szkolenie on-line
SZKOLIMY JUŻ 32 LATA, ZAUFAŁO NAM PONAD 100 000 OSÓB

12
października
2022

DOSTĘP I ODMOWA DOSTĘPU DO INFORMACJI PUBLICZNEJ. JAK ZREALIZOWAĆ WNIOSEK O UDOSTĘPNIENIE INFORMACJI PUBLICZNEJ.

koordynator: Iwona Nowosielska

PARP dofinansowuje szkolenia CPI W CPI SZKOLIMY ON-LINE więcej ...

Czy wiecie Państwo które przepisy procedury administracyjnej mają praktyczne zastosowanie w realizacji wniosków o udostępnienie informacji publicznej? Czym się różni przetworzenie od przekształcenia informacji? Czy można wnioskodawcę wzywać do uzupełnienia wniosku pod rygorem pozostawienia sprawy bez rozpoznania? Jak poradzić sobie z realizacją wielu wniosków składanych przez tego samego wnioskodawcę? Jak zdefiniować pojęcia budzące wątpliwości - "osoby pełniącej funkcję publiczną" czy "szczególnej istotności dla interesu publicznego".

Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z procedurami administracyjnymi związanymi z udostępnianiem, bądź odmową udostępnienia informacji publicznej. Omówione zostaną od strony praktycznej sposoby załatwienia wniosków składanych w formie pisemnej, elektronicznej, drogą mailową, czy też wniosków anonimowych. Szkolenie dedykowane jest pracownikom zajmującym się wnioskami o dostęp do informacji publicznej a także kierownikom jednostek zobowiązanych do udostępnienia informacji publicznej.

Szkolenie przeprowadzi Justyna Sosnowska specjalistka procedury administracyjnej z 12-letnim doświadczeniem
Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach na kierunku prawo z 12 -letnim doświadczeniem zawodowym w strukturach publicznych służb zatrudnienia. Obecnie Kierownik Referatu ds. obsługi prawnej i kadr JST. Z wykształcenia prawnik, z wyboru urzędniczka, z zamiłowania trener/szkoleniowiec. Ukończyła studia podyplomowe na Wydziale Zarządzania GWSH w Katowicach na kierunku kadry i płace, prawo i praktyka gospodarcza oraz studia podyplomowe na Wydziale Nauk Stosowanych na kierunku prawo zamówień publicznych i zarządzanie kapitałem ludzkim. Certyfikowana specjalistka procedury administracyjnej oraz postępowania egzekucyjnego w administracji. Pasjonatka cyfrowej administracji. Od 2014 r. związana z branżą szkoleniową. Prowadziła szkolenia dla organizacji pozarządowej Dressfor Success Poland, poświęcone tematyce praw pracowniczych oraz roli kobiet na rynku pracy. Autorka kursu administracyjnego dla urzędników. Realizuje szkolenia autorskie dla powiatowych urzędów pracy w zakresie obsługi dokumentów elektronicznych, wdrożenia elektronicznego obiegu dokumentów ze szczególnym uwzględnieniem obsługi platformy praca.gov.pl., odmowy dostępu do informacji publicznej, praw pracowniczych a także służby przygotowawczej dla urzędników.

Czas trwania szkolenia od 9:30 do ok. 15:00

  1. Pojęcie informacji publicznej – definicja sprawy publicznej.
  2. Podmioty uprawnione do uzyskania informacji. Osoby fizyczne, osoby prawne.
  3. Podmioty zobowiązane do udostępniania informacji.
  4. Ograniczenia w dostępie do informacji.
  5. Praktyczne znaczenie pojęć ustawowych: osoba pełniąca funkcję publiczną, szczególna istotność interesu publicznego.
  6. Odpowiedź na wniosek - niezbędne elementy pisma.
  7. Procedura odmowy udostępnienia informacji publicznej.
  8. W jakim zakresie można stosować przepisy KPA? Wszczęcie postępowania. Wezwanie do uzupełnienia braków pod rygorem pozostawienia sprawy bez rozpoznania.
  9. Odformalizowanie postępowania wnioskowego.
  10. Decyzja odmawiająca udostępnienia informacji.
  11. W jakim terminie i w jaki sposób liczonym powinno się załatwiać wnioski o udostępnienie informacji publicznej.
  12. Jak należy rozumieć określenia „bez zbędnej zwłoki” i „niezwłocznie”.
  13. Od jakiego momentu należy liczyć termin rozpatrzenia sprawy gdy wniosek wpłynie pocztą elektroniczną.
  14. W jaki sposób dokonać przedłużenia terminu rozpatrzenia sprawy.
  15. Bezpłatność dostępu do informacji publicznej.
  16. Anonimizacja – na czym polega i kiedy się ja stosuje.
  17. Omówienie orzecznictwa w zakresie odmowy udostępnienia informacji publicznej.

Justyna Sosnowska

Specjalistka procedury administracyjnej z 12-letnim doświadczeniem
Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach na kierunku prawo z 12 -letnim doświadczeniem zawodowym w strukturach publicznych służb zatrudnienia. Obecnie Kierownik Referatu ds. obsługi prawnej i kadr JST. Z wykształcenia prawnik, z wyboru urzędniczka, z zamiłowania trener/szkoleniowiec.
Ukończyła studia podyplomowe na Wydziale Zarządzania GWSH w Katowicach na kierunku kadry i płace, prawo i praktyka gospodarcza oraz studia podyplomowe na Wydziale Nauk Stosowanych na kierunku prawo zamówień publicznych i zarządzanie kapitałem ludzkim. Certyfikowana specjalistka procedury administracyjnej oraz postępowania egzekucyjnego w administracji. Pasjonatka cyfrowej administracji.
Od 2014 r. związana z branżą szkoleniową. Prowadziła szkolenia dla organizacji pozarządowej Dressfor Success Poland, poświęcone tematyce praw pracowniczych oraz roli kobiet na rynku pracy. Autorka kursu administracyjnego dla urzędników. Realizuje szkolenia autorskie dla powiatowych urzędów pracy w zakresie obsługi dokumentów elektronicznych, wdrożenia elektronicznego obiegu dokumentów ze szczególnym uwzględnieniem obsługi platformy praca.gov.pl., odmowy dostępu do informacji publicznej, praw pracowniczych a także służby przygotowawczej dla urzędników.