szkolenie on-line
SZKOLIMY JUŻ 32 LATA, ZAUFAŁO NAM PONAD 100 000 OSÓB

28
maja
2024

UMOWY Z PRACOWNIKAMI I WSPÓŁPRACOWNIKAMI W IT – PROBLEMY PRAWNE W PRAKTYCE Z UWZGLĘDNIENIEM ZAGADNIEŃ PRAWA AUTORSKIEGO I PREFERENCJI PODATKOWYCH

31 dni do rozpoczęciakoordynator: Iwona Nowosielska

Rynek pracy w branży IT jest rynkiem bardzo wymagającym: oprócz trudności z samym pozyskiwaniem do organizacji odpowiednio wykwalifikowanych specjalistów, sporym wyzwaniem jest również prawidłowe ułożenie wzajemnych praw i obowiązków stron w ramach łączącej obie strony umowy. Sprawy dodatkowo nie ułatwiają z jednej strony wysokie wymagania co do treści zawieranych umów, wynikające z powszechnie obowiązujących przepisów prawa (w tym zwłaszcza z przepisów prawa autorskiego), których spełnienie jest niezbędne do prawidłowego i w niezbędnym zakresie przejścia praw do efektów pracy danego pracownika lub współpracownika. Z drugiej strony odpowiednia konstrukcja umowy daje możliwość korzystania z szeregu korzystnych rozwiązań podatkowych np. systemu rozliczania 50% kosztów uzyskania przychodu. W celu ułatwienia zrozumienia tej tematyki oraz doboru w praktyce optymalnych rozwiązań prawnych, proponujemy niniejsze szkolenie.

W ramach szkolenia zostaną omówione najważniejsze stosowane w obrocie rynkowym w branży IT rodzaje umów zawieranych z pracownikami lub współpracownikami, w tym zwłaszcza podstawowy podział na umowy o pracę oraz umowy o charakterze niepracowniczym (w tym współpraca w tzw. modelu b2b oraz pozyskiwanie specjalistów w ramach umów na tzw. „body leasing”) – ze wskazaniem najważniejszych wad i zalet poszczególnych rozwiązań. Omówione zostaną kluczowe aspekty w zakresie konstrukcji głównych rodzajów umów, ich elementów istotnych (w tym zwłaszcza postanowień zabezpieczających nabycie praw do efektów pracy pracowników i współpracowników), a także podstawowe ryzyka, wynikające z zastosowania danego modelu.

Ponadto przedstawione zostaną zagadnienia dotyczące zabezpieczenia kluczowych interesów pracodawcy (nabywcy usług) wspólne dla wszystkich powyższych modeli: zabezpieczenie ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa czy możliwość wprowadzenie do umów zobowiązań w zakresie zakazu konkurencji. Dodatkowo uczestnicy szkolenia nabędą wiedzę o zasadach i możliwości zastosowania modelu rozliczania 50% kosztów uzyskania przychodu od pracy twórczej oraz korzystania z ulgi IP Box.

Szkolenie dedykowane dla:

  • dyrektorów i kierowników działów IT,
  • dyrektorów działów HR,
  • osoby odpowiedzialne za przestrzeganie procedur w zakresie danych osobowych, bezpieczeństwa IT oraz ochrony informacji poufnych,
  • adwokatów, radców prawnych i prawników wewnętrznych.

Szkolenie poprowadzi:
Radca prawny Marcin Ręgorowicz, senior associate w Kancelarii Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy spółka jawna w zespole prawa IT

