szkolenie on-line

25
marca
2021

FOTOGRAFIA - PRAWO AUTORSKIE, WIZERUNEK I DOBRA OSOBISTE

koordynator: Iwona Brokowska Duda

NOWA FORMA SZKOLEŃ W CPI
Szkolenia zdalne to nowe rozwiązanie, które idealnie sprawdzi się w obecnej sytuacji epidemicznej. Bez wychodzenia z domu możesz skorzystać ze specjalistycznej wiedzy naszych prelegentów.
Nie ma potrzeby podróżowania i gromadzenia się w większych grupach. Szkolenia zdalne posiadają wszystkie atuty szkoleń stacjonarnych, bez konieczności dojazdu do naszych sal szkoleniowych.
Więcej ...

PARP dofinansowuje szkolenia CPI

Fotografia stanowi jedną z najczęściej wykorzystywanych kategorii utworów chronionych prawem autorskim, co dotyczy zarówno eksploatacji w formie tradycyjnej (np. wydawnictwa), jak też za pomocą sieci Internet (np. portale społecznościowe, fotorelacje z wydarzeń). W przypadku fotografii istotne pozostają nie tylko prawa fotografa, ale także przedmiot fotografii (inne utwory, wizerunki osób, natura). Celem szkolenia jest zdobycie przez uczestników praktycznej wiedzy z zakresu prawa autorskiego w kontekście utworu fotograficznego (m.in. zasady ochrony fotografii, twórczość zależna, podstawy prawne eksploatacji, wizerunek, dobra osobiste, sieć Internet). Szkolenie adresowane jest do przedsiębiorców, jak też szeroko rozumianych instytucji administracji publicznej i kultury, które w ramach bieżącej działalności korzystają tworzą lub korzystają z utworów fotograficznych.

Szkolenie prowadzi: Piotr Łada, Adwokat, członek Izby Adwokackiej w Warszawie, Kierownik Biura Prawa Autorskiego Związku Polskich Artystów Fotografików

Czas trwania szkolenia: od 9.00 do ok. 14.30

Program szkolenia:
Fotografia - utwór fotograficzny (przedmiot prawa autorskiego); przesłanki ochrony fotografii na gruncie prawa autorskiego; elementy twórcze w fotografii (kompozycja, kadrowanie, barwa, jasność, perspektywa, efekty wizualne); rodzaje utworów fotograficznych i ich status (fotografia reporterska, naukowa, dokumentacyjna, archiwizacyjna, artystyczna, komercyjna); twórca fotografii (utwory pracownicze, umowy cywilnoprawne); autorskie prawa majątkowe do utworu fotograficznego;

Fotografia a twórczość zależna - pojęcie utworu zależnego; modyfikacje, zmiany i opracowanie utworu fotograficznego; zmiany w utworze fotograficznym a autorskie prawa osobiste (integralność, nierzetelne wykorzystanie); wykorzystanie fotografii w ramach innych utworów

Podstawy prawne eksploatacji utworów fotograficznych – domena publiczna (wygaśnięcie autorskich praw majątkowych); brak ochrony prawa autorskiego (art. 4 pr. aut., reprodukcje); umowy prawnoautorskie (umowa przenosząca autorskie prawa majątkowe i umowa licencyjna, tzw. zgody); dozwolony użytek utworów chronionych (prawo cytatu, sprawozdania, fotorelacje, fotografia utworów w przestrzeni publicznej, reklama i promocja), utwory fotograficzne osierocone; własność egzemplarza fotografii a uprawnienia właściciela; fotografia a Internet (wolne licencje, portale z zasobami, linkowanie)

Rozpowszechnianie fotografii a przedmiot fotografii, wizerunek i dobra osobiste - ochrona wizerunku osoby utrwalonej na fotografii (pojęcie wizerunku, wymóg zgody i jej forma, brak konieczności uzyskania zgody - osoby powszechnie znane, wydarzenia, eventy, ryzyka i roszczenia, regulaminy wydarzeń, wizerunek osób historycznych i zmarłych); fotografia utworu chronionego prawem autorskim (fotografie dzieł sztuki, obiektów architektury); problematyka tzw. wizerunku rzeczy; fotografia a dobra osobiste; problematyka digitalizacji w kontekście wizerunku i dóbr osobistych

Tzw. fotografia dawna - zasady ochrony i eksploatacji tzw. fotografii dawnej (prawnoautorska ochrona fotografii na ziemiach polskich od ustawodawstwa państw zaborczych do ustawy z dnia 9 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych; relacje pomiędzy ustawą z 1926 roku, z 1952 roku i 1994 roku); ustawa z 1952 roku - konieczność umieszczenia noty copyrightowej dla powstania ochrony, brak ochrony fotografii reporterskiej, przyczyny i skutki umieszczenia daty na odbitce egzemplarza fotografii, następstwo prawne instytucji, które zgromadziły obiekty fotograficzne; czas trwania ochrony autorskich praw majątkowych na gruncie poprzednich ustaw z 1926 roku i 1952 roku a obecne uregulowania (tzw. odżycie praw, zasady wykorzystania od wygaśnięcia praw do roku 1994)

Piotr Łada

Jest adwokatem w zespole Commercial w polskim biurze Eversheds Sutherland
Specjalizuje się w prawie ochrony danych osobowych, prawie własności intelektualnej i nowych technologii. Zajmuje się również zagadnieniami gamedev, IT oraz e-privacy.
Posiada ponad 11-letnie doświadczenie w doradztwie prawnym dla biznesu. Wspiera klientów w projektach związanych z wdrażaniem nowych technologii czy rozwiązań IT.
Przed dołączeniem do Eversheds Sutherland pracował w renomowanych kancelariach prawnych. Był również kierownikiem biura prawa autorskiego w jednej z organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi (OZZ). Zajmował się doradztwem w zakresie IP/IT oraz ochrony danych osobowych.
Pracował dla podmiotów z różnych sektorów, m.in. spółek z branży IT, e-commerce, gamedev, operatorów programów lojalnościowych i motywacyjnych (gamifikacja) oraz podmiotów prawa publicznego. Posiada szerokie doświadczenie przy realizacji projektów dotyczących zapewnienia zgodności z przepisami prawa ochrony danych osobowych i e-privacy, w tym w zakresie audytów przedwdrożeniowych, wdrożeń rozwiązań związanych z ochroną danych osobowych, ocen skutków dla ochrony danych (DPIA), opracowywania dokumentacji i bieżącego doradztwa. Realizował projekty IT obejmujące wdrożenie i rozwój oprogramowania, usług typu cloud computing (m.in. w modelach SaaS, IaaS), związane z produkcją, wydawnictwem i dystrybucją gier komputerowych/aplikacji mobilnych, a także przeprowadzał audyty zgodności (IP/RODO).
Przeprowadził ponad 100 szkoleń z tematyki prawa autorskiego, oprogramowania, e-privacy i danych osobowych dla spółek z sektora IT, gamedev oraz podmiotów prawa publicznego.