szkolenie

30
czerwca
2020

FOTOGRAFIA - PRAWO AUTORSKIE, WIZERUNEK I DOBRA OSOBISTE

81 dni do rozpoczęciakoordynator: Iwona Brokowska Duda

Fotografia stanowi jedną z najczęściej wykorzystywanych kategorii utworów chronionych prawem autorskim, co dotyczy zarówno eksploatacji w formie tradycyjnej (np. wydawnictwa), jak też za pomocą sieci Internet (np. portale społecznościowe, fotorelacje z wydarzeń). W przypadku fotografii istotne pozostają nie tylko prawa fotografa, ale także przedmiot fotografii (inne utwory, wizerunki osób, natura). Celem szkolenia jest zdobycie przez uczestników praktycznej wiedzy z zakresu prawa autorskiego w kontekście utworu fotograficznego (m.in. zasady ochrony fotografii, twórczość zależna, podstawy prawne eksploatacji, wizerunek, dobra osobiste, sieć Internet). Szkolenie adresowane jest do przedsiębiorców, jak też szeroko rozumianych instytucji administracji publicznej i kultury, które w ramach bieżącej działalności korzystają tworzą lub korzystają z utworów fotograficznych.

Szkolenie prowadzi: Piotr Łada, Adwokat, członek Izby Adwokackiej w Warszawie, Kierownik Biura Prawa Autorskiego Związku Polskich Artystów Fotografików

Czas trwania: od godz. 10.00 do ok. 16.00

Program szkolenia:
Fotografia - utwór fotograficzny (przedmiot prawa autorskiego); przesłanki ochrony fotografii na gruncie prawa autorskiego; elementy twórcze w fotografii (kompozycja, kadrowanie, barwa, jasność, perspektywa, efekty wizualne); rodzaje utworów fotograficznych i ich status (fotografia reporterska, naukowa, dokumentacyjna, archiwizacyjna, artystyczna, komercyjna); twórca fotografii (utwory pracownicze, umowy cywilnoprawne); autorskie prawa majątkowe do utworu fotograficznego;

Fotografia a twórczość zależna - pojęcie utworu zależnego; modyfikacje, zmiany i opracowanie utworu fotograficznego; zmiany w utworze fotograficznym a autorskie prawa osobiste (integralność, nierzetelne wykorzystanie); wykorzystanie fotografii w ramach innych utworów

Podstawy prawne eksploatacji utworów fotograficznych – domena publiczna (wygaśnięcie autorskich praw majątkowych); brak ochrony prawa autorskiego (art. 4 pr. aut., reprodukcje); umowy prawnoautorskie (umowa przenosząca autorskie prawa majątkowe i umowa licencyjna, tzw. zgody); dozwolony użytek utworów chronionych (prawo cytatu, sprawozdania, fotorelacje, fotografia utworów w przestrzeni publicznej, reklama i promocja), utwory fotograficzne osierocone; własność egzemplarza fotografii a uprawnienia właściciela; fotografia a Internet (wolne licencje, portale z zasobami, linkowanie)

Rozpowszechnianie fotografii a przedmiot fotografii, wizerunek i dobra osobiste - ochrona wizerunku osoby utrwalonej na fotografii (pojęcie wizerunku, wymóg zgody i jej forma, brak konieczności uzyskania zgody - osoby powszechnie znane, wydarzenia, eventy, ryzyka i roszczenia, regulaminy wydarzeń, wizerunek osób historycznych i zmarłych); fotografia utworu chronionego prawem autorskim (fotografie dzieł sztuki, obiektów architektury); problematyka tzw. wizerunku rzeczy; fotografia a dobra osobiste; problematyka digitalizacji w kontekście wizerunku i dóbr osobistych

