliwe działania Wykonawcy nakierowane do skłonienia Zamawiającego do współdziałania,
  • możliwe działania Zamawiającego zmierzające do należytego wykonywania umowy przez Wykonawcę,
  • opóźnienia w realizacji umów IT – jako główny element nienależytego wykonywania umowy – problemy z liczeniem terminów,
  • rola planów naprawczych, harmonogramów roboczych i innych narzędzi wspomagających realne wykonanie umowy,
  • możliwość zmiany realizacji umowy bez jej formalnego aneksowania,
  • zastępcze wykonanie umowy w praktyce kontraktów IT,
  • kary umowne w kontraktach IT – najczęstsze problemy z ich naliczaniem oraz spory z tym związane,
  • zmiana umowy i harmonogramu bazowego a możliwość dochodzenia kar umownych,
  • roszczenia odszkodowawcze za nienależyte wykonanie umowy – realne szkody i utracone korzyści – co to w praktyce oznacza?
Warianty postępowania zmierzające do rozwiązania umowy – kiedy i na jakich zasadach od umowy może odstąpić Wykonawca i Zamawiający:
  • kiedy wypowiedzenie a kiedy odstąpienie do umowy?
  • wezwanie do należytego wykonania umowy – czy zawsze konieczne przed odstąpieniem od umowy?
  • możliwe do podjęcia działania zmniejszające ryzyko sporu po odstąpieniu do umowy,
  • odstąpienie umowne a odstąpienie ustawowe w umowach IT – praktyczne różnice - które kiedy oraz jak stosować?
  • odstąpienie i częściowe odstąpienie od umowy IT – skutki prawne dla Wykonawcy i Zamawiającego,
  • odstąpienie od umowy a możliwość dochodzenia kar umownych – praktyka orzecznicza,
  • korzystanie z elementów systemów i kontynuacja wdrożenia z innym dostawcą po odstąpieniu częściowym od umowy – główne ryzyka,
  • roszczenia z umów IT – terminy przedawnień roszczeń,
  • roszczenia odszkodowawcze po odstąpieniu od umowy – czego i kiedy można dochodzić.
Proceduralne sposoby rozwiązywania sporów dotyczących wdrożenia i serwisu IT:
  • mediacja – kiedy i na jakich zasadach jest dopuszczalna, przykłady ugód zawieranych w sprawach IT,
  • arbitraż czy postępowanie przed sądami powszechnymi – korzyści i zagrożenia wyboru jednego ze sposobów dochodzenia praw w sporach IT,
  • pojęcie „wiadomości specjalnych” w odniesieniu do zagadnień związanych z IT,
  • przedmiot i zakres opinii biegłego informatyka w sprawach cywilnych,
  • znaczenie stosowanie standardów i dobrych praktyk dla konkluzji opinii biegłego informatyka w sprawach o niewykonanie umów,
  • pojęcie dowodu elektronicznego i podstawowe zasady jego zabezpieczania.

Piotr Nepelski

Radca prawny specjalizuje się w prawie zamówień publicznych oraz prawie umów handlowych, ze szczególnym uwzględnieniem umów IT. W Kancelarii uczestniczy w pracach praktyki TMT w ramach zespołu IT-Tech i Zamówień Publicznych. Posiada ponad dziesięcioletnie doświadczenie zawodowe w zakresie obsługi prawnej największych zamawiających oraz wiodących dostawców rozwiązań IT. Zapewnia wsparcie prawne w zakresie rozwiązywania sporów.
Konsultant przy Polskiej Izbie Informatyki i Telekomunikacji w zakresie prawa zamówień publicznych.
Wielokrotnie brał udział jako prelegent na ogólnopolskich konferencjach branżowych i szkoleniach dla przedstawicieli firm IT i podmiotów biorących udział w przetargach. Autor licznych publikacji z zakresu zamówień publicznych oraz umów IT. Wykładowca na studiach podyplomowych prowadzonych przez Polską Akademię Nauk na kierunku Prawo Zamówień Publicznych. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie oraz Center for American Law Studies przy Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończył kursu prawa angielskiego przy British Law Centre. Członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie.
Prawnik rekomendowany w międzynarodowym rankingu Legal500. Odbył szkolenia i uzyskał certyfikaty: AgilePM Foundation oraz Prince2 Agile w zakresie zarządzania projektami.
Posługuje się językiem angielskim