szkolenie on-line

28
września
2022

FOTOGRAFIA - PRAWO AUTORSKIE, WIZERUNEK I DOBRA OSOBISTE

94 dni do rozpoczęciakoordynator: Iwona Nowosielska

PARP dofinansowuje szkolenia CPI W CPI SZKOLIMY ON-LINE więcej ...

Fotografia stanowi jedną z najczęściej wykorzystywanych kategorii utworów chronionych prawem autorskim, co dotyczy zarówno eksploatacji w formie tradycyjnej (np. wydawnictwa), jak też za pomocą sieci Internet (np. portale społecznościowe, fotorelacje z wydarzeń). W przypadku fotografii istotne pozostają nie tylko prawa fotografa, ale także przedmiot fotografii (inne utwory, wizerunki osób, natura). Celem szkolenia jest zdobycie przez uczestników praktycznej wiedzy z zakresu prawa autorskiego w kontekście utworu fotograficznego (m.in. zasady ochrony fotografii, twórczość zależna, podstawy prawne eksploatacji, wizerunek, dobra osobiste, sieć Internet). Szkolenie adresowane jest do przedsiębiorców, jak też szeroko rozumianych instytucji administracji publicznej i kultury, które w ramach bieżącej działalności korzystają tworzą lub korzystają z utworów fotograficznych.

Szkolenie prowadzi: Piotr Łada, Senior Associate w kancelarii Eversheds Sutherland

Czas trwania szkolenia: od 9.30 do ok. 15.00

Fotografia - utwór fotograficzny (przedmiot prawa autorskiego); przesłanki ochrony fotografii na gruncie prawa autorskiego; elementy twórcze w fotografii (kompozycja, kadrowanie, barwa, jasność, perspektywa, efekty wizualne); rodzaje utworów fotograficznych i ich status (fotografia reporterska, naukowa, dokumentacyjna, archiwizacyjna, artystyczna, komercyjna); twórca fotografii (utwory pracownicze, umowy cywilnoprawne); autorskie prawa majątkowe do utworu fotograficznego;

Fotografia a twórczość zależna - pojęcie utworu zależnego; modyfikacje, zmiany i opracowanie utworu fotograficznego; zmiany w utworze fotograficznym a autorskie prawa osobiste (integralność, nierzetelne wykorzystanie); wykorzystanie fotografii w ramach innych utworów

Podstawy prawne eksploatacji utworów fotograficznych – domena publiczna (wygaśnięcie autorskich praw majątkowych); brak ochrony prawa autorskiego (art. 4 pr. aut., reprodukcje); umowy prawnoautorskie (umowa przenosząca autorskie prawa majątkowe i umowa licencyjna, tzw. zgody); dozwolony użytek utworów chronionych (prawo cytatu, sprawozdania, fotorelacje, fotografia utworów w przestrzeni publicznej, reklama i promocja), utwory fotograficzne osierocone; własność egzemplarza fotografii a uprawnienia właściciela; fotografia a Internet (wolne licencje, portale z zasobami, linkowanie)

Rozpowszechnianie fotografii a przedmiot fotografii, wizerunek i dobra osobiste - ochrona wizerunku osoby utrwalonej na fotografii (pojęcie wizerunku, wymóg zgody i jej forma, brak konieczności uzyskania zgody - osoby powszechnie znane, wydarzenia, eventy, ryzyka i roszczenia, regulaminy wydarzeń, wizerunek osób historycznych i zmarłych); fotografia utworu chronionego prawem autorskim (fotografie dzieł sztuki, obiektów architektury); problematyka tzw. wizerunku rzeczy; fotografia a dobra osobiste; problematyka digitalizacji w kontekście wizerunku i dóbr osobistych

Tzw. fotografia dawna - zasady ochrony i eksploatacji tzw. fotografii dawnej (prawnoautorska ochrona fotografii na ziemiach polskich od ustawodawstwa państw zaborczych do ustawy z dnia 9 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych; relacje pomiędzy ustawą z 1926 roku, z 1952 roku i 1994 roku); ustawa z 1952 roku - konieczność umieszczenia noty copyrightowej dla powstania ochrony, brak ochrony fotografii reporterskiej, przyczyny i skutki umieszczenia daty na odbitce egzemplarza fotografii, następstwo prawne instytucji, które zgromadziły obiekty fotograficzne; czas trwania ochrony autorskich praw majątkowych na gruncie poprzednich ustaw z 1926 roku i 1952 roku a obecne uregulowania (tzw. odżycie praw, zasady wykorzystania od wygaśnięcia praw do roku 1994)

