centrum promocji informatyki
E-MAIL
zapisz się zapisz się zapisz się wypisz się
O NASSZKOLENIAMEDIA O NASPARTNERZYREGULAMINKONTAKT

warsztaty
NIEWYKONANIE LUB NIENALEŻYTE WYKONANIE UMOWY IT
co zrobić aby uniknąć sporu i jak się zachować w sytuacjach kolizyjnych pomiędzy Wykonawcą i Zamawiającym
Warszawa, 24.05.2017 Koordynator: Iwona Nowosielska

Projekty informatyczne zalicza się do najbardziej ryzykownych, jeśli chodzi o ich realizację zgodnie z umową. Jest to wynikiem szeregu różnych czynników. Po pierwsze, instytucje prawa cywilnego i prawa autorskiego dotyczące zamawiania dzieł (utworów) nie do końca odpowiadają specyfice tworzenia, wdrażania i eksploatacji programów komputerowych. Szczególnie uwidacznia się to na etapie odbiorów jakościowych, rękojmi za wady, czy świadczeń gwarancyjnych. Po drugie, realizacja projektu IT wymaga ścisłego współdziałania Zamawiającego i Wykonawcy, a co za tym idzie precyzyjnego określenia w umowie szeregu zagadnień związanych z tego rodzaju projektem, a jak wykazuje praktyka, strony nie zawsze odpowiednio ustalają te kwestie w kontrakcie.

Szereg ryzyk związanych z realizacją projektów IT da się ograniczyć lub wyeliminować poprzez odpowiednie zapisy umowy, które zostaną przedstawione w ramach I części warsztatu. W pewnych jednak przypadkach, pomiędzy stronami dochodzi do eskalacji w związku z nienależytym wykonaniem zobowiązań. Wykonawcy i Zamawiający powinni wówczas zdecydować, czy nadal są zainteresowani dążeniem do realnego wykonania Umowy, czy też chcą jej rozwiązania. Przy określaniu strategii działania kluczowa jest znajomość poszczególnych roszczeń przysługujących Wykonawcom i Zamawiającym, jak i skutków prawnych związanych z ich kierowaniem do drugiej strony. Zostaną one szczegółowo przedstawione w trakcie II i III części warsztatu.

W pewnej części spraw, działania „eskalacyjne” prowadzą do sporu przed(sądowego). Warto w związku z tym rozważyć możliwość wypracowania ugody w drodze postępowania mediacyjnego. W ramach IV części warsztatu zostaną również przedstawione korzyści i ryzyka związane z wyborem drogi dochodzenia swoich praw w postępowaniu arbitrażowym lub przed sądem powszechnym. Omówione zostanie również najnowsze orzecznictwo w najczęstszych sprawach „kolizyjnych” pomiędzy Wykonawcą i Zamawiającym

W sprawach spornych zakresu IT szczególnego znaczenia rola ekspertów - informatyków, to ich bowiem opinie przeważnie decydują o ocenie, czy świadczenia Wykonawcy i Zamawiającego zostały wykonane prawidłowo. Warto w związku z tym poznać rolę, jaką powinny pełnić osoby posiadające „wiadomości specjalne” z zakresu IT, jakimi kryteriami kierują się biegli przy ocenie, czy świadczenie Wykonawcy zostało prawidłowo wykonane i jak – zgodnie z przepisami prawa – powinien zostać prawidłowo określony przedmiot i zakres opinii biegłego w sprawach cywilnych o niewykonanie umowy IT. W tym kontekście istotne znaczenie mają również dowody elektroniczne, a także wiedza o zabezpieczeniu śladów dowodowych.

Wykładowcy:
Mec. Xawery Konarski, Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy
Mec. Agnieszka Wachowska, Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy

