4
lutego
2021
AWANSE AKADEMICKIE W ŚWIETLE KONSTYTUCJI DLA NAUKI (USTAWA PRAWO O SZKOLNICTWIE WYŻSZYM I NAUCE)
koordynator: Iwona Nowosielska
NOWA FORMA SZKOLEŃ W CPI
Szkolenia zdalne to nowe rozwiązanie, które idealnie sprawdzi się w obecnej sytuacji epidemicznej. Bez wychodzenia z domu możesz skorzystać ze specjalistycznej wiedzy naszych prelegentów.
Nie ma potrzeby podróżowania i gromadzenia się w większych grupach. Szkolenia zdalne posiadają wszystkie atuty szkoleń stacjonarnych, bez konieczności dojazdu do naszych sal szkoleniowych.
Więcej ...
PARP dofinansowuje szkolenia CPI
Nowa Ustawa o szkolnictwie wyższym i nauce (tak zwana Konstytucja dla nauki) radykalnie zmienia system polskiego szkolnictwa wyższego. Z jednej strony – nadawanie stopni naukowych oraz występowanie o nadanie tytułu naukowego (profesora) zostaje precyzyjniej opisane w samej ustawie. Z drugiej – nakłada na uczelnie oraz jednostki naukowe prowadzące kształcenie doktorantów obowiązek wprowadzenia szeregu istotnych zmian. Kluczowa zmiana polega na obowiązku prowadzenia tego kształcenia w ramach nowego rozwiązania – szkoły doktorskiej. Warto od razu zauważyć, że powołanie szkół doktorskich i zupełnie nowa procedura nadawania stopnia doktora powoduje zniknięcie dawnej procedury otwierania przewodu doktorskiego.
Proponowane szkolenie ma zapoznać uczestników z obowiązkami i zadaniami, przed jakimi stają uczelnie wobec wprowadzonych zmian. Ma przygotować uczestników do sprawnego przeprowadzenia przez jednostki procedur nadawania stopni naukowych oraz zorganizowania szkoły doktorskiej w uczelni czy jednostce naukowej.
Ustawa Przepisy wprowadzające ustawę Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. 2018, poz. 1669) jasno określa, że wszystkie procedury awansu akademickiego wszczynane po 1 października 2019 roku muszą być prowadzone już na nowych zasadach. Natomiast procedury wszczęte na starych zasadach muszą się zakończyć do dnia 31 grudnia 2022 roku, w innym wypadku „niezakończone do dnia 31 grudnia 2022 r., odpowiednio umarza się albo zamyka się” (art. 179. ust. 4).
Ustawa o szkolnictwie wyższym i nauce znacząco zmienia tak procedury nadawania stopni, jak i zasady kształcenia doktorantów. Zdając sobie sprawę z odmiennych możliwości i wyzwań poszczególnych uczelni oraz jednostek naukowych – szkolenie będzie otwarte na pytania uczestników. Z tych samych względów – integralną częścią szkolenia będą indywidualne konsultacje.
Szkolenie adresowane jest przede wszystkim dla osób zajmujących się obsługą procedury nadawania stopni w uczelniach i jednostkach naukowych. Choć osoby, które przygotowują się do własnego awansu akademickiego także dowiedzą, jak wyglądają procedury.
Szkolenie przeprowadzą:
dr hab. Justyna Bugaj, prof. UJ
dr hab. Radosław Rybkowski, prof. UJ
Czas trwania szkolenia: od 09:30 do ok. 14:30
Program:
- Zasady, tryb i warunki przeprowadzania czynności w postępowaniu o nadanie stopnia naukowego doktora:
- ustawowe określenie wymagań stawianych rozprawom doktorskim oraz tryb przygotowania i składania prac doktorskich:
- istota pracy doktorskiej jako osiągnięcia naukowego,
- wymagania stawiane promotorowi i recenzentom,
- warunki nadania stopnia doktora w dyscyplinie oraz/lub dziedzinie,
- sposoby określania i realizowania indywidualnego planu badawczego,
- rola oceny śródokresowej,
- wniosek o wszczęcie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora,
- wymagania formalne w postępowaniu w sprawie nadania stopnia doktora:
- niezbędne informacje w systemie POL-on,
- sprawdzenie w systemie antyplagiatowym,
- zadania uczelni w zakresie dostępu do informacji publicznej (BIP).
