szkolenie on-line
SZKOLIMY JUŻ 32 LATA, ZAUFAŁO NAM PONAD 100 000 OSÓB

23
maja
2024

KWESTIE DOT. OCHRONY KONSUMENTÓW ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM SERWISÓW INTERNETOWYCH

koordynator: Iwona Nowosielska

Specyfika prawna ochrony konsumentów nastręcza szeregu problemów z praktyczną implementacją szeregu obowiązków w serwisach internetowych. Z jednej strony w odniesieniu do konsumentów znajdują zastosowania przepisy prawa konsumenckiego, z drugiej należy zwrócić uwagę na szereg innych ustaw wprost regulujących obowiązki podmiotów świadczących usługi online a wpływające na funkcjonowanie serwisów internetowych takich jak chociażby ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną czy ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Z uwagi na szereg często niejednoznacznie sformułowanych obowiązków, dużej roli nabiera praktyka organów nadzorczych takich m.in. UOKiK oraz dobre praktyki rynkowe. Szkolenie ma charakter warsztatowy – zostało przygotowane w celu przekazania wiedzy, która będzie mogła zostać zastosowana w toku realizacji projektów związanych z wprowadzeniem wymaganych prawem dokumentów dot. ochrony konsumentów w szczególności w zakresie regulaminu świadczenia usług oraz pozyskania zgód transakcyjnych.

Szkolenie przeznaczone jest przede wszystkim dla:

  • Radców prawnych, adwokatów zainteresowanych tematyką prawa nowych technologii,
  • Prawników wewnętrznych,
  • Osób odpowiedzialnych za tworzenie stron www i sklepów internetowych (dział marketingu, dział IT),
  • Osób odpowiedzialnych za procesy reklamacyjne wewnątrz organizacji.

Szkolenie przeprowadzi: r.pr. Karol Kozieł, autor publikacji z zakresu prawa nowych technologii w tym redaktor i współautor Komentarza do ustawy o ochronie danych osobowych z 2018 r.

Czas trwania szkolenia: od godz. 9:00 do ok. godz. 15:00

  1. Podstawowe akty prawne niezbędne w określeniu zasad działania serwisów internetowych pod kątem prawa konsumenckiego.
  2. Regulamin serwisu internetowego – wymagane elementy – przykłady.
  3. Pojęcie konsumenta w prawie polskim i unijnym:
    • Budowanie definicji konsumenta w regulaminach serwisów internetowych,
    • Przedsiębiorca jako konsument i ustalenie zasad obowiązujących w ramach regulaminu.
  4. Jakich informacji należy udzielić konsumentowi przed zawarciem umowy zawieranej na odległość w którym miejscu serwisu należy je umieścić:
    • Ustawowe prawo do odstąpienia i obowiązki z nim związane,
    • Przykładowe postanowienia regulaminu (np. obowiązki dot. funkcjonalności treści cyfrowych, technicznych środków ochrony),
    • Dostarczenie konsumentowi regulaminu oraz potwierdzenia istotnych warunków umowy.
    • Obowiązki informacyjne związane z ochroną danych osobowych oraz sposoby ich umieszczenia w serwisie (Polityka prywatności, klauzula informacyjna, skrócona wersja obowiązku informacyjnego etc.).
  5. Najniższa cena produktu lub usługi oraz ustalenie sposobu informowania o obniżkach i promocjach zgodnie z rekomendacjami Prezesa UOKiK:
    • Promocyjne zestawy produktów,
    • Promocje czasowe,
    • Obniżki wielokrotne.
  6. Opinie konsumentów umieszczane na stronie internetowej – w jaki sposób prawidłowo opisać zasady umieszczenia opinii oraz jakiego rodzaju działania są niedozwolone lub mogą zostać uznane za czyn nieuczciwej konkurencji.
  7. Uprawnienie klientów (w tym konsumentów) w przypadku braku zgodności towaru z umową.
  8. Jak należy postępować w przypadku reklamacji konsumentów? Wymogi dotyczące opisów procesu reklamacyjnego w ramach regulaminu serwisu.
  9. Kiedy należy przeanalizować uwzględnienie reklamacji klienta pomimo braku jego racji – aspekty prawne – szantaż konsumencki.
  10. Podsumowane.

Karol Kozieł

Radca prawny. Przewodniczący Rady Programowej Fundacji ZW zajmującej się ochroną i popularyzacją dorobku Natalii LL. W zakresie swojej praktyki specjalizuje się w: prawie własności intelektualnej i nowych technologii, ochronie praw konsumentów na rynku e-commerce, ochronie danych osobowych, obsłudze korporacyjnej przedsiębiorstw.
Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiedzę pogłębiał podczas studiów podyplomowych Prawo Nowoczesnych Technologii (PAN) (2013) oraz Nowoczesne Usługi Biznesowe (UTH w Radomiu) (2014). Ukończył programy zagraniczne Summer Law School on Intellectual Property Law (2013) oraz Summer Law School on Business Law (2014) organizowane przez University of Minho w Bradze (Portugalia).
Hobbistycznie zajmuje się malarstwem. Uzyskał absolutorium z historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie przygotowuje pracę magisterską z zakresu prawnych ograniczeń twórczości artystycznej.