Tzw. fotografia dawna - zasady ochrony i eksploatacji tzw. fotografii dawnej (prawnoautorska ochrona fotografii na ziemiach polskich od ustawodawstwa państw zaborczych do ustawy z dnia 9 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych; relacje pomiędzy ustawą z 1926 roku, z 1952 roku i 1994 roku); ustawa z 1952 roku - konieczność umieszczenia noty copyrightowej dla powstania ochrony, brak ochrony fotografii reporterskiej, przyczyny i skutki umieszczenia daty na odbitce egzemplarza fotografii, następstwo prawne instytucji, które zgromadziły obiekty fotograficzne; czas trwania ochrony autorskich praw majątkowych na gruncie poprzednich ustaw z 1926 roku i 1952 roku a obecne uregulowania (tzw. odżycie praw, zasady wykorzystania od wygaśnięcia praw do roku 1994)

Piotr Łada

Adwokat, członek Izby Adwokackiej w Warszawie, Kierownik Biura Prawa Autorskiego Związku Polskich Artystów Fotografików (OZZ ZPAF), absolwent prawa (UMCS), kulturoznawstwa (UMCS) oraz historii sztuki (Uniwersytet Warszawski), ekspert z zakresu prawa autorskiego i własności intelektualnej, autor licznych publikacji (m.in. Dziennik Gazeta Prawna, Rzeczpospolita), autor monografii "Sztuka a prawo autorskie" (LexisNexis, 2014) oraz "Prawo autorskie w muzeum" (WoltersKluwer, 2018), wykładowca i szkoleniowiec".

Termin i Miejsce

Termin:
30 czerwca 2020
Miejsce:
Warszawa Warszawa

Koszt

Koszt udziału jednej osoby wynosi:
  • 850 zł + 23% VAT - przy zgłoszeniach przesłanych do dnia 19 czerwca
  • 950 zł + 23% VAT - przy zgłoszeniach przesłanych od dnia 20 czerwca

Informacje dodatkowe

Powyższy koszt obejmuje: udział, materiały konferencyjne, lunch, przekąski i napoje w przerwach.

Warunkiem udziału jest przesłanie wypełnionego formularza zgłoszeniowego (zakładka "Zgłoszenie"), faksem lub elektronicznie i otrzymanie drogą elektroniczną potwierdzenia udziału ze strony CPI. O przyjęciu zgłoszenia decyduje kolejność zgłoszeń. Ilość miejsc ograniczona.

Zapłata i Rezygnacja

Koszt udziału jest płatny na konto CPI, na podstawie potwierdzenia udziału. Faktury będą do odbioru podczas spotkania (przy szkoleniach on-line - elektronicznie).

Rezygnacja z udziału po 23 czerwca 2020 r. lub nieobecność na spotkaniu powoduje powstanie zobowiązania pokrycia pełnych kosztów udziału na podstawie faktury Centrum Promocji Informatyki. Rezygnacja możliwa jest tylko i wyłącznie w formie pisemnej.

Biuro Organizacyjne

Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o.
02-757 Warszawa, ul. Pory 78, I piętro
tel. 22 355 86 80, fax 22 355 86 79
e-mail:cpi@cpi.com.pl
Dane uczestnika
Dane płatnika

Zobowiązujemy się uregulować koszt udziału jednej osoby w spotkaniu:

Uczestnicy, których udział w spotkaniu jest finansowany ze środków publicznych w co najmniej 70%, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) mogą uzyskać zwolnienie z VAT-u, na podstawie wypełnionego i przesłanego do CPI sp. z o.o. oświadczenia.

Dane osobowe przetwarzane będą w celu realizacji umowy o udział w szkoleniu oraz w celach reklamowych, promocyjnych i marketingowych związanych z działalnością prowadzoną przez Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o. (art. 23 ust. 1 pkt 3 i 5 u.o.d.o.”, a po 25 maja 2018 r. – art. 6 ust. 1 lit. b i f RODO). Dane osobowe będą przetwarzane aż do ewentualnego zgłoszenia sprzeciwu przez osobę, której dane dotyczą, a po tym okresie dla celów i przez okres oraz w zakresie wymaganym przez przepisy prawa lub dla zabezpieczenia ewentualnych roszczeń. Dane osobowe udostępniane będą patronom i sponsorom. Osobie, której dane dotyczą, przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych oraz prawo wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale niezbędne do wzięcia udziału w szkoleniu.

Skąd dowiedzieli się Państwo o spotkaniu: