szkolenie on-line
SZKOLIMY JUŻ 32 LATA, ZAUFAŁO NAM PONAD 100 000 OSÓB

25
kwietnia
2024

ELEKTRONICZNA DOKUMENTACJA MEDYCZNA – ROZPORZĄDZENIA MINISTRA ZDROWIA I PRZEPISY USTAW

koordynator: Iwona Nowosielska

Program uwzględnia elektroniczne karty urodzenia, obowiązkowe od początku 2024 roku

Celem szkolenia jest dostarczenie uczestnikom niezbędnej wiedzy o rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 6 kwietnia 2020 r. w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania (Dz. U. z 2022 r. poz. 1304), jak również jego siedmiu już zmianach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1486, z 2022 r. poz. 1990, z 2021 r. poz. 302, 1468 i 2477 oraz z 2020 r. poz. 1981 i 2350). Obowiązuje ono wszystkie podmioty lecznicze, a także lekarzy, pielęgniarki, położne i fizjoterapeutów z własną praktyką. Regulację tę uzupełniają ustawa z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (Dz. U. z 2023 r. poz. 2465, z późn. zm.), a także rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 maja 2018 r., z dnia 15 października 2019 r., z dnia 31 sierpnia 2022 r. i z dnia 19 lipca 2023 r. w sprawie rodzajów elektronicznej dokumentacji medycznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 941, z 2019 r. poz. 2029, z 2022 r. poz. 1845 i z 2023 r. poz. 1485), zwanej w skrócie „EDM”, oraz z dnia 15 kwietnia 2019 r. w sprawie skierowań wystawianych w postaci elektronicznej w Systemie Informacji Medycznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 1417, z późn. zm.), zwanym w skrócie „SIM”. Omówione zostaną przepisy aktualnie obowiązujące, jak i przyszłe, zwłaszcza w kontekście wymogu stosowania kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu zaufanego, podpisu osobistego albo podpisywania dokumentacji z wykorzystaniem sposobu potwierdzania pochodzenia oraz integralności danych dostępnego w systemie teleinformatycznym udostępnionym bezpłatnie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Warto również zaznaczyć, że od 1 września 2020 r. funkcjonuje regulacja o tzw. digitalizacji dokumentacji medycznej, która pozwala zniszczyć papierowy oryginał.

Program szkolenia uwzględnia nie tylko rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 8 maja 2018 r. w sprawie rodzajów elektronicznej dokumentacji medycznej, ale i jego zmiany z 15 października 2019 r., 31 sierpnia 2022 r. i 19 lipca 2023 r. Wymienia ono siedem dokumentów, które mają być wystawiane z wykorzystaniem właściwego oprogramowania i opatrzone odpowiednim podpisem. To bardzo ważna zmiana, stanowiąca pierwszy element EDM w Polsce. Podmioty lecznicze zmuszone też były zaimplementować od 1 lipca 2021 r. dwa nowe obowiązki:

  • przekazywanie do SIM danych zdarzenia medycznego przetwarzanego w systemie informacji oraz
  • zapewnienie możliwości dokonywania wymiany danych zawartych w elektronicznej dokumentacji medycznej (czyli tzw. indeksacja EDM, do której wymagane jest posiadanie własnego repozytorium).

Korzyści dla uczestników:
Wiedza z zakresu dokumentacji medycznej pozwala na prawidłowe dokumentowanie przebiegu leczenia, co ma zasadnicze znaczenie przy rozliczaniu świadczeń oraz w obronie przez zarzutem popełnienia błędu medycznego. Zasady prowadzenia dokumentacji są także jednym z głównych elementów badania w procesie uzyskiwania akredytacji w ochronie zdrowia oraz innych certyfikatów. Trzeba też zapewnić, by Polityka bezpieczeństwa i Instrukcja zarządzania systemem informatycznym służącym do przetwarzania danych osobowych zostały rozszerzone o procedury zabezpieczania dokumentacji medycznej prowadzonej w postaci elektronicznej.

Szkolenie polecamy dla:

  • wszystkich podmiotów działających w sferze ochrony zdrowia;
  • osób zarządzających podmiotami leczniczymi (d. zakładami opieki zdrowotnej);
  • lekarzy;
  • pielęgniarek;
  • położnych;
  • fizjoterapeutów;
  • pracowników działów statystyki medycznej;
  • sekretarek medycznych;
  • innych pracowników podmiotów leczniczych i praktyk zawodowych.

Metody pracy, które zastosujemy podczas szkolenia:

  • interaktywny wykład;
  • prezentacja w PowerPoint;
  • indywidualne i grupowe zajęcia warsztatowe;
  • case study.

