szkolenie

2-3
października
2019

JAK NAPISAĆ ARTYKUŁ PRASOWY W 60 MINUT

koordynator: Iwona Nowosielska

Dwudniowe warsztaty dziennikarskie.
Nowoczesne dziennikarstwo w pigułce i w ćwiczeniach. Sprawdzone rady i tricki doświadczonych dziennikarzy i redaktorów, które zapewniły sukces magazynom komercyjnym i firmowym w Polsce i na świecie. Ponad 800 osób z prasy codziennej, magazynowej, firmowej oraz z działów komunikacji i public relations uczestniczyło już w tym regularnie aktualizowanym szkoleniu.

Szkolenie przeprowadzi: Krzysztof Urbanowicz jest przedsiębiorcą, strategiem marketingu internetowego i specjalistą w zakresie transformacji cyfrowej (proces przechodzenia organizacji na nowe sposoby pracy przy wykorzystaniu technologii cyfrowych). Przez 18 lat kierował agencją content marketingu Mediapolis, należącą do międzynarodowej grupy Revsquare. Z wyształcenia dziennikarz (Institut Francais de Presse w Paryżu) i sowietolog (Institut d’Etudes Politiques w Paryżu), rozpoczynał swoją karierę w mediach francuskich we Francji, a po powrocie do Polski, w latach 90. był korespondentem prasy francuskiej, później dyrektorem polsko-francuskiej szkoły dziennikarstwa prowadzonej przez L’Ecole Superieure de Journalisme de Lille. Przez ponad 15 lat był konsultantem ds strategii redakcyjnej w mediach w Polsce, Francji i Szwajcarii.

2 października 2019 r.
09:00 Psychologia lektury:
  • Jak ludzie czytają dziś artykuły prasowe w wersji papierowej i w internecie. Lektura pozioma i pionowa, emocjonalna i racjonalna.
  • Czas koncentracji uwagi - 8 sekund.
  • Kręgi zainteresowań czytelników (wyniki badań).
  • Najczęściej popełniane błędy.
10:00 Jak napisać artykuł prasowy w 60 minut:
  • Pięć rzeczy, które musisz zrobić, by móc napisać Twój tekst w 60 minut.
  • Dwanaście etapów, krok po kroku, pisania artykułu prasowego.
  • Części artykułu prasowego: od tytułu i leadu do puenty.
  • Trzy plany artykułów na każdą okazję: zalety, wady.
  • Jak zaplanować tekst: rodzaj planu, długość, ramka, ilustracja.
  • Technika Maestro: jak wybrać „kąt” artykułu.
11:00 Ćwiczenia (1,5 godz.).
12:30 Jak napisać chwytliwy lead, który będzie czytany:
  • Trzy rodzaje leadów.
  • Sześć gotowych i sprawdzonych schematów na atrakcyjny lead.
  • Techniki „podkręcania” leadów stosowane przez zawodowych dziennikarzy.
13:00 Przerwa, poczęstunek
14:00 Ćwiczenia (1 godz. + 1 godz.).
16:00 Zakończenie I dnia.
3 października 2019 r.
09:00 JAK PISAĆ KRÓTKO I ZWIĘŹLE:
  • Osiem reguł pisania krótko i zwięźle.
  • Zdolność zapamiętywania u czytelników.
  • Progi długości zdania.
  • Dziesięć sposobów na szybkie skracanie tekstu.
10:00 Ćwiczenia (1 godz.).
11:00 Jak pisać tekst, akapit po akapicie:
  • Optymalna długość akapitu. Hierarchizacja informacji w akapicie.
  • Jak budować zdanie, słowo po słowie. Optymalna długość, przysłówki jakościowe.
  • Jak uniknąć monotonii?
  • Tricki i techniki zawodowych dziennikarzy.
  • Różnice w pisaniu u amatorów i zawodowców.
  • Czy popełniasz te błędy?
12:00 Ćwiczenia (1 godz.).
13:00 Przerwa, poczęstunek
14:00 Jak napisać tytuł, który przyciągnie czytelnika:
  • Trzy rodzaje tytułów.
  • Sekret skutecznych tytułów.
  • Pięć gotowych i sprawdzonych schematów na atrakcyjny tytuł, których używają zawodowi dziennikarze.
14:30 Ćwiczenia (1,5 godz.).
16:00 Zakończenie szkolenia.

Krzysztof Urbanowicz

Krzysztof Urbanowicz jest specjalistą w zakresie marketingu, dziennikarstwa i mediów oraz transformacji cyfrowej. Jest konsultantem, prelegentem i trenerem z zakresu mediów i komunikacji marketingowej od ponad 15 lat w Polsce, Francji i Szwajcarii (+1000 firm, grup mediowych i gazet).
Przez 18 lat kierował agencją content marketingu Mediapolis, należącą do międzynarodowej sieci agencji Revsquare, obecnie Pentalog (klienci m.i in.: PKN Orlen, PZU, PGNiG, PGE, Unilever, Orange, Nestlé, Diageo, Jeronimo Martins Polska, Pepsi-Cola…).
Z wykształcenia dziennikarz (Institut Francais de Presse w Paryżu) i sowietolog (Institut d’Etudes Politiques w Paryżu), rozpoczynał swoją karierę w mediach francuskich we Francji („Le Quotidien de Paris” i „Le Figaro”). Po powrocie do Polski, w latach 90., był korespondentem mediów francuskich, w tym „Le Parisien" i Radio France Internationale, później dyrektorem polsko-francuskiej podyplomowej szkoły dziennikarstwa, Europejskie Studium Dziennikarstwa w Warszawie, prowadzonej przez L’Ecole Supérieure de Journalisme de Lille.
Jego blog Media Cafe Polska został uznany przez międzynarodową agencję Edelman jako trzeci najbardziej wpływowy blog w Polsce w 2007 r.