5
lipca
2022
WDROŻENIE IT – JAK PRZYGOTOWAĆ DOBRĄ UMOWĘ ORAZ DOBRZE PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO WDROŻENIA?
koordynator: Iwona Nowosielska
PARP dofinansowuje szkolenia CPI | W CPI SZKOLIMY ON-LINE więcej ... |
Projekty informatyczne zalicza się do najbardziej ryzykownych, jeśli chodzi o ich realizację zgodnie z umową. Jest to wynikiem szeregu różnych czynników. Po pierwsze, instytucje prawa cywilnego i prawa autorskiego dotyczące zamawiania dzieł (utworów) nie do końca odpowiadają specyfice tworzenia, wdrażania i eksploatacji programów komputerowych. Po drugie, realizacja projektu IT wymaga ścisłego współdziałania Zamawiającego i Wykonawcy, a co za tym idzie precyzyjnego określenia w umowie szeregu zagadnień związanych z tego rodzaju projektem, a jak wykazuje praktyka, strony nie zawsze odpowiednio ustalają te kwestie w kontrakcie.
Szereg ryzyk związanych z realizacją projektów IT da się ograniczyć lub wyeliminować poprzez odpowiednie przygotowanie do wdrożenia oraz decyzje co do tego jak wdrożenie ma wyglądać, a w konsekwencji poprzez odpowiednie zredagowanie umowy.
W trakcie praktycznych zajęć przedstawione zostaną standardowe konstrukcje w zakresie umów wdrożeniowych, ze szczególnym uwzględnieniem tych elementów umów, na które w szczególności należy zwracać uwagę w trakcie przygotowywania umowy lub prowadzenia negocjacji.
Zdobyta podczas szkolenia praktyczna wiedza z zakresu umów wdrożeniowych w IT pozwoli uczestnikom szkolenia na szybkie rozpoznawanie ryzyk prawnych związanych z poszczególnymi postanowieniami oraz konstrukcjami umownymi oraz świadome negocjowanie postanowień umownych, a w rezultacie na zawieranie korzystniejszych kontraktów.
Szkolenie poprowadzi: Mec. Agnieszka Wachowska, Partner Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy
Czas trwania szkolenia: od 9:30 do ok. 14:30
I. Odpowiednie przygotowanie do wdrożenia – kluczowe pytania i decyzje
- Tryb wyboru wykonawcy
- Jak tryb wyboru wykonawcy determinuje postanowienia i umowne?
- Jaki tryb zawierania umowny zmniejsza ryzyko nieudanego wdrożenia?
- Decyzja o modelu wdrożenia
- wdrożenia kaskadowe, wdrożenia agile czy wdrożenia hybrydowe - za i przeciw realizacji w wdrożenia w poszczególnych metodykach (podejściach)
- Analiza przedwdrożeniowa
- Razem z wdrożeniem czy oddzielnie?
- Jak opisać wymagania na etapie przedwdrożeniowym?
- Czy w praktyce występują kontrakty bez analizy lub opisu wymagań?
- Prawa autorskie a niezależność od dostawcy IT (czy kwestia vendor lock-in jest istotna w ramach tego wdrożenia?)
- Czym się różni przeniesienie praw od licencji?
- Zakres udzielonej licencji – jak zapewnić sobie odpowiedni zakres praw? Sublicencjonowanie i możliwość przenoszenia licencji – czy potrzebna?
- Umowa licencyjna o kody źródłowe - czy istnieje a jeśli tak, to kiedy obowiązek wydania kodów źródłowych zamawiającemu?
- O jaki zakres praw/licencji zamawiający powinien zadbać, aby nie obawiać się vendor-lock in?
- Umowa serwisowa/ gwarancyjna – razem z wdrożeniem czy oddzielnie?
- Czy umowa serwisowa powinna być załącznikiem lub częścią umowy wdrożeniowej czy może być zawiera oddzielnie i czym to grozi?
- Różnica między gwarancja a serwisem. Czy gwarancja zawsze jest potrzeba?
- Realizacja umowy przed jej podpisaniem…
- Rozpoczęcie realizacji umowy w trakcie prowadzania negocjacji – skutki i zagrożenia.
- Listy intencyjne – minimalizacja ryzyk przy rozpoczęciu realizacji umowy bez formalnego podpisania kontraktu.
- Określenie przedmiotu umowy
- Jak definiować przedmiot wdrożenia aby zminimalizować ryzyko sporów?
