szkolenie on-line
SZKOLIMY JUŻ 32 LATA, ZAUFAŁO NAM PONAD 100 000 OSÓB

12
września
2024

ZARZĄDZANIE DOKUMENTACJĄ WE WSPÓŁCZESNYM URZĘDZIE (EZD, SYSTEM TRADYCYJNY, SYSTEMY DZIEDZINOWE)

koordynator: Iwona Nowosielska

Od ponad 13 lat, na bazie doświadczeń różnych urzędów, w podmiotach publicznych wdrażane są systemy klasy EZD, pozwalające na przejście z papierowego do elektronicznego dokumentowania spraw (zadań). Niezależnie od tego w podmiotach publicznych funkcjonują także inne narzędzia, aplikacje oraz systemy teleinformatyczne do obsługi wybranych obszarów. Trwają przygotowania do pełnego uruchomienia doręczeń elektronicznych, co mocno wpłynie na postać przesyłanych dokumentów a tym samym na zmiany w procesach odbierania, tworzenia, podpisywania i tworzenia dokumentacji.

Celem szkolenia jest przekazanie wiedzy na temat prawnych, organizacyjnych i technicznych aspektów wdrażania w podmiotach (instytucjach publicznych, urzędach, spółkach akcyjnych Skarbu Państwa, placówkach zdrowotnych, szkołach wyższych, instytutach badawczych, itp.) elektronicznego zarządzania dokumentacją oraz procedur pozwalających na prawidłowe i zgodne z prawem dokumentowanie zadań w postaci elektronicznej albo tradycyjnej.

Większość podmiotów, choć ma systemy klasy EZD, nie zdecydowała się bowiem na przejście do Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją i nadal dokumentuje sprawy w sposób tradycyjny, wspierając się systemem teleinformatycznym. Generuje to liczne pytania i wątpliwości, jak radzić sobie w bieżącej obsłudze dokumentacji, np. co odkładać a co nie do akt spraw w postaci papierowej.
Podmioty, które wdrożyły EZD jako podstawowy system dokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw, potrzebują natomiast wsparcia w obsłudze składów chronologicznych czy składów informatycznych nośników danych. Wątpliwości rodzą się także w związku z wdrażaniem doręczeń elektronicznych.
W ramach warsztatów zaprezentowane zostaną konkretne rozwiązania i propozycje odpowiedzi na powyższe, jak i inne, wątpliwości, zobrazowane funkcjonalnościami jednego z systemów klasy EZD, tj. systemu EZD TiMSI e-Biuro.

Do udziału zapraszamy:

  • kadrę kierowniczą,
  • członków zespołów projektowych wdrażających systemy zarządzania dokumentacją,
  • koordynatorów czynności kancelaryjnych,
  • archiwistów i zarządców dokumentacją,
  • pracowników spółek Skarbu Państwa,
  • pracowników podmiotów publicznych działających w systemach EZD i EOD.

Prowadząca szkolenie:
dr Ewa Perłakowska – ekspert, doradca, analityk z zakresu zarządzania dokumentacją (w tym elektroniczną), systemów klasy EZD, archiwistyki, prawa archiwalnego, systemów kancelaryjnych; doświadczony trener na licznych kursach i szkoleniach oraz wykładowca uniwersytecki; długoletni pracownik sieci archiwów państwowych; autorka licznych instrukcji kancelaryjnych, wykazów akt i instrukcji archiwalnych; współautorka książki „Procedury elektronicznego zarządzania dokumentacją” (Warszawa 2023).

Czas trwania szkolenia: od godz. 9.00 do ok. 15.00

Aspekty prawne i organizacyjne w zarządzaniu dokumentacją we współczesnym urzędzie:

