25
sierpnia
2022
PRAWO AUTORSKIE W PRODUKCJI FILMU DOKUMENTALNEGO
koordynator: Iwona Nowosielska
PARP dofinansowuje szkolenia CPI | W CPI SZKOLIMY ON-LINE więcej ... |
Szkolenie z zakresu prawa filmowego przy produkcji filmów dokumentalnych to kompleksowe ujęcie tematu wykorzystania wizerunku, wykorzystania historii własnej bohatera dokumentu, danych osobowych, znaków towarowych, a także włączenia archiwaliów (filmowych, fotograficznych i korespondencji), a także umów zawieranych z twórcami dokumentu.
Podczas szkolenia uczestnicy poznają podstawy prawne dotyczące prawa autorskiego, a także dowiedzą się m.in. jakie są zasady korzystania z wizerunku oraz przetwarzania danych osobowych w przypadku nagrań dokumentalnych, a także ingerencji w dobra osobiste bohaterów dokumentu.
Szkolenie poświęcone będzie także umowom dotyczącym filmów dokumentalnych oraz odpowiedzialności cywilnej i karnej w sytuacji naruszenia prawa w filmie.
Autorski program szkolenia przygotowany jest przez mec. Marcina Lassotę, adwokata specjalizującego się w prawie autorskim, który od lat współpracuje m.in. z branżą filmową. reklamową i wydawniczą oraz instytucjami kultury. Program szkolenia obejmuje omówienie aktualnych przepisów prawa autorskiego oraz analizę przykładów, również z własnej praktyki adwokackiej.
Po szkoleniu uczestnicy wiedzą:
- jakie prawa może obejmować korzystanie z filmów dokumentalnych;
- jakie zasady dotyczące prawa autorskiego obowiązują w produkcji dokumentalnych utworów audiowizualnych oraz rejestracji dokumentalnych;
- jakie są zasady korzystania z wizerunku;
- jak należy prawidłowo przetwarzać dane osobowe w przypadku rejestracji dokumentalnych;
- jakie przepisy prawa autorskiego odnoszą się do starych fotografii oraz archiwaliów;
- czym jest dozwolony użytek utworów;
- na co zwracać uwagę tworząc film dokumentalny;
- kto i w jaki sposób odpowiada za naruszenie praw w filmie dokumentalnym.
Metody szkoleniowe: interaktywna prezentacja z praktycznymi przykładami + materiały szkoleniowe.
Szkolenie skierowane jest zarówno do osób związanych z produkcją filmów dokumentalnych (producenci, reżyserzy, scenarzyści), jak i do przedstawicieli instytucji kultury, którzy w swojej pracy wykorzystują rejestracje (np. wywiady, rejestracje wydarzeń) lub nagrania dokumentalne i spotykają się z problemem praw autorskich i prawa do wizerunku w produkowanych lub współtworzonych nagraniach.
Szkolenie prowadzi: Marcin Lassota - adwokat, szkoleniowiec, arbiter i zawodowy mediator, wspólnik kancelarii Lassota Krawiec sp. j., specjalizuje się w prawie autorskim i prawie filmowym, arbiter i mediator w Sądzie Arbitrażowym Rynku Audiowizualnego (SARA) przy Krajowej Izbie Producentów Audiowizualnych (KIPA). Związany z rynkiem audiowizualnym i branżą kreatywną, odpowiedzialny m.in. za obsługę prawną takich filmów jak „Książę i dybuk” w reż. Elwiry Niemiry i Piotra Rosołowskiego, „Fanatyk” w reż. Michała Tylki, „Maryjki” w reż. Darii Woszek, „Prawdziwe życie aniołów” w reż. Artura Więcka czy „Orzeł. Ostatni patrol” w reż. Jacka Bławuta.
Czas trwania szkolenia od 09:00 do ok. 14:30
Prawa do filmu
- prawa autorskie
- prawa pokrewne do artystycznych wykonań
- prawa pokrewne producenta wideogramu
- co jest utworem?
- prawa osobiste i majątkowe
- utwory zależne
- pola eksploatacji
- utwory inspirowane
- jak oznaczać utwory?
- pomysły i idee
- akty normatywne
- proste informacje prasowe
- domena publiczna
- prawa do artystycznych wykonań
- prawa do fonogramów i wideogramów
- prawa do nadań programów
- utwory wystawione na stałe w miejscach publicznych
- cytat
- jak podpisywać utwory przy dozwolonym użytku?
- dzieła osierocone
- dzieła niedostępne w obrocie handlowym
- dokumentacja (reaserch)
- scenariusz
- reżyser
- operator
- montaż
Archiwalia – prawo do filmów sprzed 1994 roku
Archiwalia – prawo autorskie do starych fotografii
Znaki towarowe
Wizerunek i korespondencja
- co to jest wizerunek?
- kiedy rozpowszechnianie wizerunku nie wymaga zgody?
- klauzule umowne dotyczące wizerunku
- prawo adresata korespondencji
- podstawa przetwarzania
- obowiązek informacyjny
- rodzaje dóbr osobistych
- wyłączenie odpowiedzialności za naruszenie
- casus – bohater dokumentu
- kto ponosi odpowiedzialność?
- odpowiedzialność pracownika
- odpowiedzialność cywilna i karna
Marcin Lassota
adwokat, zawodowy mediator, szkoleniowiec.
Specjalizacje zawodowe: prawo autorskie, prawo własności intelektualnej, prawo filmowe, obsługa i reprezentacja prawna instytucji kultury oraz instytucji naukowych, prawo zamówień publicznych, organizacja konkursów i loterii, a także prawo medyczne i odszkodowania za błędy w sztuce medycznej.
Mediator wpisany na listę Centrum Mediacyjnego przy Naczelnej Radzie Adwokackiej w Warszawie. Cytowany m.in. przez „Gazetę Prawną”, „Puls Biznesu”, miesięcznik „Press”.
Główne obszary pracy szkoleniowej: prawo autorskie, prawo umów, zamówienia publiczne, aspekty prawne działalności wydawniczej, organizacja konkursów i gier hazardowych (np. loterii promocyjnych); prowadzi zamknięte i otwarte szkolenia z pisania umów dla instytucji kultury, a także warsztaty podczas targów książki, m.in. w Krakowie i Warszawie, festiwali filmowych i konferencji dla branży kinowej (m.in. Krakowski Festiwal Filmowy, Konferencja Kin Studyjnych i Lokalnych, Forum Wokół Kina, NewCineForum).
Absolwent studiów prawniczych na Uniwersytecie Jagiellońskim, podyplomowego Studium Prawa Autorskiego, Wydawniczego i Prasowego w Instytucie Wynalazczości i Ochrony Własności Intelektualnej Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz studiów LL.M. na Johannes Gutenberg Universität Mainz w Niemczech.