30
stycznia
2018
ROZWIĄZANIA INFORMATYCZNE W ADMINISTRACJI W ŚWIETLE WYMAGAŃ PRAWNYCH - PODEJŚCIE PRAKTYCZNE
koordynator: Iwona Nowosielska
Wdrażanie, utrzymanie i wykorzystanie systemów teleinformatycznych wymaga obecnie nie tylko umiejętności technicznych, ale w każdym niemal przypadku uwzględnienia dość skomplikowanego otoczenia prawnego. Niestety bardzo często okazuje się, że oczekiwania stawiane informatykom zmierzają do realizacji przez nich zadań merytorycznych. Natomiast od pracowników merytorycznych coraz częściej wymaga się wiedzy technicznej.
Celem seminarium jest przekazanie w przystępny sposób, na praktycznych przykładach, wiedzy z zakresu wybranych obszarów Prawa nowych technologii. Wśród nich zostaną omówione praktyczne problemy doręczeń elektronicznych i wskazane zostaną sposoby radzenia sobie z zawiłościami prawnymi. Dla instytucji wykorzystujących komunikację elektroniczną z innymi podmiotami publicznymi przygotowano wykład dotyczący wykorzystania i konfiguracji elektronicznej skrzynki podawczej na platformie ePUAP. Wiele podmiotów, mimo wykorzystywania ESP nie zdaje sobie sprawy z faktu, iż niepełna lub niewłaściwa jej konfiguracja nie spełnia stawianych jej wymagań. Przepisy prawa regulują również funkcjonowanie BIPów od strony technicznej, ale równie od strony merytorycznej. Oba te obszary będą przedmiotem kolejnego wykładu, który uwzględni ostatnią nowelizację przepisów. Coraz więcej urzędów decyduje się na wdrożenia lub obecnie już na wymianę systemu EZD. Podczas dwóch wykładów zostaną omówione kluczowe zagadnienia na styku informatyki i prawa związane z migracją danych oraz integracją systemu EZD z systemami dziedzinowymi. Na zakończenie seminarium równie ważny temat identyfikacji elektronicznej i usług zaufania, o których coraz częściej mówi się jako tych które zmienią sposób funkcjonowania e-administracji, ale również e-biznesu.
Seminarium przygotuje słuchaczy do radzenia sobie z problemami prawnymi i technicznymi,
z jakimi zetkną się w codziennej pracy.
Grupa docelowa - informatycy, analitycy, wdrożeniowcy w urzędach administracji, osoby odpowiedzialne za organizację urzędu, pracownicy jednostek organizacyjnych podległych samorządom, pracownicy realizujący zadania wymagające komunikacji elektronicznej, prawnicy zaangażowani we wdrożenia systemów informatycznych. Wykonawcy systemów teleinformatycznych dla administracji publicznej.
30 stycznia 2018 r. | |
---|---|
10:00 | Wprowadzenie do seminarium - Artur Prasal |
10:10 |
Wykład: Praktyczne problemy doręczeń elektronicznych:
(Urząd Miasta Łodzi) |
11:00 |
Wykład: Platforma ePUAP jako narzędzie skutecznej komunikacji – wybrane zagadnienia praktyczne:
(Urząd Miasta Łodzi) |
12:00 |
Wykład: Biuletyn Informacji Publicznej - wymagania prawne i techniczne.
|
13:00 | Przerwa na lunch |
13:30 |
Wykład: System EZD a systemy dedykowane - kiedy integrować systemy informatyczne:
(Urząd Miasta Łodzi) |
14:15 |
Wykład: Migracja danych między systemami EZD:
(Urząd Miasta Łodzi) |
15:00 |
Wykład: eIDAS dla nieprawników – nowe wymagania dotyczące identyfikacji elektronicznej i usług zaufania:
(ekspert) |
16:00 | Podsumowanie i zakończenie seminarium. |
Rafał Kula
Specjalista z zakresu prawa dostępu do informacji publicznej, praktyk popularyzujący wiedzę o efektywnym prowadzeniu stron BIP, autor artykułów i ekspertyz z tej dziedziny. Wieloletni dyrektor Logonet Sp. z o.o.: koordynator niemal 400 wdrożeń podmiotowych stron BIP, współautor systemów BIPLO (Biuletyny prowadzone z ich wykorzystaniem zdobyły dwie pierwsze nagrody w konkursie MSWiA na „Przejrzystą stronę BIP”). Audytor BIP (kompleksowo skontrolował ponad 70 Biuletynów). Doświadczony wykładowca i trener. W 2013 r. aktywnie współpracował z Departamentem Audytu Sektora Finansów Publicznych w Ministerstwie Finansów. Obecnie członek zespołu ds. informacji publicznej i informacji sektora publicznego, który został powołany w ramach Rady do Spraw Cyfryzacji przy Ministrze Administracji i Cyfryzacji.
