3
września
2019
KODEKS POSTĘPOWANIA ADMINISTRACYJNEGO (KPA) PO ZMIANACH W 2019 ROKU
koordynator: Iwona Brokowska Duda
Cele szkolenia:
- uzyskanie niezbędnej podstawy teoretycznej oraz wiedzy praktycznej pomagających w prawidłowym i bezpiecznym stosowaniu w bieżącej pracy przepisów k.p.a.
- przedstawienie sposobów radzenia sobie z przewidywanymi problemami praktycznymi, które będą powstawały w trakcie prowadzenia postępowań administracyjnych według znowelizowanych przepisów k.p.a.
- omówienie stosowania k.p.a. w postępowaniach w tym zagadnień kontrowersyjnych dla praktyki i orzecznictwa, w szczególności:
- form wszczęcia postępowania administracyjnego,
- konstrukcji procesowej strony,
- wad podania,
- fikcji doręczeń,
- umorzenia postępowania,
- ustalania właściwości organów,
- obowiązywania decyzji administracyjnej w czasie i jej natychmiastowej wykonalności,
- wpływu stanowiska organu odwoławczego na kolejne
- rozstrzygnięcia w tej samej sprawie,
- weryfikacji decyzji ostatecznych i jej czasowych następstw,
- relacji KPA do ustaw sektorowych.
Grupa docelowa:
Pracownicy organów administracji rządowej i samorządowej, osoby decyzyjne, wszyscy zainteresowani tematyką KPA.
Szkolenie Prowadzi: Adam Parysz, dyplomowany archiwista, Inspektor Ochrony Danych
Program szkolenia:
I. KPA: elektronizacja postępowań
- Postępowanie elektroniczne;
- Pełnomocnictwo elektroniczne;
- Doręczenia elektroniczne;
- Kiedy stosujemy podpis kwalifikowany?;
- Czy możemy stosować Podpis potwierdzony Profilem Zaufanym?;
- Sporządzanie skanów dokumentów i nadawanie im mocy oryginału- na jakich zasadach?;
- Dokumenty sporządzane elektronicznie;
- Sporządzanie kopii pism otrzymanych w postaci elektronicznej;
- Wymiana dokumentów pomiędzy podmiotami realizującymi zadania publiczne.
- Zasada praworządności, legalizmu;
- Zasada prawdy obiektywnej;
- Zasada udzielania informacji;
- Zasada wysłuchania stron, czynnego udziału;
- Zasada wyjaśniania, przekonywania;
- Zasada szybkości i ekonomiki postępowania;
- Zasada pisemności;
- Zasada polubownego załatwiania spraw;
- Zasada dwuinstancyjności;
- Zasada trwałości decyzji administracyjnych;
- „Nowe” zasady ogólne postępowania administracyjnego;
- Zasada przyjaznej interpretacja przepisów – „in dubio pro libertate” – art. 7a k.p.a.”;
- Zasady proporcjonalności (adekwatności), bezstronności i zasada równego traktowania – art. 8 k.p.a.;
- Zasada pewności prawa – uprawnionych oczekiwań – art. 8 § 2 k.p.a.;
- Zasada współdziałania organów dla dobra postępowania – art. 8a k.p.a.;
- Zasada polubownego rozstrzygania kwestii spornych – art. 13 k.p.a.;
- Nowe „elastyczne” ujęcie zasady dwuinstancyjności;
- Nowa definicja decyzji prawomocnej.
