11
grudnia
2018
UMOWY IT - USŁUGI INFORMATYCZNE
koordynator: Iwona Brokowska Duda
Umowy dotyczące serwisu i utrzymania oprogramowania, usług bieżącej administracji infrastrukturą IT, rozwoju systemów informatycznych, a także bardziej rozbudowane kontrakty outsourcingowe to przykłady najbardziej typowych kontraktów dotyczących świadczenia usług informatycznych. Właściwe ukształtowanie umów dotyczących takich usług ma nie tylko zasadniczy wpływ na poziom ryzyka prawnego związane z późniejsza współpracą stron, ale w wielu przypadkach decyduje o jakości takiej współpracy na poziomie operacyjnym. W trakcie szkolenia zostaną więc omówione nie tylko szczególne „obszary ryzyka” i rekomendowane sposoby ich kontraktowej regulacji, ale również stosowane w praktyce takich umów rozwiązania w zakresie procedur zarzadzania zakresem i sposobem świadczenia odpowiednich usług IT. W końcowej części warsztatów podejmiemy wspólnie próbę praktycznego zastosowania wiedzy zdobytej w jego trakcie.
Szkolenie przeznaczone jest przede wszystkim dla osób praktycznie uczestniczących w przygotowywaniu oraz realizacji projektów i przedsięwzięć związanych ze świadczeniem usług informatycznych, zarówno po stronie podmiotów świadczących takie usługi, jak i ich klientów – odbiorców usług, w tym:
- dyrektorów działów IT,
- menedżerów odpowiedzialnych za negocjacje i wykonanie umów,
- osób biorących udział w negocjowaniu umów o świadczenie usług informatycznych,
- koordynatorów nadzorującym realizację usług IT,
- prawników wewnętrznym dostawców lub odbiorców usług.
Szkolenie poprowadzi Michał Barta prawnik z wieloletnim doświadczeniem w obsłudze kontraktów dotyczących świadczenia usług IT.
Czas trwania szkolenia od godz. 10:00 do 16:00
Program
1. Przygotowania do zawarcia umowy- Co ustalić przed zawarciem umowy?
- Audyt prawny i audyt techniczny
- Opis usługi – na co zwrócić uwagę?
- Odpowiedzialność – prawo i praktyka kontraktowa
- Sposoby definiowania SLA, KPI
- Zasady i zakres odpowiedzialności za niewykonywanie umowy
- Kary umowne a obniżka wynagrodzenia
- Poufność, dane osobowe a serwis IT
- Prawa autorskie w umowach „maintenance”
- Okres obowiązywania umowy i skutki jej rozwiązania
- Zakres usługi i relacja z serwisem oprogramowania – najczęstsze ryzyka i sposoby ich minimalizacji
- Klient, dostawca a osoby trzecie:
- Jak dostawca może korzystać z uprawnień Klienta?
- Gwarancja, rękojmia, serwis… – czym to się rożni?
- Odpowiedzialność – SLA, czy także w tym przypadku ?
- Zarządzanie zakresem i zakończenie świadczenia usług – o czym (i kiedy) pamiętać?
- Rozwój rozwiązań „własnych” i „cudzych”
- Co jest chronione?
- Audyt licencji i praw autorskich – najczęstsze „pułapki” w umowach licencyjnych
- Ustawowe uprawnienia do korzystania z oprogramowania
- Dostęp do kodów źródłowych
- Bazy danych – specyfika prawna i jej odzwierciedlenie w umowach
- Rozwiązania kontraktowe w zakresie uprawnień do rezultatów prac rozwojowych
- Specyfika wynagrodzenia w umowach na rozwój IT
- 3 etapy umowy outsourcingowej
- Karty usług a przedmiot umowy
- Zmiany zakresu i zarządzanie realizacją umowy
- Podwykonawcy oraz personel wykonawcy
- Koniec współpracy – procedury wyjścia z umowy (exit plan)
Michał Barta
Radca prawny (od 2004 r.). Wspólnik w kancelarii Barta Łochowski sp.j. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego. ITIL® (2011) Foundation.
Prawnik z kilkunastoletnim praktycznym doświadczeniem w zakresie prawa teleinformatycznego i umów IT oraz ochrony praw własności intelektualnej. Odpowiedzialny za praktykę kancelarii Barta Łochowski sp.j. w zakresie własności intelektualnej (IP), w tym praw autorskich do programów komputerowych, kontraktów dotyczących budowy, wdrożenia i integracji systemów IT, umów dotyczących świadczenia usług informatycznych (w tym SaaS, PaaS, IaaS), obsługi przedsięwzięć e-commerce, ochrony informacji i danych osobowych, a także regulacji podatkowych dotyczących korzystania i obrotu prawami własności intelektualnej.
Wykładowca na konferencjach i szkoleniach związanych z ochroną własności intelektualnej w sektorze nowych technologii oraz z prawnymi aspektami umów IT.