- Co obejmuje wdrożenie? (migracja, przygotowanie do migracji, szkolenia, inne?)
- Infrastruktura zamawiającego
- W jakim zakresie zamawiający odpowiada za swoją infrastrukturę?
- Kto odpowiada za konieczność dokupienia dodatkowych licencji do infrastruktury zamawiającego w związku z wdrożeniem?
- Określenie zakresu współdziałania zamawiającego
- Co może a co musi zamawiający w ramach wdrożenia?
- Z czym wykonawca i zamawiający powinni byli się liczyć przystępując wdrożenia i jak opisać to umowie?
- Procedura kontroli zmian w Umowie
- Co można zmieniać w umowie bez jej aneksowania?
- Umocowanie poszczególnych osób do dokonywania zmian.
- Odbiory
- Kiedy następuje formalne przekazanie do odbioru? (częsty problem wdrożeń)
- Definicje błędów i usterek na potrzeby gwarancji/serwisu błędy na etapie odbiorów
- Odstąpienie od umowy
- Kiedy można odstąpić od umowy i na jakich zasadach?
- Czy opisanie w umowie warunków odstąpienia zabezpiecza w pełni obie strony umowy przed „swobodnym” odstąpieniem?
- Przedmiot i zakres umowy wdrożeniowej
- Przedmiot umowy wdrożeniowej. Co należy ustalić w umowie?
- Metodyki zarządzania projektem a przygotowanie projektu umowy
- Elastyczność (nie tylko w umowach i wdrożeniach typu agile)
- Czy przedmiot umowy może się zmieniać wraz z wdrożeniem?
- Jak dobrze w umowie opisać procedurę kontroli zmian (CR, sprint)?Czy można
- Struktura organizacyjna i komunikacja w ramach wdrożenia
- Opisanie wymaganego personelu w ramach realizacji umowy
- Rola sprawnej komunikacji w ramach wdrożenia i jak ją uregulować?
- Procedura odbiorowa
- Jak przemyślana procedura odbiorowa może zminimalizować ryzyko porażki wdrożenia?
- Milczące odbiory i ich znaczenie
- Czy odbiór zawsze musi potwierdzać brak jakichkolwiek wad? Możliwość odbiorów warunkowych
- Prawa autorskie i zakres licencji
- Jak prawidłowo opisać kwestie praw do oprogramowania w umowie aby uniknąć nieporozumień i sporów.
- Modele wynagrodzeń w umowach wdrożeniowych
- Gwarancja i rękojmia w umowie wdrożeniowej.
- Postanowienia dot. poufności i danych osobowych w umowach wdrożeniowych
- Odpowiedzialność i kary umowne
- Sposoby sankcjonowania nienależytej realizacji umowy
- Limity odpowiedzialności w kontraktach IT
- Praktyka kar umownych oraz sporów sądowych z zakresu naliczonych kar umownych
- Exit Plan
- Kiedy i na jakich warunkach można zakończyć współpracę?
- Jak ma wyglądać rozliczenie w razie zakończenia współpracy (jak to opisać?)
Agnieszka Wachowska
W kancelarii uczestniczy w pracach praktyki TMT, kierując zespołem IT-Telco. Specjalizuje się w problematyce prawnej nowych technologii i prawa autorskiego, ze szczególnym uwzględnieniem branży IT, w tym również od strony podmiotów publicznych i zagadnień związanych z prawem zamówień publicznych w IT.
Odpowiedzialna także za wsparcie prawne działalności operatorów telekomunikacyjnych oraz doradztwo z zakresu prawa telekomunikacyjnego. Brała udział w ponad stu projektach związanych z przygotowywaniem i negocjowaniem umów dotyczących IT, w tym wdrożeniowych, serwisowych, hostingowych, licencyjnych, a także w rozwiązywaniu złożonych sporów IT.
Uczestniczyła w przeprowadzaniu wielu dużych i kompleksowych audytów umów dotyczących IT, w tym badających zakres uprawnień do oprogramowania. Uznana prelegentka na konferencjach, seminariach i szkoleniach.
Rekomendowana i nominowana w polskich i zagranicznych rankingach prawników (m.in. Legal 500 – jako Next Generation Lawyers, nominowana do Rising Stars w konkursie Gazety Prawnej). Autorka licznych publikacji branżowych oraz naukowych z zakresu prawa autorskiego, prawa autorskiego i prawnej ochrony programów komputerowych, a także zamówień publicznych w IT.