17
stycznia
2024
ARCHIWUM ZAKŁADOWE
koordynator: Iwona Nowosielska

Cel szkolenia:
• Nabycie, zaktualizowanie i pogłębienie wiedzy oraz umiejętności z zakresu zarządzania dokumentacją oraz wiedzy niezbędnej do zgodnej z obowiązującymi przepisami organizacji pracy w kancelarii / archiwum jednostki organizacyjnej
• Omówienie nowych przepisów znowelizowanej ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach
• Zapoznanie się z prawidłowym prowadzeniem i archiwizacją dokumentacji kadrowo-płacowej z uwzględnieniem Rozporządzenia RODO, nowej Ustawy ODO i Kodeksu Pracy
Adresaci: Osoby zajmujące się archiwizacją w zakładach oraz prowadzące archiwum zakładowe w urzędach i innych instytucjach, wszyscy zainteresowani tematyką szkolenia. Pracownicy działów administracyjnych, HR, sekretariatów.
Szkolenie prowadzi: Adam Parysz, Dyplomowany Archiwista, absolwent Instytutu Historii Uniwersytetu Śląskiego na kierunku Historia, specjalizacja Archiwistyka i Zarządzanie Dokumentacją Współczesną. Czynny Administrator Bezpieczeństwa Informacji w PNBU „BT” Teresa Buzińska oraz Inspektor Ochrony Danych w Gminie Lądek.
Czas trwania szkolenia: od 9.00 do ok. 14.00
- Rodzaje współczesnej dokumentacji:
- dokument – dowód pierwszorzędny – pojęcie, rodzaje
- kategoryzacja dokumentacji tworzonej, napływającej i składanej w podmiocie
- dokumentacja tworząca akta spraw i nie tworząca akt spraw.
- Podstawowe przepisy prawne dotyczące zarządzania dokumentacją w podmiocie:
- Ważniejsze akty polskiego prawa archiwalnego, kadr, ochrony danych osobowych .
- Podstawowe konstrukcje prawa w zakresie archiwizacji, kadr, ochrony danych osobowych.
- Zmiany w okresie przechowywania akt osobowych od 1 stycznia 2018 r.
- Obniżenie okresu przechowywania akt osobowych do 10 lat – kogo dotyczy?
- Nowe obowiązki pracodawców w zakresie sprawozdawczości.
- Umożliwienie prowadzenia akt w formie elektronicznej – na jakich zasadach?
- Zmiany w prowadzeniu akt osobowych od 1 stycznia 2019 r. – co nas czeka?
- Rozporządzenie RODO, nowa Ustawa ODO, Kodeks Pracy 2018 – zmiany w ochronie danych osobowych
- Nowe obowiązki pracodawców wynikające z RODO i ODO.
- Rozszerzenie zakresu danych związanych z ubieganiem się o pracę.
- Klauzule ochrony informacji.
- Nowe kary administracyjne.
- Obieg dokumentacji w podmiocie:
- systemy kancelaryjne
- cechy obligatoryjnego bezdziennikowego systemu kancelaryjnego i jego realizacja w praktyce
- system tradycyjny (całkowicie „papierowy”, z narzędziami informatycznymi wspomagającymi obieg dokumentów)
- system elektronicznego zarządzania dokumentacją (EZD), archiwizacja w ramach EZD
- znak sprawy
- teczka rzeczowa i podteczka, spis spraw
- pisma otrzymane do wiadomości
- Jednolity Rzeczowy Wykaz Akt
- klasyfikacja i kwalifikacja archiwalna dokumentacji (kat. A, B, BE, BC)
- postępowanie z dokumentacją elektroniczną
- przekazywanie akt do archiwum zakładowego
- porządkowanie wewnętrzne jednostek aktowych
- opisywanie teczek
- sporządzanie ewidencji.