Szkolenie przeprowadzi: adwokat Wojciech Haniszewski, dyrektor zarządzający Kancelarii Prawnej LexFirma z siedzibą w Krakowie

Czas trwania szkolenia: od godz. 9.30 do ok. 16.00

  1. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 6 kwietnia 2020 r. w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania:
    • rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 19 lipca 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania (Dz. U. poz. 1486) – nowość!;
    • Indywidualny Plan Opieki Medycznej (IPOM) – nowość!;
    • dokumentacja indywidualna i zbiorcza;
    • dokumentacja wewnętrzna i zewnętrzna;
    • prowadzenie dokumentacji w postaci elektronicznej: zakres wymogu podpisywania dokumentacji kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym, podpisem osobistym albo z wykorzystaniem sposobu potwierdzania pochodzenia oraz integralności danych dostępnego w systemie teleinformatycznym udostępnionym bezpłatnie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych;
    • podpisywanie dokumentacji przy wykorzystaniu wewnętrznych mechanizmów systemu teleinformatycznego – kiedy można?;
    • prowadzenie dokumentacji w postaci papierowej „jeżeli przepis rozporządzenia tak stanowi lub warunki organizacyjno-techniczne uniemożliwiają prowadzenie dokumentacji w postaci elektronicznej” – co to oznacza?;
    • dokument (a nie dokumentacja) prowadzony w jednej z postaci nie może być jednocześnie prowadzony w drugiej z nich – skutki;
    • ułatwienia w zakresie prowadzenia dokumentacji medycznej;
    • brak dokumentacji zbiorczej – kiedy? i kogo nie dotyczy?;
    • ograniczenie zakresu danych zawartych w dokumentacji medycznej;
    • nowe reguły prowadzenia i podpisywania karty informacyjnej z leczenia szpitalnego;
    • przekazywanie dokumentacji medycznej podmiotowi kierującemu na badanie diagnostyczne, konsultację lub leczenie;
    • oświadczenia pacjentów składane jako reguła przez IKP;
    • zasady dołączania dokumentacji zewnętrznej;
    • zasady niszczenia dokumentacji papierowej;
    • asystenci medyczni z identyfikatorem;
    • wprowadzenie dokumentacji medycznej dla fizjoterapeutów;
    • inne zmiany;
    • przepisy przejściowe.
  2. Konieczne elementy dokumentacji medycznej, w tym:
    • historia zdrowia i choroby;
    • historia choroby;
    • karta noworodka;
    • karta segregacji medycznej;
    • karta indywidualnej opieki pielęgniarskiej;
    • karta indywidualnej opieki prowadzonej przez położną;
    • karta wizyty patronażowej;
    • karta indywidualnej opieki fizjoterapeutycznej;
    • karta wywiadu środowiskowo – rodzinnego;
    • karta medycznych czynności ratunkowych;
    • karta uodpornienia;
    • karta przebiegu znieczulenia;
    • karta obserwacji;
    • karta obserwacji porodu;
    • wyniki badań diagnostycznych wraz z opisem;
    • protokół operacyjny;
    • okołooperacyjna karta kontrolna;
    • skierowanie do szpitala lub innego podmiotu, udzielającego stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych innych niż szpitalne;
    • skierowanie na badanie diagnostyczne, konsultację lub leczenie;
    • karta przebiegu ciąży;
    • książeczka zdrowia dziecka;
    • karta profilaktycznego badania ucznia (istotne zmiany!);
    • karta informacyjnej z leczenia szpitalnego;
    • informacja dla lekarza kierującego świadczeniobiorcę do poradni specjalistycznej lub leczenia szpitalnego;
    • Indywidualny Plan Opieki Medycznej (IPOM) – nowość!;
    • książeczka szczepień;
    • zaświadczenia;
    • orzeczenia;
    • opinie (lekarska lub wydawana przez inne osoby udzielające świadczeń zdrowotnych).
  3. Przekazywanie do SIM danych zdarzenia medycznego:
    • rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 3 czerwca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zdarzenia medycznego przetwarzanego w systemie informacji oraz sposobu i terminów przekazywania tych danych do Systemu Informacji Medycznej (Dz. U. poz. 1296);
    • najważniejsze zmiany: data i godzina udzielenia świadczenia zdrowotnego, kody Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF), przekazywanie danych przez głównego podwykonawcę, tzw. rejestr ciąż;
    • rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 czerwca 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zdarzenia medycznego przetwarzanego w systemie informacji oraz sposobu i terminów przekazywania tych danych do Systemu Informacji Medycznej (Dz. U. poz. 1253, z późn. zm.);
    • rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 czerwca 2019 r. w sprawie zakresu niezbędnych informacji przetwarzanych przez świadczeniodawców, szczegółowego sposobu rejestrowania tych informacji oraz ich przekazywania podmiotom zobowiązanym do finansowania świadczeń ze środków publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 434, z późn. zm.), zwane „rozporządzeniem w sprawie zakresu niezbędnych informacji”;
    • odpowiednie stosowanie tego rozporządzenia także do podmiotów komercyjnych;
    • przekazywanie danych zdarzenia medycznego przez podmioty kontraktujące z NFZ również do SIM;
    • zakres przekazywanych danych (dla uproszczenia na przykładzie podmiotu leczniczego);
    • dane identyfikujące świadczenie zdrowotne, czyli przede wszystkim kod świadczenia zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia w sprawie zakresu niezbędnych informacji;
    • 24 jednostki statystyczne utworzone pierwotnie na potrzeby rozliczeń z NFZ;
    • 2 nowe jednostki statystyczne: osoba leczona w szpitalnym oddziale ratunkowym albo izbie przyjęć i segregacja medyczna w szpitalnym oddziale ratunkowym (nowość!);
    • ponadto data oraz godzina rozpoczęcia i zakończenia udzielania świadczenia zdrowotnego, kod przyczyny głównej i przyczyn współistniejących według ICD 10, kody zrealizowanych istotnych procedur medycznych według ICD 9 oraz numer identyfikujący e-skierowanie;
    • dane usługodawcy;
    • dane usługobiorcy;
    • dane miejsca udzielenia świadczenia zdrowotnego;
    • dane pracownika medycznego udzielającego świadczenia zdrowotnego;
    • dane dotyczące dokumentacji medycznej prowadzonej w postaci elektronicznej zgodnie ze standardem HL7 oraz – w odniesieniu do dokumentacji obrazowej – w formacie DICOM, wytworzonej w związku z udzielonym świadczeniem zdrowotnym;
    • inne dane pozwalające na identyfikację zdarzenia medycznego;
    • terminy przekazania;
    • sposób przekazania (format komunikatów elektronicznych).
  4. Indeksacja EDM:
    • zgodność z Polską Implementacją Krajową (PIK) HL7 CDA (Clinical Document Architecture);
    • opracowanie „Minimalne wymagania techniczne” V1.4.7;
    • obowiązek posiadania repozytorium EDM podłączonego do SIM;
    • identyfikator nadawany przez system usługodawcy;
    • rodzaj EDM;
    • data wytworzenia;
    • tryb udostępniania (online/ offline);
    • adres repozytorium, w którym jest przechowywana dokumentacja medyczna;
    • jak to działa?
  5. e-Skierowanie:
    • dokument elektroniczny, podpisywany na ekranie komputera;
    • wszystkie skierowania czy tylko niektóre?;
    • rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 15 kwietnia 2019 r. w sprawie skierowań wystawianych w postaci elektronicznej w Systemie Informacji Medycznej;
    • rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 19 listopada 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie skierowań wystawianych w postaci elektronicznej w Systemie Informacji Medycznej (Dz. U. poz. 2132);
    • rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 2 stycznia 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie skierowań wystawianych w postaci elektronicznej w Systemie Informacji Medycznej (Dz. U. poz. 398);
    • rehabilitacja lecznicza u świadczeniodawcy jako nowe e-skierowanie – obowiązkowo od 10 stycznia 2022 r.;
    • leczenie uzdrowiskowe i rehabilitacja uzdrowiskowa jako nowe e-skierowania – obowiązkowo od 1 lipca 2023 r. (nowość!);
    • kod dostępu do e-skierowania;
    • wydruk informacyjny, e-mail, esemes lub „inna uzgodniona forma”;
    • papierowe skierowanie od 8 stycznia 2021 r. – czy i jak je obsłużyć?;
    • przykłady braku dostępu do systemu P1 – czy trzeba odnotowywać?;
    • upoważnienie do wystawiania e-skierowań przez inne osoby (tryb i warunki);