Czas trwania szkolenia: 09:30 – 14:30

  1. Przedstawienie głównych modeli współpracy z personelem i głównych typów umów (oraz ich podstawowych cech konstrukcyjnych):
    • umowa o pracę:
      • typowe cechy stosunku pracy,
      • wady i zalety współpracy z pracownikami IT w ramach umów o pracę,
    • umowy cywilnoprawne (w modelu b2b i nie-b2b):
      • wady i zalety współpracy z pracownikami IT w ramach umów o współpracę,
      • ryzyka związane z współpracą z współpracownikami w oparciu o umowy cywilnoprawne i umowy B2B,
      • o co należy zadbać współpracując z personelem IT w ramach umów cywilnoprawnych i umów B2B.
  2. Umowy na body leasing jako źródła pozyskania personelu IT:
    • typowe cechy umowy na body leasing personelu IT,
    • wady i zalety pozyskiwania współpracowników IT w ramach umów body leasingowych,
    • ryzyka prawne związane z zawieraniem umów na body leasing pracowników IT oraz sposoby ich ograniczania,
    • o co należy zadbać współpracując z personelem IT w ramach umów body leasing.
  3. Pracownik i współpracownik IT i prawo autorskie, czyli co należy do pracodawcy a co do pracownika?
    • Czym jest utwór? (praktyczne przykłady z orzecznictwa).
    • Czym są i w jakich przypadkach powstają utwory pracownicze? - różnice między osobami zatrudnionymi na umowę o pracę oraz pracującymi w ramach umowy zlecenia/o dzieło.
    • Zasady nabywania przez pracodawców praw do utworów pracowniczych i innych utworów.
    • Nabywanie praw do utworów tworzonych przez pracowników na prywatnym sprzęcie oraz poza czasem pracy pracowników.
    • Programy komputerowe jako szczególny rodzaj utworów pracowniczych – szczególne zasady nabywania przez pracodawców praw do programów komputerowych.
      • Czy kod źródłowy, dokumentacja, user story, itp. może być utworem?
      • Czy oprogramowanie zawsze jest utworem?
  4. Jak chronić informacje i know-how w przedsiębiorstwie?
    • Czym jest tajemnica przedsiębiorstwa i jak jest chroniona?
    • Ochrona danych poufnych przez pracowników – obowiązki wynikające z kodeksu pracy oraz innych ustaw.
    • Umowy o zachowaniu poufności z pracownikami.
    • Odpowiedzialność za naruszenie zasad ochrony informacji przez pracowników (odpowiedzialność ustawowa i odpowiedzialność wynikająca z umów).
    • Regulacje i zasady wynikające z Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/943 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony niejawnego know-how i niejawnych informacji handlowych (tajemnic przedsiębiorstwa) przed ich bezprawnym pozyskiwaniem, wykorzystywaniem i ujawnianiem.
  5. Zakaz konkurencji w umowach z pracownikami i współpracownikami:
    • Różnica pomiędzy umowami o zakazie konkurencji a umowami o zachowaniu poufności.
    • Zakaz konkurencji w umowach o pracę:
      • Regulacje wynikające z kodeksu pracy.
      • W jakim zakresie i na jakich zasadach możliwy jest zakaz konkurencji w trakcie trwania stosunku o pracę?
      • W jakim zakresie i na jakich zasadach możliwy jest zakaz konkurencji po ustaniu trwania stosunku o pracę?
    • Zakaz konkurencji w umowach o współpracę :
      • Czy są jakieś ograniczenia w zawieraniu takich umów?
      • Czy zakaz konkurencji zawsze jest skuteczny?
    • Możliwość wprowadzania zakazów konkurencji do umów z pracownikami i współpracownikami w świetle przepisów prawa, w tym regulacji i zasad wynikających z Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/943 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony niejawnego know-how i niejawnych informacji handlowych (tajemnic przedsiębiorstwa) przed ich bezprawnym pozyskiwaniem, wykorzystywaniem i ujawnianiem.
  6. Możliwość rozliczania 50 % kosztów uzyskania przychodów wśród pracowników IT:
    • Kto może stosować podwyższone 50% koszty?
    • Przesłanki zastosowania 50% kosztów: przepisy i ich interpretacja przez organy skarbowe oraz orzecznictwo sądowe – przegląd orzecznictwa.
    • Współtwórczość a możliwość rozliczania 50% kosztów uzyskania przychodów.
    • Przesłanki zastosowania 50% kosztów w praktyce:
      • Co należy zamieścić w umowach o pracę, aby móc rozliczać 50 % koszty uzyskania przychodów? – postanowienia dot. korzystania lub rozporządzenia prawami autorskimi.
      • Obowiązek wyodrębnienia honorarium autorskiego dla autora – czy zawsze konieczne do rozliczania 50 % kosztów?
      • Konieczność dokumentowania pracy twórczej – raporty i ewidencje.
      • Ewidencja czasu pracy – czy jest konieczna?
      • Jak nieobecności pracownika wpływają na rozliczanie dla niego 50% kosztów?
    • Modele organizacyjne występujące w praktyce stosowania 50% kosztów uzyskania przychodów.
    • Zagrożenia i ryzyka związane ze stosowaniem 50% kosztów:
      • Odpowiedzialność płatnika za prawidłowe rozliczanie 50% kosztów.
      • Moment tworzenia listy płac i wypłaty pensji a możliwość ustalenia prawidłowych 50% kosztów.
      • Wydanie interpretacji podatkowej a zmiana stanu faktycznego, który został w niej przedstawiony.
  7. Możliwość rozliczania IP Box wśród współpracowników IT:
    • Kto może rozliczać IP Box.
    • Przesłanki zastosowania IP Box: przepisy i ich interpretacja przez organy skarbowe oraz orzecznictwo sądowe – przegląd orzecznictwa.
    • Przesłanki zastosowania IP Box w praktyce:
      • Co należy zamieścić w umowach o współpracę , aby móc rozliczać IP Box?
      • Obowiązek prowadzenie ewidencji.

