szkolenie on-line
SZKOLIMY JUŻ 32 LATA, ZAUFAŁO NAM PONAD 100 000 OSÓB

25
sierpnia
2022

PRAWO AUTORSKIE W PRODUKCJI FILMU DOKUMENTALNEGO

koordynator: Iwona Nowosielska

PARP dofinansowuje szkolenia CPI W CPI SZKOLIMY ON-LINE więcej ...

Szkolenie z zakresu prawa filmowego przy produkcji filmów dokumentalnych to kompleksowe ujęcie tematu wykorzystania wizerunku, wykorzystania historii własnej bohatera dokumentu, danych osobowych, znaków towarowych, a także włączenia archiwaliów (filmowych, fotograficznych i korespondencji), a także umów zawieranych z twórcami dokumentu.

Podczas szkolenia uczestnicy poznają podstawy prawne dotyczące prawa autorskiego, a także dowiedzą się m.in. jakie są zasady korzystania z wizerunku oraz przetwarzania danych osobowych w przypadku nagrań dokumentalnych, a także ingerencji w dobra osobiste bohaterów dokumentu.

Szkolenie poświęcone będzie także umowom dotyczącym filmów dokumentalnych oraz odpowiedzialności cywilnej i karnej w sytuacji naruszenia prawa w filmie.

Autorski program szkolenia przygotowany jest przez mec. Marcina Lassotę, adwokata specjalizującego się w prawie autorskim, który od lat współpracuje m.in. z branżą filmową. reklamową i wydawniczą oraz instytucjami kultury. Program szkolenia obejmuje omówienie aktualnych przepisów prawa autorskiego oraz analizę przykładów, również z własnej praktyki adwokackiej.

Po szkoleniu uczestnicy wiedzą:

  • jakie prawa może obejmować korzystanie z filmów dokumentalnych;
  • jakie zasady dotyczące prawa autorskiego obowiązują w produkcji dokumentalnych utworów audiowizualnych oraz rejestracji dokumentalnych;
  • jakie są zasady korzystania z wizerunku;
  • jak należy prawidłowo przetwarzać dane osobowe w przypadku rejestracji dokumentalnych;
  • jakie przepisy prawa autorskiego odnoszą się do starych fotografii oraz archiwaliów;
  • czym jest dozwolony użytek utworów;
  • na co zwracać uwagę tworząc film dokumentalny;
  • kto i w jaki sposób odpowiada za naruszenie praw w filmie dokumentalnym.

Metody szkoleniowe: interaktywna prezentacja z praktycznymi przykładami + materiały szkoleniowe.

Szkolenie skierowane jest zarówno do osób związanych z produkcją filmów dokumentalnych (producenci, reżyserzy, scenarzyści), jak i do przedstawicieli instytucji kultury, którzy w swojej pracy wykorzystują rejestracje (np. wywiady, rejestracje wydarzeń) lub nagrania dokumentalne i spotykają się z problemem praw autorskich i prawa do wizerunku w produkowanych lub współtworzonych nagraniach.

Szkolenie prowadzi: Marcin Lassota - adwokat, szkoleniowiec, arbiter i zawodowy mediator, wspólnik kancelarii Lassota Krawiec sp. j., specjalizuje się w prawie autorskim i prawie filmowym, arbiter i mediator w Sądzie Arbitrażowym Rynku Audiowizualnego (SARA) przy Krajowej Izbie Producentów Audiowizualnych (KIPA). Związany z rynkiem audiowizualnym i branżą kreatywną, odpowiedzialny m.in. za obsługę prawną takich filmów jak „Książę i dybuk” w reż. Elwiry Niemiry i Piotra Rosołowskiego, „Fanatyk” w reż. Michała Tylki, „Maryjki” w reż. Darii Woszek, „Prawdziwe życie aniołów” w reż. Artura Więcka czy „Orzeł. Ostatni patrol” w reż. Jacka Bławuta.

Czas trwania szkolenia od 09:00 do ok. 14:30

Prawa do filmu

  • prawa autorskie
  • prawa pokrewne do artystycznych wykonań
  • prawa pokrewne producenta wideogramu
Prawo autorskie – zasady
  • co jest utworem?
  • prawa osobiste i majątkowe
  • utwory zależne
  • pola eksploatacji
  • utwory inspirowane
  • jak oznaczać utwory?
Co nie jest chronione prawem autorskim?
  • pomysły i idee
  • akty normatywne
  • proste informacje prasowe
  • domena publiczna
Prawa pokrewne – zasady
  • prawa do artystycznych wykonań
  • prawa do fonogramów i wideogramów
  • prawa do nadań programów
Prawo autorskie – dozwolony użytek utworów
  • utwory wystawione na stałe w miejscach publicznych
  • cytat
  • jak podpisywać utwory przy dozwolonym użytku?
  • dzieła osierocone
  • dzieła niedostępne w obrocie handlowym
Umowy
  • dokumentacja (reaserch)
  • scenariusz
  • reżyser
  • operator
  • montaż
Archiwalia – własność egzemplarzy a prawo autorskie
Archiwalia – prawo do filmów sprzed 1994 roku
Archiwalia – prawo autorskie do starych fotografii
Znaki towarowe
Wizerunek i korespondencja
  • co to jest wizerunek?
  • kiedy rozpowszechnianie wizerunku nie wymaga zgody?
  • klauzule umowne dotyczące wizerunku
  • prawo adresata korespondencji
Dane osobowe
  • podstawa przetwarzania
  • obowiązek informacyjny
Dobra osobiste
  • rodzaje dóbr osobistych
  • wyłączenie odpowiedzialności za naruszenie
  • casus – bohater dokumentu
Odpowiedzialność za naruszenie praw autorskich, praw pokrewnych i prawa do wizerunku
  • kto ponosi odpowiedzialność?
  • odpowiedzialność pracownika
  • odpowiedzialność cywilna i karna

Marcin Lassota

adwokat, zawodowy mediator, szkoleniowiec.
Specjalizacje zawodowe: prawo autorskie, prawo własności intelektualnej, prawo filmowe, obsługa i reprezentacja prawna instytucji kultury oraz instytucji naukowych, prawo zamówień publicznych, organizacja konkursów i loterii, a także prawo medyczne i odszkodowania za błędy w sztuce medycznej.
Mediator wpisany na listę Centrum Mediacyjnego przy Naczelnej Radzie Adwokackiej w Warszawie. Cytowany m.in. przez „Gazetę Prawną”, „Puls Biznesu”, miesięcznik „Press”.
Główne obszary pracy szkoleniowej: prawo autorskie, prawo umów, zamówienia publiczne, aspekty prawne działalności wydawniczej, organizacja konkursów i gier hazardowych (np. loterii promocyjnych); prowadzi zamknięte i otwarte szkolenia z pisania umów dla instytucji kultury, a także warsztaty podczas targów książki, m.in. w Krakowie i Warszawie, festiwali filmowych i konferencji dla branży kinowej (m.in. Krakowski Festiwal Filmowy, Konferencja Kin Studyjnych i Lokalnych, Forum Wokół Kina, NewCineForum).
Absolwent studiów prawniczych na Uniwersytecie Jagiellońskim, podyplomowego Studium Prawa Autorskiego, Wydawniczego i Prasowego w Instytucie Wynalazczości i Ochrony Własności Intelektualnej Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz studiów LL.M. na Johannes Gutenberg Universität Mainz w Niemczech.