PROGRAM

24 maja 2017 r.
10:00 Wdrożenie i serwis IT – jak uniknąć rozbieżności pomiędzy Wykonawcą i Zamawiającym:
  • cel i przedmiot umowy – przykłady postanowień ograniczających ryzyko różnic pomiędzy Wykonawcą i Zamawiającym
  • oświadczenia stron i ich znaczenie prawne w przypadku sporów IT,
  • ewidencjonowanie i dokumentowanie prac – znaczenie dowodowe,
  • struktura organizacyjna wdrożenia IT – przykłady dobrych praktyk,
  • Komitet Sterujący a zasady ustalania programów naprawczych
  • zarządzanie zmianą – kiedy koszty powinien ponieść Wykonawca, a kiedy Zamawiający
  • kontroler jakości jako zaufana osoba trzecia w przypadku wątpliwości odnośnie należytego wykonania świadczenia przez Wykonawcę
  • kryteria odbiorów ilościowych i jakościowych – czy tylko treść umowy decyduje o należytym wykonaniu zobowiązania IT
  • sukcesywne odbiory a odbiór końcowy wdrożenia IT
  • stosowanie mechanizmów wczesnego reagowania – kiedy i jak występować z wezwaniami dotyczącymi należytego wykonania umowy
  • wada w rozumieniu informatycznym i prawnym
  • rękojmia za wady fizyczne i prawne
  • gwarancja i serwis – przykłady wzajemnie uzupełniających się klauzul
  • serwis a „mały” i „duży” rozwój systemu IT – kiedy i na jakich zasadach ryczałt, a kiedy płatne modyfikacje.
11:30 Przerwa na kawę
11:45 Warianty postępowania zmierzające do realnego wykonania zobowiązania (umowy) – jakie Roszczenia:
  • niewykonanie lub nienależyte wykonanie „zasadniczych” i „ubocznych” zobowiązań z umowy IT
  • możliwe działania Wykonawcy nakierowane do skłonienia Zamawiającego do współdziałania
  • możliwe działania Zamawiającego zmierzające do należytego wykonywania umowy przez Wykonawcę
  • opóźnienia w realizacji umów IT – jako główny element nienależytego wykonywania umowy – problemy z liczeniem terminów
  • rola planów naprawczych, harmonogramów roboczych i innych narzędzi wspomagających realne wykonanie umowy
  • możliwość zmiany realizacji umowy bez jej formalnego aneksowania
  • zastępcze wykonanie umowy w praktyce kontraktów IT
  • kary umowne w kontraktach IT – najczęstsze problemy z ich naliczaniem oraz spory z tym związane
  • zmiana umowy i harmonogramu bazowego a możliwość dochodzenia kar umownych
  • roszczenia odszkodowawcze za nienależyte wykonanie umowy – realne szkody i utracone korzyści – co to w praktyce oznacza?
12:45 Przerwa na lunch
13:15 Warianty postępowania zmierzające do rozwiązania umowy – kiedy i na jakich zasadach od umowy może odstąpić Wykonawca i Zamawiający:
  • kiedy wypowiedzenie a kiedy odstąpienie do umowy?
  • wezwanie do należytego wykonania umowy – czy zawsze konieczne przed odstąpieniem od umowy?
  • możliwe do podjęcia działania zmniejszające ryzyko sporu po odstąpieniu do umowy
  • odstąpienie umowne a odstąpienie ustawowe w umowach IT – praktyczne różnice - które kiedy oraz jak stosować?
  • odstąpienie i częściowe odstąpienie od umowy IT – skutki prawne dla Wykonawcy i Zamawiającego
  • odstąpienie od umowy a możliwość dochodzenia kar umownych – praktyka orzecznicza
  • możliwość zatrzymania systemu po odstąpieniu na potrzeby dowodowe
  • korzystanie z elementów systemów i kontynuacja wdrożenia z innym dostawcą po odstąpieniu częściowym od umowy – główne ryzyka
  • instytucja depozytu sądowego – znaczenie prawne złożenia do depozytu kopii spornego systemu IT
  • roszczenia z umów IT – terminy przedawnień roszczeń
  • roszczenia odszkodowawcze po odstąpieniu od umowy – czego i kiedy można dochodzić
14:15 Przerwa na kawę
14:30 Proceduralne sposoby rozwiązywania sporów dotyczących wdrożenia i serwisu IT
  • mediacja – kiedy i na jakich zasadach jest dopuszczalna, przykłady ugód zawieranych w sprawach IT
  • arbitraż czy postępowanie przed sądami powszechnymi – korzyści i zagrożenia wyboru jednego ze sposobów dochodzenia praw w sporach IT
  • pojęcie „wiadomości specjalnych” w odniesieniu do zagadnień związanych z IT
  • przedmiot i zakres opinii biegłego informatyka w sprawach cywilnych
  • znaczenie stosowanie standardów i dobrych praktyk dla konkluzji opinii biegłego informatyka w sprawach o niewykonanie umów
  • pojęcie dowodu elektronicznego i podstawowe zasady jego zabezpieczania
  • orzecznictwo sądów powszechnych i arbitrażowych dotyczące sporów IT – analiza rozstrzygnięć wydawanych najczęstszych sprawach „kolizyjnych” pomiędzy Wykonawcą i Zamawiającym
16:00 Zakończenie szkolenia
program
prelegenci
patronat medialny
powiadom znajomego
  
e-mailkontakt Na górę strony
Copyright © 2002 Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o. | ul. Miedzyborska 50 | tel. (0-22) 870 69 10, 870 69 78