26
marca
2019
CITAVI – EFEKTYWNY MENADŻER BIBLIOGRAFII
koordynator: Iwona Brokowska Duda

Szkolenie umożliwia dogłębne zapoznanie się z jednym z tak zwanych menadżerów bibliografii – programem Citavi. Jest to narzędzie pozwalające gromadzić i zarządzać danymi o wykorzystywanych materiałach źródłowych oraz generować opisy bibliograficzne według wybranego standardu. Co ważne, dzięki Citavi można przeprowadzać kompleksową analizę źródeł oraz kierować projektami badawczymi. W trakcie szkolenia uczestnicy praktycznie poznają trzy funkcjonalności programu: organizator wiedzy, edytor bibliograficzny i organizer zadań.
Korzyści
- Nauczenie się, jak gromadzić rekordy bibliograficzne i wybierać oraz tworzyć style bibliograficzne.
- Wyrobienie umiejętności koordynowania działań wykonywanych w Citavi z działaniami podejmowanymi w edytorze tekstu.
- Poznanie możliwości Citavi w zakresie wyszukiwania źródeł przydatnych w pracy naukowej oraz pobierania wersji pełnotekstowych.
- Zdobycie wiedzy o tym, jak skutecznie i w pełni korzystać z czytnika plików pdf wbudowanego w program Citavi.
- Uzyskanie pomocy w zakresie organizowania wiedzy i tworzenia struktury publikacji.
- Poznanie możliwości Citavi w zakresie współpracy z innymi użytkownikami w ramach wspólnych projektów.
Kto powinien wziąć udział w szkoleniu?
- Osoby zainteresowane pisaniem prac naukowych oraz publicystyki.
- Naukowcy zainteresowani rozszerzeniem swojego warsztatu pisarskiego o wykorzystanie konkretnego menadżera bibliografii.
- Badacze szukający dobrego narzędzia do zarządzania zespołem badawczym.
- Redaktorzy lub edytorzy naukowych pism.
- Badacze zainteresowani rozwojem kompetencji dotyczących wyszukiwania źródeł naukowych.
- Osoby pragnące sprawnie zarządzać procesem pisania.
Szkolenie prowadzi: dr Piotr Siuda, Doktor socjologii; Prodziekan ds. Nauki oraz adiunkt na Wydziale Administracji i Nauk Społecznych Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Szkolenie odbywa się jako warsztaty - praca przy komputerach. Uczestnicy powinni dysponować własnym sprzętem, na którym można zainstalować program (muszą posiadać uprawnienie administratora).
Czas trwania: od godz. 10.00 do ok. 16
Program
- Czym jest Citavi i co go różni od innych menadżerów.
- Jak rozpocząć pracę z Citavi.
- Wyszukiwanie źródeł z Citavi.
- Dodawanie książek.
- Dodawanie artykułów w książkach pod redakcją.
- Dodawanie artykułów z czasopism.
- Dodawanie stron WWW i innych typów źródeł.
- Szukanie w bibliografii pdfów.
- Dodatkowe opcje dotyczące wyszukiwania.
- Gdzie szukać tego, co możemy dodawać do Citavi.
- Praca ze źródłami i metody pracy z plikami pdf.
- Klasyfikacja zasobów / organizacja bazy.
- System kategorii.
- Struktura pracy.
- Migracja między projektami.
- Pisanie z citavi.
- Współpraca w grupie / zespole badawczym przy wykorzystaniu Citavi.
- Dodatkowe funkcje programu.
- Citavi Cloud – jak wykorzystać potencjał.
- Eksport i import źródeł.
- Edytowanie i sortowanie źródeł.
- Grupowanie źródeł.
- Tworzenie i edycja stylów.
- Tworzenie backupów.
- Personalizacja Citavi (miedzy innymi kwestie językowe, zabezpieczanie zasobów zgromadzonych przy pomocy Citavi i inne).
Piotr Siuda

Doktor habilitowany nauk o mediach; profesor w Instytucie Komunikacji Społecznej i Mediów Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Interesuje się społecznymi aspektami internetu oraz edukacją medialną. Autor kilku monografii naukowych; publikował w wielu periodykach naukowych, w tym w wysoko punktowanych pismach z tak zwanym impact factorem (European Journal of Cultural Studies, International Journal of Cultural Studies). Koordynator szeregu projektów badawczych, w tym zadania Dzieci sieci, Dzieci sieci 2.0, Prosumpcjonizm pop-przemysłów. Główny wykonawca naukometrycznego projektu finansowanego ze środków NPRH (Współczesna polska humanistyka wobec wyzwań naukometrii). Członek The Association of Internet Researchers, Polskiego Towarzystwa Socjologicznego oraz Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej. Strona domowa: http://www.piotrsiuda.com; blog: http://www.piotrsiuda.pl.