szkolenie on-line

26
stycznia
2022

PRAWO AUTORSKIE W MUZEUM

6 dni do rozpoczęciakoordynator: Iwona Brokowska Duda

W CPI SZKOLIMY ON-LINE więcej ...

PARP dofinansowuje szkolenia CPI

Informacje ogólne: Szkolenie adresowane jest do wszystkich osób zatrudnionych lub współpracujących stale z muzeami (umowy o pracę, umowy cywilnoprawne), w tym osób zajmujących się udostępnianiem, archiwizacją i digitalizacją zbiorów, jak też organizujących lub prowadzących szeroko rozumianą działalność wystawienniczą i promocyjną. Celem szkolenia jest uzyskanie przez uczestników rzetelnej i praktycznej wiedzy w zakresie problematyki prawa autorskiego w szeroko rozumianej działalności muzealnej.

Szkolenie prowadzi: Piotr Łada, Adwokat, członek Izby Adwokackiej w Warszawie, Kierownik Biura Prawa Autorskiego Związku Polskich Artystów Fotografików

Czas trwania szkolenia od 10.00 do ok. 15.00

Program

Prawo autorskie - wprowadzenie: źródła prawa (ustawa prawo autorskie, regulacje specyficzne dla muzeów i instytucji wystawienniczych); zakres obowiązywania ustawy prawo autorskie (np. umowy z zagranicznymi muzeami, artystami); prawo autorskie a materiały w Internecie (np. możliwość wykorzystania materiałów z zagranicznych stron muzeów w ramach dozwolonego użytku).

Podstawowe pojęcia – utwór: przesłanki powstania ochrony prawa autorskiego; utwór plastyczny a jego egzemplarz (np. reprodukcje i odtworzenia dzieł sztuki na potrzeby wystawy); problematyka ochrona utworów sztuki współczesnej i nowoczesnej (np. spór w zakresie ochrony prawnej sztuki współczesnej - land art, video art, ready-made, sztuka abstrakcyjna); problematyka własności egzemplarzy dzieł sztuki (np. własność dzieła wykonanego z materiałów będących własnością muzeów lub sponsora).

Podstawowe pojęcia – twórca: ochrona praw autorskich a okoliczności dotyczące twórcy (np. sztuka generowana przy użyciu komputera; sztuka tworzona przez zwierzęta; sztuka tworzona przez osoby bez pełnej zdolności do czynności prawnych); osoba twórcy w przypadku rekonstrukcji lub odtworzeń dzieł sztuki (np. relacje pomiędzy artystą, jako zlecającym a technicznym wykonawcą projektu); rodzaje umów zawieranych z artystami i wykonawcami (np. umowa o dzieło, umowa o dzieło przeniesieniem praw autorskich majątkowych lub licencją, umowa zlecenia); fotografie dzieł sztuki (kwestia powstania ochrony prawa autorskiego; fotografowanie obiektów objętych ochroną prawa autorskiego lub objętych domeną publiczną); dzieła osierocone (wykorzystanie obiektów, których twórca nie jest znany np. darowizny do muzeów, archiwa).

Autorskie prawa osobiste: istota praw autorskich osobistych (więź twórcy z dziełem sztuki, prawo do autorstwa, prawo do decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu publiczności, prawo do nadzoru autorskiego); autorskie prawa osobiste w kontekście wystawiennictwa sztuki (np. nieprawidłowa ekspozycja; nierzetelne prezentowanie na wystawie; niewłaściwy podpis); prawa autorskie osobiste a niektóre przejawy sztuki (np. wykorzystanie elementów dzieł innych twórców – kolaż, film found footage), kwestia regulowania autorskich praw osobistych w umowie; zasady oznaczania autorstwa; prawa autorskie pracowników muzeów (utwory pracownicze; koncepcje wystaw; materiały związane z wystawami).

Autorskie prawa majątkowe: istota autorskich praw majątkowych; wygaśnięcie autorskich praw majątkowych (reprodukcje dzieł sztuki); dziedziczenie autorskich praw majątkowych; autorskie prawa majątkowe a własność dzieła sztuki (nabywanie dzieł na aukcjach i od kolekcjonerów; możliwość wystawienia dzieła sztuki, co do którego muzeum dysponuje jedynie prawem własności; darowizny na rzecz muzeów).