Marcin Ręgorowicz

Radca prawny i Managing Associate w Kancelarii Traple Konarski Podrecki & Partners. Specjalizuje się w prawie własności intelektualnej w zakresie branży IT i nowych technologii. Posiada ponad dziesięcioletnie doświadczenie w obsłudze prawnej wiodących polskich i międzynarodowych podmiotów przy zawieraniu oraz realizacji umów związanych z wdrażaniem, utrzymaniem i rozwojem zaawansowanych rozwiązań technologicznych i programistycznych.
Obsługuje projekty w pełnym spektrum modeli biznesowych (w tym wdrożenia rozwiązań SaaS, PaaS i IaaS, systemów ERP czy systemów opartych na technologii blockchain oraz rozwiązaniach z zakresu sztucznej inteligencji). Jako jeden z pierwszych prawników w Polsce specjalizuje się w obsłudze prawnej systemów programistycznych w modelu low-code / no-code. Posiada również szerokie doświadczenie z zakresu prawa ochrony danych osobowych, postępowań sądowych oraz procesów due diligence związanych z przejęciami i przekształceniami spółek prawa handlowego.
Prelegent na licznych szkoleniach i konferencjach branżowych. Regularnie publikuje artykuły o tematyce prawa nowych technologii i IT, w tym prawnych aspektów rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji (AI).
Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie oraz studiów podyplomowych pt. „Prawo własności intelektualnej” w Katedrze Prawa Własności Intelektualnej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie oraz Stowarzyszenia Prawa Nowych Technologii.
Prawnik rekomendowany w międzynarodowym rankingu Legal500. Uzyskał certyfikat AgilePM Foundation w zakresie zarządzania projektami w metodykach zwinnych.

Termin i Miejsce

Termin:
28 maja 2024
Miejsce:
szkolenie on-line

Koszt

Koszt udziału jednej osoby wynosi:
  • 890 zł + 23% VAT - przy zgłoszeniach nadesłanych do dnia 17 maja
  • 990 zł + 23% VAT - przy zgłoszeniach nadesłanych od dnia 18 maja

Informacje dodatkowe

Powyższy koszt obejmuje: udział w zajęciach dla 1 osoby, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia w formacie PDF, zapewnienie platformy szkoleniowej i dostępu do szkolenia w czasie rzeczywistym, test połączenia, pomoc techniczną w razie potrzeby.

Warunkiem udziału jest przesłanie wypełnionego formularza zgłoszeniowego (zakładka "Zgłoszenie"), faksem lub elektronicznie i otrzymanie drogą elektroniczną potwierdzenia udziału ze strony CPI. O przyjęciu zgłoszenia decyduje kolejność zgłoszeń. Ilość miejsc ograniczona.

Zapłata i Rezygnacja

Koszt udziału jest płatny na konto CPI, na podstawie potwierdzenia udziału. Faktury będą do odbioru podczas spotkania (przy szkoleniach on-line - elektronicznie).

Rezygnacja z udziału po 21 maja 2024 r. lub nieobecność na spotkaniu powoduje powstanie zobowiązania pokrycia pełnych kosztów udziału na podstawie faktury Centrum Promocji Informatyki. Rezygnacja możliwa jest tylko i wyłącznie w formie pisemnej.

Biuro Organizacyjne

Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o.
01-747 Warszawa, ul. Jerzego Ficowskiego 15, III piętro,
tel. 506 178 228
e-mail:cpi@cpi.com.pl
e-Doręczenia: AE:PL-55387-14998-DEASJ-15
Dane uczestnika
Dane płatnika

Zobowiązujemy się uregulować koszt udziału jednej osoby w spotkaniu:

Uczestnicy, których udział w spotkaniu jest finansowany ze środków publicznych w co najmniej 70%, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) mogą uzyskać zwolnienie z VAT-u, na podstawie wypełnionego i przesłanego do CPI sp. z o.o. oświadczenia.

Skąd dowiedzieli się Państwo o spotkaniu:

Wyrażam zgodę na dostarczanie mi drogą elektroniczną informacji o rabatach, promocjach i aktualnej ofercie oraz materiałów marketingowo-informacyjnych przez Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o.:



Zgoda może zostać odwołana w każdej chwili bez podania przyczyny, bez wpływu na zgodność z prawem działań, które wykonano na podstawie zgody przed jej odwołaniem.

Administratorem danych osobowych jest Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o., KRS: 0000208659, adres: ul. Jerzego Ficowskiego 15, 01-747 Warszawa, tel.: 506178228, e-mail: cpi@cpi.com.pl, e-Doręczenia: AE:PL-55387-14998-DEASJ-15. Dane osobowe są przetwarzane w celu dokonania zgłoszenia udziału w szkoleniu oraz zawarcia umowy o udział w szkoleniu, realizacji tej umowy i jej rozliczenia, a także w celu prowadzenia kontaktu oraz w celu prowadzenia marketingu produktów i usług własnych. Wysyłka materiałów marketingowych z wykorzystaniem podanych kanałów komunikacji odbywa się na podstawie dodatkowej zgody wyrażonej na podstawie przepisów szczególnych dot. e-prywatności. Dane mogą być również przetwarzane w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony przed ewentualnymi roszczeniami. Dane osobowe udostępniane będą wyłącznie podmiotom świadczącym usługi na naszą rzecz, w tym patronom i sponsorom. Przysługuje Państwu prawo dostępu do treści danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych oraz prawo wniesienia sprzeciwu, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego. Mają Państwo prawo do cofnięcia wyrażonej zgody na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną w dowolnym momencie, przy czym wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem działań, jakich dokonano przed jej wycofaniem na jej podstawie. Więcej informacji w Polityce Prywatności.