Piotr Łada

Jest adwokatem w zespole Commercial w polskim biurze Eversheds Sutherland
Specjalizuje się w prawie ochrony danych osobowych, prawie własności intelektualnej i nowych technologii. Zajmuje się również zagadnieniami gamedev, IT oraz e-privacy.
Posiada ponad 11-letnie doświadczenie w doradztwie prawnym dla biznesu. Wspiera klientów w projektach związanych z wdrażaniem nowych technologii czy rozwiązań IT.
Przed dołączeniem do Eversheds Sutherland pracował w renomowanych kancelariach prawnych. Był również kierownikiem biura prawa autorskiego w jednej z organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi (OZZ). Zajmował się doradztwem w zakresie IP/IT oraz ochrony danych osobowych.
Pracował dla podmiotów z różnych sektorów, m.in. spółek z branży IT, e-commerce, gamedev, operatorów programów lojalnościowych i motywacyjnych (gamifikacja) oraz podmiotów prawa publicznego. Posiada szerokie doświadczenie przy realizacji projektów dotyczących zapewnienia zgodności z przepisami prawa ochrony danych osobowych i e-privacy, w tym w zakresie audytów przedwdrożeniowych, wdrożeń rozwiązań związanych z ochroną danych osobowych, ocen skutków dla ochrony danych (DPIA), opracowywania dokumentacji i bieżącego doradztwa. Realizował projekty IT obejmujące wdrożenie i rozwój oprogramowania, usług typu cloud computing (m.in. w modelach SaaS, IaaS), związane z produkcją, wydawnictwem i dystrybucją gier komputerowych/aplikacji mobilnych, a także przeprowadzał audyty zgodności (IP/RODO).
Przeprowadził ponad 100 szkoleń z tematyki prawa autorskiego, oprogramowania, e-privacy i danych osobowych dla spółek z sektora IT, gamedev oraz podmiotów prawa publicznego.

Termin i Miejsce

Termin:
28 września 2022
Miejsce:
szkolenie on-line

Koszt

Koszt udziału jednej osoby wynosi:
  • 790 zł + 23% VAT - przy zgłoszeniach przesłanych do dnia 16 września
  • 890 zł + 23% VAT - przy zgłoszeniach przesłanych od dnia 17 września

Informacje dodatkowe

Powyższy koszt obejmuje: udział w zajęciach dla 1 osoby, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia w formacie PDF, zapewnienie platformy szkoleniowej i dostępu do szkolenia w czasie rzeczywistym, test połączenia, pomoc techniczną w razie potrzeby.

Warunkiem udziału jest przesłanie wypełnionego formularza zgłoszeniowego (zakładka "Zgłoszenie"), faksem lub elektronicznie i otrzymanie drogą elektroniczną potwierdzenia udziału ze strony CPI. O przyjęciu zgłoszenia decyduje kolejność zgłoszeń. Ilość miejsc ograniczona.

Zapłata i Rezygnacja

Koszt udziału jest płatny na konto CPI, na podstawie potwierdzenia udziału. Faktury będą do odbioru podczas spotkania (przy szkoleniach on-line - elektronicznie).

Rezygnacja z udziału po 21 września 2022 r. lub nieobecność na spotkaniu powoduje powstanie zobowiązania pokrycia pełnych kosztów udziału na podstawie faktury Centrum Promocji Informatyki. Rezygnacja możliwa jest tylko i wyłącznie w formie pisemnej.

Biuro Organizacyjne

Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o.
02-757 Warszawa, ul. Pory 78, I piętro
tel. 506 178 228, fax 22 355 86 79
e-mail:cpi@cpi.com.pl
Dane uczestnika
Dane płatnika

Zobowiązujemy się uregulować koszt udziału jednej osoby w spotkaniu:

Uczestnicy, których udział w spotkaniu jest finansowany ze środków publicznych w co najmniej 70%, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) mogą uzyskać zwolnienie z VAT-u, na podstawie wypełnionego i przesłanego do CPI sp. z o.o. oświadczenia.

Skąd dowiedzieli się Państwo o spotkaniu:

Wyrażam zgodę na dostarczanie mi drogą elektroniczną informacji o rabatach, promocjach i aktualnej ofercie oraz materiałów marketingowo-informacyjnych przez Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o.:



Zgoda może zostać odwołana w każdej chwili bez podania przyczyny, bez wpływu na zgodność z prawem działań, które wykonano na podstawie zgody przed jej odwołaniem.

Administratorem danych osobowych jest Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o., KRS: 0000208659, adres: ul. Pory 78, 02-757 Warszawa, tel.: 22 3558680/506178228, e-mail: cpi@cpi.com.pl. Dane osobowe są przetwarzane w celu dokonania zgłoszenia udziału w szkoleniu oraz zawarcia umowy o udział w szkoleniu, realizacji tej umowy i jej rozliczenia, a także w celu prowadzenia kontaktu oraz w celu prowadzenia marketingu produktów i usług własnych. Wysyłka materiałów marketingowych z wykorzystaniem podanych kanałów komunikacji odbywa się na podstawie dodatkowej zgody wyrażonej na podstawie przepisów szczególnych dot. e-prywatności. Dane mogą być również przetwarzane w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony przed ewentualnymi roszczeniami. Dane osobowe udostępniane będą wyłącznie podmiotom świadczącym usługi na naszą rzecz, w tym patronom i sponsorom. Przysługuje Państwu prawo dostępu do treści danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych oraz prawo wniesienia sprzeciwu, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego. Mają Państwo prawo do cofnięcia wyrażonej zgody na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną w dowolnym momencie, przy czym wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem działań, jakich dokonano przed jej wycofaniem na jej podstawie. Więcej informacji w Polityce Prywatności.