25
lipca
2018
UMOWY BRANŻY KREATYWNEJ: dzieło, zlecenie, koszty uzyskania przychodu, umowy prawnoautorskie, aspekty podatkowe…
koordynator: Iwona Brokowska Duda
Szkolenie stanowi kompendium wiedzy dotyczącej umów, z którymi w swojej codziennej pracy spotykają się osoby pracujące w branży kreatywnej. Uczestnicy zapoznają się zarówno z ogólnymi zasadami konstruowania umów, jak i specyfiką umów o dzieło i umów zlecenia oraz aspektami podatkowymi prowadzonej działalności. Ważnym elementem szkolenia będzie kwestia umów prawnoautorskich.
Metody szkoleniowe: interaktywna prezentacja z praktycznymi przykładami + materiały szkoleniowe
Dla kogo przeznaczone jest szkolenie?
Szkolenie „Umowy branży kreatywnej” skierowane jest do osób, które z racji specyfiki swojego zawodu pracują w oparciu o umowy o dzieło i umowy zlecenia, przede wszystkim dla pracowników sektora kreatywnego – grafików, fotografów copywriterów, a także osób prowadzących blogi i sklepy internetowe.
Szkolenie prowadzi: Marcin Lassota, LL.M. – adwokat, zawodowy mediator, szkoleniowiec
Czas trwania: od godz. 10.00 do ok. 16
Program:
1. Ogólne zasady konstruowania umów
- umowa – zgodne oświadczenia woli stron
- swoboda umów i wzorce umowne
- forma
- tytuł i komparycja
- przedmiot umowy
- postanowienia końcowe
- szczególne postanowienia umowne
- umowy rezultatu
- wytyczne zamawiającego a inwencja wykonawcy
- nadzór nad wykonaniem umowy
- modele wynagrodzenia
- odbiór dzieła
- rękojmia za wady
- dzieło w branży kreatywnej – przykłady
- umowy starannego działania
- odpłatność
- obowiązek osobistego wykonania umowy
- domniemanie pełnomocnictwa
- zlecenie w branży kreatywnej – przykłady
- licencja czy przeniesienie?
- określenie pól eksploatacji
- termin nabycia praw
- wynagrodzenie
- prawa zależne i prawa osobiste
- wykorzystanie wizerunku
- creative commons
- umowa opcji
- najem i dzierżawa praw autorskich
- umowy dotyczące praw pokrewnych
- wycena świadczeń wzajemnych
- certyfikaty rezydencji
- sposób rozliczania pracowników
- koszty uzyskania przychodu – co się zmieniło?
Marcin Lassota
adwokat, zawodowy mediator, szkoleniowiec.
Specjalizacje zawodowe: prawo autorskie, prawo własności intelektualnej, prawo filmowe, obsługa i reprezentacja prawna instytucji kultury oraz instytucji naukowych, prawo zamówień publicznych, organizacja konkursów i loterii, a także prawo medyczne i odszkodowania za błędy w sztuce medycznej.
Mediator wpisany na listę Centrum Mediacyjnego przy Naczelnej Radzie Adwokackiej w Warszawie. Cytowany m.in. przez „Gazetę Prawną”, „Puls Biznesu”, miesięcznik „Press”.
Główne obszary pracy szkoleniowej: prawo autorskie, prawo umów, zamówienia publiczne, aspekty prawne działalności wydawniczej, organizacja konkursów i gier hazardowych (np. loterii promocyjnych); prowadzi zamknięte i otwarte szkolenia z pisania umów dla instytucji kultury, a także warsztaty podczas targów książki, m.in. w Krakowie i Warszawie, festiwali filmowych i konferencji dla branży kinowej (m.in. Krakowski Festiwal Filmowy, Konferencja Kin Studyjnych i Lokalnych, Forum Wokół Kina, NewCineForum).
Absolwent studiów prawniczych na Uniwersytecie Jagiellońskim, podyplomowego Studium Prawa Autorskiego, Wydawniczego i Prasowego w Instytucie Wynalazczości i Ochrony Własności Intelektualnej Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz studiów LL.M. na Johannes Gutenberg Universität Mainz w Niemczech.