6
lutego
2018
ZDROWIE PUBLICZNE - FINANSOWANIE I SPRAWOZDAWCZOŚĆ
koordynator: Iwona Brokowska Duda
Program uwzględnia wymogi sprawozdania JST do 31 marca 2018 r.
Monitorowanie i ocena stanu zdrowia społeczeństwa, zagrożeń zdrowia oraz jakości życia związanej ze zdrowiem społeczeństwa, profilaktyka chorób, a także ograniczanie nierówności w zdrowiu wynikających z uwarunkowań społeczno- ekonomicznych to jedne z głównych zadań, które przewiduje ustawa z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym (Dz. U. poz. 1916). Skuteczność programów zdrowotnych i programów polityki zdrowotnej zależy jednak od zapewnienia im odpowiedniego finansowania. Jednostki samorządu terytorialnego muszą bowiem wiedzieć w jakim zakresie Narodowy Fundusz Zdrowia dofinansuje ich działania spoza wykazu świadczeń gwarantowanych. Przedstawione zostaną także zagadnienia związane z mapami potrzeb zdrowotnych i wykorzystaniem zawartych w nich danych do optymalizacji działań podejmowanych w zakresie ochrony zdrowia.
Korzyści dla uczestników:
Narodowy Program Zdrowia (NPZ) na lata 2016–2020 jest realizowany od dnia 17 września 2016 r. Zadania z nim związane wdrożą nie tylko organy administracji rządowej, w tym Minister Zdrowia i wojewodowie, agencje wykonawcze oraz inne państwowe jednostki organizacyjne, ale przede wszystkim jednostki samorządu terytorialnego. Dlatego istotnego znaczenia nabiera sposób przekazywania informacji o zrealizowanych lub podjętych zadaniach z zakresu zdrowia publicznego. Sprawozdawczość trzeba bowiem będzie zrealizować w postaci pisemnej lub elektronicznej zgodnie ze wzorem określonym w załączniku do rozporządzenia, po raz pierwszy w terminie do 31 marca (30 kwietnia) 2018 r. Ustawa przewiduje przy tym sankcje w przypadku stwierdzenia niezgodności realizowanych zadań z priorytetami dla regionalnej polityki zdrowotnej.
Szkolenie polecamy dla:
- jednostek samorządu terytorialnego;
- Narodowego Funduszu Zdrowia;
- pracowników wydziałów zdrowia urzędów wojewódzkich;
- agencji wykonawczych;
- innych państwowych jednostek organizacyjnych;
- osób zarządzających podmiotami leczniczymi (d. zakładami opieki zdrowotnej).
Metody pracy, które zastosujemy podczas szkolenia:
- interaktywny wykład;
- prezentacja w PowerPoint;
- indywidualne i grupowe zajęcia warsztatowe;
- case study.
Szkolenie prowadzi: adwokat Wojciech Haniszewski, dyrektor zarządzający Kancelarii Prawnej LexFirma z siedzibą w Krakowie.
- Pojęcie zdrowia publicznego:
- geneza regulacji;
- na czym polega monitorowanie i ocena stanu zdrowia społeczeństwa, zagrożeń zdrowia oraz jakości życia związanej ze zdrowiem społeczeństwa?;
- promocja zdrowia;
- zatrzymanie wzrostu otyłości i cukrzycy do 2025 roku;
- profilaktyka chorób;
- zmniejszenie odsetka palących o 2% do 2020 roku;
- ograniczanie nierówności w zdrowiu wynikających z uwarunkowań społeczno - ekonomicznych;
- zmniejszenie odsetka osób nieuprawiających aktywności fizycznej o 10% do 2025 roku.
- Podstawy prawne:
- ustawa z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym (Dz. U. poz. 1916);
- rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 sierpnia 2016 r. w sprawie Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016–2020 (Dz. U. poz. 1492);
- rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2016 r. w sprawie rocznej informacji o zrealizowanych lub podjętych zadaniach z zakresu zdrowia publicznego (Dz. U. poz. 2216) – nowość!;
- terminy wejścia w życie.
- Narodowy Program Zdrowia (NPZ) na lata 2016–2020:
- Narodowy Program Profilaktyki Otyłości;
- Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Związanych z Uzależnieniami;
- Narodowy Program Ochrony Zdrowia Psychicznego;
- Narodowy Program Ograniczania Środowiskowych Czynników Ryzyka Zdrowotnego;
- Narodowy Program Senioralnej Polityki Zdrowotnej;
- Narodowy Program Kompleksowej Ochrony Zdrowia Prokreacyjnego.
