szkolenie on-line
SZKOLIMY JUŻ 32 LATA, ZAUFAŁO NAM PONAD 100 000 OSÓB

3
sierpnia
2022

NADAWANIE STOPNIA NAUKOWEGO W ŚWIETLE DOTYCHCZASOWYCH DOŚWIADCZEŃ: W CZYM TKWIĄ PROBLEMY? I CO MOŻNA USPRAWNIĆ?

koordynator: Iwona Nowosielska

PARP dofinansowuje szkolenia CPI W CPI SZKOLIMY ON-LINE więcej ...

Nowa Ustawa o szkolnictwie wyższym i nauce (tak zwana Konstytucja dla nauki) radykalnie zmieniła system polskiego szkolnictwa wyższego. Z jednej strony – nadawanie stopni naukowych oraz występowanie o nadanie tytułu naukowego (profesora) zostało precyzyjniej opisane w samej ustawie. Z drugiej – nałożyło na uczelnie oraz jednostki prowadzące kształcenie doktorantów obowiązek wprowadzenia szeregu istotnych zmian. Kluczowa zmiana polega na obowiązku prowadzenia tego kształcenia w ramach nowego rozwiązania – szkoły doktorskiej. Warto od razu zauważyć, że powołanie szkół doktorskich i zupełnie nowa procedura nadawania stopnia doktora powoduje zniknięcie dawnej procedury otwierania przewodu doktorskiego.
Proponowane szkolenie ma zapoznać uczestników z obowiązkami i zadaniami, przed jakimi stoi uczelnia wobec wprowadzonych zmian. Ma przygotować uczestników do sprawnego przeprowadzenia przez jednostki procedur nadawania stopni naukowych oraz zorganizowania szkoły doktorskiej w uczelni.

Ustawa Przepisy wprowadzające ustawę Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. 2018, poz. 1669) jasno określa, że wszystkie procedury awansu akademickiego wszczynane po 1 października 2019 roku muszą być prowadzone już na nowych zasadach. Natomiast procedury wszczęte na starych zasadach muszą się zakończyć do dnia 31 grudnia 2021 roku, w innym wypadku „niezakończone do dnia 31 grudnia 2021 r., odpowiednio umarza się albo zamyka się” (art. 179. ust. 4). Oczywiście, pandemia COVID-19 wpłynęła na te przepisy i ostatecznie wydłużony został termin, do którego musiały zakończyć się procedury nadawania stopni naukowych (doktorat i habilitacja) czy tytułu naukowego (profesura). Co więcej, Sejm pracuje nad kolejną nowelizacją, która jeszcze bardziej przesunie termin ostatecznego zamknięcia dawnych procedur.
Ustawa o szkolnictwie wyższym i nauce znacząco zmienia tak procedury nadawania stopni, jak i zasady kształcenia doktorantów. Zdając sobie sprawę z odmiennych możliwości i wyzwań poszczególnych uczelni oraz jednostek naukowych – szkolenie będzie otwarte na pytania uczestników. Z tych samych względów – integralną częścią szkolenia będą indywidualne konsultacje.

Szkolenie poprowadzi: dr hab. Radosław Rybkowski, prof. UJ

Czas trwania szkolenia: od 9:00 do ok. 15:00

Wśród tematów omawianych na szkoleniu zostaną omówione następujące zagadnienia:

  1. Zasady, tryb i warunki przeprowadzania czynności w postępowaniu o nadanie stopnia naukowego doktora
    • ustawowe określenie wymagań stawianych rozprawom doktorskim oraz tryb przygotowania i składania prac doktorskich
      • istota pracy doktorskiej jako osiągnięcia naukowego
      • wymagania stawiane promotorowi i recenzentom
      • warunki nadania stopnia doktora w dyscyplinie oraz/lub dziedzinie
      • sposoby określania i realizowania indywidualnego planu badawczego
      • rola oceny śródokresowej
      • wniosek o wszczęcie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora
      • wymagania formalne w postępowaniu w sprawie nadania stopnia doktora:
        • niezbędne informacje w systemie POL-on
        • sprawdzenie w systemie antyplagiatowym
        • zadania uczelni w zakresie dostępu do informacji publicznej (BIP)
    • niezbędne regulacje wewnętrzne w zakresie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora
      • powoływanie komisji dla przeprowadzenie postępowania
      • egzaminy doktorskie (zgodnie z 8. poziomem Polskiej Ramy Kwalifikacji)
      • dodatkowe wymagania możliwe do określenia przez uczelnię
    • rola i miejsce Rady Doskonałości Naukowej w procesie nadawania stopnia doktora
      • procedura odwoławcza
  2. Przebieg postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego
    • ustawowe określenie wymagań stawianych w postępowaniu o nadanie stopnia doktora habilitowanego
      • definicja osiągnięcia naukowego
      • procedura wszczyna postępowania
      • wymagania stawiane recenzentom
      • warunki nadania stopnia doktora habilitowanego w dziedzinie oraz dyscyplinie
        • kolokwium habilitacyjne
    • rola uczelni w procedurze nadawania stopnia naukowego doktora habilitowanego; regulacje wewnętrzne
      • definiowanie wymagań stawianych osiągnięciu naukowemu oraz kandydatom do stopnia naukowego doktora habilitowanego
      • wyznaczanie komisji habilitacyjnej
    • rola i miejsce Rady Doskonałości Naukowej w procesie nadawania stopnia doktora habilitowanego
      • miejsce RDN w procesie wszczynania procedury
      • rola RDN w procesie wyznaczania składu komisji habilitacyjnej
      • rola RDN w procedurze odwoławczej
  3. Konsekwencje wycofania wniosków o nadanie stopnia doktora lub stopnia doktora habilitowanego
  4. Zawieranie umów z recenzentami/członkami komisji
    • terminowość przygotowywanie recenzji
  5. Procedura nadawania tytułu naukowego
    • ustawowe wymagania dotyczące wniosku o tytuł naukowy
      • osiągnięcia kandydata
    • działania RDN w procedurze nadawania tytułu naukowego
      • odmowa wszczęcia postępowania i procedura odwoławcza

Radosław Rybkowski

Doktor habilitowany nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce (Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych UJ 2013; pierwsza habilitacja wydziałowa w dziedzinie nauk społecznych); doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, specjalizacja – historia teatru amerykańskiego (Uniwersytet Jagielloński, 2000); od września 2016 roku dyrektor Instytut Amerykanistyki i Studiów Polonijnych; od stycznia 2016 roku – członek Polskiej Komisji Akredytacyjnej w zespole nauk społecznych i prawnych. Wielokrotny stypendysta różnych programów Ryoichi Sasakawa Young Leaders Fellowship Fund; dwukrotny stypendysta Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta (New York University, 2004 i 2009); Visiting Professor w University of Rochester (2005 i 2008); dwukrotnie otrzymywał granty Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Handlu Międzynarodowego Kanady (2010 i 2012). W swoich zainteresowaniach skupia się na analizowaniu powiązań i wzajemnych wpływów pomiędzy polityką i kulturą; w szczególnym stopniu zainteresowany analizą północnoamerykańskiej oraz europejskiej polityki wobec szkolnictwa wyższego. Autor monografii z tej tematyki Upadek stopni – stopnie upadku, (2011) oraz Ziemią i pieniędzmi. Tworzenie federalnej polityki wobec szkolnictwa wyższego w USA, (2012) oraz licznych artykułów, publikowanych w Polsce i za granicą.