szkolenie on-line
SZKOLIMY JUŻ 32 LATA, ZAUFAŁO NAM PONAD 100 000 OSÓB

17
października
2024

PROWADZENIE I ARCHIWIZACJA DOKUMENTACJI PRACOWNICZEJ

koordynator: Iwona Nowosielska

Celem szkolenia jest nabycie umiejętności w zakresie bieżącej obsługi dokumentacji pracowniczej w świetle przepisów prawa pracy oraz przepisów archiwalnych, zasad jej kwalifikowania oraz porządkowania w komórkach organizacyjnych i archiwum zakładowym/składnicy akt.

Szkolenie skierowane jest do: pracowników odpowiedzialnych za funkcjonowanie archiwum zakładowego/składnicy akt, oraz do pracowników merytorycznych prowadzących i zdających dokumentację pracowniczą.

Szkolenie poprowadzi: Roman Stempel, dyplomowany archiwista z ponad 17-letnią praktyką w zawodzie, absolwent Instytutu Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego. Były pracownik pionu archiwalnego Instytutu Pamięci Narodowej.

Czas trwania szkolenia: od 9.30 do ok. 14.30

  1. Podstawowe przepisy prawne dotyczące zarządzania dokumentacją w jednostce
    • Przepisy archiwalne
    • Przepisy regulujące postępowanie z dokumentacją pracowniczą
    • Wytyczne Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych
  2. Miejsce dokumentacji pracowniczej w obiegu dokumentów w jednostce
    • System kancelaryjny
    • Dokumentacja aktowa, tworząca i nie tworząca akt sprawy - znak sprawy, teczka rzeczowa, teczka podmiotu/przedmiotu sprawy, teczka zbiorcza
    • Jednolity Rzeczowy Wykaz Akt i ujęcie w nim zmian sposobu postępowania z dokumentacja pracowniczą po 1 stycznia 2019 r.
    • Prowadzenie akt osobowych i pozostałej dokumentacji pracowniczej
      • pojęcie dokumentacji pracowniczej i jego implikacje
      • zasady prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej po 1 stycznia 2019 r.
      • obowiązki w zakresie ochrony danych osobowych kandydatów do pracy i pracowników
    • Kwalifikacja archiwalna dokumentacji pracowniczej
      • dokumentacja pracownicza jako dokumentacja niearchiwalna – B10 czy B50?
      • dokumentacja pracownicza jako materiały archiwalne – kiedy?
      • kryteria zmian okresów przechowywania dokumentacji i sposobu ich obliczania
    • Akta osobowe – papierowe, czy elektroniczne, zawartość
    • Dokumentacja w sprawach związanych ze stosunkiem pracy – zbiorcza, czy indywidualna?
  3. Archiwizacja dokumentacji pracowniczej
    • Przechowywanie dokumentacji osobowej w komórkach organizacyjnych
    • Przekazywanie dokumentacji pracowniczej do archiwum zakładowego
      • porządkowanie wewnętrzne jednostek aktowych
      • opisywanie teczek – specyfika dokumentacji pracowniczej
      • sporządzanie ewidencji
    • Organizacja, lokal i zadania archiwum zakładowego
    • Archiwizacja dokumentów elektronicznych (w systemie teleinformatycznym i na informatycznych nośnikach danych)
    • Przechowywanie i zabezpieczanie dokumentacji zgromadzonej w archiwum zakładowym oraz prowadzenie jej ewidencji
    • Przekwalifikowanie dokumentacji zastanej w podmiocie
    • Udostępnianie dokumentacji przechowywanej w archiwum zakładowym
    • Brakowanie dokumentacji (papierowej i elektronicznej) po upływie obowiązujących okresów jej przechowywania – szczególne wymogi w zakresie brakowania dokumentacji pracowniczej.
    • Dokumentacja pracownicza a ochrona danych osobowych
  4. Dyskusja

Roman Stempel

Dyplomowany archiwista z ponad 16-letnią praktyką w zawodzie, absolwent Instytutu Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego. Były pracownik pionu archiwalnego Instytutu Pamięci Narodowej. W swojej karierze zawodowej współpracował ponadto m. in. z archiwum Polskiej Akademii Nauk, Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia, czy Zarządem Mienia Skarbu Państwa. Przez kilka lat kierował archiwum zakładowym i kancelarią przetwarzania informacji niejawnych Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie. Obecnie prowadzi własną działalność gospodarczą w zakresie usług archiwistycznych i szkoleniowych.
Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z organizowaniem i prowadzeniem archiwum zakładowego oraz postępowaniem z dokumentacją w jednostkach administracji publicznej na szczeblu państwowym i samorządowym. Posiada doświadczenie związane z przygotowywaniem normatywów kancelaryjno-archiwalnych (instrukcje, rzeczowy wykaz akt), wprowadzaniem elektronicznego obiegu dokumentacji, jak również w archiwizacji różnorodnych dokumentów, m. in. dokumentacji osobowej, technicznej, medycznej, dokumentacji szkół i placówek oświatowych, dokumentacji projektów unijnych oraz dokumentacji niejawnej.
Posiada ponad 9-letni staż trenerski. W trakcie swojej kariery zawodowej przeprowadził ponad 3100 godz. kursów i szkoleń z zakresu archiwizacji i zarządzania dokumentacją papierową i elektroniczną.