Artur Prasal
p.o. Zastępcy Dyrektora w Wydziale Zarządzania Kontaktami z Mieszkańcami Urzędu Miasta Łodzi. Nadzoruje zadania związane m.in. z rozwojem systemu do zarządzania dokumentacją elektroniczną, podpisu elektronicznego, usługami elektronicznymi, doręczeniami elektronicznymi. Autor wielu publikacji dot. procedur eAdministracji.
Jolanta Rybińska
Absolwentka Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego. Od 1999 r. do 2005 r. pracownik wydziału odpowiedzialnego za organizację Urzędu Miasta Łodzi. Obecnie zatrudniona w komórce odpowiedzialnej za: wdrożenie i utrzymanie systemu do zarządzania dokumentacją, podpisu elektronicznego, zarządzanie usługami elektronicznymi, nadzór nad przestrzeganiem Instrukcji kancelaryjnej. W 2010 r. weszła w skład zespołu roboczego powołanego przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Naczelną Dyrekcją Archiwów Państwowych w zakresie dotyczącym opracowania projektu nowej instrukcji kancelaryjnej. Od 2011 roku prowadzi szkolenia z zakresu stosowania przepisów Instrukcji kancelaryjnej w Urzędzie Miasta Łodzi. Kilkakrotnie prezentowała doświadczenia Urzędu w zakresie wdrażania wyjątków w systemie EZD oraz przepisów Instrukcji kancelaryjnej na ogólnopolskich konferencjach. Autorka i współautorka publikacji dotyczących prawnych aspektów informatyzacji administracji.
Michał Tabor
Partner Obserwatorium.biz - firmy doradczej, specjalizującej się w tworzeniu i wdrażaniu strategii cyfrowych w przedsiębiorstwach głównie z sektora finansowego oraz administracji publicznej.
Kierownik badań i rozwoju Autenti – platformy do wysyłania i podpisywania dokumentów online.
Członek komitetu technicznego ESI Europejskiego Instytutu Norm Telekomunikacyjnych (ETSI) - realizującego normalizację podpisu elektronicznego w Europie. Edytor standardu dla certyfikatów wspierających PSD2.
Ekspert Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji w zakresie identyfikacji, uwierzytelnienia i podpisu elektronicznego, rzeczoznawca Polskiego Towarzystwa Informatycznego, ekspert Związku Banków Polskich.
Absolwent Wydziału Matematyki, Informatyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego. Ekspert w zakresie podpisu elektronicznego, systemów PKI, elektronicznej administracji oraz bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych, posiada certyfikat CISSP. Autor wielu rozwiązań z zakresu uwierzytelniania, podpisu elektronicznego i dokumentu elektronicznego funkcjonujących w Polsce, w szczególności autor szeroko stosowanego mechanizmu składania deklaracji podatkowych i Profilu Zaufanego ePUAP.
Jakub Zalewski
Od 2006 r. pracownik Urzędu Miasta Łodzi. Obecnie zatrudniony w komórce odpowiedzialnej za: wdrożenie i utrzymanie systemu do zarządzania dokumentacją, podpisu elektronicznego, zarządzanie usługami elektronicznymi, nadzór nad przestrzeganiem Instrukcji kancelaryjnej. Twórca usług elektronicznych, administrator systemu EZD oraz instytucji publicznej na platformie ePUAP.