centrum promocji informatyki
E-MAIL
zapisz się zapisz się zapisz się wypisz się
O NASSZKOLENIAMEDIA O NASPARTNERZYREGULAMINKONTAKT

seminarium
XXIV seminarium w cyklu BADANIA NAUKOWE PROMOCJA DOROBKU NAUKOWEGO 'INTERNET I MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE W PROMOCJI NAUKI'
Warszawa, 26.01.2017 Koordynator: Iwona Nowosielska

PROGRAM

26 stycznia 2017 r.
10:00 Wykład: Budowanie widoczności dorobku naukowego:
  • Dlaczego warto promować swój dorobek?
  • Budowanie sieci kontaktów naukowych.
  • Profile naukowe (Google Scholar, ResearcherID).
  • Strony informacyjne o artykule (Kudos, Mendeley).
  • Samopublikowanie (Blog, FigShare, SlideShare).
  • Narzędzia udostępniane przez wydawców.
dr Grzegorz Liśkiewicz
(Politechnika Łódzka, Amber Editing)
10:45 Wykład: Serwisy społecznościowe dedykowane naukowcom (SSN):
  1. Czym jest SSN.
  2. Przegląd SSN.
  3. Budowa i typowe funkcjonalności SSN na przykładzie Academia.edu oraz ResearchGATE.
  4. Profil w SSN jako wizytówka naukowca.
  5. Serwis społecznościowy jako repozytorium publikacji:
    • zasady publikowania,
    • korzyści z deponowania publikacji w SSN.
  6. Serwis społecznościowy jako narzędzie do wyszukiwania i subskrypcji informacji o publikacjach.
  7. Serwis społecznościowy jako narzędzie budowania sieci kontaktów między badaczami.
  8. Metryki w SSN.
Ewa A. Rozkosz
(Dyrektor Centrum Informacji Naukowej Dolnośląskiej Szkoły Wyższej)
11:30 Case study: Upowszechnianie dorobku naukowego indywidualnych uczonych za pośrednictwem Internetu.
  • Realizacja badań i publikowanie na ich podstawie tekstów stanowi dziś dopiero pierwszy z wielu etapów pracy naukowej badacza.
  • Nie mniej ważnym elementem procesu upowszechniania wiedzy jest etap upowszechniania dorobku. Dziś na pierwszy plan narzędzi temu służących wyrasta Internet.
  • Należy uświadomić sobie i brać pod uwagę podstawowe ścieżki konsumenta informacji naukowej w dzisiejszych czasach – nie jest to już biblioteka czy wertowanie baz danych, a wyszukiwarka internetowa i słowa kluczowe za pomocą których poszukujemy interesujących nas tematów i kwestii.
  • Stąd konieczność skupienia się autora na rozpowszechnianiu informacji o swoich publikacjach tymi kanałami, które umożliwią znalezienia nas na podstawie metadanych: określonej tematyki, słów kluczowych itp.
  • Idealnym narzędziem służącym tej ścieżce poszukiwania treści są serwisy społecznościowe, prywatne strony internetowe, witryny instytucji i bazy danych, które nie tylko umożliwiają publikację tekstu, ale i opatrzenie go odpowiednym opisem.
  • Działania takie służą nie tylko rozpoznawalności badań i ich autora, ale także wpisują się w zasady oceny pracownika naukowego czy zwiększają prawdopodobieństwo otrzymania grantu badawczego. Są więc podstawą funkcjonowania naukowca w ramach obowiązującego systemu.
dr Jakub Jakubowski
(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa, Uniwersytet im. Adama Mickiewicz w Poznaniu, ProScholars.pl)

Filip Biały
(ProScholars.pl)
12:00 Przerwa, poczęstunek
12:30 Wykład: Uwarunkowania widoczności dorobku naukowego w Internecie i jego indeksowania przez wyszukiwarki:
  • Stosowanie standardów interoperacyjnych.
  • Opracowanie tekstu pod kątem wyszukiwarek internetowych.
  • Implementacja wtyczek społecznikowskich.
  • Efekty umieszczania dokumentów cyfrowych w repozytoriach instytucjonalnych.
Małgorzata Rychlik
(Uniwersytet im. Adama Mickiewicz w Poznaniu, Biblioteka Uniwersytecka)
13:15 Wykład: Budowanie relacji nauki z mediami.
  • Komentator vs popularyzator – jaką rolę w mediach odegrać?
  • Jak zostać naukowym ekspertem w mediach?
  • Jakie wyzwania niesie ze sobą współpraca z dziennikarzami?
  • W jakiej formie zaistnieć w mediach?
  • O czym pamiętać w popularyzacji badań naukowych w mediach?
Natalia Osica
(dyrektor zarządzający, Science PR)
14:00 Przerwa
14:20 Wykład: Rola repozytoriów akademickich w promocji dorobku naukowego.
  • Instytucje finansujące naukę a repozytoria.
  • System dystrybucji i zarządzanie wiedzą w jednostce naukowej.
  • Jak wybrać dobre repozytorium? Rodzaje repozytoriów i ich możliwości.
  • Rola repozytoriów w procesie zmian komunikacji naukowej.
  • Współpraca systemów repozytoryjnych z wydawnictwami uczelnianymi.
Aleksandra Brzozowska
(Biblioteka Uniwersytetu Łódzkiego )
15:00 Wykład: Publikacje naukowe w otwartych czasopismach.
  • Jakie są różnice między zamkniętym czasopismem naukowym a czasopismem otwartym?
  • Jakie są różnice między otwartym czasopismem a otwartym repozytorium?
  • Jakie są rodzaje otwartych czasopism naukowych?
  • Jakie modele biznesowe mogą wykorzystywać otwarte czasopisma?
  • czym należy pamiętać chcąc przekształcić swoje czasopismo w czasopismo otwarte?
  • czym należy pamiętać chcąc opublikować swój artykuł w otwartym czasopiśmie?
Wojciech Fenrich
(Centrum Otwartej Nauki Interdyscyplinarnego Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego)
16:00 Zakończenie programu

Firmy zainteresowane udziałem w programie konferencji
- proszę o kontakt - Iwona Nowosielska

Program
Fotoreportaż
Prelegenci
Patronat medialny
Powiadom znajomego
  
e-mailkontakt Na górę strony
Copyright © 2002 Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o. | ul. Miedzyborska 50 | tel. (0-22) 870 69 10, 870 69 78