    • aplikacja gabinet.gov.pl jako bezpłatne narzędzie do wystawiania skierowań.
  6. e-Recepta:
    • dokument elektroniczny, podpisywany na ekranie komputera;
    • e-recepta – postać papierowa zniesiona od dnia 8 stycznia 2020 r.;
    • wykaz wyjątków;
    • 1 e-recepta = 1 lek;
    • recepta zbiorcza (pakiet recept);
    • kod dostępu oraz klucz dostępu do recepty lub pakietu recept;
    • wydruk informacyjny, e-mail, esemes lub „inna uzgodniona forma”;
    • co z wizytami domowymi?;
    • inne przykłady braku dostępu do systemu P1 – czy trzeba odnotowywać?;
    • data ważności e-recepty;
    • udogodnienia dla pacjenta, ale jeden lek = jedna apteka (kiedy?);
    • upoważnienie do wystawiania e-recept przez inne osoby (tryb i warunki);
    • aplikacja gabinet.gov.pl jako bezpłatne narzędzie do wystawiania recept.
  7. COVID-19 a dokumentacja medyczna:
    • szpitale tymczasowe;
    • skierowanie na szczepienie przeciwko COVID-19;
    • Karta Szczepień.
  8. Digitalizacja dokumentacji medycznej:
    • możliwość zmiany postaci dokumentacji medycznej prowadzonej i przechowywanej w postaci papierowej na postać elektroniczną (wyjątki);
    • jak następuje digitalizacja dokumentacji medycznej?;
    • czy można wykorzystać każdy z podpisów zewnętrznych?;
    • dokument powstały w wyniku digitalizacji dokumentacji medycznej jest równoważny oryginałowi tego dokumentu;
    • obowiązek wezwania pacjenta do odbioru – przykłady jak optymalnie przeprowadzić proces od strony organizacyjnej;
    • możliwość digitalizacji deklaracji wyboru i dokumentów niezbędnych do rozliczenia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej;
    • czy istnieje obowiązek digitalizacji dokumentacji medycznej?
  9. Podłączenie systemów usługodawców do systemu P1:
    • definicja „elektronicznej dokumentacji medycznej” (ustawa o systemie informacji w ochronie zdrowia);
    • definicja „dokumentacji medycznej prowadzonej w postaci elektronicznej” (rozporządzenie w sprawie dokumentacji medycznej);
    • porównanie pojęć;
    • podłączenie systemów usługodawców (kogo dotyczy?) do systemu P1;
    • sposób rejestracji, czyli procedura utworzenia wniosku krok po kroku;
    • generator plików CSR oraz certyfikaty TLS i WSS;
    • podłączenie poprzez skorzystanie z aplikacji gabinet.gov.pl – dla kogo?;
    • co usługodawca zamieszcza w SIM w czasie rzeczywistym?;
    • co usługodawca zamieszcza w SIM niezwłocznie, nie później niż w terminie 1 dnia od zakończenia zdarzenia medycznego?;
    • Instrukcja stosowania Polskiej Implementacji Krajowej HL7 CDA;
    • terminy wdrożenia.
  10. Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie rodzajów elektronicznej dokumentacji medycznej:
    • informacja o rozpoznaniu choroby, problemu zdrowotnego lub urazu, wynikach przeprowadzonych badań, przyczynie odmowy przyjęcia do szpitala, udzielonych świadczeniach zdrowotnych oraz ewentualnych zaleceniach – w przypadku odmowy przyjęcia pacjenta do szpitala;
    • informacja dla lekarza kierującego świadczeniobiorcę do poradni specjalistycznej lub leczenia szpitalnego;
    • karta informacyjna z leczenia szpitalnego;
    • termin wejścia w życie;
    • czy te dokumenty należy zamieszczać w SIM?
  11. Rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniające rozporządzenie w sprawie rodzajów elektronicznej dokumentacji medycznej:
    • opis badań diagnostycznych, innych niż laboratoryjne;
    • wyniki badań laboratoryjnych wraz z opisem;
    • jak rozróżnić które dokumenty od kiedy mają być elektroniczne?;
    • karta profilaktycznego badania ucznia (nowość!);
    • istotny przepis przejściowy;
    • Indywidualny Plan Opieki Medycznej (IPOM) – nowość!
  12. Pozostałe nowości elektronicznej dokumentacji medycznej (EDM):
    • internetowe konto pacjenta (IKP);
    • aplikacja gabinet.gov.pl jako bezpłatne narzędzie do wystawiania e-recept i e-skierowań;
    • e-zlecenie;
    • informacja dla pacjenta w formie SMS lub e-mail (wskazane w SIM);
    • indeksacja dokumentacji medycznej;
    • przekazywanie do SIM danych zdarzenia medycznego przetwarzanego w systemie informacji;
    • terminy wdrożenia;
    • elektroniczna karta urodzenia – nowość;