  • obowiązek prawny w zakresie dokumentowania i archiwizacji przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw;
  • systemy wykonywania czynności kancelaryjnych – system tradycyjny, Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją, systemy dziedzinowe;
  • znaczenie instrukcji kancelaryjnej i jednolitego rzeczowego wykazu akt;
  • wskazywanie podstawowego systemu wykonywania czynności kancelaryjnych oraz wyjątków – aspekty prawne i praktyczne.
Wdrażanie elektronicznego zarządzania dokumentacją
  • wymagania wobec systemów teleinformatycznych, w których obsługiwane są dokumenty, w tym wobec systemów klasy EZD i systemów dziedzinowych;
  • rozwijanie funkcjonalności systemów klasy EZD i integracja z innymi systemami teleinformatycznymi (dziedzinowymi, i nie tylko).
Przyjmowanie i dekretacja przesyłek wpływających
  • przyjęcie przesyłek w postaci papierowej;
  • przyjęcie przesyłek w postaci elektronicznej (doręczenia elektroniczne, ePUAP, e-mail, informatyczne nośniki danych);
  • przekazywanie i dekretacja przesyłek wpływających.
Tworzenie i obsługa składów chronologicznych i składów informatycznych nośników danych
  • organizacja składów;
  • przyjmowanie przesyłek (pism) do składów;
  • obsługa dokumentów w składach (wypożyczanie, zwroty, wyjęcie);
  • co dalej z dokumentacją w składach?
Dokumentowanie spraw
  • zasady rejestracji spraw i budowa znaków spraw, w tym dla wydzielonych grup spraw (tzw. podteczki);
  • dokumentacja nietworząca akt spraw;
  • sprawa w modelu tradycyjnym;
  • sprawa w modelu elektronicznym;
  • sprawa w modelu hybrydowym;
  • udostępnianie lub przekazywanie elektronicznych akt spraw (paczka eADM, paczka archiwalna).
Tworzenie pism wychodzących i obsługa ich wysyłki
  • sporządzanie pism wychodzących;
  • podpisywanie pism (podpisy własnoręczne, podpisy elektroniczne), czy zawsze konieczny jest podpis?;
  • akceptacja pism wychodzących;
  • wysyłanie pism w różnej postaci i różnymi drogami komunikacji (ePUAP, e-mail, operator pocztowy, kurier, portal, doręczenia elektroniczne);
Tworzenie pism wewnętrznych i ich dalsza obsługa
  • sporządzanie pism wewnętrznych;
  • podpisywanie pism (podpisy własnoręczne, podpisy elektroniczne), czy zawsze konieczny jest podpis?;
  • akceptacja pism wewnętrznych;
  • obsługa pism wewnętrznych;
  • procesy dedykowane (workflow) oraz systemy dziedzinowe.
Pytania, dyskusja.

Ewa Perłakowska

Ekspert z zakresu zarządzania dokumentacją tradycyjną i elektroniczną, systemów klasy EZD, archiwistyki, prawa archiwalnego, funkcjonowania archiwów, systemów kancelaryjnych (instrukcji kancelaryjnej, archiwalnej i wykazów akt), informatyzacji administracji publicznej.
Historyk-archiwista, doktor nauk humanistycznych w zakresie historii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Doświadczony trener na kursach i szkoleniach kancelaryjnych, archiwalnych oraz specjalistycznych z zakresu funkcjonowania systemów teleinformatycznych klasy EZD (ponad 45 kursów kancelaryjno-archiwalnych oraz prawie 780 szkoleń, ponad 6500 godzin szkoleniowych). Wykładowca uniwersytecki (UW, UMCS, UWr, UJ).
Ekspert, doradca i analityk przy wdrażaniu systemów teleinformatycznych, w szczególności klasy EZD, w podmiotach publicznych oraz optymalizacji tych systemów, a także budowy w nich modułu „archiwum”. Doświadczony praktyk. Prezes Stowarzyszenia „Archiwizjoner”. Członek Oddziału Mazowieckiego Polskiego Towarzystwa Informatycznego.
Autorka publikacji w naukowych czasopismach archiwalnych i historycznych. Współautorka takich publikacji, jak:

  • „Procedury elektronicznego zarządzania dokumentacją w administracji” (Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2023),
  • „Dokumentacja elektroniczna w podmiotach publicznych” pod red. nauk. Grażyny Szpor (Wolters Kluwer, Warszawa 2013).
Długoletni pracownik sieci archiwów państwowych, w tym w latach 2009-2014 pierwszy dyrektor Departamentu Kształtowania Narodowego Zasobu Archiwalnego w Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych. Była członkiem Rady Informatyzacji IV kadencji w latach 2011-2013 przy Ministrze Administracji i Cyfryzacji, Rady Naukowej w Biurze Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, Rady do spraw informatyzacji i digitalizacji przy Naczelnym Dyrektorze Archiwów Państwowych, Rady do Spraw Narodowego Zasobu Bibliotecznego oraz Rady Programowej Projektu „Archiwa Przełomu”.
Współautorka zasad dla elektronicznego zarządzania dokumentacją (EZD) w ramach prac nad rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. oraz szeregu aktów prawnych, m.in. nowelizacji ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach z 2015 r. oraz wielu rozporządzeń. Od początku pracy zawodowej interesuje się problematyką zarządzania dokumentacją, w szczególności wartościowaniem archiwalnym dokumentacji oraz dokumentem elektronicznym, a także organizacją i funkcjonowaniem archiwów zakładowych, w tym archiwów elektronicznych.