szkolenie on-line
SZKOLIMY JUŻ 32 LATA, ZAUFAŁO NAM PONAD 100 000 OSÓB

6
grudnia
2022

PROCEDURY ADMINISTRACYJNE – postępowanie z e-dokumentem, ePUAP i nowy system eDoręczeń

koordynator: Iwona Nowosielska

W CPI SZKOLIMY ON-LINE więcej ...

Rewolucyjne zmiany w zakresie doręczeń dokumentów, praca zdalna w administracji publicznej, nowe rodzaje podpisów elektronicznych, zasady postępowania z dokumentem elektronicznym w Urzędzie, to tylko niektóre zagadnienia, z którym zmierzyć się muszą urzędy administracji publicznej. Dokument elektroniczny staje się podstawową postacią dokumentu wypierając dokumenty papierowe. Przepisy prawa, oczekiwania klientów wymuszają również zmiany w wewnętrznych procedurach postępowania, w organizacji pracy urzędów. Obecnie pojawia się coraz więcej pytań i wątpliwości dotyczących sposobu wdrożenia nowych wymagań prawnych dotyczących e-doręczeń, jak i kiedy aktywować adres elektroniczny, jak weryfikować podpisy elektroniczne czy konieczne jest wdrożenie systemu EZD, albo jak sobie bez niego radzić. Nadal aktualne są wątpliwości dotyczące wykorzystania emaila w bieżącej pracy urzędu i dokumentowania spraw z wykorzystaniem e-dokumentów.
Te i inne zagadnienia dotyczące postępowania z dokumentem elektronicznym zostaną omówione podczas seminarium, na przykładach różnych procedur administracyjnych – KPA, Ordynacji podatkowej, skarg, wniosków, petycji, informacji publicznej z uwzględnieniem Instrukcji kancelaryjnej oraz kluczowych zmian wprowadzanych ustawą o doręczeniach elektronicznych.

Prowadzący seminarium:
Artur Prasal, Absolwent Wyższej Szkoły Administracji Publicznej w Łodzi oraz Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. Od 1998 r. pracownik Urzędu Miasta Łodzi

Czas trwania szkolenia: od godz. 9.00 do ok. 14.30

  1. Wnoszenie pism do urzędu w świetle przepisów prawa
    • Sposoby wnoszenia pism do urzędu – różne przepisy prawa i różne wymagania
    • Elektroniczna Skrzynka Podawcza jako środek wnoszenia pism urzędowych – najczęstsze problemy związane z wykorzystaniem ESP
    • Adres do doręczeń elektronicznych w ramach publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego
    • Skuteczność wnoszenia pism pocztą elektroniczną – orzecznictwo i nowe regulacje prawne w zakresie edoręczeń
  2. Załatwianie spraw w aspekcie dokumentu elektronicznego
      Dokument pisemny i elektroniczny – rozróżnienie pojęć i wpływ na procedury administracyjne
    • Data wszczęcia sprawy w aspekcie dokumentu elektronicznego
    • Potwierdzenie złożenia dokumentu – kiedy jest obowiązkowe i jak je zrealizować?
    • Podanie wniesione do organu niewłaściwego a podanie mylnie doręczone
    • Rejestracja wpływu dokumentu elektronicznego – wymagania. Czy i które emaile trzeba rejestrować?
    • Badanie spełnienia wymagań formalnych e-podania:
      • podpis kwalifikowany, zaufany czy osobisty? Który może być stosowany, czy, kiedy weryfikować podpis?
      • wzory, formularze, usługi elektroniczne,
    • Akta spraw w systemie tradycyjnym i systemie EZD a praca zdalna - z uwzględnieniem wytycznych Archiwum Państwowego
    • Przygotowanie, akceptacja i podpisywanie pism – podpis odręczny i elektroniczny (różne systemy dokumentowania akt spraw)
    • Wysyłka pism – a nowe wymagania związane z edoręczeniami
  3. Dopuszczalność i możliwości udostępniania dokumentów elektronicznych i akt sprawy
    • Wymagania dotyczące udostępniania na przykładzie różnych procedur
    • Jak praktycznie udostępnić dokument elektroniczny w postaci cyfrowej a jak w papierowej?
  4. Podpis elektroniczny
    • Rodzaje podpisów elektronicznych
    • Dopuszczalność wykorzystania różnych podpisów elektronicznych przez organ
    • Podpis naturalnego dokumentu elektronicznego czy/lub skanu?
    • Weryfikacja podpisu - jak weryfikować podpis? Podpis zewnętrzny, otaczający czy otoczony, pades, xades czy xml? Jak je odróżnić, jakimi narzędziami weryfikować?
    • Czas podpisu – podpis ze znacznikiem i bez znacznika czasu
  5. Doręczanie pism w procedurze administracyjnej ePUAP
    • Dopuszczalność doręczeń pism w różnych formatach
    • Potwierdzenie odbioru pisma
    • Doręczenia - tryb UPP czy UPD w świetle praktyki i orzecznictwa
    • Doręczanie „za pomocą adresu email”
    • Problemy techniczne przy doręczeniach elektronicznych
    • Podpis paczki (koperty) xml na ePUAP czy dokumentu doręczanego - orzecznictwo
  6. Nowy system edoręczeń – PURDE/PUH
    • Terminy wejścia w życie nowych edoręczeń
    • Przepisy przejściowe – czyli jak doręczać dokumenty?
    • Konsekwencje aktywacji adresu elektronicznego dla podmiotu publicznego
    • Nowe sposoby doręczania elektronicznego – hierarchizacja doręczeń
    • Adres do doręczeń elektronicznych – usługi wyszukiwania w Bazie adresów elektronicznych
    • Wybrane zagadnienia praktyczne związane z nowymi edoręczeniami

Artur Prasal

p.o. Zastępcy Dyrektora w Wydziale Zarządzania Kontaktami z Mieszkańcami Urzędu Miasta Łodzi. Nadzoruje zadania związane m.in. z rozwojem systemu do zarządzania dokumentacją elektroniczną, podpisu elektronicznego, usługami elektronicznymi, doręczeniami elektronicznymi. Autor wielu publikacji dot. procedur eAdministracji.