25
marca
2021
FOTOGRAFIA - PRAWO AUTORSKIE, WIZERUNEK I DOBRA OSOBISTE
59 dni do rozpoczęciakoordynator: Iwona Brokowska Duda

NOWA FORMA SZKOLEŃ W CPI
Szkolenia zdalne to nowe rozwiązanie, które idealnie sprawdzi się w obecnej sytuacji epidemicznej. Bez wychodzenia z domu możesz skorzystać ze specjalistycznej wiedzy naszych prelegentów.
Nie ma potrzeby podróżowania i gromadzenia się w większych grupach. Szkolenia zdalne posiadają wszystkie atuty szkoleń stacjonarnych, bez konieczności dojazdu do naszych sal szkoleniowych.
Więcej ...
PARP dofinansowuje szkolenia CPI
Fotografia stanowi jedną z najczęściej wykorzystywanych kategorii utworów chronionych prawem autorskim, co dotyczy zarówno eksploatacji w formie tradycyjnej (np. wydawnictwa), jak też za pomocą sieci Internet (np. portale społecznościowe, fotorelacje z wydarzeń). W przypadku fotografii istotne pozostają nie tylko prawa fotografa, ale także przedmiot fotografii (inne utwory, wizerunki osób, natura). Celem szkolenia jest zdobycie przez uczestników praktycznej wiedzy z zakresu prawa autorskiego w kontekście utworu fotograficznego (m.in. zasady ochrony fotografii, twórczość zależna, podstawy prawne eksploatacji, wizerunek, dobra osobiste, sieć Internet). Szkolenie adresowane jest do przedsiębiorców, jak też szeroko rozumianych instytucji administracji publicznej i kultury, które w ramach bieżącej działalności korzystają tworzą lub korzystają z utworów fotograficznych.
Szkolenie prowadzi: Piotr Łada, Adwokat, członek Izby Adwokackiej w Warszawie, Kierownik Biura Prawa Autorskiego Związku Polskich Artystów Fotografików
Czas trwania szkolenia: od 9.00 do ok. 14.30
Program szkolenia:
Fotografia - utwór fotograficzny (przedmiot prawa autorskiego); przesłanki ochrony fotografii na gruncie prawa autorskiego; elementy twórcze w fotografii (kompozycja, kadrowanie, barwa, jasność, perspektywa, efekty wizualne); rodzaje utworów fotograficznych i ich status (fotografia reporterska, naukowa, dokumentacyjna, archiwizacyjna, artystyczna, komercyjna); twórca fotografii (utwory pracownicze, umowy cywilnoprawne); autorskie prawa majątkowe do utworu fotograficznego;
Fotografia a twórczość zależna - pojęcie utworu zależnego; modyfikacje, zmiany i opracowanie utworu fotograficznego; zmiany w utworze fotograficznym a autorskie prawa osobiste (integralność, nierzetelne wykorzystanie); wykorzystanie fotografii w ramach innych utworów
Podstawy prawne eksploatacji utworów fotograficznych – domena publiczna (wygaśnięcie autorskich praw majątkowych); brak ochrony prawa autorskiego (art. 4 pr. aut., reprodukcje); umowy prawnoautorskie (umowa przenosząca autorskie prawa majątkowe i umowa licencyjna, tzw. zgody); dozwolony użytek utworów chronionych (prawo cytatu, sprawozdania, fotorelacje, fotografia utworów w przestrzeni publicznej, reklama i promocja), utwory fotograficzne osierocone; własność egzemplarza fotografii a uprawnienia właściciela; fotografia a Internet (wolne licencje, portale z zasobami, linkowanie)
Rozpowszechnianie fotografii a przedmiot fotografii, wizerunek i dobra osobiste - ochrona wizerunku osoby utrwalonej na fotografii (pojęcie wizerunku, wymóg zgody i jej forma, brak konieczności uzyskania zgody - osoby powszechnie znane, wydarzenia, eventy, ryzyka i roszczenia, regulaminy wydarzeń, wizerunek osób historycznych i zmarłych); fotografia utworu chronionego prawem autorskim (fotografie dzieł sztuki, obiektów architektury); problematyka tzw. wizerunku rzeczy; fotografia a dobra osobiste; problematyka digitalizacji w kontekście wizerunku i dóbr osobistych
Tzw. fotografia dawna - zasady ochrony i eksploatacji tzw. fotografii dawnej (prawnoautorska ochrona fotografii na ziemiach polskich od ustawodawstwa państw zaborczych do ustawy z dnia 9 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych; relacje pomiędzy ustawą z 1926 roku, z 1952 roku i 1994 roku); ustawa z 1952 roku - konieczność umieszczenia noty copyrightowej dla powstania ochrony, brak ochrony fotografii reporterskiej, przyczyny i skutki umieszczenia daty na odbitce egzemplarza fotografii, następstwo prawne instytucji, które zgromadziły obiekty fotograficzne; czas trwania ochrony autorskich praw majątkowych na gruncie poprzednich ustaw z 1926 roku i 1952 roku a obecne uregulowania (tzw. odżycie praw, zasady wykorzystania od wygaśnięcia praw do roku 1994)
Piotr Łada

Adwokat, członek Izby Adwokackiej w Warszawie, Kierownik Biura Prawa Autorskiego Związku Polskich Artystów Fotografików (OZZ ZPAF), absolwent prawa (UMCS), kulturoznawstwa (UMCS) oraz historii sztuki (Uniwersytet Warszawski), ekspert z zakresu prawa autorskiego i własności intelektualnej, autor licznych publikacji (m.in. Dziennik Gazeta Prawna, Rzeczpospolita), autor monografii "Sztuka a prawo autorskie" (LexisNexis, 2014) oraz "Prawo autorskie w muzeum" (WoltersKluwer, 2018), wykładowca i szkoleniowiec".
Termin i Miejsce
- Termin:
- 25 marca 2021
- Miejsce:
- szkolenie on-line
Koszt
- 690 zł + 23% VAT - przy zgłoszeniach przesłanych do dnia 12 marca
- 790 zł + 23% VAT - przy zgłoszeniach przesłanych od dnia 13 marca
Informacje dodatkowe
Powyższy koszt obejmuje: udział w szkoleniu on-line, materiały szkoleniowe i certyfikat w formie PDF.
Warunkiem udziału jest przesłanie wypełnionego formularza zgłoszeniowego (zakładka "Zgłoszenie"), faksem lub elektronicznie i otrzymanie drogą elektroniczną potwierdzenia udziału ze strony CPI. O przyjęciu zgłoszenia decyduje kolejność zgłoszeń. Ilość miejsc ograniczona.
Zapłata i Rezygnacja
Koszt udziału jest płatny na konto CPI, na podstawie potwierdzenia udziału. Faktury będą do odbioru podczas spotkania (przy szkoleniach on-line - elektronicznie).
Rezygnacja z udziału po 18 marca 2021 r. lub nieobecność na spotkaniu powoduje powstanie zobowiązania pokrycia pełnych kosztów udziału na podstawie faktury Centrum Promocji Informatyki. Rezygnacja możliwa jest tylko i wyłącznie w formie pisemnej.
Biuro Organizacyjne
02-757 Warszawa, ul. Pory 78, I piętro
tel. 506 178 228, fax 22 355 86 79
e-mail:cpi@cpi.com.pl