23
maja
2024
KWESTIE DOT. OCHRONY KONSUMENTÓW ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM SERWISÓW INTERNETOWYCH
koordynator: Iwona Nowosielska

Specyfika prawna ochrony konsumentów nastręcza szeregu problemów z praktyczną implementacją szeregu obowiązków w serwisach internetowych. Z jednej strony w odniesieniu do konsumentów znajdują zastosowania przepisy prawa konsumenckiego, z drugiej należy zwrócić uwagę na szereg innych ustaw wprost regulujących obowiązki podmiotów świadczących usługi online a wpływające na funkcjonowanie serwisów internetowych takich jak chociażby ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną czy ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Z uwagi na szereg często niejednoznacznie sformułowanych obowiązków, dużej roli nabiera praktyka organów nadzorczych takich m.in. UOKiK oraz dobre praktyki rynkowe. Szkolenie ma charakter warsztatowy – zostało przygotowane w celu przekazania wiedzy, która będzie mogła zostać zastosowana w toku realizacji projektów związanych z wprowadzeniem wymaganych prawem dokumentów dot. ochrony konsumentów w szczególności w zakresie regulaminu świadczenia usług oraz pozyskania zgód transakcyjnych.
Szkolenie przeznaczone jest przede wszystkim dla:
- Radców prawnych, adwokatów zainteresowanych tematyką prawa nowych technologii,
- Prawników wewnętrznych,
- Osób odpowiedzialnych za tworzenie stron www i sklepów internetowych (dział marketingu, dział IT),
- Osób odpowiedzialnych za procesy reklamacyjne wewnątrz organizacji.
Szkolenie przeprowadzi: r.pr. Karol Kozieł, autor publikacji z zakresu prawa nowych technologii w tym redaktor i współautor Komentarza do ustawy o ochronie danych osobowych z 2018 r.
Czas trwania szkolenia: od godz. 9:00 do ok. godz. 15:00
- Podstawowe akty prawne niezbędne w określeniu zasad działania serwisów internetowych pod kątem prawa konsumenckiego.
- Regulamin serwisu internetowego – wymagane elementy – przykłady.
- Pojęcie konsumenta w prawie polskim i unijnym:
- Budowanie definicji konsumenta w regulaminach serwisów internetowych,
- Przedsiębiorca jako konsument i ustalenie zasad obowiązujących w ramach regulaminu.
- Jakich informacji należy udzielić konsumentowi przed zawarciem umowy zawieranej na odległość w którym miejscu serwisu należy je umieścić:
- Ustawowe prawo do odstąpienia i obowiązki z nim związane,
- Przykładowe postanowienia regulaminu (np. obowiązki dot. funkcjonalności treści cyfrowych, technicznych środków ochrony),
- Dostarczenie konsumentowi regulaminu oraz potwierdzenia istotnych warunków umowy.
- Obowiązki informacyjne związane z ochroną danych osobowych oraz sposoby ich umieszczenia w serwisie (Polityka prywatności, klauzula informacyjna, skrócona wersja obowiązku informacyjnego etc.).
- Najniższa cena produktu lub usługi oraz ustalenie sposobu informowania o obniżkach i promocjach zgodnie z rekomendacjami Prezesa UOKiK:
- Promocyjne zestawy produktów,
- Promocje czasowe,
- Obniżki wielokrotne.
- Opinie konsumentów umieszczane na stronie internetowej – w jaki sposób prawidłowo opisać zasady umieszczenia opinii oraz jakiego rodzaju działania są niedozwolone lub mogą zostać uznane za czyn nieuczciwej konkurencji.
- Uprawnienie klientów (w tym konsumentów) w przypadku braku zgodności towaru z umową.
- Jak należy postępować w przypadku reklamacji konsumentów? Wymogi dotyczące opisów procesu reklamacyjnego w ramach regulaminu serwisu.
- Kiedy należy przeanalizować uwzględnienie reklamacji klienta pomimo braku jego racji – aspekty prawne – szantaż konsumencki.
- Podsumowane.
Karol Kozieł

Radca prawny. Przewodniczący Rady Programowej Fundacji ZW zajmującej się ochroną i popularyzacją dorobku Natalii LL. W zakresie swojej praktyki specjalizuje się w: prawie własności intelektualnej i nowych technologii, ochronie praw konsumentów na rynku e-commerce, ochronie danych osobowych, obsłudze korporacyjnej przedsiębiorstw.
Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiedzę pogłębiał podczas studiów podyplomowych Prawo Nowoczesnych Technologii (PAN) (2013) oraz Nowoczesne Usługi Biznesowe (UTH w Radomiu) (2014). Ukończył programy zagraniczne Summer Law School on Intellectual Property Law (2013) oraz Summer Law School on Business Law (2014) organizowane przez University of Minho w Bradze (Portugalia).
Hobbistycznie zajmuje się malarstwem. Uzyskał absolutorium z historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie przygotowuje pracę magisterską z zakresu prawnych ograniczeń twórczości artystycznej.