Problematyka działalności wystawienniczej: wystawa jako przedmiot ochrony prawa autorskiego (problematyka praw autorskich do utworów tworzonych na potrzeby konkretnej wystawy, „pomysł” na wystawę, scenariusze wystaw, projekty wystaw, teksty związane z publikacjami, teksty promocyjne - utwory pracownicze a umowy cywilnoprawne), wystawiennictwo a autorskie prawa osobiste twórców (oznaczenie obiektów, opisy obiektów, niewłaściwa ekspozycja)

Digitalizacja muzealiów i utworów chronionych prawem autorskim: pojęcie digitalizacji; podstawy prawne wykonania i korzystania ze zdigitalizowanych wizerunków muzealiów; digitalizacja jako odrębne pole eksploatacji; digitalizacja a ryzyko naruszenia autorskich praw majątkowych i osobistych; roszczenia i zakres odpowiedzialności

Dozwolony użytek publiczny: pojęcie dozwolonego użytku; prawo cytatu, utwory na stałe wystawione w przestrzeni publicznej; prawo właściciela egzemplarza do ekspozycji; reklama i promocja wystawy, ustawa o muzeach w kontekście samodzielnej przesłanki do udostępniania zdigitalizowanych wizerunków muzealiów

Piotr Łada

Adwokat, członek Izby Adwokackiej w Warszawie, Kierownik Biura Prawa Autorskiego Związku Polskich Artystów Fotografików (OZZ ZPAF), absolwent prawa (UMCS), kulturoznawstwa (UMCS) oraz historii sztuki (Uniwersytet Warszawski), ekspert z zakresu prawa autorskiego i własności intelektualnej, autor licznych publikacji (m.in. Dziennik Gazeta Prawna, Rzeczpospolita), autor monografii "Sztuka a prawo autorskie" (LexisNexis, 2014) oraz "Prawo autorskie w muzeum" (WoltersKluwer, 2018), wykładowca i szkoleniowiec".

Termin i Miejsce

Termin:
26 stycznia 2022
Miejsce:
szkolenie on-line

Koszt

Koszt udziału jednej osoby wynosi:
  • 890 zł + 23% VAT

Informacje dodatkowe

Powyższy koszt obejmuje: udział w szkoleniu on-line, materiały szkoleniowe i certyfikat w formie PDF.

Warunkiem udziału jest przesłanie wypełnionego formularza zgłoszeniowego (zakładka "Zgłoszenie"), faksem lub elektronicznie i otrzymanie drogą elektroniczną potwierdzenia udziału ze strony CPI. O przyjęciu zgłoszenia decyduje kolejność zgłoszeń. Ilość miejsc ograniczona.

Zapłata i Rezygnacja

Koszt udziału jest płatny na konto CPI, na podstawie potwierdzenia udziału. Faktury będą do odbioru podczas spotkania (przy szkoleniach on-line - elektronicznie).

Rezygnacja z udziału po 19 stycznia 2022 r. lub nieobecność na spotkaniu powoduje powstanie zobowiązania pokrycia pełnych kosztów udziału na podstawie faktury Centrum Promocji Informatyki. Rezygnacja możliwa jest tylko i wyłącznie w formie pisemnej.

Biuro Organizacyjne

Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o.
02-757 Warszawa, ul. Pory 78, I piętro
tel. 506 178 228, fax 22 355 86 79
e-mail:cpi@cpi.com.pl
Dane uczestnika
Dane płatnika

Zobowiązujemy się uregulować koszt udziału jednej osoby w spotkaniu:

Uczestnicy, których udział w spotkaniu jest finansowany ze środków publicznych w co najmniej 70%, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) mogą uzyskać zwolnienie z VAT-u, na podstawie wypełnionego i przesłanego do CPI sp. z o.o. oświadczenia.

Skąd dowiedzieli się Państwo o spotkaniu:

Wyrażam zgodę na dostarczanie mi drogą elektroniczną informacji o rabatach, promocjach i aktualnej ofercie oraz materiałów marketingowo-informacyjnych przez Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o.:



Zgoda może zostać odwołana w każdej chwili bez podania przyczyny, bez wpływu na zgodność z prawem działań, które wykonano na podstawie zgody przed jej odwołaniem.

Administratorem danych osobowych jest Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o., KRS: 0000208659, adres: ul. Pory 78, 02-757 Warszawa, tel.: 22 3558680/506178228, e-mail: cpi@cpi.com.pl. Dane osobowe są przetwarzane w celu dokonania zgłoszenia udziału w szkoleniu oraz zawarcia umowy o udział w szkoleniu, realizacji tej umowy i jej rozliczenia, a także w celu prowadzenia kontaktu oraz w celu prowadzenia marketingu produktów i usług własnych. Wysyłka materiałów marketingowych z wykorzystaniem podanych kanałów komunikacji odbywa się na podstawie dodatkowej zgody wyrażonej na podstawie przepisów szczególnych dot. e-prywatności. Dane mogą być również przetwarzane w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony przed ewentualnymi roszczeniami. Dane osobowe udostępniane będą wyłącznie podmiotom świadczącym usługi na naszą rzecz, w tym patronom i sponsorom. Przysługuje Państwu prawo dostępu do treści danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych oraz prawo wniesienia sprzeciwu, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego. Mają Państwo prawo do cofnięcia wyrażonej zgody na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną w dowolnym momencie, przy czym wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem działań, jakich dokonano przed jej wycofaniem na jej podstawie. Więcej informacji w Polityce Prywatności.