szkolenie on-line
SZKOLIMY JUŻ 32 LATA, ZAUFAŁO NAM PONAD 100 000 OSÓB

15
stycznia
2025

CZASOPISMO NAUKOWE – OD POMYSŁU DO PUBLIKACJI. Proces wydawniczy, prawo autorskie, indeksacja, etyka, sztuczna inteligencja. Praktyczny przewodnik.

20 dni do rozpoczęciakoordynator: Iwona Nowosielska

Dostępne opracowania dotyczące wydawania czasopism naukowych opisują przede wszystkim warunki i wymagania stawiane czasopismom. Nie odpowiadają na pytania, jak w praktyce je wprowadzić, jak radzić sobie ze sprzecznościami między wytycznymi MNiSW i baz indeksacyjnych, jak zorganizować współpracę między redakcjami czasopism a wydawcami.

Uczestnicy kursu poznają, czym powinni kierować się tworząc nowe czasopismo naukowe i jakie zalecenia muszą uwzględnić. Od wyboru dyscypliny / dyscyplin, tematyki i jej zakresu, rozpoznania konkurencji po częstotliwość ukazywania się, sposób finansowania, dystrybucję. Dowiedzą się jak zarejestrować czasopismo, nadać numery ISSN, e-ISSN, DOI, ORCID. Zapoznają się z podstawami prawa autorskiego, rodzajami licencji Creative Commons, wyjaśnieniem pojęcia „domena publiczna” oraz z czynnikami wpływającymi na wybór rodzaju licencji.

Terminowość ukazywania się numerów czasopisma wymaga systematycznej pracy redakcji oraz wydawcy, dlatego tak istotny jest dobrze zaplanowany proces wydawniczy, który wymaga dokładnego podziału odpowiedzialności za poszczególne etapy prac.

Na międzynarodową widoczność czasopisma decydujący wpływ ma jego indeksowanie w bazach. Podczas spotkania zostaną zaprezentowane wymagania baz DOAJ, SCOPUS i Web of Science oraz jak do nich dostosować czasopismo. Szkolenie pokaże, jak ważne dla upowszechnienia artykułów są: konstrukcja, informacje dotyczące autora i wydawcy, kompozycja abstraktów, wybór słów kluczowych, zapisy bibliograficzne. Dlaczego nowoczesne czasopismo naukowe nie może istnieć bez dedykowanej mu strony internetowej.

Błyskawiczne upowszechnienie narzędzi opartych na sztucznej inteligencji przyniosło wiele udogodnień, ale stanowi również pokusę do stosowania nieuczciwych praktyk przede wszystkim w procesie pisania artykułów oraz recenzowania. Podczas szkolenia omówione zostaną przykłady nieetycznych działań oraz sposoby przeciwdziałania im.

Celem szkolenia jest usystematyzowanie wiedzy o wydawaniu czasopisma naukowego, przedstawienie sposobów rozwiązywania problemów, które pojawiają się podczas planowania i realizacji.

Na szkolenie zapraszamy redaktorów naczelnych czasopism naukowych, sekretarzy i członków redakcji, redaktorów prowadzących, wydawców oraz osoby, które zmierzają założyć nowe czasopismo naukowe.

Warsztaty przeprowadzi: Dorota Dziedzic

szkolenie zamknięte - zamawiam

Czas trwania szkolenia do godz. 9.00 do ok.16.00

  1. Czasopismo naukowe – definicja.
  2. Specyfika wydawania czasopisma.
  3. Koncepcja czasopisma naukowego:
    • wybór dyscypliny, dyscyplin naukowych;
    • zakres tematyczny;
    • tytuł czasopisma;
    • poznanie konkurencji.
  4. Sposób finansowania czasopisma:
    • dotacja;
    • subskrypcja płatna.
  5. Dystrybucja czasopisma:
    • prenumerata;
    • otwarty dostęp (open access);
    • czasopisma hybrydowe.
  6. Rejestracja czasopisma.
  7. Identyfikatory w czasopiśmie:
    • ISSN, e-ISSN;
    • DOI;
    • ORCID.
  8. Prawo autorskie:
    • umowy licencyjne dotyczące tekstów, ilustracji, dozwolony użytek;
    • ważne elementy umów autorskich;
    • open access – rodzaje licencji dotyczących wolnego dostępu;
    • Domena publiczna.
  9. Organizacja czasopisma:
    • Rada Naukowa;
    • Redakcja;
    • Recenzenci;
    • Wydawca.
  10. Nowoczesne czasopismo naukowe:
    • layout;
    • struktura artykułu;
    • abstrakt;
    • słowa kluczowe;
    • bibliografia czy References.
  11. Strona internetowa czasopisma naukowego:
    • adres strony internetowej czasopisma;
    • język w jakim publikowane są treści na stronie internetowej;
    • hierarchia informacji na stronie internetowej czasopisma;
    • konieczne elementy na stronie internetowej i ich widoczność;
    • strona artykułu;
    • format plików z artykułami;
    • inne dokumenty załączone do strony internetowej czasopisma.
  12. Proces wydawniczy – role Redaktora Naczelnego, Redaktora naukowego, Sekretarza Redakcji, Wydawnictwa:
    • pozyskiwanie materiałów;
    • etapy procesu wydawniczego;
    • dystrybucja czasopisma.
  13. Zasady etyki wydawniczej z uwzględnieniem stosowania narzędzi opartych na sztucznej inteligencji.
  14. Promocja czasopisma naukowego:
    • rola strony internetowej czasopisma i sposoby jej promowania.
    • wykorzystanie mediów społecznościowych;
    • wykorzystanie internetu w tradycyjnych sposobach promocji.