- Warunki konieczne dla wszczęcia postępowania administracyjnego;
- Ogólne zasady postępowania administracyjnego i ich praktyczne znaczenie w prowadzonych sprawach;
- Uznanie administracyjne i przypadki jego zastosowania;
- Strona postępowania administracyjnego;
- Podmioty posiadające legitymację czynną w postępowaniu;
- Właściwość organów, wyłączenie pracownika i organu;
- Formy rozstrzygnięć w sprawie wyłączeń, tryb i właściwość podmiotów w tych sprawach;
- Pełnomocnictwo, terminy, doręczenia z uwzględnieniem najnowszych zmian – charakter czynności i ich znaczenie dla dalszego postępowania;
- Obliczanie terminów – problemy praktyczne na przykładach;
- Błędy w procedurze doręczeń i sposoby ich naprawienia;
- Przewlekłość postępowania a bezczynność organu administracji publicznej właściwego do załatwienia sprawy. Konsekwencje przewlekłego prowadzenia postępowania oraz bezczynności organu;
- Ponaglenie i procedura jego rozpoznania;
- Odpowiedzialność urzędników na podstawie art. 38 k.p.a.;
- Udostępnianie akt stronom postępowania;
- Postępowanie rozpoznawcze i orzecznicze przed organem I instancji;
- Wszczęcie lub odmowa wszczęcia postępowania;
- Kontrola formalna wniosku i uzupełnianie braków;
- Braki istotne i nieistotne pism;
- Dowody i dokumentowanie czynności procesowych;
- Zawieszenie i umorzenie postępowania – problemy praktyczne;
- Rozstrzygnięcia kończące postępowanie – możliwe rodzaje i ich skutki dla stron i organu;
- Decyzje administracyjne – rodzaje i charakter oraz skutki. Elementy konieczne decyzji;
- Nowa instytucja milczącego załatwienia sprawy – przesłanki, tryb postępowania i forma milczącego załatwienia sprawy – wprowadzenie rozdziału 8a;
- Zrzeczenie się prawa do wniesienia odwołania i jego konsekwencje;
- Mediacja –instytucja w Kodeksie Rozdział 5a;
- Postępowanie uproszczone – kiedy i w jaki sposób jest prowadzone;
- Czynności organu I instancji, etap międzyinstancyjny, czynności organu II instancji;
- Rozstrzygnięcia organu I i II instancji w postępowaniu odwoławczym i ich charakter;
- Zrzeczenie się prawa do wniesienia odwołania i jego konsekwencje;
- Postępowanie organu odwoławczego po wniesieniu przez stronę odwołania;
- Decyzje organu odwoławczego;
- Zakres ingerencji organu II instancji w postępowanie organu I instancji;
- Skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego;
- Postępowania nadzwyczajne w kpa – wznowienie postępowania, stwierdzenie nieważności;
- Procedura wydawania zaświadczeń;
- Postępowanie skargowo-wnioskowe.
- Konstrukcja prawna i skutki prawne jej wydania;
- Forma decyzji;
- Elementy decyzji administracyjnej (osnowa i uzasadnienie);
- Konstrukcja osnowy (rozstrzygnięcia) decyzji;
- Konstrukcja uzasadnienia decyzji;
- Pouczenia w decyzji (w tym o wysokości opłaty albo wpisu od skargi do sądu);
- Rygor natychmiastowej wykonalności;
- Najczęstsze błędy i problemy praktyczne w konstruowaniu decyzji;
- Koszty postępowania.
Adam Parysz
Dyplomowany Archiwista, absolwent Instytutu Historii Uniwersytetu Śląskiego na kierunku Historia, specjalizacja Archiwistyka i Zarządzanie Dokumentacją Współczesną. Czynny Administrator Bezpieczeństwa Informacji w PNBU „BT” Teresa Buzińska oraz Inspektor Ochrony Danych w Gminie Lądek. Były Specjalista ds. Archiwizacji oraz Kierownik Projektów w ArchiDoc SA. Doświadczenie zawodowe w charakterze archiwisty oraz w kierowaniu projektami archiwizacji dokumentacji. Wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń (3 645h dydaktycznych spędzonych na sali szkoleniowej oraz 4046 przeszkolonych uczestników) z zakresu archiwizacji dokumentacji, systemów teleinformatycznych (w szczególności EPUAP2), prawa archiwalnego, administracyjnego, ochrony danych osobowych oraz zarządzania dokumentem i podpisem elektronicznym dla wielu instytucji państwowych, samorządowych i firm prywatnych. Udokumentowane przeprowadzenie ponad 230 szkoleń dla wielu instytucji państwowych, prywatnych i samorządowych m.in. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Kancelaria Senatu RP, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Komenda Główna Policji,, Poczta Polska S.A., Koleje Mazowieckie, CBA, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie, Polska Akademia Nauk, Akademia Górniczo-Hutnicza, Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie, Rzeszowie i w Olsztynie, Urząd Miasta Rzeszowa, Wojewódzka Stacja Sanitarno –Epidemiologiczna w Poznaniu, Komenda Wojewódzka Policji w Krakowie, Szpital Zachodni im. Św. Jana Pawła II w Grodzisku Mazowieckim, Arcelormittal, ArchiDoc S.A, Sąd Okręgowy w Kielcach oraz Sąd Apelacyjny we Wrocławiu. W zakresie ochrony danych osobowych szkolił m. in. ING Bank Śląski, Powiatowy Urząd Pracy w Piotrkowie Trybunalskim, Fenice Poland, Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie i Podlaski Urząd Wojewódzki. Współpracuje m. in. z Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej Centrum Mazowsze, Ośrodek Kształcenia Samorządu Terytorialnego im. Waleriana Pańki FRDL, ADEPTS.C., Fundacja Rozwoju i Ochrony Komunikacji Elektronicznej FORCE, SUKCES C.R. Edyta Szczerkowska, Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej Centrum Szkoleniowe w Łodzi.