seminarium
SZKOLIMY JUŻ 32 LATA, ZAUFAŁO NAM PONAD 100 000 OSÓB

24
stycznia
2018

28 seminarium w cyklu BADANIA NAUKOWE "PROMOCJA DOROBKU NAUKOWEGO - RELACJE NAUKI Z MEDIAMI"

koordynator: Iwona Nowosielska

24 stycznia 2018 r. r.
10:00 Wykład i dyskusja: Podstawowe zasady promocji nauki. Promocja nauki w mediach tradycyjnych i elektronicznych. Popularyzacja dokonań naukowych – relacje o wynikach badań a język i specyfika mediów. Rola rzeczników prasowych uczelni w promocji dokonań naukowych – czym powinny się charakteryzować materiały prasowe.
Dr Edwin Bendyk
(redaktor Tygodnika Polityka)
11:30 Przerwa na kawę
11:50 Wykład i konsultacje: Proces kształtowania się relacji nauki z mediami.
Promocja badań naukowych poza światem akademicki ma wpływ na promocję dorobku naukowego w świecie naukowym. Jednym ze sposób na osiągnięcie tego efektu jest współpraca z dziennikarzami. Jak zbudować z nimi relację? Kiedy i po co angażować ich w promocję badań naukowych? Jak to zrobić?
Natalia Osica
(dyrektor zarządzający, Science PR)
13:30 Przerwa, poczęstunek
14:00 Wykład: Nie tylko blogi naukowe - alternatywne metody promocji i upowszechniania nauki:
  • blogi naukowe - czy jeszcze warto je prowadzić wobec spadających zasięgów?
  • nieoczywiste media społecznościowe,
  • znaczenie prawa do ponownego wykorzystania tekstów i danych,
  • wsparcie ze strony wydawców czasopism naukowych.
Marcin Wilkowski,
(Laboratorium Cyfrowe Humanistyki, Uniwersytet Warszawski)
15:30 Zakonczenie seminarium

Edwin Bendyk

Dziennikarz, publicysta, pisarz, nauczyciel akademicki. Pracuje w tygodniku "Polityka", gdzie zajmuje się głównie tematyką cywilizacyjną i wpływem rozwoju nauki i techniki na kulturę i życie społeczne, polityczne, gospodarcze. Jednocześnie prowadzi zajęcia ze studentami - wykłada w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej, Collegium Civitas i Centrum Nauk Społecznych PAN.
Oprócz "Polityki" publikuje w "Przeglądzie Politycznym", "Krytyce Politycznej", "Kulturze współczesnej", tygodniku "Computerworld". Prowadzi blog "Antymatrix".

Natalia Osica

Założycielka pierwszej w Polsce agencji PR dla naukowców, instytucji naukowych i badawczych oraz uczelni. Była rzeczniczka prasowa Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej oraz laureatka licznych nagród związanych z popularyzowaniem nauki. Specjalizuje się w PR nauki i budowaniu relacji (ukończyła socjologię na UW ze specjalizacją w zakresie mediacji, negocjacji i komunikacji interpersonalnej). Przez kilka lat była szefem działu PR w firmie Gemius. Pierwsze doświadczenia zbierała w agencji Lighthouse Consultants, gdzie obsługiwała klientów m.in. z branży finansowej. W 2011 roku, jako pierwszy rzecznik polskiej instytucji naukowej, otrzymała tytuł Popularyzatora Nauki od redakcji Nauka w Polsce PAP. W latach 2013-2014 pełniła funkcję prezesa Polskiego Stowarzyszenia Dziennikarzy Naukowych Naukowi.pl. Wykłada na kierunku Dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Uniwersytecie SWPS. W 2016 magazyn biznesowy Brief umieścił Natalię w rankingu „50 kreatywnych w biznesie”. Otrzymała także nominację w konkursie „Businesswoman Roku 2016”, organizowanym przez PwC i redakcję Sukces pisany szminką.

Marcin Wilkowski

Absolwent Instytutu Historii Uniwersytetu Gdańskiego, uczestnik programu doktorskiego Collegium Civitas w Warszawie. Twórca portalu Historia i Media. Pracował w Fundacji Nowoczesna Polska, koordynując działania Koalicji Otwartej Edukacji (KOED). Inicjator spotkań i warsztatów w ramach polskiej edycji THATCamp (The Humanities and Technology Camp). Współpracuje z Ośrodkiem KARTA, ruchem społecznym Obywatele Nauki oraz Instytutem Kultury Miejskiej w Gdańsku. Obecnie pracownik Laboratorium Cyfrowego Humanistyki UW.