szkolenie zamknięte - zamawiam

Dorota Dziedzic

Redaktor prowadzący Redakcję Czasopism Naukowych w Wydawnictwach Uniwersytetu Warszawskiego.
Od ponad dwudziestu lat pracuje w wydawnictwach specjalizujących się w publikacjach naukowych. Była redaktorem prowadzącym Redakcję Czasopism oraz Redakcję Publikacji Zleconych w Wydawnictwie Naukowym PWN, kierowała oficyną Instytutu Psychologii Zdrowia, obecnie prowadzi Redakcję Czasopism Naukowych w Wydawnictwach Uniwersytetu Warszawskiego. Szczególnie interesuje się wykorzystaniem nowoczesnych technologii w procesie wydawniczym oraz rozpowszechnianiu książek i czasopism. Jest zwolenniczką wolnego dostępu do wiedzy, sztuki, kultury.

szkolenie zamknięte - zamawiam

Termin i Miejsce

Termin:
15 stycznia 2025
Miejsce:
szkolenie on-line

Koszt

Koszt udziału jednej osoby wynosi:
  • 690 zł + 23% VAT - przy zgłoszeniach przesłanych do dnia 3 stycznia
  • 790 zł + 23% VAT - przy zgłoszeniach przesłanych od dnia 4 stycznia

Informacje dodatkowe

Powyższy koszt obejmuje: udział w zajęciach dla 1 osoby, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia w formacie PDF, zapewnienie platformy szkoleniowej i dostępu do szkolenia w czasie rzeczywistym, test połączenia, pomoc techniczną w razie potrzeby.

Warunkiem udziału jest przesłanie wypełnionego formularza zgłoszeniowego (zakładka "Zgłoszenie"), faksem lub elektronicznie i otrzymanie drogą elektroniczną potwierdzenia udziału ze strony CPI. O przyjęciu zgłoszenia decyduje kolejność zgłoszeń. Ilość miejsc ograniczona.

Zapłata i Rezygnacja

Koszt udziału jest płatny na konto CPI, na podstawie potwierdzenia udziału. Faktury będą do odbioru podczas spotkania (przy szkoleniach on-line - elektronicznie).

Rezygnacja z udziału po 8 stycznia 2025 r. lub nieobecność na spotkaniu powoduje powstanie zobowiązania pokrycia pełnych kosztów udziału na podstawie faktury Centrum Promocji Informatyki. Rezygnacja możliwa jest tylko i wyłącznie w formie pisemnej.

Biuro Organizacyjne

Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o.
00-203 Warszawa, ul. Bonifraterska 17, Biurowiec North Gate, recepcja XVI piętro,
tel. 506 178 228
e-mail:cpi@cpi.com.pl
e-Doręczenia: AE:PL-55387-14998-DEASJ-15
szkolenie zamknięte - zamawiam
Dane uczestnika
Dane płatnika

Zobowiązujemy się uregulować koszt udziału jednej osoby w spotkaniu:

Uczestnicy, których udział w spotkaniu jest finansowany ze środków publicznych w co najmniej 70%, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) mogą uzyskać zwolnienie z VAT-u, na podstawie wypełnionego i przesłanego do CPI sp. z o.o. oświadczenia.

Skąd dowiedzieli się Państwo o spotkaniu:

Wyrażam zgodę na dostarczanie mi drogą elektroniczną informacji o rabatach, promocjach i aktualnej ofercie oraz materiałów marketingowo-informacyjnych przez Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o.:



Zgoda może zostać odwołana w każdej chwili bez podania przyczyny, bez wpływu na zgodność z prawem działań, które wykonano na podstawie zgody przed jej odwołaniem.

Administratorem danych osobowych jest Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o., KRS: 0000208659, adres: ul. Bonifraterska 17, 00-203 Warszawa, tel.: 506178228, e-mail: cpi@cpi.com.pl, e-Doręczenia: AE:PL-55387-14998-DEASJ-15. Dane osobowe są przetwarzane w celu dokonania zgłoszenia udziału w szkoleniu oraz zawarcia umowy o udział w szkoleniu, realizacji tej umowy i jej rozliczenia, a także w celu prowadzenia kontaktu oraz w celu prowadzenia marketingu produktów i usług własnych. Wysyłka materiałów marketingowych z wykorzystaniem podanych kanałów komunikacji odbywa się na podstawie dodatkowej zgody wyrażonej na podstawie przepisów szczególnych dot. e-prywatności. Dane mogą być również przetwarzane w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony przed ewentualnymi roszczeniami. Dane osobowe udostępniane będą wyłącznie podmiotom świadczącym usługi na naszą rzecz, w tym patronom i sponsorom. Przysługuje Państwu prawo dostępu do treści danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych oraz prawo wniesienia sprzeciwu, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego. Mają Państwo prawo do cofnięcia wyrażonej zgody na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną w dowolnym momencie, przy czym wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem działań, jakich dokonano przed jej wycofaniem na jej podstawie. Więcej informacji w Polityce Prywatności.