szkolenie

10
lipca
2019

INNOWACJE TECHNOLOGICZNE W MUZEACH I INSTYTUCJACH KULTURY

koordynator: Iwona Nowosielska

10 lipca 2019 r.
10:00 Aplikacje w instytucjach kultury a potrzeby odbiorców.
W jakim celu i kiedy muzea i inne instytucje kultury decydują się na stworzenie aplikacji? Aplikacje webowe i mobilne cieszą się dużą popularnością w zamawiających je instytucjach, często uważane są przez nie za przejaw nowoczesności, lecz niejednokrotnie okazuje się, że mało kto z nich później korzysta. Niektóre aplikacje mobilne muzeów mają zaledwie po kilkanaście pobrań, a po wydaniu nigdy nie są aktualizowane. Dlaczego tak się dzieje? Zajęcia mają za zadanie przybliżyć pracownikom instytucji kultury kwestie związane z przygotowaniem do zamówienia aplikacji, przede wszystkim potrzebę analizy odbiorców i własnych możliwości.
Alicja de Rosset
11:40 Przerwa na kawę
12:00 Sztuczna inteligencja w muzeum. Chatbot „Stańczyk” dla Muzeum Narodowego w Warszawie.
Część 1:
  • Co to jest chatbot i jakie pełni funkcje? Nowe sposoby interakcji ze zwiedzającymi i użytkownikami.
  • Do czego może służyć wirtualny inteligentny asystent w muzeum? Promocja, automatyzacja obsługi, budowanie narracji.
  • Przykłady wykorzystania chatbotów w światowych instytucjach kultury.
  • Case study: Bot Stańczyk w Muzeum Narodowym w Warszawie.
Część 2:
  • Od czego zacząć projektowanie chatbota: określenie problemów i wyzwań, na które odpowiada bot oraz grupy docelowej.
  • Wybór formatu chatbota i wprowadzenie do bezpłatnych narzędzi do budowania chatbotów bez kodowania.
  • Jak budować treść do budowania konwersacji i projektować interakcję z użytkownikiem.
  • Najlepsze praktyki w budowaniu botów: na co zwracać uwagę i czego unikać.
  • Jak przeprowadzać testy z użytkownikami i wyciągać wnioski.
  • Zacznijmy budować: narzędzie Chatfuel na Facebooku.
Ewa Drygalska
(Wydział Sztuki Nowych Mediów, Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych)
14:00 Przerwa, poczęstunek
14:30 Projektowanie doświadczeń przyszłości w instytucjach kulturalnych za pomocą Megatrendów, Technologii i Celów Zrównoważonego Rozwoju:
  • Przegląd technologii i megatrendów z dużym potencjałem wpływu m.in. Natural Language Processing, Voice User Interfaces, Brain to Computer Interfaces, Low Tech Solutions, Digital Ecology, Circular Economy, Decentralization, Automation.
  • Wdrażanie innowacji technologicznych a Cele Zrównoważonego Rozwoju.
  • Warsztat projektowania doświadczeń przyszłości za pomocą metodologii Futuro Cards https://futuro.cards/
Karolina Piechocińska
(Digital to Human Strategist, Radicalzz Studio )
16:00 Zakończenie szkolenia

Alicja de Rosset

W 2006 r. ukończyła Ochronę Dóbr Kultury na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Przez sześć lat pracowała w Muzeum Zamkowym w Malborku, początkowo jako opiekun Kolekcji Rzeźby w Dziale Sztuki i Rzemiosła Artystycznego, a ostatecznie jako inwentaryzator i administrator elektronicznej bazy zbiorów w Dziale Głównego Inwentaryzatora. Od 2013 r. pełniła rolę eksperta ds. digitalizacji w projekcie e-muzea w Narodowym Instytucie Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, a obecnie pracuje jako Główny Specjalista w Dziale Digitalizacji Instytutu. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z zarządzaniem zbiorami oraz muzealnymi systemami wspomagającymi ten proces i schematami metadanych muzealiów.

Ewa Drygalska

Dr w dyscyplinie nauk o sztuce, historyczka filmu, kulturoznawczyni, absolwentka interdyscyplinarnych studiów doktoranckich Society–Environment–Technology na Uniwersytecie Jagiellońskim. Pracowała dla Muzeum Narodowym w Warszawie jako specjalistka do spraw mediów społecznościowych i treści cyfrowych oraz w Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie jako koorynatorka ekspozycji multimedialnej. Pomysłodawczyni pierwszego muzealnego hackathonu w Muzeum Narodowym w Warszawie. Zajmuje się wprowadzaniem nowych rozwiązań technologicznych do instytucji publicznych. Obecnie wykłada na Wydziale Sztuki Nowych Mediów w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie i jest częścią Radicalzz Studio.

Karolina Piechocińska

W ciągu ostatnich 6 lat założyła firmę zajmującą się wydrukami 3D, pracowała w lizbońskim Venture Builder Studio oraz objęła pozycję stratega komunikacji i UX writera w polskim biurze projektowo-badawczym Radicalzz Studio. Karierę zaczęła w agencji reklamowej 180heartbeats i w startupie martech.
Karolina jest zaangażowana w przełamywanie barier wejścia na dynamicznym rynku technologii. Rzuca wyzwanie zawiłym i sztywnym strukturom informacyjnym projektując inkluzywną, otwartą i intuicyjną komunikację. Zgłębia tematykę automatyzacji na rynku mediów tradycyjnych i interaktywnych.
Jej pasją jest łączenie technologii z wartościami humanistycznymi i artystycznymi. Otrzymała dyplom dziennikarski na Uniwersytecie Warszawskim oraz ukończyła 10 dniowy warsztat “Art Direction & Styling” podczas prestiżowego festiwalu Art and Fashion Forum, stworzonego przez Grażynę Kulczyk w poznańskim Starym Browarze.