- Instrukcja archiwalna:
- organizacja i zadania archiwum zakładowego/składnicy akt
- lokal archiwum zakładowego/składnicy akt
- przejmowanie dokumentacji do archiwum zakładowego/składnicy akt
- przechowywanie i zabezpieczanie zgromadzonej dokumentacji oraz prowadzenie jej ewidencji (spis zdawczoodbiorczy, wykaz spisów)
- przeprowadzanie skontrum dokumentacji w archiwum zakładowym oraz porządkowanie dokumentacji w archiwum zakładowym
- przekwalifikowanie dokumentacji zastanej w podmiocie
- udostępnianie dokumentacji przechowywanej w archiwum zakładowym/składnicy akt
- wycofywanie dokumentacji ze stanu archiwum zakładowego/składnicy akt
- nowe zasady przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych
- sprawozdawczość archiwum zakładowego
- postępowanie z dokumentacja w przypadku reorganizacji lub likwidacji jednostki.
- Zmiany w procedurze brakowania dokumentacji:
- analiza procesu brakowania dokumentacji w świetle obowiązujących procedur
- niszczenie akt a brakowanie dokumentacji
- jak długo należy przechowywać akta w podmiocie (aspekt służbowy, kontrolny, socjalny i historyczny)?
- kto odpowiada za brakowanie akt w podmiocie i jak często należy je przeprowadzać?
- zniesienie wzorów formularzy dot. brakowania i co z tego wynika?
- typowanie dokumentacji do zniszczenia
- sporządzanie wniosku na brakowanie.
- Porządkowanie dokumentacji wytwarzanej w Podmiocie:
- zakres i formy dokumentacji księgowej
- kwalifikacja dokumentacji księgowej
- przechowywanie dokumentacji księgowej
- brakowanie dokumentacji księgowej
- postępowanie z dokumentacją kadrowo- płacową
- kwalifikowanie, przechowywanie i brakowanie dokumentacji kadrowo- płacowej
- dokumentacja elektroniczna- postępowanie, przechowywanie i brakowanie.
- Panel dyskusyjny.
Adam Parysz

AUDITOR WIODĄCY SZBI WG. ISO 27001, AUDITOR WIODĄCY SZCD WG. ISO 22301, AUDITOR WEWNĘTRZNY ZSZ WG. ISO 9001, 14001 I 45001, SIX SIGMA YELLOW BELT, DPO, WDROŻENIOWIEC SYSTEMÓW KLASY EZD, TRENER I ARCHIWISTA. PARTNER BIZNESOWY SYGNITY S.A. CZŁONEK GRUPY ROBOCZEJ DS. SZTUCZNEJ INTELIGENCJI PRZY MINISTERSTWIE CYFRYZACJI, CZŁONEK ISSA POLSKA (GRUPA ROBOCZA DS. AI), Autor tekstów i porad w portalach Legalis Administracja i Legalis Księgowość Kadry Biznes Wydawnictwa C.H. Beck. Autor książki „Polecenia dla ChatGPT w finansach: praktyczne zastosowanie w biznesie i finansach osobistych” wydanej nakładem wydawnictwa Helion S.A. Miałem przyjemność szkolić między innymi Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Kancelarię Senatu RP, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Komendę Główną Policji, Agencję Wywiadu, Pocztę Polską S.A., Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Koleje Mazowieckie, CBA, ZUS, PGE, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Żandarmerię Wojskowa, Chrześcijańską Akademię Teologiczną w Warszawie, Polską Akademię Nauk, Akademię Górniczo-Hutniczą, Wojewódzkie Urzędy Pracy w Krakowie, Rzeszowie i w Olsztynie, Urząd Miasta Rzeszowa, Wojewódzką Stację Sanitarno – Epidemiologiczną w Poznaniu, Komendę Wojewódzką Policji w Krakowie, Szpital Zachodni im. Św. Jana Pawła II w Grodzisku Mazowieckim, Arcelormittal, ArchiDoc S.A, Sąd Okręgowy w Kielcach, Sąd Apelacyjny we Wrocławiu, ING Bank Śląski, Powiatowy Urząd Pracy w Piotrkowie Trybunalskim, Fenice Poland, Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie, SKO w Warszawie oraz Podlaski Urząd Wojewódzki. Prowadzę szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa, ochrony danych osobowych, bezpieczeństwa informacji, prawa administracyjnego, sztucznej inteligencji, systemów teleinformatycznych oraz elektronicznego zarządzania dokumentacją. Oprócz prowadzenia szkoleń zajmuję się wdrożeniami systemów EZD, prowadzeniem audytów bezpieczeństwa informacji i zarządzania ciągłością działania oraz udzielaniem porad.