szkolenie
SZKOLIMY JUŻ 32 LATA, ZAUFAŁO NAM PONAD 100 000 OSÓB

12
grudnia
2019

ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI BADAWCZYMI – TECHNIKI, NARZĘDZIA, KOMPETENCJE

koordynator: Iwona Brokowska Duda

Szkolenie ma na celu:

  • Omówić techniki oraz konkretne narzędzia dotyczące zarządzania zespołem projektowym (szkolenie cechuje się warsztatowym charakterem pracy – pokazuje, jak w praktyce stosować konkretne rozwiązania. Zadania skierowane do uczestników uzupełnione są bogatym materiałem „teoretycznym”).
  • Wyrobić miękkie kompetencje komunikacyjne, jakimi powinien się cechować dobry kierownik projektu.
  • Zaprezentować najważniejsze oprogramowanie, którym można się posłużyć do zarządzania zespołem.
  • Pokazać przykładowe rozwiązania w sferze dokumentacji projektowej.
  • Pomóc w opracowywaniu harmonogramów projektów, planowaniu zasobów, definiowaniu ryzyka oraz ocenianiu dokonań projektowych.
  • Podpowiedzieć, jak skutecznie pisać wnioski grantowe.
  • Wskazać, jakie rozwiązania można przenieść do badań ze sfery biznesowej – szkoleniowiec pokazuje, że techniki i narzędzia skutecznego project menagera można z powodzeniem stosować także w przypadku realizowania projektów badawczych.
  • Odpowiedzieć na pytanie, czy różne metodyki prowadzenia projektów (PMI, Prince2, AGILE, SCRUM i inne) można zastosować w wypadku projektów badawczych.
  • Odejść od kwestii, o których mówi się najczęściej, czyli tego gdzie i kiedy aplikować o granty, w stronę zagadnień wspomnianych wyżej.
Kto powinien wziąć udział w szkoleniu?
  • Badacze chcący przygotować się do roli kierownika projektu.
  • Osoby realizujące badania jako kierownicy bądź członkowie zespołów (poszerzenie swojego warsztatu).
  • Badacze aplikujący o granty.
  • Osoby chcące doskonalić swoje kompetencje dotyczące komunikowania się z innymi.
  • Badacze zainteresowani oprogramowaniem wykorzystywanym w pracy grupowej.
  • Badacze pragnący lepiej prezentować siebie środowisku oraz skutecznie promować swoje badania.

Szkolenie poprowadzi: dr Piotr Siuda – socjolog i medioznawca; Prodziekan ds. Nauki oraz adiunkt na Wydziale Administracji i Nauk Społecznych Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, współautor podręcznika wydanego przez PWN i zatytułowanego „Publikacje naukowe”.

Czas trwania szkolenia: od godz. 10.00 do ok. 17

Program
I. Projekty badawcze (oraz wnioski projektowe) – wprowadzenie

  • Czym są projekty i po co się je robi?
  • Jak rozumieć zarządzanie projektem?
  • Struktura zespołów projektowych oraz myślenie projektowe.
  • Niepowodzenia i pułapki w projektach.
  • Jak pisać wnioski – kilka podstawowych zasad oraz dobre praktyki.
II. Projekty badawcze a projekty „biznesowe”
  • Różne metodyki zarządzania projektami biznesowymi, czyli kilka słów o PMI, PRINCE 2, IPMA – czy da się je przełożyć na projekty badawcze?
  • Biznesowe podejścia do zarządzania projektem – charakterystyka.
  • Podejścia LEAN, AGILE oraz SCRUM – czy przydatne w badaniach?
  • Karta projektu oraz zakresu.
III. Jak zarządzać projektem etap po etapie, czyli narzędzia i techniki przydatne w cyklu życia projektu
  • Poszczególne etapy projektu.
  • Koncepcja projektu.
  • Jak zaczynać projekt – wnioski oraz karty.
  • Jak dobrze dobrać zespół projektowy.
  • Jak wyznaczać odpowiedzialność w projekcie.
  • Techniki zarządzania zakresem projektu (WBS – Work Brakedown Structure).
  • Zarządzanie czasem (harmonogramy, wykresy Gantta, wyznaczanie ścieżki krytycznej projektu).
  • Przykłady macierzy służących do zarządzania zakresem i czasem projektu.
  • Zarządzanie kosztem – budżet, typy wydatków, szacowanie kosztów.
  • Zarządzanie jakością oraz ryzykiem (narzędzia; np. Kano, diagram Ishikawy, metoda 635, macierze prawdopodobieństw i wpływu ryzyka).
IV. Style zarządzania projektem oraz komunikacja z zespołem (w tym oprogramowanie)
  • Typy kierowników projektów oraz cechy dobrego kierownika.
  • Waga komunikacji z zespołem.
  • Spotkania zespołu badawczego.
  • Narzędzia komunikacji (np. Asana, Monday.com, Trello, Jira, Slack, Wunderlist i inne).
  • Podstawowe błędy w komunikacji.
  • Jak monitorować i kontrolować przebieg prac (karty kontrolne, Ishikawa i inne).
  • Czy warto przeprowadzić ewaluację projektu.

Piotr Siuda

Doktor habilitowany nauk społecznych w zakresie nauk o mediach; profesor w Instytucie Komunikacji Społecznej i Mediów Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Interesuje się społecznymi aspektami internetu, groznawstwem oraz naukometrią. Autor kilku monografii, między innymi książki wydanej przez PWN: „Publikacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko”. Publikował w wielu pismach indeksowanych w Web of Science (np. „Journal of Computer Mediated Communication”, „Critical Studies in Media Communication”, „International Journal of Cultural Studies”). Koordynator szeregu projektów badawczych, obecnie prowadzi projekt NCN OPUS 22 pt. „Sieci kłącza, obieg znaczeń i treści oraz konteksty offline internetowego handlu narkotykami”. Wcześniej kierował zadaniami „Dzieci sieci”, „Dzieci sieci 2.0”, „Prosumpcjonizm pop-przemysłów”. Członek The Association of Internet Researchers oraz Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej.