szkolenie on-line

21
kwietnia
2021

PRAWO AUTORSKIE W MUZEUM

koordynator: Iwona Brokowska Duda

NOWA FORMA SZKOLEŃ W CPI
Szkolenia zdalne to nowe rozwiązanie, które idealnie sprawdzi się w obecnej sytuacji epidemicznej. Bez wychodzenia z domu możesz skorzystać ze specjalistycznej wiedzy naszych prelegentów.
Nie ma potrzeby podróżowania i gromadzenia się w większych grupach. Szkolenia zdalne posiadają wszystkie atuty szkoleń stacjonarnych, bez konieczności dojazdu do naszych sal szkoleniowych.
Więcej ...

PARP dofinansowuje szkolenia CPI

Informacje ogólne: Szkolenie adresowane jest do wszystkich osób zatrudnionych lub współpracujących stale z muzeami (umowy o pracę, umowy cywilnoprawne), w tym osób zajmujących się udostępnianiem, archiwizacją i digitalizacją zbiorów, jak też organizujących lub prowadzących szeroko rozumianą działalność wystawienniczą i promocyjną. Celem szkolenia jest uzyskanie przez uczestników rzetelnej i praktycznej wiedzy w zakresie problematyki prawa autorskiego w szeroko rozumianej działalności muzealnej.

Szkolenie prowadzi: Piotr Łada, Adwokat, członek Izby Adwokackiej w Warszawie, Kierownik Biura Prawa Autorskiego Związku Polskich Artystów Fotografików

Czas trwania szkolenia od 9.00 do ok. 14.30

Program

Prawo autorskie - wprowadzenie: źródła prawa (ustawa prawo autorskie, regulacje specyficzne dla muzeów i instytucji wystawienniczych); zakres obowiązywania ustawy prawo autorskie (np. umowy z zagranicznymi muzeami, artystami); prawo autorskie a materiały w Internecie (np. możliwość wykorzystania materiałów z zagranicznych stron muzeów w ramach dozwolonego użytku).

Podstawowe pojęcia – utwór: przesłanki powstania ochrony prawa autorskiego; utwór plastyczny a jego egzemplarz (np. reprodukcje i odtworzenia dzieł sztuki na potrzeby wystawy); problematyka ochrona utworów sztuki współczesnej i nowoczesnej (np. spór w zakresie ochrony prawnej sztuki współczesnej - land art, video art, ready-made, sztuka abstrakcyjna); problematyka własności egzemplarzy dzieł sztuki (np. własność dzieła wykonanego z materiałów będących własnością muzeów lub sponsora).

Podstawowe pojęcia – twórca: ochrona praw autorskich a okoliczności dotyczące twórcy (np. sztuka generowana przy użyciu komputera; sztuka tworzona przez zwierzęta; sztuka tworzona przez osoby bez pełnej zdolności do czynności prawnych); osoba twórcy w przypadku rekonstrukcji lub odtworzeń dzieł sztuki (np. relacje pomiędzy artystą, jako zlecającym a technicznym wykonawcą projektu); rodzaje umów zawieranych z artystami i wykonawcami (np. umowa o dzieło, umowa o dzieło przeniesieniem praw autorskich majątkowych lub licencją, umowa zlecenia); fotografie dzieł sztuki (kwestia powstania ochrony prawa autorskiego; fotografowanie obiektów objętych ochroną prawa autorskiego lub objętych domeną publiczną); dzieła osierocone (wykorzystanie obiektów, których twórca nie jest znany np. darowizny do muzeów, archiwa).

Autorskie prawa osobiste: istota praw autorskich osobistych (więź twórcy z dziełem sztuki, prawo do autorstwa, prawo do decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu publiczności, prawo do nadzoru autorskiego); autorskie prawa osobiste w kontekście wystawiennictwa sztuki (np. nieprawidłowa ekspozycja; nierzetelne prezentowanie na wystawie; niewłaściwy podpis); prawa autorskie osobiste a niektóre przejawy sztuki (np. wykorzystanie elementów dzieł innych twórców – kolaż, film found footage), kwestia regulowania autorskich praw osobistych w umowie; zasady oznaczania autorstwa; prawa autorskie pracowników muzeów (utwory pracownicze; koncepcje wystaw; materiały związane z wystawami).