- niezbędne regulacje wewnętrzne w zakresie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora:
- powoływanie komisji dla przeprowadzenie postępowania,
- egzaminy doktorskie (zgodnie z 8. poziomem Polskiej Ramy Kwalifikacji),
- dodatkowe wymagania możliwe do określenia przez uczelnię.
- rola i miejsce Rady Doskonałości Naukowej w procesie nadawania stopnia doktora
- procedura odwoławcza
- Przebieg postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego:
- ustawowe określenie wymagań stawianych w postępowaniu o nadanie stopnia doktora habilitowanego:
- definicja osiągnięcia naukowego,
- procedura wszczyna postępowania,
- wymagania stawiane recenzentom,
- warunki nadania stopnia doktora habilitowanego w dziedzinie oraz dyscyplinie,
- kolokwium habilitacyjne.
- rola uczelni w procedurze nadawania stopnia naukowego doktora habilitowanego; regulacje wewnętrzne:
- definiowanie wymagań stawianych osiągnieciu naukowemu oraz kandydatom do stopnia naukowego doktora habilitowanego,
- wyznaczanie komisji habilitacyjnej.
- rola i miejsce Rady Doskonałości Naukowej w procesie nadawania stopnia doktora habilitowanego:
- miejsce RDN w procesie wszczynania procedury,
- rola RDN w procesie wyznaczania składu komisji habilitacyjnej,
- rola RDN w procedurze odwoławczej.
- Konsekwencje wycofania wniosków o nadanie stopnia doktora lub stopnia doktora habilitowanego.
- Zawieranie umów z recenzentami/członkami komisji - terminowość przygotowywanie recenzji.
- Procedura nadawania tytułu naukowego:
- ustawowe wymagania dotyczące wniosku o tytuł naukowy - osiągnięcia kandydata,
- działania RDN w procedurze nadawania tytułu naukowego - odmowa wszczęcia postępowania i procedura odwoławcza.
Justyna Bugaj
Doktor habilitowany nauk społecznych w dyscyplinie nauk ekonomicznych w zakresie nauk o zarządzaniu. Adiunkt w Instytucie Ekonomii, Finansów i Zarządzania Uniwersytetu Jagiellońskiego, absolwentka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz Politechniki Częstochowskiej. Od lutego 2018 roku Pełnomocnik Rektora ds. Jakości Kształcenia UJ. Autorka licznych artykułów z zakresu strategicznego zarządzania uczelnią oraz procesów personalnych na uczelniach, a także wielu raportów i ekspertyz pisanych na zlecenie polskich i zagranicznych organizacji, w tym szkół wyższych, MNiSW i instytucji europejskich. Jest aktywną uczestniczką wielu krajowych i międzynarodowych projektów oraz konferencji. W swoich zainteresowaniach skupia się na analizowaniu powiązań i wpływów między strategią, zarządzaniem, jakością i relacjami z pracownikami, w ostatnim czasie w szczególnym stopniu zajmuje się badaniem rozwoju nauczycieli akademickich. W 2016 roku opublikowała monografię pt. Uniwersyteckie strategie rozwoju zawodowego nauczycieli akademickich w Polsce.
Radosław Rybkowski
Doktor habilitowany nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce (Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych UJ 2013; pierwsza habilitacja wydziałowa w dziedzinie nauk społecznych); doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, specjalizacja – historia teatru amerykańskiego (Uniwersytet Jagielloński, 2000); od września 2016 roku dyrektor Instytut Amerykanistyki i Studiów Polonijnych; od stycznia 2016 roku – członek Polskiej Komisji Akredytacyjnej w zespole nauk społecznych i prawnych. Wielokrotny stypendysta różnych programów Ryoichi Sasakawa Young Leaders Fellowship Fund; dwukrotny stypendysta Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta (New York University, 2004 i 2009); Visiting Professor w University of Rochester (2005 i 2008); dwukrotnie otrzymywał granty Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Handlu Międzynarodowego Kanady (2010 i 2012). W swoich zainteresowaniach skupia się na analizowaniu powiązań i wzajemnych wpływów pomiędzy polityką i kulturą; w szczególnym stopniu zainteresowany analizą północnoamerykańskiej oraz europejskiej polityki wobec szkolnictwa wyższego. Autor monografii z tej tematyki Upadek stopni – stopnie upadku, (2011) oraz Ziemią i pieniędzmi. Tworzenie federalnej polityki wobec szkolnictwa wyższego w USA, (2012) oraz licznych artykułów, publikowanych w Polsce i za granicą.