- Organy wdrażające:
- koordynacja po stronie Ministra Zdrowia;
- pełnomocnik Rządu do spraw zdrowia publicznego – fakultatywny, kiedy się pojawi?;
- Rada do spraw Zdrowia Publicznego – ewaluacja;
- Komitet Sterujący Narodowego Programu Zdrowia do bieżącej koordynacji działań.
- Zasady finansowania zadań z zakresu zdrowia publicznego, zwłaszcza przez Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ):
- konkurs ofert;
- bez konkursu ofert „jeżeli w NPZ określono podmiot właściwy do realizacji tego zadania” – kiedy ta możliwość występuje?;
- zawarcie umowy i przekazanie środków finansowych (dotacja);
- 1,5% kosztów świadczeń opieki zdrowotnej NFZ na zadania związane z promocją zdrowia oraz profilaktyką chorób;
- rezerwa NFZ na dofinansowanie programów polityki zdrowotnej;
- na jakie zadania przeznacza się „nie mniej niż 10% środków przeznaczonych na realizację zadań NPZ”?;
- dofinansowanie przez jednostki samorządu terytorialnego (JST) programów zdrowotnych i programów polityki zdrowotnej polegających na profilaktyce chorób;
- dofinansowanie przez NFZ programów polityki zdrowotnej realizowanych przez JST w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych innych niż określone w wykazach świadczeń gwarantowanych;
- poziomy wsparcia: 80% i 40% (warunkiem liczba mieszkańców JST);
- wniosek o dofinansowanie z pozytywną opinię AOTMiT i wojewody.
- Sprawozdawczość:
- postać pisemna lub elektroniczna;
- trzy tabele w rozporządzeniu w sprawie rocznej informacji o zrealizowanych lub podjętych zadaniach z zakresu zdrowia publicznego;
- termin dla organów administracji rządowej, z wyłączeniem wojewody, agencji wykonawczych oraz innych państwowych jednostek organizacyjnych;
- termin dla jednostek samorządu terytorialnego (JST);
- wystąpienie wojewody do JST o uzupełnienie lub dostosowanie informacji dowymagań;
- opinia wojewody dla organu stanowiącego JST;
- informacja zbiorcza wojewody dla Ministra Zdrowia wraz z opinią dotyczącą zgodności zrealizowanych lub podjętych zadań z priorytetami dla regionalnej polityki zdrowotnej (na podstawie informacji poszczególnych JST).
- Mapy potrzeb zdrowotnych:
- mapy potrzeb zdrowotnych w zakresie leczenia szpitalnego (regionalne i ogólnopolska);
- mapy potrzeb zdrowotnych w zakresie ratownictwa medycznego (regionalne i ogólnopolska) – nowość!;
- mapy potrzeb zdrowotnych w zakresie onkologii (regionalne i ogólnopolska);
- mapy potrzeb zdrowotnych w zakresie kardiologii (regionalne i ogólnopolska);
- 16 regionalnych MPZ (jedna dla każdego województwa) oraz 1 mapa ogólnopolska dla 30 grup chorób podzielonych na dwa moduły odrębnie dla lecznictwa zamkniętego (moduł A i moduł B), ambulatoryjnej opieki specjalistycznej i podstawowej opieki zdrowotnej (tylko moduł A) – nowość!;
- skład Wojewódzkiej Rady do spraw Potrzeb Zdrowotnych;
- priorytety zdrowotne na bazie map potrzeb zdrowotnych;
- opinia o celowości inwestycji na podstawie mapy regionalnej, priorytetów dla regionalnej polityki zdrowotnej oraz danych z rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą;
- plan zakupu świadczeń NFZ na następny rok z uwzględnieniem mapy regionalnej oraz stanu dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej na obszarze województwa.
- Case study.
- Zajęcia warsztatowe. Dyskusja.
Wojciech Haniszewski
Adwokat, absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego, dyrektor zarządzający Kancelarii Prawnej LexFirma.pl w Krakowie. Wieloletni trener popularnych szkoleń z zakresu prawa gospodarczego i finansów, realizowanych w ramach projektów na zlecenie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Narodowego Funduszu Zdrowia, Ministerstwa Zdrowia oraz innych ministerstw i urzędów centralnych. Prowadzi szkolenia z prawa medycznego dla podmiotów wykonujących działalność leczniczą. Autor publikacji i analiz w prasie branżowej, na stałe współpracuje z miesięcznikami „Zarządzanie placówką medyczną”, „Lekarz kontraktowy”, „Dokumentacja medyczna w praktyce” i „Rozliczenia księgowe działalności leczniczej”. Ekspert serwisów InfoNFZ.pl i SerwisZOZ.pl. Bogate doświadczenie zdobywał jako wicedyrektor działu prawnego spółki publicznej oraz redaktor portalu prawno-medycznego. Członek Izby Adwokackiej w Krakowie.