Autorskie prawa majątkowe: istota autorskich praw majątkowych; wygaśnięcie autorskich praw majątkowych (reprodukcje dzieł sztuki); dziedziczenie autorskich praw majątkowych; autorskie prawa majątkowe a własność dzieła sztuki (nabywanie dzieł na aukcjach i od kolekcjonerów; możliwość wystawienia dzieła sztuki, co do którego muzeum dysponuje jedynie prawem własności; darowizny na rzecz muzeów).

Problematyka działalności wystawienniczej: wystawa jako przedmiot ochrony prawa autorskiego (problematyka praw autorskich do utworów tworzonych na potrzeby konkretnej wystawy, „pomysł” na wystawę, scenariusze wystaw, projekty wystaw, teksty związane z publikacjami, teksty promocyjne - utwory pracownicze a umowy cywilnoprawne), wystawiennictwo a autorskie prawa osobiste twórców (oznaczenie obiektów, opisy obiektów, niewłaściwa ekspozycja)

Digitalizacja muzealiów i utworów chronionych prawem autorskim: pojęcie digitalizacji; podstawy prawne wykonania i korzystania ze zdigitalizowanych wizerunków muzealiów; digitalizacja jako odrębne pole eksploatacji; digitalizacja a ryzyko naruszenia autorskich praw majątkowych i osobistych; roszczenia i zakres odpowiedzialności

Dozwolony użytek publiczny: pojęcie dozwolonego użytku; prawo cytatu, utwory na stałe wystawione w przestrzeni publicznej; prawo właściciela egzemplarza do ekspozycji; reklama i promocja wystawy, ustawa o muzeach w kontekście samodzielnej przesłanki do udostępniania zdigitalizowanych wizerunków muzealiów

Piotr Łada

Jest adwokatem w zespole Commercial w polskim biurze Eversheds Sutherland
Specjalizuje się w prawie ochrony danych osobowych, prawie własności intelektualnej i nowych technologii. Zajmuje się również zagadnieniami gamedev, IT oraz e-privacy.
Posiada ponad 11-letnie doświadczenie w doradztwie prawnym dla biznesu. Wspiera klientów w projektach związanych z wdrażaniem nowych technologii czy rozwiązań IT.
Przed dołączeniem do Eversheds Sutherland pracował w renomowanych kancelariach prawnych. Był również kierownikiem biura prawa autorskiego w jednej z organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi (OZZ). Zajmował się doradztwem w zakresie IP/IT oraz ochrony danych osobowych.
Pracował dla podmiotów z różnych sektorów, m.in. spółek z branży IT, e-commerce, gamedev, operatorów programów lojalnościowych i motywacyjnych (gamifikacja) oraz podmiotów prawa publicznego. Posiada szerokie doświadczenie przy realizacji projektów dotyczących zapewnienia zgodności z przepisami prawa ochrony danych osobowych i e-privacy, w tym w zakresie audytów przedwdrożeniowych, wdrożeń rozwiązań związanych z ochroną danych osobowych, ocen skutków dla ochrony danych (DPIA), opracowywania dokumentacji i bieżącego doradztwa. Realizował projekty IT obejmujące wdrożenie i rozwój oprogramowania, usług typu cloud computing (m.in. w modelach SaaS, IaaS), związane z produkcją, wydawnictwem i dystrybucją gier komputerowych/aplikacji mobilnych, a także przeprowadzał audyty zgodności (IP/RODO).
Przeprowadził ponad 100 szkoleń z tematyki prawa autorskiego, oprogramowania, e-privacy i danych osobowych dla spółek z sektora IT, gamedev oraz podmiotów prawa publicznego.