    • elektroniczna karta martwego urodzenia – nowość!;
    • karta zgonu – w jakiej formie może być wystawiana? (nowość!).
  13. e-ZLA, czyli zaświadczenie lekarskie w formie elektronicznej:
    • upoważnienie do wystawiania elektronicznych zwolnień lekarskich (e-ZLA) w formie decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych;
    • kwalifikowany podpis elektroniczny;
    • podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP;
    • sposób potwierdzania pochodzenia oraz integralności danych dostępny w systemie teleinformatycznym udostępnionym przez ZUS;
    • elektroniczna skrzynka podawcza ZUS;
    • treść zaświadczenia lekarskiego;
    • profil informacyjny każdego lekarza;
    • rejestr zwolnień lekarskich w ZUS;
    • kontrola prawidłowości zwolnień lekarskich;
    • cofnięcie upoważnienia do wystawiania zwolnień lekarskich;
    • procedura awaryjna w przypadku braku możliwości dostępu do Internetu;
    • opis krok po kroku jak uzyskać decyzję ZUS, a następnie wystawić zwolnienie lekarskie w formie elektronicznej;
    • upoważnienie do wystawiania zwolnień lekarskich przez inne osoby (tryb i warunki).
  14. Szczególne wymagania dotyczące dokumentacji prowadzonej w postaci elektronicznej:
    • co sprawdzić przed nabyciem programu komputerowego?;
    • identyfikacja osoby dokonującej wpisu i rejestrowanych przez nią zmian;
    • wydruk w formach określonych w rozporządzeniu;
    • reguły skanowania dokumentacji papierowej do programu komputerowego;
    • zasady niszczenia dokumentacji papierowej – kiedy i jak?;
    • udostępnianie i eksport danych.
  15. Dokumentacja prowadzona przez lekarza, pielęgniarkę lub położną wystawiających recepty dla siebie (pro auctore) albo dla małżonka, zstępnych lub wstępnych w linii prostej oraz rodzeństwa (pro familiae).
  16. Dokumentacja medyczna w badaniach klinicznych.
  17. Dokumentacja medyczna w medycynie pracy.
  18. Warunki i okres przechowywania dokumentacji medycznej.
  19. Udostępnianie dokumentacji medycznej:
    • pacjentowi;
    • osobie trzeciej;
    • wykaz uprawnionych organów i podmiotów z ustawy;
    • pojęcie wyciągu, odpisu i kopii;
    • czy pacjent ma prawo do oryginałów dokumentacji?;
    • czy można przesyłać dokumentację medyczną za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej?;
    • nowa wysokość opłat za udostępnienie dokumentacji medycznej;
    • wykaz zawierający informacje dotyczące udostępnianej dokumentacji medycznej – obowiązkowy od 11 maja 2017 r.;
    • prawo do bezpłatnego udostępnienia dokumentacji medycznej pacjentowi albo jego przedstawicielowi ustawowemu – ustawa zapewniająca stosowanie RODO obowiązująca od 4 maja 2019 r.;
    • zakres prawa do nieodpłatnego egzemplarza dokumentacji (wyłączenia);
    • brak opłaty bez wniosku pacjenta – jak się zachować przy udostępnianiu dokumentacji medycznej?
  20. Zgoda na zabieg medyczny:
    • zgoda pacjenta;
    • zakres uprawnień opiekuna faktycznego;
    • prawa pacjenta małoletniego;
    • rola sądu opiekuńczego;
    • postępowanie wobec pacjenta nieprzytomnego;
    • prawo do informacji o stanie zdrowia.
  21. Case study.
  22. Zajęcia warsztatowe. Dyskusja.

Wojciech Haniszewski

Adwokat, absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego, dyrektor zarządzający Kancelarii Prawnej LexFirma.pl w Krakowie. Wieloletni trener popularnych szkoleń z zakresu prawa gospodarczego i finansów, realizowanych w ramach projektów na zlecenie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Narodowego Funduszu Zdrowia, Ministerstwa Zdrowia oraz innych ministerstw i urzędów centralnych. Prowadzi szkolenia z prawa medycznego dla podmiotów wykonujących działalność leczniczą. Autor publikacji i analiz w prasie branżowej, na stałe współpracuje z miesięcznikami „Zarządzanie placówką medyczną”, „Lekarz kontraktowy”, „Dokumentacja medyczna w praktyce” i „Rozliczenia księgowe działalności leczniczej”. Ekspert serwisów InfoNFZ.pl i SerwisZOZ.pl. Bogate doświadczenie zdobywał jako wicedyrektor działu prawnego spółki publicznej oraz redaktor portalu prawno-medycznego. Członek Izby Adwokackiej w Krakowie.